Prognozy w digital marketingu na 2020 rok

Poznaj nasze prognozy na 2020 rok dla najważniejszych kanałów digital marketingu.
Nie czekaj na sukces – działaj!
Skontaktuj się z nami już dziś, aby dowiedzieć się, jak nasze rozwiązania mogą pomóc Twojemu biznesowi osiągnąć nowe wyżyny. Nasz zespół ekspertów jest gotowy, aby wspierać Cię na każdym kroku – od strategii po realizację. Z nami Twój biznes nie zna granic. Zacznij swoją podróż do sukcesu teraz!
Spis treści

Nadchodzący rok będzie kolejnym wyzwaniem dla digital marketingu, głównie ze względu na wysoką dynamikę zmian oraz coraz większą ilość bodźców, które mają skłonić klienta do zakupu. Coraz większą rolę odgrywa video marketing, a także AR, czyli rozszerzona rzeczywistość, którą Google już testuje w formie przestrzennego widoku Google Maps. Tempa nie zwalnia także świat social media marketingu, influencer nadal będzie ważnym ogniwem w komunikacji marki z klientami. Zmieni się jednak jego rola, a Facebook i Instagram zmienią swoje sprzedażowe oblicze.

Zapraszamy do zapoznania się z naszymi prognozami w digital marketingu na 2020 rok z podziałem na kanały digital marketingu: Instagram, Facebook, Google Ads, YouTube.

Instagram
  • influencer marketing – w nadchodzącym roku marketerzy coraz chętniej powinni sięgać po mikro i nanoinfluencerów, ze względu na ich największą autentyczność, a także kryzys w zaufaniu do kont na platformach społecznościowych.

  • Instagram Checkout – nowa funkcja Instagramu umożliwia dokonanie zakupów bezpośrednio w aplikacji. Na razie opcja jest testowana wyłącznie w Stanach przez największe sklepy, takie jak Adidas, czy Zara. Jednak jeśli nowa opcja zostanie przyjęta, z pewnością będzie to ważny krok w kierunku rozwoju zakupów za pośrednictwem IG w 2020 roku.

  • aplikacja Threads – po serii testów funkcja jest już dostępna na większą skalę na Instagramie. Aplikacja umożliwi dzielenie się ze znajomymi w wiadomości bezpośredniej swoją lokalizacją albo aktualną prędkością. Funkcja wzorowana jest na Instagram Direct, który nie cieszył się zbyt dużym zaangażowaniem użytkowników, ceniących na Instagramie rozmowy w przestrzeni publicznej.

  • IG TV – z pewnością rozwój video wpłynie pozytywnie na rozwój alternatywnej telewizji na Instagramie, z której najchętniej korzysta branża kulinarna oraz beauty. Niewykluczone, że i to stanie się kolejnym nośnikiem reklamowym w tej aplikacji.

Facebook
  • shopvertising – zakupów będzie można dokonywać już nie tylko za pomocą mediów społecznościowych, ale również telewizji oraz cyfrowych kanałów. Wszystko wskazuje na to, że po uruchomieniu na platformie Instagram funkcji zakupowej, będzie ona dużym ułatwieniem dostępu do szybkich zakupów, dzięki aplikacji na każdym urządzeniu.
  • chatboty – od 15 stycznia 2020 r. czekają na firmy zmiany w Messangerze. Chatboty będą mogły odpowiadać na wiadomości użytkowników w przeciągu 24 godzin od ostatniej interakcji. Wiadomości tego typu będą zwane wiadomościami standardowymi. Wysyłanie wiadomości poza 24-godzinnym limitem będzie możliwe, dzięki płatnym wiadomościom sponsorowanym.
  • Facebook Pay – kontynuacja finansowych aspiracji Facebooka, który coraz śmielej zerka w stronę fintechu, o czym niewątpliwie świadczy cyfrowa waluta Libra z tego roku. W planach na 2020 rok Facebook zapowiada uruchomienie swojej wewnętrznej metody płatności, która miałaby spełniać funkcjonalność Google Pay, czy Apple Pay oraz ułatwiać dokonywania opłat za konta reklamowe, czy przekazywanie darowizn na cele charytatywne.
  • Facebook Dating – aplikacja randkowa od Facebooka trafi do Polski na początku 2020 roku. Aplikacja będzie umożliwiała nawiązanie relacji na podstawie podobnych zainteresowań, udziału w wydarzeniach, czy przynależności do grup. Profil w aplikacji będzie mógł założyć każdy, kto ukończy 18 lat.
  • CBO (campaing budget optimization) – ustalanie budżetu na poziomie kampanii będzie domyślą i jedyną opcją tworzenia kampanii od lutego 2020 roku. Dla reklamodawców, którzy nie korzystali jeszcze z tej opcji będzie to na pewno spora zmiana.
Google Ads
  • smart ads – Google coraz wyraźniej zmierza w bycie bardziej “smart”, czyli uruchamianie inteligentnych kampanii (w sieci reklamowej i w kampaniach produktowych). Ten typ reklam wyróżnia bardzo intuicyjna konfiguracja i w pełni zautomatyzowana optymalizacja, która tym samym daje nam mniejszą kontrolę nad kampaniami. Zaletą reklam smart jest dopasowanie do odbiorcy, dostosowanie stawek pod względem dnia, wieku, płci oraz zainteresowań w pełni automatycznie.
  • automatyczne strategie ustalania stawek – z aktualnie dostępnych ręcznie ustalanych strategii stawek w Google Ads mamy do dyspozycji samodzielne ustalenie CPC (z opcją ulepszonego e-CPC). W 2020 roku zapewne większą rolę odegrają automatyczne strategie ustalania stawek w wyższym wyniku optymalizacji kampanii, a samodzielne ustalanie stawek będzie stopniowo wycofywane. Czas pokaże, czy ta zmiana zostanie przyjęta z entuzjazmem przez marketerów.
  • voice ads – trend, który prędzej, czy później musi dotknąć świata reklam. Wyszukiwanie głosowe dzięki Siri (asystent głosowy Apple), Alexie (od Amazona), czy Asystentowi Google sprawi, że zmieni się forma wyszukiwanych fraz na język bardziej naturalny. W związku z czym na pierwszy plan wysuną się dynamiczne reklamy oraz nagłówki keyword insertion, które przystosują się do wyszukiwanego zapytania
  • mikromomenty – najbardziej kluczowe zjawisko w optymalizacji kampanii na urządzenia mobilne. Definiują długość reklamy, przycisk call-to-action (CTA) oraz inne formaty kreacji reklamowych. Mikromomenty to nic innego, jak krótkie chwile, kiedy zerkamy na nasze smartfony z nadzieją na szybkie znalezienie rozwiązania problemu, wyzwania, pytania jakie w danym momencie mamy.

Cztery kluczowe mikromomenty, z którymi warto się liczyć:

  1. want to know (chcę wiedzieć) – sprawdzamy na ekranie naszego smartfona szybkie odpowiedzi na ważne w danym momencie pytania, np. jak dobrać wkładki do butów,
  2. want to go (chcę zobaczyć) – kluczowe z punktu widzenia lokalnych biznesów, chcemy się dowiedzieć np. gdzie w pobliżu naszej lokalizacji na Google Maps jest otwarta księgarnia,
  3. want to do (chcę zrobić) – poszukiwanie nowych rozwiązań i gotowość do podjęcia działania, np. jak założyć sklep internetowy,
  4. want to buy (chcę kupić) – gotowość do zakupu, ale upewnienie się w słuszności naszej decyzji, np. sprawdzanie w sklepie przed dokonaniem zakupu opinii w Internecie dotyczących konkretnego modelu obuwia sportowego.
YouTube
  • wzrost znaczenia video marketingu – w nadchodzącym 2020 roku główną treścią, którą coraz chętniej będą konsumować nasi odbiorcy będzie video. YouTuberzy będą stali przed wyzwaniem wyróżnienia się w morzu podobnych treści, a marketerzy stawią czoła SEO w pozycjonowaniu treści video.
  • reklama True View dla kampanii produktowych – na niektórych kontach w wersji beta już jest dostępna możliwość wyświetlania reklam True View z feedem produktowym, co umożliwi zakup produktów bezpośrednio na platformie YouTube. W 2020 roku zapewne będzie to najważniejsza zmiana w reklamach Google Ads dla formatu video.
  • przycisk call-to-action w reklamach na YouTube – największą bolączką marketerów zajmujących się video, była mierzalność efektów tego rodzaju reklam, ze względu na brak bezpośredniego przekierowania na stronę sklepu. W 2020 roku zapewne każdy format reklamowy video będzie już miał taką możliwość.
  • większy wpływ podcastów – spekuluje się, że nadchodzący rok będzie rokiem podcastów, dzięki którym możemy konsumować interesujące nas treści podczas wykonywania innych czynności. Umożliwia także słuchanie dostępnych na platformie audio booków, dzięki YouTube Premium, zapewne jeszcze mocniej reklamowanym w kolejnym roku.
  • YouTube Kids – odpowiedzią na falę patostreamów, z którymi YouTube skutecznie walczy, będzie jeszcze większa ochrona niepełnoletnich użytkowników, dzięki usłudze YouTube Kids, która zgodnie z oficjalnymi informacjami, oznaczy kanały jako przyjazne dla dzieci.
  • voice search – już praktykowane w wyszukiwarce Google, zapewne w kolejnym roku dzięki wyszukiwaniu głosowemu będziemy mogli odszukać także film, nawet po fragmencie jego tekstu albo melodii (taką funkcję już posiada Apple Music).
  • video live – chętnie wykorzystywane przy dużych eventach czy konferencjach, ale także webinarach i szkoleniach, video na żywo umożliwia wchodzenie w bezpośrednią interakcję z użytkownikami, a także angażowanie ich w czasie rzeczywistym.

Wnioski i przyszłość digital marketingu w 2020 roku

Bez wątpienia udział marketingu internetowego nadal będzie wzrastał, a udogodnienia dla konsumentów w postaci wyszukiwań głosowych, czy zautomatyzowanych procesów zakupowych wpłyną pozytywnie na rozwój sklepów e-commerce dostosowujących się do cyfrowych zmian. Dominującym przekazem będzie video, które jest najbardziej angażującym medium, o czym świadczy gigantyczne zainteresowanie platformami takimi jak TikTok.

W kwestii danych, użytkownicy staną się coraz bardziej świadomi swojej prywatności i kluczowym wskaźnikiem do zdobycia zaufania konsumentów, będzie autentyczność marki. Social media nadal będą na pierwszym planie, pod względem wykorzystywania ich do komunikacji z konsumentami. O uwagę odbiorców będzie walczył także YouTube, który w dynamicznym tempie dostosowuje się do bieżących potrzeb swoich użytkowników. Jak w kilku poprzednich latach, także i w nadchodzącym roku to smartfony będą wiodły prym wśród urządzeń, z których użytkownicy będą korzystać. Nie pozostanie to bez wpływu na całą strategię komunikacji marketingowej i wyznaczania celów.

Ważnym aspektem, którego nie warto pomijać wobec zachodzących zmian, jest potrzeba rozbudowy dotychczas wykorzystywanego lejka sprzedażowego. Oprócz znanych nam etapów takich jak świadomość, zaangażowanie, rozważanie zakupu i zakup, o naszą uwagę zawalczą zastosowanie i funkcjonalność naszych rozwiązań, rotacja konsumentów, ekspansja na inne kanały oraz tzw. adwokaci marki, czyli najbardziej zaangażowani użytkownicy marki. Jest to segment użytkowników, którzy nie tylko znają markę i jej wartości, ale i otwarcie popierają jej działania i często to komunikują. W dobie cenienia wartości, autentyczności i przywiązania do marki, może się to okazać kluczowe w przypadku każdego medium, na które postawimy w 2020 roku.

2 odpowiedzi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *