Opis klienta
Sklep internetowy z szeroką ofertą klimatyzatorów, kurtyn powietrza a także ogrzewania (kotły, piece gazowe, nagrzewnice). Sezonowe produkty po które użytkownicy sięgają przez 2-3 miesiące w roku, duża konkurencja w postaci producentów i dużych sieci handlowych.
Cel klienta
Z racji, że współpracę podjęliśmy na początku najwyższego sezonu na klimatyzację, a klient wcześniej nie prowadził działań Google Ads to celem było w pierwszym miesiącu uzyskanie maksymalnego przychodu przy ROAS wysokości 300%.
Przeprowadziliśmy dogłębną analizę pod kątem sezonowości, konkurencji oraz ilości zapytań na główne słowa kluczowe związane z marką. Naszym głównym celem była sprzedaż, przy zachowaniu określonego poziomu rentowności, dlatego też wprowadzone działania musieliśmy wprowadzić pod kątem wysokości przewidywanego zwrotu z inwestycji, a budżet podzielić adekwatnie do sezonowości zapytań.
Analiza sezonowości
Aby zaplanować w jakim tempie możemy zwiększać działania zbadaliśmy sezonowość sprzedaży klimatyzatorów i podzieliliśmy go na 3 etapy.
I Etap: Przygotowawczy – 2 miesiące (kwiecień – maj)
Pierwszy wzrost można zauważyć z pierwszym tygodniem kwietnia, sprzedaż tutaj zaczyna się odbijać, natomiast jest to silny etap poszukiwania, który ma szansę na odbicie sprzedażowe w kolejnym etapie. Dlatego też poświęciliśmy na ten okres 30% budżetu.
II Etap: Peak sezonu – 1,5 miesiąca (czerwiec – połowa lipca)
Jest to okres o największej ilości, sięgający prawie dwukrotności, zapytań z pierwszego okresu. Na ten okres przeznaczyliśmy 50% budżetu.
Etap III: Końcówka sezonu – 2 miesiące (połowa lipca – połowa września)
Zapytania znacznie spadają, do poziomu okresu przygotowawczego, w związku z tym, że jest to już końcówka sezonu zaplanowaliśmy przeznaczenie nieco niższego budżetu niż w pierwszych dwóch miesiącach.
Etap IV: Solidne przygotowanie do następnego sezonu – październik – marzec
Są to osoby, które postanowiły przeczekać sezon i zainstalować klimatyzację w niskim sezonie. Prawdopodobnie licząc na bardziej atrakcyjne ceny. Na ten sezon osobno przeznaczyliśmy budżet po analizie 6 miesięcy wyższego sezonu.
Działania:
Search
W związku z dużym zainteresowaniem na frazy brandowe markowych klimatyzatorów takie jak “klimatyzacja LG” podstawą była duża ilość kampanii searchowych odpowiednio pogrupowanych zgodnie z marką klimatyzatorów i ich rodzajem. Każda kampania zawierała grupę reklam składającą się z fraz na długi ogon (SKAG – single keyword ad group).
Takie działanie pozwoliło nam rozpoczęcie pierwszego etapu z mniejszym budżetem na maksymalne pokrycie fraz longtailowcyh, które cechuje wysoka rentowność, co pozwoli na szybkie poszerzenie fraz. Chcieliśmy jeszcze w tym pierwszym etapie móc pozwolić sobie na poszerzenie frazy, żeby w drugim etapie, gdy jest największa intencja zakupowa powrócić z komunikatem w postaci remarketingu.
PLA
Drugim narzędziem, które pozwoliło nam na mocne zorientowanie na sprzedaż były reklamy produktowe inteligentne (PLA – product listing ads), gdzie za pomocą systematycznego zwiększania docelowego ROASu (zwrotu z reklamy) udało nam się osiągnąć założone wyniki. Całość wspieraliśmy regularnym wykluczaniem nieadekwatnych haseł, optymalizacją tytułów i opisów produktów oraz odpowiednim grupowaniem produktów. Segmentację produktów postanowiliśmy dostosować w pierwszym etapie do popularności brandu oraz atrakcyjności cenowej. W następnych miesiącach gdy kampanie uzyskały już dane sprzedażowe segmentowaliśmy je po rentowności. Dzięki zorientowaniu na wyniki sprzedażowe, obraliśmy strategie zwiększania liczby konwersji z kampanii a wszystkie działania w sieci wyszukiwań miały na celu wspierać nasze kampanie produktowe oraz podnosić wartość średnich zamówień.
Efekt:
- +325% wzrost sprzedaży
- 1100% ROAS
- +24% zapytań na frazę brandową
W miesiącu poprzedzającym największy peak rynkowy, na podstawie planera słów kluczowych oszacowaliśmy spodziewaną sprzedaż i przygotowaliśmy kampanie produktowe skoncentrowane na markach generujących największą sprzedaż. Aby pokryć jak największą ilość zapytań, zastosowaliśmy stopniowane dodawania słów kluczowych nadając im rentownościowe priorytety, a także skoncentrowaliśmy się na optymalizacji pliku produktowego, aby odpowiadało na zapytania użytkowników z jak największą dokładnością. Dzięki temu byliśmy obecni na większość zapytań związanych z markami klimatyzatorów, systematycznie pracowaliśmy także nad większym udziałem w wyświetleniach celem jak najczęstszego wyświetlania naszych reklam zainteresowanym użytkownikom.
Wzrost liczby użytkowników na stronie rok do roku [kliknij żeby powiększyć].
