Czy Twój e–commerce jest przygotowany na nowy rok? 

Jeżeli Twój biznes funkcjonuje w Internecie to z pewnością, zdarzyło Ci się słyszeć o zmianach, które będą miały wpływ na skuteczność płatnych reklam, a które dotyczą zbierania i analizowanie danych jakościowych i ilościowych na temat użytkowników witryny.

W niniejszym artykule prezentuję najważniejsze narzędzia oraz rozwiązania, dzięki którym nadchodzące zmiany będą mniej bolesne, a przy tym wciąż możliwe będzie efektywne gromadzenie informacji na temat ruchu na stronie. Na szczególną uwagę zasługują:

  • Google Analytics 4,
  • Facebook Conversion API,
  • Tryb uzyskiwania zgody (Consent Mode) – czyli era Cookieless,
  • Google Enhanced Conversion.

Google Analytics 4

Zaczynając od najczęściej poruszanego tematu w ostatnim czasie wśród naszych klientów i nie tylko, czyli – procesu przejścia z poprzedniej wersji Google Analytics do najnowszej wersji Google Analytics 4. Od samego momentu ogłoszenia nowej wersji w 2018 roku, pojawiło się sporo pytań oraz domysłów dotyczących najpopularniejszego narzędzia do analityki internetowej.

Dlaczego w ogóle Google zdecydował się na taki krok? 

Zacznijmy więc od początku. Google zdecydował się na wdrożenie nowego narzędzia, ponieważ technologia, z której najczęściej korzystamy, również się zmienia. Obecnie chyba każdy z nas przegląda strony internetowe na minimum dwóch urządzeniach — laptop i smartfon. Universal Google Analytics posiada problem z poprawnym odczytywaniem powiązań użytkownika na poszczególnych urządzeniach i może dochodzić do dublowania pomiaru w postaci zwiększonej ilości użytkowników w statystykach. 

Jak długo będzie zachowany dostęp do danych historycznych z Google Analytics? 

O nowym narzędziu wiemy już od dłuższego czasu. Natomiast dopiero informacja o zaprzestaniu agregowania danych od 1 lipca 2023 roku oraz o braku dostępu do danych historycznych od 1 stycznia 2023 roku wywołała spore poruszenie wśród osób korzystających z Google Analytics do podejmowania działań marketingowych w oparciu o model data-driven. Choć do zakończenia agregacji danych pozostało stosunkowo mało czasu, to wciąż zaledwie 3,5% wszystkich polskich stron posiada wdrożoną nową usługę Google Analytics 4.

Co nowego wniesie Google Analytics 4?

Wprowadzenie nowej wersji Analyticsa to również spory ukłon w stronę firm posiadających aplikacje mobilne. W takim przypadku dane z nich były zbierane w osobnym panelu narzędzia Google Analytics: for Firebase. Firmy chcąc poznać całkowitą skuteczność prowadzonych działań, niejednokrotnie zestawiały ze sobą dane z dwóch paneli i uzyskiwały nierealne wyniki. Google Analytics 4 będzie wszystkie dane gromadził w obrębie jednego panelu, a dane z wielu urządzeń, technologii i kanałów będą urealnione.

Na co jeszcze warto zwrócić uwagę przy nowej wersji Analyticsa?


  1. Brak próbkowania danych przy raportowaniu

Każdy, kto próbował analizować większy zakres dat lub wyfiltrować dane dla konkretnego segmentu użytkowników z pewnością napotkał problem z próbkowaniem danych, który ukazywał się w postaci żółtej tarczy nad analizowanymi danymi. Pojawienie się próbkowania danych nie jest niczym złym, natomiast należało pamiętać, by zwrócić na nie uwagę i nie podejmować ostatecznej decyzji na podstawie tych danych.


  1. Dostosowanie do zmian w prawie

Zmianie ulegają także przepisy obowiązującego prawa, które zmierzają w kierunku jak największej anonimowości użytkownika i gwarancji bezpieczeństwa jego danych osobowych. Universal Analytics jest natomiast narzędziem, które nie jest dostosowane do tych zmian. 


  1. Uczenie maszynowe oraz sztuczna inteligencja

Wprowadzenie metryk predykcyjnych oraz insightów do panelu z pewnością przyczyni się do zwiększenia skuteczności działań marketingowych. Na szczególną uwagę zasługują nowe możliwości tworzenia grup odbiorców, gdzie możemy wykorzystać predykcję na poziomie intencji zakupowych i stworzyć idealną grupę z prawdopodobieństwem dokonania transakcji na poziomie 70-90%.

Więcej informacji na temat samego Google Analytics 4 znajdziesz również na naszym blogu, gdzie poruszyliśmy dokładniej:

Tryb uzyskiwania zgody (Consent Mode)

Kolejnym ważnym elementem, na który należy zwrócić uwagę w najbliższym czasie to nowy tryb uzyskiwania zgody na przetwarzanie danych od użytkowników strony. .

Współczesny konsument oczekuje od nas innowacyjnego oraz spersonalizowanego podejścia do przedstawienia oferty w przekazie marketingowym. Consent Mode, to sposób na uzyskanie zgody od użytkownika na zbieranie danych analitycznych i marketingowych. Sam tryb to odpowiedź Google na zmieniające się przepisy prawa, które wprowadzone zostały za pośrednictwem Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO). Zapisy w nim zawarte informują, że użytkownik musi być poinformowany o tym, do jakich celów będą wykorzystywane jego dane oraz o możliwości wyrażenia zgody lub odmowy przetwarzania jego danych.

Dodatkowo, poza samym Google, kwestie bezpieczeństwa zwiększają także przeglądarki internetowe oraz systemy operacyjne (np. MacOS), które już wprowadziły obostrzenia odnośnie wykorzystywania plików Cookies lub są w trakcie odchodzenia od nich i w ciągu najbliższych miesięcy całkowicie zablokują ciasteczka.

Google Enhanced Conversion

Konwersje rozszerzone (Enhanced Conversion) to nowa funkcja, która pojawiła się w Google Ads by zwiększyć dokładność pomiaru konwersji, a zarazem umożliwić skuteczniejsze ustalanie stawek w optymalizacji kampanii reklamowych. Funkcja ta odpowiedzialna jest za uzupełnianie danych w konwersjach dokonanych przez użytkowników Twojej witryny poprzez przesłanie danych w sposób zaszyfrowany przy pomocy SHA256.

Tak jak wyżej wspominałem o erze odchodzenia od cookies, tak enhanced conversion jest swego rodzaju zabezpieczenie na przyszłość samego systemu reklamowego Google Ads. W podstawowych konwersjach do systemu przesyłana jest jedynie informacja o identyfikatorze oraz wartości takiej transakcji i łączona jest bezpośrednio z plikiem cookie zebranym z przeglądarki użytkownika po przejściu z reklamy na naszą stronę. Jednak nadal jest to opieranie się o ciasteczka! Rozszerzone konwersje przesyłając dokładniejsze dane użytkownika w postaci adresu email, numeru telefonu, imienia i nazwiska oraz danych będą w stanie połączyć kliknięcie w reklamę z transakcją –w przypadku, gdy pliki cookies zostaną usunięte z przeglądarki.

Facebook Conversion API

Rozwiązanie to, w dobie ochrony danych osobowych, pozwala firmom zachować pełną prywatność danych, jednocześnie zapewniając spersonalizowane reklamy. Informacje o zdarzeniach dokonanych przez użytkowników przekazywane są bezpośrednio z serwera strony na serwer Facebooka, tym samym obchodząc wszelkiego rodzaju blokery reklam (adblocki), czy blokowanie wywoływanych skryptów na stronie. 

Conversion API umożliwia stworzenie jakościowych podstaw pod szczegółową analitykę konsumentów na całym etapie lejka sprzedażowego, zwiększając procent atrybucji o ok. 15% oraz zmniejszając koszty o ok. 10%.

Podsumowanie

Narzędzi, na które warto jeszcze zwrócić uwagę jest więcej, a z kolejnymi miesiącami i nowymi aktualizacjami, ograniczającymi możliwości zbierania danych, ich liczba wzrasta.

Natomiast należy pamiętać, że nadchodzące zmiany są tylko na plus dla całościowego prowadzenia działalności w Internecie. Nie warto zatem czekać na ostatnią chwilę z wdrożeniem wszystkiego. Najlepszym rozwiązaniem jest stopniowe wdrażanie i korzystanie z nowych możliwości, dzięki którym możliwe jest uniknięcie negatywnych konsekwencji związanych ze zmianami w ochronie danych osobowych. 

W razie problemów zachęcamy do konsultacji z naszymi ekspertami, którzy podpowiedzą, jak przeprowadzić wdrożenie najnowszych narzędzi analitycznych: Kontakt.

0 0 głosy
Ocena
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze

newsletter

Zapisz się do newslettera!

Nowości, porady, informacje o usługach zwiększających rentowność, darmowe materiały edukacyjne i dużo więcej. Wybierz jaka treść Cię interesuje i ciesz się swoją dawką wiedzy!

Wiedza to potęga, przeczytaj również:

Jak skutecznie generować leady B2B w Google Ads?

Prowadzenie działań reklamowych nastawionych na pozyskiwanie klientów biznesowych niejednokrotnie stanowi nie lada wyzwanie nawet dla doświadczonych marketerów. Wprawdzie istnieje wiele podobieństw między kampaniami dla B2B i B2C: jak np. wykorzystanie tych samych platform reklamowych, czy zasady zamieszczania reklam, to jednak liczba różnic powoduje, że próżno szukać możliwości uniwersalnych działań, dostosowanych do obu grup odbiorców. W niniejszym artykule weźmiemy pod uwagę te odmienności i zastanowimy się, jak skutecznie generować leady B2B.

Czytaj więcej >

Rosnące CPC jako szansa dla SEO

Najbardziej podstawowymi, a jednocześnie fundamentalnymi kosztami, które definiują reklamę PPC jest koszt tysiąca wyświetleń (stawka CPM) i koszt za kliknięcie (stawka CPC). W tym artykule przyjrzymy się bliżej stawkom CPC.

Czytaj więcej >
0
Podziel się swoimi przemyśleniami, zostaw komentarz!x

Zapisz się do newslettera.

Poznawaj nowości w marketingu internetowym i porady dotyczące rozwoju biznesu!