Inwestycja w pozycjonowanie sklepu internetowego – długi proces tylko dla cierpliwych?

Branża e-commerce rośnie o 23% z roku na rok. Mimo to nadal wiele sklepów internetowych nie ma własnej strony WWW, a spora część przedsiębiorców posiadających takie strony zwleka z podjęciem decyzji o pozycjonowaniu sklepu internetowego.

Tymczasem SEO to najprostsza droga do zyskania przewagi nad konkurencją, poprawienia ruchu na stronie i zwiększenia współczynnika konwersji (liczby wizyt zakończonych zakupami), a także umocnienia swojej marki na rynku i pozyskania stabilnych, długoterminowych zysków. Warto taką drogą pójść i zainwestować w pozycjonowanie swojego sklepu internetowego. Choć już teraz informujemy – SEO dla e-commerce to proces, nie natomiast jednorazowe działanie i wymaga odpowiedniego nastawienia.

E-commerce rośnie w siłę. Wykorzystaj to i rozpocznij pozycjonowanie swojego sklepu internetowego

Szacuje się, że do 2040 roku 95% wszystkich zakupów będzie realizowanych w Internecie. Głównymi powodami są duża dostępność sklepów, i to o każdej porze dnia i nocy, oszczędność czasu i pieniędzy oraz możliwość wygodnego porównania i znalezienia oferty najlepiej odpowiadającej naszym potrzebom i oczekiwaniom.

Pamiętajmy, że pandemia COVID-19 i związana z tym izolacja przyspieszyła rozwój handlu elektronicznego. Coraz więcej – zarówno dużych, jak i małych – firm decyduje się na obecność w świecie online, dostrzegając w tym nie lada korzyści i szansę na rozwój. Urosło również grono konsumentów preferujących zakupy przez Internet. Zaobserwowali oni dużą wygodę w dostępie do szerokiej gamy produktów i możliwości ich zakupu bez ryzykowania zdrowiem własnym i innych. Pandemia może przeminąć, ale wypracowane w jej trakcie nawyki i nastawienie prawdopodobnie zostaną. Możliwe więc, że wspomniany próg 95% osiągniemy szybciej.

Co to oznacza dla Ciebie? Że jeśli jeszcze nie pozycjonujesz swojego sklepu internetowego, to najwyższa pora zacząć! 

Bo, przede wszystkim, Twoja konkurencja nie śpi. Prawdopodobnie każdego miesiąca przeznacza część firmowego budżetu na budowanie i umacnianie pozycji swojego sklepu w Google. I jeśli Ty nie podejmujesz takich działań, zostajesz coraz bardziej w tyle. Ponadto, im później podejmiesz decyzję o rozpoczęciu kampanii SEO dla swojego sklepu, tym więcej czasu, energii i przede wszystkim pieniędzy będziesz musiał zainwestować w to, by dogonić konkurencję i ją pokonać. 

Niestety to nie działa tak, że jednorazowe wydanie nawet pokaźnej sumy załatwi wszystko. Pozycjonowanie sklepu internetowego jest bowiem procesem i wymaga cierpliwości oraz regularności działań. To jak z treningami – może mniej efektowne, ale za to regularnie wykonywane ćwiczenia przyniosą lepsze rezultaty niż jedna, wielogodzinna wizyta na siłowni w skali miesiąca.

A po drugie, zachowanie konsumentów w Internecie jest determinowane oszczędnością czasu i wygodą. Ilustrują to dane mówiące o tym, że zaledwie 25% użytkowników przechodzi na drugą stronę wyników w Google, a zdecydowana większość wybiera spośród kilku pierwszych propozycji wyświetlonych przez wyszukiwarkę. I tylko dobrze poprowadzone pozycjonowanie sklepu internetowego – i wsparte ogólnie skutecznym marketingiem – da Ci okazję pozyskania czasu oraz uwagi tych odbiorców i zamienienia ich w klientów. Z SEO Twój sklep ma bowiem szansę zająć TOP-owe miejsca w Google.

Dobre pozycjonowanie sklepu internetowego wymaga czasu

Aby TOP-owe pozycje rzeczywiście były w Twoim zasięgu, SEO musi zasadzać się na:

  • umiejętnie i skrupulatnie przygotowanej strategii, opartej na audycie SEO i researchu oraz analityce,
  • zebraniu dużej liczby fraz kluczowych odzwierciedlających realne zapytania potencjalnych klientów, w tym także keywordów typu long tail, czyli bardzo konkretnych zapytań składających się z nawet kilku wyrazów; konieczne jest również ciągłe ich dostosowywanie do zmieniającej się z czasem oferty, trendów sezonowych itd.,
  • skutecznych i sprawdzonych metodach pozyskiwania ruchu organicznego z wyszukiwarki, obejmujących zarówno optymalizację techniczną strony internetowej, poprawę treści w sklepie internetowym pod kątem użytkowników i robota Google, jak i regularne pozyskiwanie linków z wiarygodnych i sprawdzonych źródeł prosto do Twojego sklepu; konieczne jest także stworzenie i zoptymalizowanie wizytówki Google.

A wszystko to, by osiągnąć przedstawione przez Ciebie cele. Tak duży zakres i różnorodność działań, które trzeba podjąć, sprawia, że dobre pozycjonowanie sklepów internetowych wymaga czasu. Po prostu. Tu nie ma drogi na skróty, jeśli chcemy, by SEO dostarczało przewidywalne, stabilne i długotrwałe wyniki, a tym samym zyski, umożliwiające spokojny sen i dające gwarancję ciągłego rozwoju firmy. 

Miej też na uwadze, że standardowy sklep internetowy ma przynajmniej kilkadziesiąt podstron, a w wielu przypadkach liczba ta sięga nawet tysięcy. To zupełnie inaczej niż w klasycznym SEO dla stron usługowych czy internetowych wizytówek, gdzie witryna ogranicza się do dosłownie kilku podstron lub samej strony głównej. To także wiąże się z większym nakładem czasowym.

Czy to oznacza, że pozycjonowanie sklepu internetowego to inwestycja wyłącznie dla cierpliwych?

W pewnym sensie tak. Na pierwsze konkretne wyniki trzeba bowiem poczekać minimum 5-7 miesięcy. Ostateczny czas oczekiwania jest jednak uzależniony od kilku czynników, w tym przede wszystkim działań konkurencji i budżetu, jaki możesz aktualnie przeznaczyć na SEO, ale też jakości asortymentu i oferty. Uogólniając, można jednak przyjąć, że:

  • Jeśli działasz w mało obleganej branży, a w pozycjonowaniu wykorzystywać będziemy mało popularne frazy kluczowe typu long tail, pozycjonowanie może przynieść pierwsze zadowalające rezultaty już po 3-5 miesiącach.
  • Lokalne pozycjonowanie sklepu internetowego też dostarcza efekty w stosunkowo krótkim czasie – wynika to właśnie z niskiej konkurencyjności i keywordów typu „długi ogon” związanych z konkretną miejscowością lub regionem geograficznym.
  • W przypadku średnio konkurencyjnych fraz i branż szacuje się, że czas potrzebny na pozycjonowanie sklepu internetowego to 4-8 miesięcy.
  • Z kolei w przypadku branży z rozbudowaną i mocną konkurencją, wymagającą oparcia SEO o ogólne, „tłuste” frazy z dużą ilością wyszukiwań i konkurencyjnością – tu trzeba liczyć się z tym, że pierwsze zadowalające (!) wyniki mogą pojawić się po ponad 7, a nawet 10 czy 12 miesiącach.

Niestety – TOP-owych pozycji w Google jest nadal tyle samo, a liczba sklepów decydujących się na walkę o nie stale rośnie. To sprawia, że na wyniki SEO w e-commerce czeka się miesiącami, nie tygodniami. 

Ważne: Nie jest tak, że raz zdobyte pozycje zostają z Tobą na zawsze. Kampanię pozycjonowania trzeba kontynuować, a potencjał sklepu internetowego pod względem SEO cały czas umacniać. By móc cieszyć się statusem lidera i czerpać korzyści z długotrwałych i stabilnych wyników.

SEO to inwestycja. Potrzeba czasu, by zauważyć wyniki, ale kiedy już się one pojawią, przekonasz się, że było warto

Ale co jest bardzo ważne – dobre pozycjonowanie sklepu internetowego może zwiększyć nawet kilkukrotnie zyski ze sprzedaży! Poza tym poprawi ono rozpoznawalność Twojej marki, a SEO połączone z content marketingiem dostarczy Ci jedną z najcenniejszych walut w Internecie – zaufanie i sympatię odbiorców. To także odzwierciedli się w lepszych wynikach sprzedaży i pozwoli na intensywniejszy rozwój firmy. W tym kontekście nawet kilkumiesięczne oczekiwanie na wyniki nie wydaje się długim okresem, a inwestycja w SEO zdecydowanie warta uwagi, nie uważasz? 

W pewnym sensie pozycjonowanie sklepu internetowego to już nie sprawa chcenia lub niechcenia, a konieczność jeśli myślisz o rozwoju swojej firmy i sukcesywnym zwiększaniu osiąganych zysków. Niedługo większość zakupów będzie przeprowadzana w Internecie, pamiętasz? Dobrze by było się na to przygotować już teraz. Nasza rada jest więc taka – pomyśl długoterminowo, celując w rozwój i nie skupiaj się wyłącznie na tym, ile dziś musisz zapłacić za SEO. Po kilku miesiącach dobrze prowadzonej kampanii pozycjonowania zanotujesz pierwsze ślady ruchu organicznego, a one wynagrodzą Ci ten czas i włożoną w tym okresie energię i środki (zwłaszcza, jeśli postawisz na dobrą agencję SEO).

0 0 głosy
Ocena
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze

newsletter

Zapisz się do newslettera!

Nowości, porady, informacje o usługach zwiększających rentowność, darmowe materiały edukacyjne i dużo więcej. Wybierz jaka treść Cię interesuje i ciesz się swoją dawką wiedzy!

Wiedza to potęga, przeczytaj również:

Zmiany w przepisach prawa dotyczące e-commerce. O co chodzi i jak sobie z nimi poradzić?

Czas czytania 9 min Branża e-commerce jest jedną z tych, które nierzadko muszą zmagać się z kolejnymi zmianami w przepisach prawa. Jest to spowodowane przede wszystkim niedostosowaniem systemu prawnego do specyfiki działalności prowadzonej w Internecie. Nie dziwi więc, że podejmowane są kolejne kroki, które mają na celu uregulowaniu obszarów wciąż dość obcych prawodawstwu. W ostatnim czasie zdecydowanie najgłośniej słychać było o dyrektywie unijnej Omnibus, dlatego w niniejszym artykule przyjrzymy się zmianom prawnym, które będą szczególnie istotne dla sklepów internetowych w roku 2023.

Czytaj więcej >

ABCD YouTube – schemat tworzenia skutecznej kreacji wideo

Czas czytania 4 min Wytyczne ABCD to globalne, poparte danymi i badaniami wskazówki, które pomagają tworzyć skuteczne reklamy wideo dostosowane do celów marketingowych. Wskazówki zostały przygotowane na podstawie danych z analizy korelacji, nie gwarantują stuprocentowej skuteczności, ale przybliżają do osiągnięcia sukcesu. W poniższym artykule dowiesz się więcej o schemacie ABCD i przekonasz się, dlaczego warto z niego korzystać przy kolejnym tworzeniu scenariusza do kampanii wideo.

Czytaj więcej >
0
Podziel się swoimi przemyśleniami, zostaw komentarz!x

Zapisz się do newslettera.

Poznawaj nowości w marketingu internetowym i porady dotyczące rozwoju biznesu!