Rola treści w pozycjonowaniu – czy zawsze musi być ich jak najwięcej?

Content marketing rośnie w siłę. Coraz więcej przedsiębiorców docenia jego rolę nie tylko w klasycznym reklamowaniu swojego biznesu i budowaniu wizerunku eksperta, ale również pozycjonowaniu stron internetowych. Treść, tak, jak optymalizacja techniczna strony czy pozyskiwanie linków, jest jednym z filarów każdej kampanii SEO. To oznacza, że jeśli chcesz zdobyć i utrzymać wysokie pozycje w Google, potrzebujesz dobrze przygotowanych i opublikowanych we właściwych miejscach tekstów. Ale czy to znaczy, że zawsze musi być ich najwięcej i z jak największą zawartością słów kluczowych? Czytaj dalej i sprawdź!

O roli tekstów na stronach internetowych

Teksty, zaraz obok zdjęć, grafik i wideo, są treścią wypełniającą Twoją stronę internetową. Jak każdy komunikat, spełniają one funkcję informacyjną – przedstawiają Twój biznes odbiorcy. Ale to zaledwie podstawa. Teksty muszą być atrakcyjnie podane i obfitować w wartościowy przekaz, który będzie odpowiedzią na pytania stawiane przez użytkownika. Tylko wtedy masz szansę na zbudowanie wiarygodności w oczach potencjalnego klienta, stworzenie wizerunku eksperta i przedstawienie się jako osoba dysponująca rozwiązaniem problemów, z którymi przychodzi odbiorca. A od tego już tylko krok do rosnącej sprzedaży. Słowa mają ogromną moc i to, w jaki sposób ich użyjesz, zadecyduje o sukcesie całej kampanii marketingowej i pozycjonowania Twojej strony internetowej.

Dlaczego teksty na stronie internetowej są ważne i potrzebne?

  • To w nich umieszczasz słowa kluczowe – niezbędne w procesie pozycjonowania strony internetowej.
  • Informujesz nie tylko algorytmy Google, ale też swoich potencjalnych klientów o tym, czym się zajmujesz i masz szansę przekonać ich do skorzystania z Twojej oferty.
  • Dobrze przygotowane teksty zatrzymują użytkownika na Twojej stronie, a czas przebywania to jeden z ważnych czynników w kontekście SEO; im dłuższy, tym lepiej.
  • Wartościowe teksty uczestniczą w budowaniu Twojego eksperckiego wizerunku.
  • …i umożliwiają pozyskanie dobrej jakości linków z innych miejsc w Internecie.
  • Są też świetnym miejscem na linkowanie wewnętrzne – też bardzo ważne w procesie pozycjonowania strony WWW.
  • Wysokiej jakości teksty to inwestycja – publikujesz je dziś, a ruch z Google przynoszą przez długi czas po.

Algorytmy Panda, Pingwin i Koliber – tak Google zmienił rolę treści w pozycjonowaniu

Teksty na stronie są bardzo ważne. Niby oczywiste, prawda? Ale to zaczęło się stosunkowo niedawno, bo w 2012 roku. Wtedy Google uruchomił swój flagowy algorytm – Pandę. I od tego momentu jakość contentu na stronie internetowej i jego przydatność dla użytkowników stała się jednym z najważniejszych czynników rankingowych w kontekście zajmowanych pozycji w wynikach wyszukiwania. Skończyła się era generowanych sztucznie tekstów, wypełnionych po brzegi słowami kluczowymi, niewnoszących żadnej merytorycznej wartości. Spotęgował to wprowadzony zaledwie rok później algorytm Pingwin, karzący strony, do których prowadzą linki o niskiej jakości (pozyskane np. z popularnych swego czasu systemów wymiany linków). 

Duże znaczenie miał także trzeci algorytm, Koliber. Zmienił on sposób interpretowania zapytań przez wyszukiwarkę – z płytkiego i doraźnego na kontekstowy i wymagający większego skupienia na potrzebach użytkownika. Konkretnie? Dzięki „kolibrowi” dziś wpisanie do Google hasła „jakie buty górskie damskie zimowe” powoduje wyświetlenie artykułów odpowiadających konkretnie na to właśnie pytanie, a nie treści związanych tylko z pojedynczymi wyrazami z tej frazy, czyli np. produktów.

Dobre treści na stronie internetowej, czyli jakie?

Niezależnie od tego, czy chcesz samodzielnie zająć się tekstami na swojej witrynie, czy planujesz zlecić to specjaliście, powinieneś wiedzieć, jakie elementy decydują o wysokiej jakości i przydatności tejże treści w kontekście pozycjonowania. To umożliwi Ci tworzenie skuteczniejszego contentu lub przynajmniej weryfikowanie pracy copywritera. A takich elementów jest co najmniej kilka.

Poprawne językowo

Nie da się zdobyć zaufania odbiorców ani zbudować profesjonalnego wizerunku Twojego i całej Twojej firmy, jeśli teksty na stronie będą zawierać błędy językowe. Dlatego absolutną podstawą jest znajomość ortografii – pomyłki w tym zakresie najmocniej rzucają się w oczy, a także interpunkcji (ach, te przecinki) i, co może Cię zaskoczyć, stylistyki

Błędem stylistycznym jest bowiem używanie słownictwa niedopasowanego do charakteru miejsca, w którym publikujesz: niezamierzone stosowanie kolokwializmów, przemycanie oficjalnych zwrotów z języka wręcz urzędowego do tekstów użytkowych, a nawet nadużywanie zapożyczeń z obcych języków, języka środowiskowego (np. korpomowa) i branżowego czy powtarzanie tych samych myśli. Jednym słowem, teksty na stronie internetowej nie mogą zawierać „byków”, a ich stylistyka ma być dopasowana do języka odbiorcy.

Z frazami kluczowymi

Kiedy mowa o copywritingu SEO, nie można nie wspomnieć o słowach kluczowych. To nic innego, jak hasła wpisywane przez użytkowników do paska wyszukiwarki, zgodnie z którymi powinieneś zorganizować treść na swojej stronie internetowej. O tym, jakie rodzaje słów kluczowych wyróżniamy i dlaczego warto je znać, przeczytasz tutaj.

W kontekście copywritingu ważny jest zarówno umiejętny dobór słów kluczowych – i warto poświęcić na to odpowiednio dużo czasu, jak i umieszczanie wybranych fraz w tekście w sposób naturalny i wyważony. Co to oznacza? Że nie ma mowy o sztucznym upychaniu keywordów (algorytm Panda, pamiętasz?). 

Korzystaj z różnych rodzajów słów kluczowych – ogólnych i tzw. długiego ogona, informacyjnych i produktowych, a nawet lokalnych. Dzięki takiej różnorodności tekst automatycznie staje się naturalniejszy w odbiorze, choćby dlatego, że unikasz kłujących w oczy powtórzeń. Frazy kluczowe dobierz do rodzaju tekstu – innych potrzebujesz do artykułu poradnikowego na bloga swojego sklepu, a innych do tekstów na stronę główną. I rozmieszaj je z głową i umiarem. Niech pojawiają się zarówno w nagłówkach, jak i akapitach i niech nie zajmują więcej niż 5% objętości całego tekstu.

Unikalne

Dobre teksty na stronę internetową są unikalne. To oznacza, że nie mogą zostać skopiowane z innej witryny. Dlaczego? Bo to zabójstwo dla pozycjonowania. Dziś jeden temat podejmowany jest przez wielu autorów i stron, a to rodzi ryzyko, że nawet tworząc treści samodzielnie, otrzesz się o plagiat. Dlatego wykorzystuj programy i narzędzia sprawdzające unikalność tekstu. Znajdziesz je, wpisując w wyszukiwarkę frazę „plagiarism checker”.

O optymalnej długości

„Optymalnej”, bo nie jest tak, że im dłuższy tekst, tym lepiej spełnia swoje zadanie w kontekście SEO. Na pewno unikaj tzw. lania wody. Pisz do tego momentu, w którym uznasz, że dany tekst wyczerpuje temat – odpowiada kompletnie na postawione przez użytkownika pytanie (artykuł), prezentuje to, co najważniejsze w danym produkcie (opis produktu) lub grupie produktów (opis kategorii/podkategorii), informuje odbiorcę, do jakiego miejsca trafił, co może w nim znaleźć i dlaczego warto, by w nim został (strona główna). 

Nie powtarzaj tych samych myśli i nie stosuj nadmiernie synonimów. Zobacz, jak długie teksty danego rodzaju tworzy Twoja konkurencja i postaraj się przygotować tak samo długie lub minimalnie dłuższe. I zadbaj o to, by były zrozumiałe i przyjazne dla odbiorcy. Pamiętaj, że pisanie w Internecie rządzi się swoimi prawami. Jeśli chcesz, by użytkownik miał dobre doświadczenia z Twoją stroną, stawiaj na krótkie i proste zdania i jak najszybciej przechodź do sedna. W ten sposób szanujesz jego czas i potrzeby.

Atrakcyjnie formatowane

Pogrubienia, podkreślenia, listy wypunktowane, nagłówki – wykorzystuj to bogactwo formatowania tekstu, by przygotowana przez Ciebie treść stała się przyjaźniejsza w odbiorze. Pamiętaj też o tworzeniu niezbyt długich akapitów, bo od ściany tekstu użytkownik może się szybko odbić i wrócić do wyszukiwarki, a chodzi przecież o to, by został na Twojej witrynie jak najdłużej, prawda? I jeśli możesz, wykorzystuj różne formy treści – nie tylko teksty, ale również grafiki, infografiki, a nawet wideo.

Najlepsze treści? Przydatne dla użytkownika i zoptymalizowane pod Google

Dziś nie da się oddzielić copywritingu SEO od doświadczenia użytkownika. Treści muszą być zarówno zoptymalizowane pod pozycjonowanie, jak i tworzone z myślą o potrzebach odbiorcy. Wymaga tego sam Google od momentu, w którym wprowadził wspomniane już algorytmy. Dlatego nawet jeśli tworzysz tekst do małej podkategorii w swoim sklepie internetowym, zlokalizowany na samym końcu witryny, zawsze załóż, że przeczyta go prawdziwy człowiek, a nie tylko robot wyszukiwarki. Bo jeśli rzeczywiście przeczyta, to dobrze, żeby tekst przekonał go o profesjonalizmie Twoim i Twojego biznesu, a jeśli nie przeczyta, robot Google i doceni naturalność tej treści. Bo tekst może być – i musi być! – jednocześnie przydatny dla użytkownika i zoptymalizowany pod Google. Nie jest to łatwe, ale na tym właśnie polega sztuka copywritingu SEO i warto za taką umiejętność zapłacić.

Podsumowanie

Dobre treści realizują kilka bardzo ważnych zadań – wsparcie kampanii pozycjonowania jest jednym z nich. Niezależnie od tego, czy prowadzisz sklep internetowy, czy usługową stronę WWW, spójrz na nie, jak na jedno z kluczowych działań w obszarze SEO, postaw na równi z pozyskiwaniem linków czy optymalizacją techniczną i potraktuj jak inwestycję. Bo regularne wzbogacanie strony o nowe, wartościowe treści oraz odświeżanie i recykling starszych tekstów to świetny sposób na przyrost słów kluczowych, na które strona wyświetla się w Google oraz na szybsze i częstsze wystąpienie w TOP10. 

I jeśli to możliwe, planuj i analizuj. Pisanie na przypadkowe tematy i do przypadkowych miejsc może być bowiem przepalaniem budżetu, a tego z pewnością chcesz uniknąć. W Get Noticed rozpoczynamy od przygotowania dobrego content planu, a poza tworzeniem wysokiej jakości treści zajmujemy się też mierzeniem efektywności tekstów – po to, byś z nami jeszcze lepiej poznał swój biznes i wiedział konkretnie, co przynosi zyski, a co tylko sprawia takie wrażenie.

0 0 głosy
Ocena
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze

newsletter

Zapisz się do newslettera!

Nowości, porady, informacje o usługach zwiększających rentowność, darmowe materiały edukacyjne i dużo więcej. Wybierz jaka treść Cię interesuje i ciesz się swoją dawką wiedzy!

Wiedza to potęga, przeczytaj również:

Czym są rozszerzenia reklam Google Ads i jak je wdrożyć?

Czas czytania 8 min W świecie reklam Google Ads, gdzie walka między konkurencją o klienta jest zacięta, a uwaga użytkowników krótka, kluczowe jest wykorzystanie wszelkich dostępnych narzędzi w celu wyróżnienia się spośród tłumu. Wszyscy reklamodawcy walczą o to, aby to właśnie ich kreacja była najbardziej klikalna i zachęcająca do konwersji. Jednym z podstawowych sposobów na osiągnięcie tego jest używanie rozszerzeń reklam w sieci wyszukiwania.

Czytaj więcej >

Consent Mode – klucz do skuteczności strony i kampanii reklamowych

Czas czytania 2 min W dobie rosnącej świadomości na temat prywatności danych, właściwe zarządzanie zgodami użytkowników na stronach internetowych staje się nie tylko wymogiem prawnym, ale także kluczowym elementem budowania zaufania i transparentności. Wdrożenie skutecznego systemu do zarządzania zgodami jest niezbędne dla każdego właściciela witryny, szczególnie jeśli korzysta z narzędzi takich jak Google Analytics i Google Ads. Jest to istotne nie tylko z punktu widzenia zgodności z przepisami, takimi jak RODO, ale także dla zapewnienia maksymalnej efektywności narzędzi analitycznych i reklamowych.

Czytaj więcej >
0
Podziel się swoimi przemyśleniami, zostaw komentarz!x

Zapisz się do newslettera.

Poznawaj nowości w marketingu internetowym i porady dotyczące rozwoju biznesu!