Privacy-first
Po dwóch orzeczeniach sądów w Austrii oraz Francji dotyczących naruszania przez Google Analytics przyjętych reguł zbierania i ochrony danych o użytkownikach, Google bardzo mocno ukierunkował się w stronę poprawności zbierania danych o użytkownikach oraz lepszego wykorzystywania tych danych. Niedługo użytkownikowi, który nie wyrazi zgody na przetwarzanie danych marketingowych nie będziemy w stanie wyświetlać reklam remarketingowych.
W Get Noticed spotkaliśmy się z sytuacjami, w których nasi klienci mają różne podejścia względem trybu uzyskiwania zgody (consent mode) na stronach:
- Klienci nie wiedzieli o wymaganiach związanych z trybem. Do najczęściej powtarzanych odpowiedzi należą poniższe:
– W poradnikach tworzenia sklepu nie było mowy o takiej konieczności.
– Słyszałem o tym, jednak czekam na czas, kiedy, będzie to wymagane w 100%.
– Mam zainstalowane wtyczki, które mi podpowiadał CMS i to wdrażają na stronę, więc wszystko powinno być poprawnie. - Informacja o zbieraniu plików cookies wyświetla się na stronie, jednak nie ma to żadnego wpływu na to, czy użytkownik zgodzi się na nie, czy najzwyczajniej zamknie lub pominie tę informację. Informujemy użytkownika o tym? Tak, ale to, że zamknie pop-up ze zgodą na zbieranie plików cookies lub nie zgodzi się na to, nie zmienia faktu, że i tak możemy mu wyświetlać wszystko, jak nam się podoba. Rozwiązanie to jest niezgodne z normami wynikającymi z przepisów.
- Do momentu zaakceptowania przez użytkownika ciasteczek, zablokowane były działania skryptów odpowiedzialnych za zbieranie informacji dla Google Analytics, Google Ads czy Facebook’a. Powodowało to drastyczne spadki w statystykach.
- Moduł został w pełni poprawnie wdrożony przez osoby, które wiedziały, co robią i jak do tego podejść, ponieważ każde działanie związane z akceptacją lub odrzuceniem powodowało odnotowanie informacji w ciasteczku i przesłanie tych informacji dalej do pozostałych systemów.
Rozwiązań tego problemu jest kilka. Z łatwością można znaleźć gotowe już systemy, które wdrożą baner ze zgodą na stronę, jednak cały proces przekazywania danych trzeba będzie samemu skonfigurować albo dodatkowo opłacić, by uzyskać taką możliwość. Wewnątrz agencji pracujemy nad naszym autorskim rozwiązaniem, które będzie zgodne ze wszelkimi wymaganiami. Zakończenie prac nad nim planujemy na koniec maja tego roku.
Zatem, jak widać, możliwości i podejść do tego tematu jest wiele, jednak niewątpliwie będzie on obecny przez dłuższy czas. Tym bardziej że Google Analytics 4 będzie w głównej mierze opierał się na informacjach zebranych na podstawie zdarzeń.
Server-Side Tagging
Uruchomienie nowej wersji Analyticsa przez Google przyniosło ze sobą również możliwość zintegrowania tego narzędzia z BigQuery.
Przygotowanie danych w BigQuery, a późniejsze ich zobrazowanie w Data Studio to duże ułatwienie i również przyspieszenie całego procesu. U niektórych klientów pojawił się problem w raportach z Data Studio, gdzie duża ilość danych powodowała długi czas ładowania. Przeniesienie i zaciąganie tych danych z BigQuery przyspieszyło ładowanie się raportów o ponad 50%.
Jednak BigQuery wymaga znajomości SQL, który jest niezbędny do wyciągania i przetwarzania danych.
Facebook Conversion API
Czym jest oraz na jakiej zasadzie działa API konwersji opisano dokładniej w tym wpisie tutaj. Zatem zapraszamy również do zapoznania się z nim.
Jeśli posiadasz dodatkowe pytania związane z którymkolwiek tematem, skontaktuj się z nami!