Pozycjonowanie lokalne – zbuduj świadomość i rozpoznawalność swojej firmy w okolicy

Znaczenie pozycjonowania lokalnego ciągle rośnie. Wskazują na to statystyki. Dotyczy to zarówno niewielkich, miejscowych firm, jak i globalnych marek chcących zaistnieć na lokalnym rynku. Z roku na rok przybywa bowiem zapytań lokalnych kierowanych do wyszukiwarki.

Aktualnie to aż 47% wszystkich fraz wpisywanych w Google. Pojawiają się więc pytania, jak lokalne SEO może pomóc Twojemu biznesowi i co zrobić, by wykorzystać cały jego potencjał na swoją korzyść.

Pozycjonowanie lokalne – czym jest?

Pozycjonowanie lokalne to proces optymalizacji strony internetowej lub sklepu internetowego w celu zwiększenia widoczności witryny w wyszukiwarce Google na frazy kluczowe związane z daną lokalizacją. Innymi słowy, lokalne SEO to szereg działań mających sprawić, że Twoja strona WWW zajmie TOP-owe pozycje w Google na zapytania Twoich potencjalnych klientów w regionie.

Jak lokalne SEO może pomóc Twojej firmie?

Kiedy Twoja strona internetowa wyświetla się wysoko w wynikach wyszukiwania Google, dociera do znacznie większej liczby odbiorców. Dzięki lokalnemu pozycjonowaniu zdobywasz więc nowych klientów.

Jasne, nie każdy klient, który trafi na Twoją stroną internetową, od razu dokona zakupu lub podejmie współpracę. Jego zachowanie determinowane jest bowiem przez wiele innych elementów, od wyglądu i „przyjazności” witryny, przez czas jej ładowania, po – w końcu – atrakcyjność oferty. Ale to nic straconego! Bo im częściej potencjalni klienci zetkną się z Twoją marką, tym większa szansa, że ją zapamiętają. W taki sposób budujesz świadomość i rozpoznawalność swojej firmy w okolicy. A szacuje się, że nawet 70% konsumentów odwiedza dany sklep lub lokal usługowy, bo natknęło się na informacje o nim w Internecie.

Pozycjonowanie lokalne i zaistnienie w wyszukiwarce Google to Twoja szansa na zyskanie zaufania odbiorców – jednej z najcenniejszych walut w wirtualnym świecie. Z badań wynika bowiem, że aż 62% konsumentów nie skorzysta z usług lokalnej firmy, jeśli nie może znaleźć jej online. Widzisz? Widoczność w Internecie to po prostu konieczność.

Jak każda firma obecna na rynku, tak pewnie również Twoja walczy z konkurencją. Dobrze poprowadzone pozycjonowanie lokalne sprawi, że Twoja strona internetowa lub sklep znajdzie się wyżej w Google na najważniejsze zapytania potencjalnych klientów niż witryna Twojej konkurencji. Dzięki temu zyskasz więcej czasu i uwagi odbiorców oraz świetną okazję na przekonanie ich do swojej oferty. W ten sposób zabierasz klientów konkurencji i zapraszasz ich do siebie.

Z czego składa się pozycjonowanie lokalne?

Na lokalne SEO składa się wiele równie ważnych zadań. 

  • Agencja, której zlecisz pozycjonowanie lokalne, w pierwszej kolejności przygotuje audyt SEO. To analiza Twojej strony WWW pod kątem SEO – m.in. sprawdzenie aktualnej widoczności i zlokalizowanie kluczowych błędów stojących na przeszkodzie w sięgnięciu po najwyższe pozycje w Google.
  • Kolejny krok – strategia SEO. Planowanie przyszłych działań na podstawie przygotowanego wcześniej audytu jest niezbędne do tego, by lokalne SEO było spójnym i efektywnym procesem, a nie zbiorem przypadkowych działań, o których skuteczności gdzieś i kiedyś się usłyszało. Dobra strategia uwzględnia indywidualny charakter Twojej firmy oraz Twojego otoczenia biznesowego, a także Twoje biznesowe cele. Jest niczym zbiór drogowskazów.
  • Dobór fraz kluczowych – lokalne SEO stoi na lokalnych frazach kluczowych. To wszystkie najważniejsze zapytania, które Twoi potencjalni klienci wpisują w Google i które odzwierciedlają ich zakupowe intencje, ale oczywiście związane z obszarem geograficznym, w którym działasz – województwem, miastem, a nawet dzielnicą czy konkretną ulicą. Spytasz, jak i gdzie te frazy są wykorzystywane? Otóż one zostają uwzględnione przede wszystkim w treści, która wypełnia Twoją stronę internetową lub sklep online. Tam keywordy są „odczytywane” przez robota indeksującego, który dzięki dobrze zoptymalizowanym pod SEO tekstom „poznaje” Twoją stronę, „wie”, czy odpowiada ona na potrzeby użytkownika wpisującego daną frazę kluczową i dzięki temu „decyduje” jak wysoko umieścić ją w wynikach wyszukiwania.
  • Optymalizacja on-site – na tym etapie agencja, z którą podejmiesz współpracę, zadba o to, by Twoja strona internetowa stała się jak najbardziej przyjazna robotowi Google. Między innymi zaktualizuje treści na stronie (na te odpowiednio nasycone frazami kluczowymi), sprawdzi i poprawi adresy URL, nagłówki, znaczniki ALT i linkowanie wewnętrzne. Zweryfikuje także dostosowanie Twojej witryny do urządzeń mobilnych, z których korzysta coraz więcej Internautów.
  • Działania off-site – składa się na nie przede wszystkim link building, czyli pozyskiwanie linków do Twojego sklepu internetowego lub strony z wartościowych i wiarygodnych źródeł oraz stworzenie i zoptymalizowanie wizytówki w Google Moja Firma. W przypadku lokalnego SEO linki pozyskuje się głównie z lokalnych serwisów informacyjnych, portali tematycznych i katalogów firm. Budują one autorytet Twojej witryny w „oczach” Google, a to znacząco pomaga osiągnąć wysokie pozycje w wyszukiwarce. Z kolei wizytówka to skuteczny sposób na umiejscowienie Twojej firmy na mapie miasta.

Dobre pozycjonowanie lokalne nie obejdzie się bez wizytówki Google Moja Firma

Choć wizytówka Google Moja Firma nie jest czynnikiem rankingowym i nie wpływa bezpośrednio na efekty lokalnego pozycjonowania, to jest konieczna, jeśli chcesz zwiększyć widoczność swojej firmy na miejscowym rynku.

Starannie przygotowana i profesjonalnie zoptymalizowana wizytówka daje Twoim potencjalnym klientom wgląd we wszystkie istotne dla nich informacje, i to za jednym kliknięciem: nazwę firmy, adres, numer telefonu, link do strony internetowej, godziny otwarcia, zdjęcia, a nawet opinie. Sprawia, że Twoja firma staje się widoczna na mapie miasta i dociera do nowych klientów, w tym także turystów. A dodatkowo, jeżeli posiadasz możliwość wizyty w swojej firmie/sklepie, użytkownik bezpośrednio z wizytówki może uzyskać wskazówki dojazdu.

Wiedz jednak, że jednokrotne wypełnienie wizytówki i jej porzucenie to nie jest dobry pomysł! Profil firmy w Google powinien zawierać najnowsze dane (z naciskiem na adres i godziny otwarcia), zdjęcia przedstawiające aktualny wygląd lokalu, oferty specjalne i opinie zadowolonych klientów. Zwłaszcza pozytywne recenzje mogą skutecznie zachęcić konsumenta do skorzystania z Twojej usługi.

Lokalne pozycjonowanie – dlaczego już dziś powinieneś się nim zainteresować?

Pamiętaj, że Twoja konkurencja nie śpi. Już teraz najprawdopodobniej przeznacza część swojego budżetu na lokalne SEO i budowanie pozycji w Google. Im dłużej będziesz czekać z rozpoczęciem kampanii pozycjonowania, tym więcej wysiłku (i pieniędzy) będziesz musiał włożyć w to, by uzyskać równie dobre efekty, co Twoja konkurencja.

I nie bój się lokalnego SEO. W przeciwieństwie do pozycjonowania strony na ogólnopolskim rynku tutaj masz do czynienia z niższymi kosztami (niższym progiem wejścia) i stosunkowo szybszymi efektami. Wynika to z tego, że konkurujesz z kilkoma, maksymalnie kilkunastoma innymi firmami z regionu, nie wszystkimi z tej branży w Polsce.

Ale miej też świadomość, że pozycjonowanie to długotrwały proces. Wymaga regularnych działań, cierpliwości i wdrażania nowych pomysłów w reakcji na to, co robi w tym zakresie konkurencja i w wyniku obserwacji tego, co przynosi pożądane efekty, a co nie. Pozycjonowanie lokalne to raczej maraton, a nie sprint. Ale dobrze poprowadzone już w krótkim czasie przyniesie korzyści, które pozwolą Ci na mocny rozwój firmy.

Prowadzisz lokalny biznes i chciałbyś poprawić jego widoczność w swoim regionie? Skorzystaj z formularza poniżej, a nasi specjaliści doradzą Ci, na czym powinieneś się skupić!

0 0 głosy
Ocena
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze

newsletter

Zapisz się do newslettera!

Nowości, porady, informacje o usługach zwiększających rentowność, darmowe materiały edukacyjne i dużo więcej. Wybierz jaka treść Cię interesuje i ciesz się swoją dawką wiedzy!

Wiedza to potęga, przeczytaj również:

Czym są rozszerzenia reklam Google Ads i jak je wdrożyć?

Czas czytania 8 min W świecie reklam Google Ads, gdzie walka między konkurencją o klienta jest zacięta, a uwaga użytkowników krótka, kluczowe jest wykorzystanie wszelkich dostępnych narzędzi w celu wyróżnienia się spośród tłumu. Wszyscy reklamodawcy walczą o to, aby to właśnie ich kreacja była najbardziej klikalna i zachęcająca do konwersji. Jednym z podstawowych sposobów na osiągnięcie tego jest używanie rozszerzeń reklam w sieci wyszukiwania.

Czytaj więcej >

Consent Mode – klucz do skuteczności strony i kampanii reklamowych

Czas czytania 2 min W dobie rosnącej świadomości na temat prywatności danych, właściwe zarządzanie zgodami użytkowników na stronach internetowych staje się nie tylko wymogiem prawnym, ale także kluczowym elementem budowania zaufania i transparentności. Wdrożenie skutecznego systemu do zarządzania zgodami jest niezbędne dla każdego właściciela witryny, szczególnie jeśli korzysta z narzędzi takich jak Google Analytics i Google Ads. Jest to istotne nie tylko z punktu widzenia zgodności z przepisami, takimi jak RODO, ale także dla zapewnienia maksymalnej efektywności narzędzi analitycznych i reklamowych.

Czytaj więcej >
0
Podziel się swoimi przemyśleniami, zostaw komentarz!x

Zapisz się do newslettera.

Poznawaj nowości w marketingu internetowym i porady dotyczące rozwoju biznesu!