Gorący czas, jakim jest Black Friday to dla każdego e-commerce nie lada wyzwanie. Dlatego warto już teraz dowiedzieć się, jak dobrze przygotować swój sklep internetowy na wyprzedaże.
W czerwcu wzięliśmy udział w wydarzeniu #RetailAcademy organizowanym przez Google Polska w Warszawie. Event poświęcony był przygotowaniu e-commerce na Black Friday, który wbrew pozorom nie jest tak odległy w czasie.
Z artykułu dowiesz się:
- Na czym polega strategia FACT stosowana przez gigantów branży modowej
- Jak przygotować swój feed produktowy pod wyprzedaże
- Jak przystosować stronę mobile, żeby wyprzedaże jej nie pokonały
- Jak zbudować listę odbiorców jeszcze przed Black Friday

Skoncentruj się na detalach
W tym celu wykorzystaj strategię FACT, która może stanowić checklistę podczas przygotowywania kampanii dedykowanej pod akcje promocyjne oraz wielkie wyprzedaże pokroju Black Friday
Strategia FACT, czyli:
F – Formats (format reklamowy w zależności od przeznaczenia, np. video)
A – Audience (skoncentruj się na remarketingu, odbiorcach na rynku i niestandardowych)
C – Creative (wyróżnij swoją kreację reklamową pod aktualne trendy)
T – Tracking (analizuj wyniki na stronie, szczególnie ruch i urządzenia)
Warto również:
- podkreślić wyraźnie korzyść (Wyprzedaż do 50%),
- dostosować grafiki pod aktualne trendy (np. najlepsze modele, wzory, fasony),
- wyróżnić kolorem przycisk call to action (Kup teraz), aby wzbudzał większe zainteresowanie.

Przygotuj swoją kampanię produktową na Black Friday
Gorący okres wyprzedaży wymaga gruntownego przygotowania, co w przypadku Google Ads przekłada się na większe zainteresowanie kampaniami produktowymi.
Jak zoptymalizować swój feed produktowy?
Aby ulepszyć feed produktowy w Google Merchant Centre na czas promocji:
- Wykorzystaj pola: cena wyprzedaży, okres wyprzedaży, promotion itd.
- Pogrupuj produkty po etykietach: wyprzedaż, bestsellery, nowości.
- Zweryfikuj strukturę konta (kampanie ręczne wymagają większego nakładu pracy, kampanie inteligentne mają szereg ograniczeń technicznych, w tym brak podglądu na wyszukiwane hasła).
- Kieruj kampanie na wszystkie produkty, zróżnicuj stawki zgodnie ze swoją strategią promocji.

Jak przystosować stronę mobile, żeby wyprzedaże jej nie pokonały?
Przedstawiamy najważniejsze punkty na to-do liście przed wyprzedażą czy promocją.
Atrakcyjna strona na mobile:
- statyczna strona główna – bez przewijających się automatycznie banerów (tak jak standardowo na desktopie, skraca to znacząco czas ładowania strony),
- korzystne pierwsze wrażenie – responsywna strona, czytelne menu, grafiki odpowiedniego rozmiaru,
- najważniejsze kategorie widoczne na pierwszy rzut oka – wyraźnym slajderem, zachęcającym boxem albo główną pozycją w menu,
- nie ma złudzenia kompletności tzw. “efekt fałszywej krawędzi” – ułożenie aplikacji eksponuje tylko jeden produkt (np. buty), z psychologicznego punktu widzenia oznacza to “tutaj są tylko buty”; rozwiązaniem jest pokazanie na głównej stronie jednego baneru do połowy,
- certyfikaty, rankingi, odznaki – umieszczone zawsze na pierwszym miejscu, wspomnieć w value proposition,
- wyszukiwarka w serwisie – pływający pasek wyszukiwania, zawsze dopasowane wyszukiwania nawet z błędem, korekta literówek, pokazuje najczęstsze wyszukiwania użytkownika, najlepsze w serwisie,
- filtry widoczne w serwisie – widok kategorii, wyników wyszukiwania, widoczne, dopasowane do kategorii, umożliwiające dobranie kilku opcji naraz,
- strona produktu – atrakcyjna cena, wyraźny komunikat o obniżce, promocji,
- elementy motywujące użytkownika – motywacja przez ilość produktów (“ostatnia sztuka”), liczba zainteresowanych klientów (ten produkt kupiło już 10 osób), trend zakupowy “on fire”, ponaglanie użytkownika (“przed chwilą zarezerwowany”),
- checkout – 35% użytkowników opuszcza sklep bez rejestracji, gdy wymaga to wyjaśnienia powodów zarejestrowania się w sklepie,
- rejestracja przez social media lub Google – 92% rezygnuje z zakupu, jeśli nie przypomni sobie logowania do stron, ograniczenie możliwości ucieczki z checkout (usunięcie elementów nawigacyjnych), użycie elementów pokazujących aktualny etap koszyka,
- formularze – umożliwienie intuicyjnego dostosowania do wypełniania odpowiednich rubryk (jak numer telefonu),
- omnichannel – ułatwienie odnalezienia sklepów stacjonarnych, ułatwia dokończenie konwersji cross-device (np. zapisanie koszyka na mailu).

Jak zbudować listę odbiorców jeszcze przed Black Friday?
Im szybciej rozpoczniemy przygotowania do Black Friday w naszym e-commerce, tym więcej zyskamy w dłuższej perspektywie. Warto już od początku trwania kampanii promocyjnej, mieć na uwadze docieranie do jak najszerszego grona odbiorców, do którego będziemy mogli wielokrotnie wracać w późniejszym terminie.
Na każdą akcję promocyjną warto robić w Google Ads listy remarketingowe, które pozwolą nam powrócić do tych użytkowników następnych razem. Takie listy posłużą nam także, jako remarketing w wyszukiwarce (RLSA) i umożliwią kierowanie precyzyjniejszych komunikatów reklamowych, takich jak “Może zainteresuje Cię jeszcze…”.
E-commerce jest najdynamiczniej rozwijającym się sektorem handlu detalicznego, dlatego warto skoncentrować się na szczegółowej analityce takich zachowań jak:
- pora dnia, w której najwięcej użytkowników korzysta z promocji,
- urządzenia, z których pochodzą konwersję i kierowanie różnych reklam na mobile oraz desktop,
- eksperymentowanie z kreacją reklamową i grafikami,
- źródła, z których pozyskujemy użytkowników – klienci, którzy przed zakupem mają styczność z reklamą płatną i tak przychodzą ze źródeł non-paid,
- wartość użytkowników nowych, a powracających.

Podsumowanie i wnioski:
Najgorętszy czas w ciągu całego roku jeszcze przed nami, ale już teraz warto przemyśleć, jak przygotować swój e-commerce na Black Friday.
Pierwsze kroki w opracowaniu najbardziej optymalnej strategii to przemyślenie naszego biznesowego celu i przygotowanie naszej strony zarówno w wersji desktop, jak i na mobile.
Kluczem do sukcesu jest odpowiednia promocja, przemyślana struktura kampanii oraz dopasowanie oferty pod aktualne trendy i jasne komunikowanie rabatu.
Podobał Ci się artykuł? Zostaw swoją opinię!