To tak zwany remarketing, który prawidłowo skonfigurowany jest jednym z najlepszych typów kampanii reklamowych, ponieważ niskim nakładem finansowym pozwala osiągnąć wysokie zwroty z inwestycji z kampanii reklamowych. W końcu opiera się na docieraniu do osób, które już w jakiś sposób zapoznały się z naszą marką.
Należy jednak pamiętać o kilku kwestiach przy jego prowadzeniu. Jedną z najważniejszych rzeczy jest ograniczenie czasowe wśród osób, które odwiedziły witrynę – nie oszukujmy się, ale jeżeli byłeś 30 dni temu na jakiejś stronie, to zapewne nie pamiętasz już o niej lub nie wiesz czego szukałeś. Dlatego nadążając za ciągle zmieniającymi się ograniczeniami w możliwości śledzenia użytkowników, poszukujemy najlepszej opcji na wykorzystanie ponownego dotarcia do użytkowników, którzy wykonali już pewne zaangażowanie na naszej stronie.
Czym w ogóle jest remarketing?
Remarketing/ Retargeting to sposób na ponowne dotarcie do osób, które wcześniej odwiedziły Twoją stronę, wykonały określoną czynność na stronie lub po prostu porzuciły koszyk zakupowy z dodanym do niego produktem na sklepie internetowym. Często taka forma ponownego dotarcia do użytkowników tego typu jest o wiele tańsza i prostsza niż ciągłe pozyskiwanie nowych użytkowników.
Kampanie remarketingowe w witrynie wykorzystują – w głównej mierze – do swojego działania umieszczony na stronie kod śledzący odpowiedzialny za grupowanie takich użytkowników pod względem dokonanych aktywności, jak np. wyświetlenia produktu, odwiedzenia strony kontaktowej czy spędzenia określonego czasu na wpisie blogowym.
Remarketing oparty na zaangażowaniu pozwala dotrzeć do osób, które weszły w interakcję z treściami umieszczonymi w mediach społecznościowych lub obejrzały wyznaczony przez nas film. W dalszej części artykułu przedstawię kilka rodzajów remarketingu, które warto rozważyć na rzecz komunikacji ze swoimi klientami. Skoro już wiemy, czym jest remarketing to najwyższa pora przedstawić kilka pomysłów na ciekawe wykorzystanie jego możliwości w praktyce.
- Wykorzystanie strony z cennikiem
Jeżeli kupujący odwiedza stronę z wyszczególnionymi cenami, prawdopodobnie jest dalej w procesie wyszukiwania produktów, wyszukiwania szczegółowych informacji o produkcie lub co równie bardzo prawdopodobne – porównuje zakresy cenowe z Twoją konkurencją.
Wydzielenie użytkowników, którzy przeglądali strony z cennikami lub przeglądali kilka produktów, bez dodania do koszyka może okazać się idealnym sposobem na ograniczenie samego budżetu reklamowego i skupienie się tylko na użytkownikach z dużym potencjałem zakupowym. W porównaniu do wszystkich użytkowników odwiedzających stronę, wyniki na pewno będą korzystniejsze. Osoby z tej grupy są bardziej skłonne na podjęcie działania finalizacji transakcji, jeśli tylko odpowiednio przedstawimy im ofertę produktu w formie graficznej lub podjęciu odpowiedniego kontaktu.
- Specyficzna strona dla branży
Prowadzenie działalności w niszowej lub specyficznej branży może być dość skomplikowane. Posiadając stronę, zapewne obserwujesz, na jakich stronach jest najwięcej użytkowników w ciągu miesiąca. W takiej sytuacji możesz wykorzystać to i utworzyć grupy odbiorców dla poszczególnych podstron i wyjść ze spersonalizowaną oraz ekspercką komunikacją do klientów, którzy są bardziej świadomi Twoich produktów
- Remarketing w wielu kanałach
Wykorzystaj w pełni możliwości związane z komunikacją reklamową w wielu kanałach. Budując segmenty remarketingowe dla osób, które odwiedziły Twoją witrynę z określonych kanałów i kampanii. Jest to doskonały pomysł na przenoszenie opcji kierowania na odbiorców z jednej platformy na drugą – pamiętaj, że Google Analytics nie posiada dokładnych informacji dotyczących profilowania użytkowników ze wszystkich stron, które mogą przekierowywać ich na Twoją stronę.
Na przykład, jeśli prowadzisz reklamy LinkedIn, możesz kierować reklamy do osób, które kliknęły reklamę z kampanii skierowanej do pracowników najwyższego szczebla. Korzystając z odbiorców opartych na adresach URL, możesz skutecznie kierować reklamy do osób, które pasują do kryteriów targetowania profilu LinkedIn za pomocą dowolnego innego kanału, płacąc niższe koszty sieci, takiej jak Google Display.
Jeśli otagujesz linki spójną strukturą UTM możesz skopiować stronę docelową i powiązane tagi do pola „Adres URL zawiera” podczas konfigurowania odbiorców remarketingu. To rozwiązanie pozwala płacić z góry za odwiedzających LinkedIn, korzystając z ich wbudowanego targetowania, ale pozwala uniknąć wysokich kosztów remarketingu LinkedIn w ramach platformy.
- Osoby porzucające koszyk
Osoby, które porzuciły koszyk na sklepie to doskonały segment do targetowania reklamy, ponieważ musiały znaleźć poszukiwany produkt i dodać go do koszyka bez finalizowania procesu płatności. Kierowanie remarketingu do użytkowników za pomocą spersonalizowanych reklam może zachęcić ich do powrotu na stronę i sfinalizowania zakupów bardzo niskim nakładem finansowym.
Zamieszczenie oferty może również zachęcić osoby do powrotu i dokończenia zakupu. Jednak należy w tym przypadku również być ostrożnym, aby ludzie po prostu nie oczekiwali, że mogą manipulować procesem, aby otrzymać zniżkę. Może to być również czas na powtórzenie zalet Twojej marki. Na przykład, jeśli oferujesz dwuletnią gwarancję, podczas gdy większość konkurentów oferuje tylko rok, powiedz o tym w reklamach.
Więcej informacji na temat tego, jak ratować porzucone koszyki znajdziesz w innym wpisie na naszym blogu: Jak ratować porzucone koszyki?
- Poprzedni klienci
Jeśli ktoś kupił w Twojej witrynie w przeszłości, możesz później remarketingować tę osobę, aby zachęcić ją do dokonania kolejnego zakupu. Produkty, które promujesz, oraz czas przyszłego remarketingu zależą od typu kupowanego produktu.
Na przykład, jeśli ktoś właśnie kupił nowy plecak, może być otwarty na zakup powiązanego sprzętu, takiego jak kijki turystyczne. Jeśli ktoś zamawia drukarkę, prawdopodobnie nie chce od razu innej drukarki, ale może potrzebować wymiany wkładów atramentowych sześć miesięcy później.
Pamiętaj, aby zachować ostrożność i nie denerwować swoich odbiorców, ponieważ po dokonaniu zakupu i natychmiastowym uderzaniu w nich zmasowaną ilością reklam z tym samym produktem co zakupili może tylko negatywnie wpłynąć na life time value takiego użytkownika. Uwzględnij również ograniczenia liczby wyświetleń tam, gdzie pozwalają na to kanały.
- Wyższy konwerter lejków
Szczególnie w świecie B2B przekształcenie potencjalnego klienta w sprzedaż często wiąże się z długim procesem obejmującym wiele punktów styku. Oferowanie zasobu do pobrania, takiego jak przewodnik, lub zapraszanie ludzi do zapisania się na webinary, może zbudować grupę osób, które są wystarczająco zainteresowane, by podjąć dalsze działanie.
Następnie możesz tworzyć listy remarketingowe na podstawie osób, które pobierają zasób znajdujący się na dalszej ścieżce, tworząc nową kampanię skierowaną do osób z wezwaniami do działania na ścieżce, na przykład demonstrację produktu. Możesz kierować to za pomocą piksela witryny (docieranie do osób, które wcześniej wypełniły określony formularz) lub poprzez retargetowanie formularza kontaktowego w Meta lub LinkedIn (docieranie do osób, które wypełniły formularz na platformie). Przemyśl etapy zakupu dla swoich docelowych osób i stwórz remarketing dla osób, które wchodzą w interakcję na każdym etapie procesu.
- Poprzedni klienci
Remarketing po obejrzeniu filmu może uchwycić zamiary osób, które nawet nie odwiedziły Twojej witryny. YouTube, Meta i LinkedIn to trzy popularne kanały pozwalające na tworzenie odbiorców remarketingu wyświetleń. W YouTube możesz segmentować użytkowników na podstawie następujących kryteriów:
- Wyświetlenie dowolnego filmu na kanale.
- Wyświetlenie określonych filmów na kanale
- Wyświetlenie dowolnego filmu (w postaci reklamy) z kanału.
- Wyświetlenie określonych filmów (w postaci reklamy).
- Interakcje z kanałami, w tym wizyty, udostępnienia, subskrypcje i polubienia filmów.
W Meta możesz segmentować osoby na podstawie następujących kryteriów dla dowolnego wybranego filmu lub zestawu filmów:
- Oglądał film przez co najmniej trzy, 10 lub 15 sekund.
- Obejrzano film w 25%, 50%, 75% lub 95%.
Tworzenie odbiorców składających się z osób, które zobowiązały się obejrzeć całość lub większość Twojego filmu, może wyodrębnić osoby o wyższych zamiarach, które mogą być bardziej skłonne do pobrania zasobu lub chęci wzięcia udziału w seminarium internetowym. Osoby, które oglądały filmy przez krótszy czas, mogą nadal chcieć oglądać dodatkowe treści w przyszłych kampaniach remarketingowych.
Podsumowanie
Przedstawiłem tylko kilka najpopularniejszych zastosowań remerketingu przez nas i zapewne zgodzisz się, że umiejętne podejście do segmentacji użytkowników i ponowne dotarcie do nich daje realną szansę na zwiększenie prawdopodobieństwa zakupowego.
Pomyśl o nowych odbiorcach, którzy mają sens dla Twojej marki i celów, i zacznij od ich stworzenia. Możesz także przetestować metodologię przedstawioną wcześniej. Natomiast jeśli nie masz pewności, czy liczba odbiorców będzie wystarczająco duża, aby uwzględnić segmentację w kampaniach, to zbuduj ją i zobacz, jak powiększą się i prezentuje z czasem. Pamiętaj, że użytkownicy platform społecznościowych są odbiorcami własnymi i są bardziej wiarygodni niż odbiorcy innych firm tworzonych za pomocą piksela, więc prawdopodobnie będą zawierać większą pulę osób, do których chcesz kierować reklamy. Na koniec nie zapomnij opracować unikalnego i kreatywnego komunikatu, aby przemawiać do każdej publiczności. Uruchom swoje kampanie i zacznij testować!