Case study

Wdrożenie Google Analytics 4 dla OpenGift – implementacja narzędzia w dedykowanym CMSie

Google Analytics 4 to najnowsza wersja narzędzia Google Analytics. Uaktualnienie nie jest obecnie obowiązkowe, ale z dniem 1 lipca 2023 roku, wszystkie biznesy zbierające dane analityczne za pomocą GA będą zmuszone przejść na nową wersję narzędzia.
KLIENT:
BRANŻA:
cel współpracy:
ZAKRES:
specjalista:
wyniki:

Opis klienta

OpenGift to lider z branży reklamowej, który od ponad 15 lat tworzy gadżety reklamowe dla firm. Swój biznes opiera na sprzedaży internetowej, którą realizuje za pomocą e-commerce. 

Decyzje dotyczące rozwoju sklepu podejmowane są zawsze w oparciu o dane analityczne i biznesowe, dlatego nasz Partner regularnie korzystał z narzędzia Universal Analytics, by monitorować i analizować ruch w witrynie internetowej. Ale ponieważ OpenGift to świadomy Partner, który podąża za zmianami i nowinkami nie tylko w swojej branży, zarekomendowaliśmy wdrożenie Google Analytics 4, aby wynieść analitykę danych na wyższy poziom i wyprzedzić o krok konkurencję.

Wdrożenie narzędzia

Dlaczego zarekomendowaliśmy naszemu Partnerowi wdrożenie narzędzia już teraz? Ponieważ przejście na Google Analytics 4 to także 3 niezaprzeczalne korzyści dla biznesu, które warto mieć na uwadze:

1. Dostępność danych historycznych

Nawet jeżeli nowa wersja narzędzia od Google określana jest jako „uaktualnienie”, to w rzeczywistości jest to zupełnie nowa usługa. Jej wdrożenie nie ma wpływu na wykorzystywaną do tej pory usługę Universal Analytics. Wszystkie dane w GA4 zbierane są dopiero od momentu wdrożenia narzędzia na stronę. Zatem im szybciej Google Analytics 4 zacznie być wykorzystywany do agregowania danych analitycznych, tym więcej danych historycznych zyskuje nasz Partner do dyspozycji w przyszłości.

2. Brak próbkowania danych

Próbkowanie danych w Universal Analytics to częste zjawisko przy porównywaniu większego zakresu dat. Powoduje ono wyświetlanie się danych na podstawie dowolnie wybranej przez system próbki, raportując tym samym dane z niską precyzją. Próbkowanie danych wielokrotnie wprowadziło w błąd wielu użytkowników poprzedniej wersji narzędzia. Olbrzymią zaletą GA4 jest brak próbkowania danych. Nowe narzędzie od Google jest rozwiniętą wersją swojego poprzednika, znanego jako Google Analytics web + app. Brak próbkowania oznacza, że nasz Partner otrzymuje dokładniejsze dane, które może wykorzystać do podejmowania decyzji związanych z jego biznesem.

3. Dostępność centrum analiz

Analytics Hub to nowy interfejs raportowania, który był wcześniej dostępny wyłącznie w wersji „premium” – Google Analytics 360. Umożliwia nam wydajną oraz bezpieczną wymianę zasobów. Dodatkowo opiera się ona o BigQuery, co przekłada się na skalowalność. Dzięki temu o wiele łatwiej można tworzyć raporty, które wykorzystywane są do zaawansowanych analiz danych.

Analiza sytuacji wyjściowej i wyzwania

Klient korzystał do tej pory z Universal Analytics w sposób zaawansowany. Miał stworzone dedykowane raporty, z których zespoły korzystały na co dzień. Nowe narzędzie musiało więc odpowiadać na oczekiwania zarządu, który podejmował decyzje o rozwoju biznesu na jego podstawie. Raporty musiały być na tyle przejrzyste, aby w helicopter view widać było kondycję biznesu. Agregowane dane musiały być tak przygotowane, by mógł je zrozumieć nie tylko analityk, ale także marketingowiec czy właściciel.

Jak wyglądało wdrożenie Google Analytics 4 w e-commerce OpenGift?

1. Wymiana wiedzy

Ponieważ Google Analytics 4 to nowe narzędzie, które na rynku nie jest jeszcze powszechne, zorganizowaliśmy szkolenie dla naszych Partnerów, na którym poinformowaliśmy o zmianach zachodzących w prywatności danych, które przyczyniły się do rozpowszechnienia przez Google nowego narzędzia. Na spotkaniu opowiedzieliśmy zwłaszcza o tym, z czego wynikają zmiany i konieczność odejścia od 3rd party cookies. Przeanalizowaliśmy także najważniejsze różnice w Universal Analytics i Google Analytics 4 oraz opowiedzieliśmy o dodatkowych możliwościach, które niesie ze sobą wdrożenie nowego narzędzia. Ta wymiana wiedzy pozwoliła nam upewnić się w tym, że obie strony wystarczająco dobrze rozumieją konieczność i zasadność nowego wdrożenia. Wspólna perspektywa i zrozumienie jest bowiem bardzo ważne nie tylko w codziennej współpracy, ale także przy niestandardowym i nowoczesnym wdrożeniu, jakim jest wprowadzenie Google Analytics 4 w dedykowanym CMSie e-commerce.

2. Audyt analityczny

Prace nad wprowadzeniem narzędzia rozpoczęliśmy od przeprowadzenia audytu analitycznego istniejącej już usługi (Universal Analytics). Takie działanie pozwoliło nam nie tylko dokładnie poznać skonfigurowane wcześniej raporty oraz śledzące cele, ale również zaproponować klientowi ulepszenia w śledzeniu poszczególnych etapów zakupowych na stronie oraz przygotowanie ulepszonego pomiaru danych.

3. Przygotowanie planu pomiaru

Google Analytics 4 to konfiguracja śledzenia oparta na zdarzeniach. Aby wypełnić raporty, musieliśmy przekazać niestandardowe nazwy zdarzeń i powiązane parametry, które ostatecznie zostały skonfigurowane w interfejsie GA4. Wysoka elastyczność systemu i wiele możliwości dostosowania go do indywidualnych potrzeb determinują wdrożenie, które jest zorganizowane i uporządkowane. Brak precyzji i odpowiedniej wiedzy przy wdrożeniu narzędzia może bowiem doprowadzić do chaosu w zbieranych danych oraz do ich nieprawidłowości. Dlatego stworzyliśmy dokładny plan pomiarów w arkuszu kalkulacyjnym, określając najpierw parametry, które zostały ustawione w Menedżerze tagów Google.

Wdrożenie Google Analytics 4 dla OpenGift - implementacja narzędzia w dedykowanym CMSie

4. Przygotowanie dodatkowych kodów

W celu wdrożenia Google Analytics 4 w popularnych systemach do zarządzania treścią (CMS), narzędzie proponuje nam skonfigurowane już rozszerzenia bądź pola, do których należy wprowadzić kody śledzące. Inaczej ma się sprawa, jeśli chodzi o strony, które stworzone są indywidualnie, na podstawie zapotrzebowania klienta (CMSy dedykowane). W przypadku wprowadzenia GA4 w opengift.pl mierzyliśmy się z pewną barierą, która nie pozwalała skonfigurować śledzenia. Wsparliśmy w tym działaniu naszego Partnera, tworząc przykładowe kody wraz z instrukcją umieszczenia ich na stronie.

5. Stworzenie reguł

Implementacja analityki internetowej często polega na skonfigurowaniu w pierwszej kolejności tagów, a następnie przypisaniu do nich reguł. W kontrze do tego podejścia twierdzimy, że najpierw należy ustawić reguły, a następnie wykorzystać je w wielu tagach. Zapewnia to bowiem spójność między różnymi pikselami marketingowymi i analitycznymi, ponieważ pozwala na wyzwalanie ich tą samą regułą. Za pomocą tak prostego rozwiązania, zniwelowaliśmy różnice pomiędzy poszczególnymi zdarzeniami.

6. Wdrożenie tagów

Wdrożenie tagów było logicznym zwieńczeniem dwóch poprzednich kroków. Tagi zostały utworzone w Menedżerze tagów Google z nowymi ustawieniami Google Analytics 4 i dokładnie przetestowane w najpopularniejszych przeglądarkach w Polsce (Google Chrome, Opera, Mozilla Firefox oraz Safari).

7. Regularna weryfikacja danych

Wdrożenie nowego narzędzia analitycznego czy też samej analityki internetowej nie jest procesem zakończonym. Oprócz weryfikacji poprawności wdrożenia po 1 dniu, tygodniu i miesiącu, zawsze rekomendujemy cykliczne audytowanie danych oraz konta. To podejście pozwala na uniknięcie potencjalnych błędów i wyciąganie wniosków dotyczących wprowadzenia analityki.

8. Przygotowanie dokumentacji wdrożeniowej

Dokumentacja opisuje działanie i parametry techniczne wprowadzonego narzędzia. Uwzględnia wszystkie dane niezbędne do dalszej konfiguracji lub zmian działania poszczególnych elementów, jeżeli zaszłaby taka potrzeba.

Efekty

Jak się okazało narzędzie to nie tylko wprowadza analitykę na wyższy poziom, ale również pokazuje inną perspektywę wglądu w dane oraz dostarcza nowe metryki przydatne w prowadzeniu działalności online.
Na uwagę zasługują przede wszystkim:

  • Możliwość korzystania z metryk predykcyjnych, które pozwalają przewidywać trendy oraz zdarzenia, które jeszcze nie miały miejsca na stronie. Dodatkowo sztuczna inteligencja pozwala na tworzenie grup odbiorców w oparciu o prawdopodobieństwo dokonania transakcji na stronie przez użytkownika.
  • Wprowadzony współczynnik zaangażowania, który określa sesję zaangażowaną. Jak system określa taką sesję? W momencie, gdy użytkownik, który wszedł na stronę lub aplikację, spędził na niej minimum 10 sekund, wyświetlił co najmniej 2 ekrany lub strony i dokonał konwersji.
  • RODO i szacowanie danych. Przestrzeganie polityki prywatności danych w Internecie to ostatnimi czasy dość popularny temat. Nowa wersja Analyticsa nie mogła się bez niej obejść. System został dostosowany i posiada możliwość przesłania zgłoszenia z prośbą o usunięcie danych. Ponadto, system korzystając z uczenia maszynowego wypełnia automatycznie luki, które powstały wskutek braku przesłanych informacji na podstawie danych historycznych.

Czy to koniec naszych działań?

Zdecydowanie nie. Stale wspieramy naszego Partnera w implementacji nowości, które pojawiają się w narzędziu. Google Analytics 4 stale się rozwija i wciąż dodawane są do niego aktualizacje. Ostatnią taką zmianą było przywrócenie na początku lipca dobrze znanych współczynników odrzuceń (Bounce Rate) oraz konwersji (Conversion Rate). Choć działają one na nieco innych warunkach, to i tak będą przydatne w przyszłych analizach na podstawie danych zebranych przez system Google Analytics 4.

nie ma co zwlekać. kontakt nic nie kosztuje.

Podsumowanie:

nie ma co zwlekać. kontakt nic nie kosztuje.

„GetNoticed to jeden z kluczowych partnerów Reflect Group i opiekując się wieloma obszarami marketingowymi marki OpenGift.pl cieszymy się bardzo, że możemy liczyć również na wsparcie przy jakże ważnym aspekcie analitycznym GA4 i consent mode. Jakość wykonywanych usług, a także profesjonalizm połączony z pełną responsywnością jest dla nas imponujący.”
Paweł Frieske - OpenGift
Właściciel ReflectGroup.pl
case studies

Sprawdź, jak zwiększyliśmy ROAS o 266% dzięki kampaniom sezonowym!

Czas czytania 4 min Czy warto realizować kampanie sezonowe? Na przykładzie naszego case study pokazujemy, że tak! Kampanie z produktami sezonowymi mogą stanowić spore wyzwanie dla marketerów. Jak najlepiej wykorzystać moment sezonu? W niniejszym case study pokazujemy, jak przy odpowiednio przygotowanej ofercie oraz wiedzy eksperckiej naszych specjalistów, już w drugim miesiącu współpracy osiągnęliśmy wyższy zwrot z inwestycji, niż ten, który klient uznał za satysfakcjonujący.

Jak mierzyć skuteczność kampanii budujących brand marki, czyli badania Brand & Search Lift!

Czas czytania 8 min Wydatki na kampanie reklamowe w YouTube z roku na rok ulegają zwiększeniu. Coraz więcej reklamodawców decyduje się na model reklamy wideo, jednak wielu klientów ma wątpliwości dotyczące rzeczywistej mierzalności tych reklam. Podstawowe wskaźniki nie zawsze udzielają informacji o tym, czy reklama wideo przyniosła oczekiwany efekt. Badania Brand Lift oraz Search Lift są działaniami dostarczającymi ponadstandardowych wskaźników efektywności, które odpowiadają na najtrudniejsze pytania. W poniższym case study przedstawiamy, jak dla naszego Partnera Cortland.pl przeprowadziliśmy wymienione badania i zmierzyliśmy w nowy sposób efektywność kampanii.

case study

Pozwól przekonać się naszymi wynikami.

Zapisz się do newslettera.

Poznawaj nowości w marketingu internetowym i porady dotyczące rozwoju biznesu!