Opis klienta
Jamiks Kids Fashion to duża, rodzinna firma z Jarocina, która w swojej ofercie posiada unikatowe nakrycia głowy dla dzieci i dorosłych. Czapki tworzone z pasją – od projektu, po kreowanie konstrukcji, programów dziewiarskich i ręczne zdobienie. Wysokiej jakości przędza, niebanalne dodatki, wyselekcjonowane tkaniny to cechy charakterystyczne sklepu naszego Partnera.
Sytuacja wyjściowa
Współpracę w zakresie Google Ads rozpoczęliśmy w lutym 2022 roku. Klient nie prowadził działań marketingowych w obszarze Google Ads przed rozpoczęciem współpracy z naszą agencją, wobec czego brakowało danych historycznych, które moglibyśmy wykorzystać na rzecz analizy i doboru odpowiednich praktyk. Postawiliśmy więc na testowanie i stosowanie sprawdzonych metod realizacji kampanii reklamowych. Realizację współpracy oparliśmy na jasnej strukturze bazującej na kampaniach produktowych z produktami sezonowymi, kampaniach w sieci wyszukiwania, stworzonych na podstawie trendów wyszukań i kampaniach w sieci reklamowej z dostosowanym przekazem wizualnym.
Cele klienta
Głównym celem Klienta było uzyskanie przychodów z kanału Google Ads z ROAS w zakresie 4-6 oraz wzrost rozpoznawalności.
Wyzwania
Szczyt sezonu dla naszego Partnera przypada w miesiącach jesienno-zimowych, a współpracę rozpoczynaliśmy u progu wiosny, która jest zdecydowanie gorszym okresem sprzedażowym dla klienta. Ponadto na rynku obecna jest duża konkurencja, która również prowadzi działania w Google Ads. Klient posiadał również bardzo dużą ilość produktów bez zoptymalizowanych tytułów, co przeszkadzało w rozwinięciu pełnego potencjału kampanii reklamowych.
Podjęte działania
Na samym początku zoptymalizowaliśmy feed produktowy, dodając informację o aktualnym sezonie i wprowadzając informacje o tym, że produkt jest dedykowany dzieciom.
Przykład: “czapka Zafira popiel” po optymalizacji zmieniła się na “Dziecięca Czapka Zimowa Zafira Popiel”
W czasie trwania promocji do tytułów produktów dodawaliśmy również procentowe określenie obniżki.
Przykład: “-30% Dziecięca Czapka Zimowa Zafira Popiel”.
W kolejnych etapach współpracy skupiliśmy się na ograniczeniu ilości kampanii w sieci wyszukiwania, których działanie generowało dużą liczbę wejść na stronę, jednak nie przekładało się na satysfakcjonujące wyniki sprzedażowe.
Skoncentrowaliśmy się na kampaniach produktowych, w których co sezon podmienialiśmy produkty.
Do kampanii Performance Max dodawaliśmy dedykowane teksty reklamowe i uzupełnialiśmy co sezon o nowe sygnały dotyczące odbiorców.
Z czasem wprowadziliśmy kampanię z produktami bestsellerowymi, którą uzupełnialiśmy produktami charakterystycznymi dla danego sezonu.
Istotnym elementem, w przypadku prowadzenia kampanii sezonowych, jest monitorowanie wielu czynników – w tym kompletnie od nas niezależnych, takich jak pogoda. W przypadku tak specyficznej branży, jaką są czapki, sezon może rozpocząć się wcześniej albo później niż zakładamy. Poniższy wykres obrazuje, jak na przestrzeni dwóch lat wyglądało zainteresowanie hasłami związanym z czapkami jesiennymi.
“Średnia obszarowa temperatura powietrza we wrześniu 2021 r. wyniosła 14,0°C i była o 0,2°C wyższa od średniej wieloletniej dla tego miesiąca”
“Średnia obszarowa temperatura powietrza we wrześniu 2022 r. wyniosła w Polsce 12,3°C i była aż o 1,5 stopnia niższa od średniej wieloletniej dla tego miesiąca.”
Powyższe cytaty pochodzą ze strony Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej Państwowego Instytutu Badawczego.
W 2022 roku wrzesień było znacznie chłodniejszy niż rok 2021, sezon na czapki jesienne rozpoczął się gwałtowniej i trwał krócej.
Bardzo istotne jest dostosowanie budżetu do panujących trendów i wzrost budżetu reklamowego w zimniejszych miesiącach oraz obniżenie budżetu w miesiącach letnich w celu ochrony ROASu.
Efekty
Już w pierwszym miesiącu współpracy przychody klienta zwiększyły się o 47%.
W drugim miesiącu współpracy osiągnęliśmy ROAS na poziomie 8,17 – czyli znacznie ponad zakres 4-6, który klient określił jako satysfakcjonujący.
Wzrost MoM [marzec vs luty 2022] z działań Google Ads:
- 382,50% więcej przychodu.
- 11,47% średniej wartości koszyka zakupowego,
- 312,20% transakcji.

Szczyt sezonu
Szczyt sezonu na produkty Jamiks przypada w miesiącach jesienno-zimowych. W tym okresie postawiliśmy na zwiększony budżet, wyodrębnienie produktów bestsellerowych i stosunkowo wczesne wprowadzenie produktów z kategorii zimowej. Klasycznie, dostosowaliśmy tytuły feedu produktowego, aby nie pozostawiały wątpliwości do jakiej grupy docelowej dedykowany jest dany produkt.
Wzrost MoM z działań Google Ads:
[wrzesień vs sierpień 2022] z
- 154,77% więcej przychodu.
- 111,86% transakcji.
[październik vs wrzesień 2022]
- 76,88% więcej przychodu.
- 26,40% transakcji.
[listopad vs październik 2022]
- 77,58% więcej przychodu.
- 103,16% transakcji.
W porównaniu do sierpnia ROAS w listopadzie wzrósł o 266%!

Rozpoznawalność Brandu YoY
Po roku współpracy odnotowaliśmy wzrost udziału w wyświetleniach z sieci wyszukiwania o 48,46%
ponadto:
- obniżenie kosztu CPC o 53,39%
- + 54,93%% udział w wyświetleniach na najwyższej pozycji strony w sieci wyszukiwania;
- zwiększenie wskaźnika klikalności CTR o 12,53%
- wzrost wskaźnika ROAS o 22,63%.

Podsumowanie
Tworząc kampanie z produktami sezonowymi musimy pamiętać o monitorowaniu, kiedy faktycznie rozpoczyna się sezon, aby nasze działania były prowadzone w odpowiednim momencie. Bardzo istotne jest elastyczne dostosowanie budżetu reklamowego, aby jak najlepiej wykorzystać wzrost zainteresowania w sezonie.
Nasze kampanie powinny być wzbogacone o dedykowane dla danego sezony sygnały oraz treści.
Przykład Jamiks obrazuje również, jak istotna jest dbałość o dostosowanie feedu produktowego, niezbędna jest regularna optymalizacja i dostosowanie strategii do aktualnych trendów.