Budowanie zaangażowania przy pomocy content marketingu

Na rynku istnieje ogromna liczba marek oferujących produkty i usługi wysokiej jakości. Czy to wystarczy, żeby zdobyć zaufanie klientów i efektywnie rozwijać firmę? W wielu przypadkach nie. Co w takim razie może być kluczem do sukcesu?
Nie czekaj na sukces – działaj!
Skontaktuj się z nami już dziś, aby dowiedzieć się, jak nasze rozwiązania mogą pomóc Twojemu biznesowi osiągnąć nowe wyżyny. Nasz zespół ekspertów jest gotowy, aby wspierać Cię na każdym kroku – od strategii po realizację. Z nami Twój biznes nie zna granic. Zacznij swoją podróż do sukcesu teraz!
Spis treści

Czym jest świadomość marki?

Pierwszym krokiem do zbudowania silnej i efektywnej firmy, jest zrozumienie, jaką rolę odgrywa świadomość marki. Podstawowa definicja mówi, że dzięki procesowi rozpoznania najbardziej charakterystycznych cech, można przekształcić je w wartość. A wokół tej wartości należy zbudować sieć skojarzeń. Z czym bowiem kojarzy nam się fioletowa krowa lub czerwona ciężarówka w okresie świątecznym? Centrum tego działania są odczucia, wspomnienia i przeżycia. Sam produkt lub usługa są delikatnie odsunięte. Dzięki nadaniu mu energii stworzonej wokół nazwy lub symbolu marki może dotrzeć do szerokiego grona konsumentów. Budowanie świadomości wymaga wykreowania konkretnego wizerunku, który klienci zapamiętają na długo. To właśnie wokół niego narosną wszelkie pozytywne skojarzenia, które w przyszłości przełożą się na rozwój przedsiębiorstwa i wzrost sprzedaży. Podczas budowania świadomości marki najczęściej sięga się po dobrze skonstruowaną nazwę, charakterystyczne logo i hasło, ale również po stronę internetową.

Dlaczego budowanie świadomości marki jest tak ważne?

Jak rozpoznać firmę o niskiej świadomości marki? Bardzo prosto. Mimo świetnej jakości oferowanych produktów lub usług, klienci do niej nie trafiają. Może być to bolączką zarówno nowych przedsiębiorstw, jak i tych istniejących na rynku od lat. Niezależnie od położenia warto zainteresować się zbudowaniem i późniejszym utrzymaniem wysokiej świadomości marki. Dbając o to, należy również pamiętać o nieustannym kontrolowaniu jej stopnia. Najczęściej wyróżnia się trzy poziomy, mające bezpośredni wpływ na reakcje obecnych i potencjalnych konsumentów.

  • Wspierana świadomość – klient musi zobaczyć oferowany przez firmę produkt, żeby przypomnieć sobie, że ją zna.
  • Spontaniczna świadomość – klient sam pamięta o marce, lecz jednocześnie wspomina o kilku konkurencyjnych
  • Świadomość natychmiastowa – marka jest pierwszym skojarzeniem klienta, gdy został zapytany o firmę z danej branży.
Budowanie zaangażowania przy pomocy content marketingu

5 sposobów na zwiększenie rozpoznawalności

Marki cechujące się wysoką świadomości pracują zwykle według starannie opracowanego planu. Żeby takie działanie było efektywne, konieczne jest zadbanie o kilka kluczowych aspektów.

  • Personalizacja marki – choć slogan o „dopasowaniu do potrzeb klienta” odrobinę się wytarł i stracił na znaczeniu, to traktowanie klienta jako indywidualnej osoby pozostaje istotne. Nie należy oczywiście traktować tego jak pustego frazesu. Personalizacja treści i podkreślanie wartości klienta musi być kompleksowe. Zarówno na etapie tworzenia produktu, jak i reklamy oraz sprzedaży. Do tego niezbędna jest szczegółowa analiza profilu klienta – trzeba poznać jego potrzeby, upodobania i problemy. Dopiero wtedy można zaoferować dobrze dopasowany produkt.
  • Czynnik ludzki – produkt tworzą ludzie i oferują go ludziom. Warto pamiętać, że człowiek jest emocjonalny i często dokonuje nieracjonalnych wyborów. Może kierować się sentymentem, wspólnymi wartościami lub sympatią. Z tego powodu warto zwrócić uwagę na motywacje i przekonania, które doprowadziły do powstania marki. Można dzięki temu pokazać, że ludzie stojący za danym produktem naprawdę rozumieją potrzeby konsumentów i chcą je rozwiązać.
  • Rekomendacje – wiele osób przed dokonaniem zakupu ma potrzebę skonsultowania się, dopytania czy zasięgnięcia rady. Jeśli decyduje się na produkt, którego nikt w bliskim otoczeniu nie posiada, rekomendacje innych użytkowników mogą okazać się kluczowe. Pogłębiają one zaufanie klientów i bezpośrednio zwiększają rozpoznawalność marki. Mogą być to wpisy na blogu, recenzje czy komentarze w mediach społecznościowych. Ważne jest jedynie, aby były wiarygodne i szczere. Warto także zadbać o możliwość dodawania opinii na samej karcie produktu w naszym sklepie, dzięki czemu użytkownicy, którzy już go posiadają — mogą podzielić się przemyśleniami z potencjalnymi klientami. 
  • Lojalność – zazwyczaj, podczas budowania marki, celem jest długotrwałe działanie. Czynnikiem, który to umożliwi, są relacje oparte na solidnych fundamentach. Warto jest zadbać o to, aby zdobyte zaufanie przekształcić w długoterminową lojalność. Klient, który wróci i poleci firmę dalej jest wielokrotnie cenniejszy. Wokół takich odbiorców buduje się społeczność, umożliwiając wymianę doświadczeń i opinii.
  • Content marketing – najważniejszy element procesu budowania zaangażowanej społeczności. Udostępnianie obecnym i potencjalnym klientom wartościowych treści pozwala efektywnie wpływać na świadomość marki i postawić się w pozycji eksperta. Działanie to buduje również pozytywny wizerunek marki. W dobie wysokiej popularności mediów społecznościowych jest to jeden z bardziej intuicyjnych sposobów komunikowania się z odbiorcami. W zależności od branży publikowanie powiązanych z asortymentem poradników także może korzystnie wpłynąć na nasz wizerunek, ponieważ nasz sklep będzie kojarzony nie tylko ze względu na oferowane produkty, ale także możliwość zasięgnięcia porady.

Pozycja eksperta – jak ją uzyskać?

W momencie, gdy coraz więcej osób udostępnia swoją wiedzę i doświadczenie, trudniej jest zaistnieć w opinii klientów jako ekspert. Nie jest to jednak niemożliwe. Najistotniejszym elementem jest sprecyzowany plan. Od pierwszej chwili warto wiedzieć, do jakiego celu dąży się jako marka. Przede wszystkim należy uświadomić sobie, co chce się przekazać klientom. I dlaczego oni mają być tym zainteresowani. W przypadku content marketingu nie należy wybierać szybkich rozwiązań czy dróg na skróty. Należy zadbać przede wszystkim o wartość. To dzięki niej marka ma szansę wyróżnić się na tle konkurencji i przekonać do siebie potencjalnego klienta. Trzeba być szczerym i uzbroić się w cierpliwość. Przekazywanie wiedzy to długofalowy proces, znacznie bardziej czasochłonny niż szybka reklama. Efekty, jakie można uzyskać, są lepszej jakości i nie przeminą tak szybko.

Dzielenie się wartościową treścią.

Jakie cechy powinien mieć ekspert, który stale chce oferować wartościowe treści?

Przede wszystkim sam powinien stale poszerzać swoją wiedzę. Dzięki temu nie popadnie w stagnację i będzie mógł wielokrotnie zainteresować czymś nowym odbiorców. W jakiej formie może przekazywać wiedzę? Dobrym rozwiązaniem są interesujące opracowania branżowe. Warto zwracać uwagę na wszelkie nowinki i ciekawostki. Przekazywane treści muszą przede wszystkim być wartościowe i sformułowane w przystępny sposób. Pamiętając, że po obu stronach informacji znajduje się człowiek, warto wziąć pod uwagę wystąpienie ewentualnej pomyłki. Jest to szczególnie istotne w przypadku długofalowej relacji między marką a klientami.

Różnorodność buduje zaufanie.

W jaki sposób najłatwiej dotrzeć do klientów z ciekawą treścią? Obecnie najpopularniejszą drogą jest droga internetowa. Marki budują społeczność wokół strony internetowej i profili w mediach społecznościowych. Pozwala to na dotarcie do szerokiego grona i umożliwia efektywne nawiązanie relacji. Platformy społecznościowe mają jednak pewne ograniczenia, co w przypadku dłuższych treści może być problematyczne. Wtedy dobrym rozwiązaniem jest blog firmowy. Umożliwia on publikacje informacji o dowolnym formacie. Content, z którym marka chce trafić do klienta, nie musi mieć formy jedynie pisanej. W zależności od specyfiki branży można sięgnąć po videoblogi, infografiki lub podcasty. Uatrakcyjnienie treści wpływa pozytywnie na wizerunek marki i zwiększa zainteresowanie.

Wszystkie powyższe elementy muszą być zawarte w strategii marketingowej. Niezwykle istotna będzie tutaj dywersyfikacja kanałów docierania do klienta, czyli uwzględnienie także marketingu płatnego. Pozwoli to kontrolować capping i zintensyfikować działania na wielu platformach jednocześnie.

Zastanawiasz się nad stworzeniem strategii content marketingowej, ale potrzebujesz pomocy w jej stworzeniu lub późniejszej promocji? Nasi specjaliści chętnie pomogą, więc zachęcamy do kontaktu!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *