Black Friday w e-commerce. Jak się przygotować?

Black Friday to gorący czas dla każdego e-commerce. Zobacz, jak dobrze przygotować swoją kampanię promocyjną w Google Ads.
Nie czekaj na sukces – działaj!
Skontaktuj się z nami już dziś, aby dowiedzieć się, jak nasze rozwiązania mogą pomóc Twojemu biznesowi osiągnąć nowe wyżyny. Nasz zespół ekspertów jest gotowy, aby wspierać Cię na każdym kroku – od strategii po realizację. Z nami Twój biznes nie zna granic. Zacznij swoją podróż do sukcesu teraz!
Spis treści

Gorący czas, jakim jest Black Friday to dla każdego e-commerce nie lada wyzwanie. Dlatego warto już teraz dowiedzieć się, jak dobrze przygotować swój sklep internetowy na wyprzedaże.

W czerwcu wzięliśmy udział w wydarzeniu #RetailAcademy organizowanym przez Google Polska w Warszawie. Event poświęcony był przygotowaniu e-commerce na Black Friday, który wbrew pozorom nie jest tak odległy w czasie.

Z artykułu dowiesz się:

  • Na czym polega strategia FACT stosowana przez gigantów branży modowej
  • Jak przygotować swój feed produktowy pod wyprzedaże
  • Jak przystosować stronę mobile, żeby wyprzedaże jej nie pokonały
  • Jak zbudować listę odbiorców jeszcze przed Black Friday
Black Friday w e-commerce. Jak się przygotować?
Przygotuj swój e-commerce na wyprzedaż

Skoncentruj się na detalach

W tym celu wykorzystaj strategię FACT, która może stanowić checklistę podczas przygotowywania kampanii dedykowanej pod akcje promocyjne oraz wielkie wyprzedaże pokroju Black Friday

Strategia FACT, czyli:

F – Formats (format reklamowy w zależności od przeznaczenia, np. video)
A – Audience (skoncentruj się na remarketingu, odbiorcach na rynku i niestandardowych)
C – Creative (wyróżnij swoją kreację reklamową pod aktualne trendy)
T – Tracking (analizuj wyniki na stronie, szczególnie ruch i urządzenia)

Warto również:

  • podkreślić wyraźnie korzyść (Wyprzedaż do 50%),
  • dostosować grafiki pod aktualne trendy (np. najlepsze modele, wzory, fasony),
  • wyróżnić kolorem przycisk call to action (Kup teraz), aby wzbudzał większe zainteresowanie.
Black Friday w e-commerce. Jak się przygotować?
Zastosuj strategię FACT

Przygotuj swoją kampanię produktową na Black Friday

Gorący okres wyprzedaży wymaga gruntownego przygotowania, co w przypadku Google Ads przekłada się na większe zainteresowanie kampaniami produktowymi.

Jak zoptymalizować swój feed produktowy?

Aby ulepszyć feed produktowy w Google Merchant Centre na czas promocji:

  1. Wykorzystaj pola: cena wyprzedaży, okres wyprzedaży, promotion itd.
  2. Pogrupuj produkty po etykietach: wyprzedaż, bestsellery, nowości.
  3. Zweryfikuj strukturę konta (kampanie ręczne wymagają większego nakładu pracy, kampanie inteligentne mają szereg ograniczeń technicznych, w tym brak podglądu na wyszukiwane hasła).
  4. Kieruj kampanie na wszystkie produkty, zróżnicuj stawki zgodnie ze swoją strategią promocji.

Black Friday w e-commerce. Jak się przygotować?
Zooptymalizuj swój feed produktowy

Jak przystosować stronę mobile, żeby wyprzedaże jej nie pokonały?

Przedstawiamy najważniejsze punkty na to-do liście przed wyprzedażą czy promocją.

Atrakcyjna strona na mobile:

  • statyczna strona główna – bez przewijających się automatycznie banerów (tak jak standardowo na desktopie, skraca to znacząco czas ładowania strony),
  • korzystne pierwsze wrażenie – responsywna strona, czytelne menu, grafiki odpowiedniego rozmiaru,
  • najważniejsze kategorie widoczne na pierwszy rzut oka – wyraźnym slajderem, zachęcającym boxem albo główną pozycją w menu,
  • nie ma złudzenia kompletności tzw. “efekt fałszywej krawędzi” – ułożenie aplikacji eksponuje tylko jeden produkt (np. buty), z psychologicznego punktu widzenia oznacza to “tutaj są tylko buty”; rozwiązaniem jest pokazanie na głównej stronie jednego baneru do połowy,
  • certyfikaty, rankingi, odznaki – umieszczone zawsze na pierwszym miejscu, wspomnieć w value proposition,
  • wyszukiwarka w serwisie – pływający pasek wyszukiwania, zawsze dopasowane wyszukiwania nawet z błędem, korekta literówek, pokazuje najczęstsze wyszukiwania użytkownika, najlepsze w serwisie,
  • filtry widoczne w serwisie – widok kategorii, wyników wyszukiwania, widoczne, dopasowane do kategorii, umożliwiające dobranie kilku opcji naraz,
  • strona produktu – atrakcyjna cena, wyraźny komunikat o obniżce, promocji,
  • elementy motywujące użytkownika – motywacja przez ilość produktów (“ostatnia sztuka”), liczba zainteresowanych klientów (ten produkt kupiło już 10 osób), trend zakupowy “on fire”, ponaglanie użytkownika (“przed chwilą zarezerwowany”),
  • checkout – 35% użytkowników opuszcza sklep bez rejestracji, gdy wymaga to wyjaśnienia powodów zarejestrowania się w sklepie,
  • rejestracja przez social media lub Google – 92% rezygnuje z zakupu, jeśli nie przypomni sobie logowania do stron, ograniczenie możliwości ucieczki z checkout (usunięcie elementów nawigacyjnych), użycie elementów pokazujących aktualny etap koszyka,
  • formularze – umożliwienie intuicyjnego dostosowania do wypełniania odpowiednich rubryk (jak numer telefonu),
  • omnichannel – ułatwienie odnalezienia sklepów stacjonarnych, ułatwia dokończenie konwersji cross-device (np. zapisanie koszyka na mailu).

Black Friday w e-commerce. Jak się przygotować?
Zadbaj o stronę mobile

Jak zbudować listę odbiorców jeszcze przed Black Friday?

Im szybciej rozpoczniemy przygotowania do Black Friday w naszym e-commerce, tym więcej zyskamy w dłuższej perspektywie. Warto już od początku trwania kampanii promocyjnej, mieć na uwadze docieranie do jak najszerszego grona odbiorców, do którego będziemy mogli wielokrotnie wracać w późniejszym terminie.

Na każdą akcję promocyjną warto robić w Google Ads listy remarketingowe, które pozwolą nam powrócić do tych użytkowników następnych razem. Takie listy posłużą nam także, jako remarketing w wyszukiwarce (RLSA) i umożliwią kierowanie precyzyjniejszych komunikatów reklamowych, takich jak “Może zainteresuje Cię jeszcze…”.

E-commerce jest najdynamiczniej rozwijającym się sektorem handlu detalicznego, dlatego warto skoncentrować się na szczegółowej analityce takich zachowań jak:

  • pora dnia, w której najwięcej użytkowników korzysta z promocji,
  • urządzenia, z których pochodzą konwersję i kierowanie różnych reklam na mobile oraz desktop,
  • eksperymentowanie z kreacją reklamową i grafikami,
  • źródła, z których pozyskujemy użytkowników – klienci, którzy przed zakupem mają styczność z reklamą płatną i tak przychodzą ze źródeł non-paid,
  • wartość użytkowników nowych, a powracających.
Black Friday w e-commerce. Jak się przygotować?
Zbuduj listę remarketingową

Podsumowanie i wnioski:

Najgorętszy czas w ciągu całego roku jeszcze przed nami, ale już teraz warto przemyśleć, jak przygotować swój e-commerce na Black Friday.

Pierwsze kroki w opracowaniu najbardziej optymalnej strategii to przemyślenie naszego biznesowego celu i przygotowanie naszej strony zarówno w wersji desktop, jak i na mobile.

Kluczem do sukcesu jest odpowiednia promocja, przemyślana struktura kampanii oraz dopasowanie oferty pod aktualne trendy i jasne komunikowanie rabatu.

Podobał Ci się artykuł? Zostaw swoją opinię!

2 odpowiedzi

  1. W pewnym stopniu drażni mnie już temat Black Friday. Już od ponad tygodnia słyszę o tygodniach Black Weeks. Chociaż z drugiej strony jest to okres testu generalnego przed świętami. Testowane są osoby zajmujące się marketingiem i promocją, jakość i odporność sklepów (również internetowych) całej logistyki i planowania firmy. Bo jednak jest pewnym wyzwaniem przebić się przez te wszystkie promocje. W pewnym stopniu trzeba uważać ze skutecznością marketingu. Przypomina mi się sytuacja z zeszłego roku. Gdy wezbrana fala klientek Ewy Chodakowskiej doprowadziła do krytycznego przeciążenia strony. Zawiodły serwery. Powiedzmy sobie szczerze. Kto pośród tego całego chaosu zastanawia się, czy aby serwery utrzymają gwałtowny wzrost ruchu?

    1. Dziękujemy za komentarz, Andrzeju :) Black Friday staje się w Polsce coraz bardziej popularny. Konsumenci często oczekują w tym okresie promocji ze strony ulubionych marek. Przebicie się przez tysiące reklam to nie lada wyzwanie! Zgadzamy się z twierdzeniem, że jest to dobry test generalny stawiany przed działami marketingu, a także przed technologią.
      Wszystkim e-commerce życzymy ruchu przeciążającego serwery! Z roku na rok muszą być coraz bardziej wytrzymałe – sklepy internetowe rosną w siłę! Szczególnie w 2020 roku ;)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *