Korelacja i współpraca, czyli jak łączyć różne kanały promocji marki w Internecie

Dziś SEO nie polega tylko na mnożeniu słów kluczowych i linków. Aby strona internetowa znalazła się na szczycie wyników wyszukiwania i – co ważne – utrzymywała tę pozycję, potrzebne jest całościowe spojrzenie i współpraca SEO z innymi działaniami marketingowymi. Jakimi? I jakie korzyści może przynieść połączenie pozycjonowania z innymi kanałami promocji? O tym przeczytasz w tym artykule!

SEO + Google Ads

Na początek proste definicje.

SEO to – w dużym skrócie – wszelkie działania mające poprawić pozycję strony internetowej w Google. Efektem jest dobra widoczność strony w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Proces ten wymaga czasu, a budżet przeznaczamy na całą, złożoną kampanię; nieosiągnięcie konkretnej pozycji przez witrynę. Z kolei Google Ads to jedna z form kampanii PCC, czyli reklamowania w modelu „pay per click”. Pozwala na zajęcie pozycji w płatnych wynikach wyszukiwania (zlokalizowanych na samej górze i dole strony, oznaczonych słowem „reklama”). W tym przypadku płacimy za każdorazowe kliknięcie reklamy i – jeśli współpracujemy z agencją – także za obsługę działań.

Już zapewne widzisz, że kanały te diametralnie się od siebie różnią. Nie zawsze jednak musisz wybierać jedno lub drugie – SEO lub Google Ads. Dobrą praktyką jest ich łączenie. Zwłaszcza jeśli dysponujesz budżetem pozwalającym Ci na taki krok. Dlaczego warto? Oto kilka powodów.

  • Efekty „na już” i efekty długoterminowe – pozycjonowanie stron internetowych to proces wymagający czasu. Zanim pojawią się pierwsze pożądane efekty, może minąć kilka miesięcy od podjęcia działań (więcej przeczytasz o tym we wpisie: Kiedy zobaczę pierwsze efekty pozycjonowania i od czego one zależą?). Tę lukę świetnie wypełni Google Ads. Witryna staje się bowiem widoczna niemal od razu po skonfigurowaniu, opłaceniu i uruchomieniu kampanii. Oczywiście z czasem, kiedy SEO zacznie przynosić pierwsze owoce, możesz wprowadzać zmiany w płatnym reklamowaniu, tak, by maksymalnie wykorzystać dostępny budżet.
  • Realizacja różnych celów – owszem, dobrze poprowadzone SEO możesz wykorzystać nawet przy sprzedaży w Black Friday. Ale także tutaj wymaga to rozpoczęcia przygotowań na wiele miesięcy przed samą akcją promocyjną (więcej o tym mówiliśmy podczas jednego z naszych webinarów: Jak przygotować sklep na Black Friday i święta?). Pozycjonowanie po prostu stworzone jest do realizacji celów długoterminowych. Z kolei Google Ads to dobre narzędzie do pozyskania ruchu  z Google, np. w kontekście małych wyprzedaży, nowości w sklepie czy nawet rozpoczętej rekrutacji w firmie. Należy jednak podkreślić, że  realizacja różnych celów z dwoma odmiennymi kanałami promocji zwiększa szanse na sukces!
  • Dominacja w wynikach wyszukiwania – nie można jednoznacznie wskazać, czy klienci chętniej klikają w stronę wyświetloną im płatną metodą, czy raczej scrollują pierwsze, reklamowe wyniki, uważając je za niegodne zaufania. To zależy od gustu i internetowych doświadczeń. W wielu przypadkach jest jednak tak, że „bezpłatne” pozycjonowanie i płatne reklamy docierają do zupełnie innych grup odbiorców. I decydując się na wykorzystanie zarówno jednego, jak i drugiego kanału promocji, znacząco zwiększasz szansę na konwersję (wykonanie przez odbiorcę akcji, na jakiej Ci zależy, np. sprzedaż).
  • „Dopięcie” sprzedaży – dobrze poprowadzona kampania SEO generuje duży ruch na stronie. Witryna i zamieszczone na niej produkty docierają do wielu potencjalnych klientów. Niewiele z nich zdecyduje się jednak na zakupy przy pierwszym kontakcie ze stroną. Odbiorca potrzebuje czasu, a myśl o zakupie musi w nim dojrzeć. W takim momencie świetnym dopełnieniem dla SEO jest Google Ads z opcją remarketingu. Chodzi o komunikaty zachęcające do powrotu na stronę, nawet przez prezentowanie dokładnie tych produktów, które klient wcześniej oglądał. Trudno o lepsze dopełnianie się dwóch tak diametralnie różnych kanałów promocji!
  • Dostęp do większej liczby danych – w kampanii SEO nie jesteś w stanie wprowadzać zmian i z dnia na dzień obserwować, jakie efekty to przyniosło. Zawsze potrzebujesz czasu. W dodatku nieczęsto masz stuprocentową pewność, że dana modyfikacja pociągnęła za sobą te konkretne rezultaty. Pozostaje dużo miejsca na domniemywanie. W tym kontekście znów Google Ads jest dobrym uzupełnieniem. W trakcie konfigurowania kampanii płatnych reklam widzisz na bieżąco, jak wygląda rzeczywista popularność wybranych fraz i które z nich prowadzą do największej konwersji. Masz też wgląd w preferencje i zachowania użytkowników – to, z jakich urządzeń korzystają czy w jakim momencie wychodzą z Twojej strony. Dane i wnioski wyciągnięte z tego obszaru możesz śmiało wykorzystać w kampanii SEO, minimalizując ryzyko popełnienia poważnych – i kosztownych – błędów.

SEO + social media

Czy media społecznościowe mają wpływ na pozycjonowanie? To pytanie, które nurtuje wiele osób. A odpowiedź brzmi – i tak, i nie. W bezpośredni sposób – nie, nie mają wpływu, ale w pośredni już tak. A to wystarczająco, by wykorzystać siłę social mediów na korzyść poprawy widoczności w Google.

Pamiętaj, że jeśli chodzi o SEO, nic nie jest czarne albo białe. Tu wiele obszarów pokrywa szarość. I trzeba – z jednej strony – opierać się na oficjalnych rekomendacjach Google, a z drugiej na własnym doświadczeniu. To prawda, że media społecznościowe są wyłączone z grona czynników rankingowych, a pozyskane na nich linki mają atrybut „nofollow” (roboty Google nie biorą ich pod uwagę przy ocenie mocy witryny). Mimo to social media dają efekty w pozycjonowaniu stron internetowych. Jakie?

  • Generujesz ruch – choć sam link umieszczony na profilu w social media nie dołoży się do profilu linkowego Twojej strony, to (o ile treść jest atrakcyjna) zachęci odbiorców do odwiedzin Twojej witryny. Informacja o wpisie na blogu czy nowym, niebanalnym produkcie w sklepie – nieważne. Jeśli zachęcona tym grupa odbiorców zajrzy na Twoją stronę i spędzi na niej dłuższą chwilę, dla Google to będzie wyraźny sygnał, że jest na niej coś wartościowego, a od tego już krok bliżej do osiągnięcia dobrej pozycji w wyszukiwarce.
  • Zdobywasz linki przychodzące – post publikowany samodzielnie na profilu Twojej firmy w mediach społecznościowych nie przyniesie wielkiej korzyści pod względem SEO, ale wystarczy, że będzie na tyle ciekawy, by został udostępniony na innych profilach i tam dodatkowo generował kolejne tzw. sygnały społecznościowe (komentarze, lajki i inne reakcje). To też jest dla Google wyraźnym sygnałem i zwiększa jego zaufanie do Twojej witryny. Tym bardziej że tak duże platformy, jak Facebook, choć nie oferują linków „follow”, mają bardzo wysokie tzw. Domain Authority, a to zwiększa przekazywaną Ci przez nie „moc” w kontekście SEO.
  • Różnicujesz profil linków – przedstawiona przed chwilą idea zdobywania linków przychodzących z innych profili w mediach społecznościowych wpisuje się również w ideę tworzenia rozbudowanego, ale też różnorodnego i naturalnego profilu linków, na który wyszukiwarka kładzie duży nacisk.
  • Budujesz wiarygodność – po wpisaniu nazwiska, nazwy firmy lub strony internetowej w Google Twój/jej profil na Facebooku pojawia się wysoko w wynikach wyszukiwania? To nic dziwnego. Zadbaj o to, by dane adresowe i kontaktowe pokrywały się z Twoją wizytówką w Google Moja Firma i/lub danymi na stronie internetowej, a zwiększysz wiarygodność swojej marki. To ważne zwłaszcza w kontekście lokalnego SEO.

To ciekawe! Z podobnych powodów dobrym rozwiązaniem jest połączenie SEO i influencer marketingu. Nie wydzielamy go jako osobnego kanału, bo influencer marketing bazuje dziś przede wszystkim na mediach społecznościowych, a o nich pisaliśmy przed chwilą. Miej więc na uwadze, że włączenie do działań promocyjnych kontaktu z social mediowymi autorytetami też może dostarczyć pokaźną liczbę różnorodnych i wiarygodnych linków, a także zwiększyć widoczność Twojej marki i ruch na Twojej stronie internetowej. 

Nietypowe połączenie: SEO + PR

Na koniec wspomnimy jeszcze krótko o SEMR (z ang. Search Engine Reputation Management). Dziś już niektórzy specjaliści posługują się tym skrótem To tzw. pozycjonowanie wizerunkowe, czyli połączenie SEO i Public Relations. Polega zarówno na zwiększaniu widoczności marki w Internecie, jak i na zarządzaniu jej reputacją. Elementem wspólnym tych dwóch kanałów jest treść. 

Użyteczny, wiarygodny i odpowiednio zoptymalizowany content pozwala zyskać przewagę w wyszukiwarce oraz budować pozytywny wizerunek marki. Przecież notki prasowe często publikowane są w mainstreamowych i branżowych mediach. Czemu by tego nie wykorzystać jeszcze lepiej na korzyść SEO? Jeśli więc masz ambicję utworzenia w swojej firmie działu odpowiedzialnego za Public Relations lub już taki wydzielił_ś, nie zapomnij połączyć tego z pozycjonowaniem! W jaki sposób? 

  • Niech przygotowywane notatki prasowe będą oryginalne, niekopiowane. 
  • Niech zawierają nie tylko tekst, ale też materiały graficzne. 
  • Niech obejmują najważniejsze dla Ciebie słowa kluczowe,
  • …a także link do strony, koniecznie w wariancie „follow”.

Zanim zaczniesz łączyć, przeprowadź analizę – odbiorców i konkurencji

Aby podejmowane działania z zakresu SEO i innych obszarów przynosiły oczekiwane rezultaty, musisz wiedzieć, do kogo kierujesz swoje komunikaty – kim jest odbiorca, gdzie mieszka, jakie ma zainteresowania i potrzeby. Zanim rozpoczniesz jakąkolwiek kampanię, zarezerwuj czas również na analizę konkurencji. Po to, by uczyć się z błędów popełnianych przez innych, zamiast własnych i po to, by szybciej osiągnąć zamierzone efekty. Wszystkie najważniejsze informacje na ten temat znajdziesz w naszym artykule: Analiza konkurencji SEO – dlaczego jest istotna dla niemalże każdego biznesu?

Podsumowanie

Połączenie SEO z płatną reklamą, z mediami społecznościowymi, czy nawet PR-em… Jak widać, holistyczne podejście obowiązuje dziś również w marketingu. Jest nieco trudniejsze, ale jakże obiecujące! Zamiast się przed tym wzbraniać, warto poznać i czerpać garściami z korzyści, jakie przynoszą różne kanały promocji. To może znacząco zwiększyć osiągane wyniki i – co równie ważne – rozszerzać pole przyszłych działań, tworząc nowe okazje do rozwoju Twojego biznesu.

5 1 głos
Ocena
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze

newsletter

Zapisz się do newslettera!

Nowości, porady, informacje o usługach zwiększających rentowność, darmowe materiały edukacyjne i dużo więcej. Wybierz jaka treść Cię interesuje i ciesz się swoją dawką wiedzy!

Wiedza to potęga, przeczytaj również:

Zmiany w przepisach prawa dotyczące e-commerce. O co chodzi i jak sobie z nimi poradzić?

Czas czytania 9 min Branża e-commerce jest jedną z tych, które nierzadko muszą zmagać się z kolejnymi zmianami w przepisach prawa. Jest to spowodowane przede wszystkim niedostosowaniem systemu prawnego do specyfiki działalności prowadzonej w Internecie. Nie dziwi więc, że podejmowane są kolejne kroki, które mają na celu uregulowaniu obszarów wciąż dość obcych prawodawstwu. W ostatnim czasie zdecydowanie najgłośniej słychać było o dyrektywie unijnej Omnibus, dlatego w niniejszym artykule przyjrzymy się zmianom prawnym, które będą szczególnie istotne dla sklepów internetowych w roku 2023.

Czytaj więcej >

ABCD YouTube – schemat tworzenia skutecznej kreacji wideo

Czas czytania 4 min Wytyczne ABCD to globalne, poparte danymi i badaniami wskazówki, które pomagają tworzyć skuteczne reklamy wideo dostosowane do celów marketingowych. Wskazówki zostały przygotowane na podstawie danych z analizy korelacji, nie gwarantują stuprocentowej skuteczności, ale przybliżają do osiągnięcia sukcesu. W poniższym artykule dowiesz się więcej o schemacie ABCD i przekonasz się, dlaczego warto z niego korzystać przy kolejnym tworzeniu scenariusza do kampanii wideo.

Czytaj więcej >
0
Podziel się swoimi przemyśleniami, zostaw komentarz!x

Zapisz się do newslettera.

Poznawaj nowości w marketingu internetowym i porady dotyczące rozwoju biznesu!