Ekspansja. Czechy

ekspansja zagraniczna - czechy

Zahraniční expanzi! Czechy.

Zaufanie Czechów do rynku rodzimego często gasi nasz zapał przy planowaniu ekspansji. Jednak czy słusznie? Na które aspekty szczególnie zwrócić uwagę, aby realizować skuteczną ekspansję na tym rynku? Krótki przegląd najważniejszych statystyk na rynku pozwoli Ci oszacować czy jest to rynek dla Ciebie!
Dlaczego Czechy?

Informacje o rynku

Czechy to kraj najczęściej wybierany jako pierwszy rynek do ekspansji działań e-commerce. Analizując podstawowe informację o kraju należy pamiętać o demografii. Mimo, że średni wiek użytkownika to ponad 42 lat to jednak za wzrost e-commerce odpowiada głównie pokolenie młodych. Szacuje się, że 67% osób w wieku od 25 do 34 lat w czechach robi zakupy przez internet, w porównaniu z zaledwie 8% osób w wieku 65 lat lub starszych.

ludność

10 millionów

Średni wieku użytkownika

42

Państwa graniczne

Polska, Niemcy, Austria, Słowacja

Język

czeski

Waluta

Korona Czeska (CZK) ~ 0,19 zł

Stawka VAT

21% (podstawowa), 15% (żywność, transport krajowy), 10% (np. e-booki, gazety, czasopisma, leki, książki

czechy

Statystyki dotyczące rynku e-commerce

Rynek czeski obecnie jest jednym z najszybciej rosnących rynków pod kątem e-commerce. Na tysiąc mieszkańców Czech przypada ok. 5 sklepów internetowych (w Polsce jest to nieco ponad 1 sklep) co powoduje w niektórych branżach wysoką konkurencję. Mimo to w przyszłości przewidziane jest wolniejsze tempo wzrostu e-commerce. Czego przyczyną jest ten wysoki współczynnik.

Użytkownicy internetu

90%

Wielkość rynku e-commerce

4.8 mld $

Udział mobile rynku e-commerce

54%

Wzrost rynku e-commerce YoY

17%

Udział e-commerce w handlu

14%

Odsetek Czechów dokonujących zakupów online

86%

Średni koszyk

751 $

Liczba czeskich e-sklepów

51 tys.

ranking

TOP rynki zagraniczne wybierane przez Czechów:

Opinia o czeskich sklepach internetowych często głosi, że jest to rynek przywiązany do rodzimego języka i niechętnie korzystających z zagranicznych sklepów. Mimo to Polska znajduje się w gronie TOP 3 rynków, z których Czesi korzystają najczęściej jeśli chodzi o wybór zagranicznego e-commerce.

67%

Niemcy

35%

Polska

28%

Słowacja

czechy

Najpopularniejsze kategorie

Na podstawie raportu J.P.Morgan zachowania konsumenckie Czechów w ostatnich latach uległy zmianom przede wszystkim pod kątem średniej wartości koszyka. Stało się tak ze względu na odejście od okazjonalnych zakupów na rzecz zakupów o wyższej wartości m.in. sprzęcie AGD oraz elektronice. Stąd też kategorie takie jak elektronika i media z roku na rok pokazują wyższy potencjał.

Elektronika i Media

+29%

Moda

+27%

Zabawki, hobby i majsterkowanie

+24%

Meble i AGD

+11%

Żywność i higiena osobista

+9%

Przeglądarki

Najpopularniejsze przeglądarki

Najpopularniejszą przeglądarką jest Chrome (64%), jednak z roku na rok zyskuje przeglądarka Safari (+13%) co sugeruje zwrócenie szczególnej uwagi na posiadaczy systemu iOS. To istotna informacja szczególnie dla marek zajmujących się sprzedażą towarów premium. Użytkownicy iOS często są docelowym targetem podczas działań sprzedażowych prowadzonych dla marek z segmentu “premium”.

chrome

64%

Ekspansja. Czechy
safari

12%

Urządzenia przenośne

Ruch mobile

Największy ruch generują użytkownicy korzystający z systemu Android, jednak ruch maleje rok do roku (styczeń 2022 vs 2021 -6%) na rzecz systemu iOS (+17%) na co również warto zwrócić uwagę w przypadku sprzedaży produktów premium.

Ekspansja. Czechy
android

71%

Ekspansja. Czechy
IOS

28%

Ekspansja. Czechy
Największe sklepy internetowe

Największe sklepy internetowe wg przychodu netto (2021 r.)

Warto sprawdzić, czy powyżej wymienione sklepy stanowią pośrednią czy bezpośrednią konkurencję. Czy takie same produkty występują także w podanych sklepach? Czy produkt jest unikatowy, ale jego kategoria pokrywa się z kategorią sklepu konkurencyjnego z bogatszym asortymentem? Dzięki temu można określić jak poszczególni “giganci” wpłyną na analizę aukcji, pozycję i CPC.
czechy

Porównywarki cenowe

Ekspansja. Czechy
Ekspansja. Czechy

Czesi cenią sobie swobodę porównywania produktów, cen, metod płatności i dostawy, dlatego też porównywarki i marketplace’y są nieodłącznym elementem ich ścieżki zakupowej. W trakcie ekspansji na ten rynek warto rozważyć działania m.in. na Heureka.cz, gdzie można korzystać zarówno z bezpłatnego konta, jak i konta premium.

czechy

Dostawa i metody płatności

Ekspansja. Czechy

Jeszcze do niedawna najpopularniejszą metodą płatności w Czechach była gotówka. Mimo, że udział płatności gotówką jest nadal wysoki, to jednak wykazuje tendencje spadkową. Wg. danych J.P. Morgan w 2023 roku płatność gotówką będzie wynosić już 23%. W obszarze ekspansji wzrost popularności innych metod płatności jest pozytywnym aspektem, bowiem stanowią one mniejsze wyzwanie dla sprzedawców.

czechy

Social Media

Ekspansja. Czechy

Udział użytkowników Social Media dynamicznie rośnie z roku na rok, a ostatnia zmiana (2020 vs 2021) to przyrost o 9%. Szczególnie istotne są grupy wiekowe użytkowników posługujących się tymi kanałami. Dla Czech największą grupę stanowią osoby w wieku 25-34 lata, następnie 18-24 i 35-44 lata.

Facebook

5 mln (45% populacji)

Największą grupę użytkowników stanowią oczywiście użytkownicy Facebooka – potencjalny zasięg, jaki można osiągnąć w Czechach, to prawie 5 mln użytkowników.

YouTube

8 mln (75% populacji)

YouTube jako drugi w kolejności kanał Social Media to przydatne narzędzie do zwiększenia świadomości marki. Czesi często wykorzystują YT do wyszukiwania filmów – warto śledzić kanały specjalizujące się w dodawaniu nowości kinowych z dubbingiem/napisami czeskimi.
Instagram

4 mln (34% populacji)

Popularność Instagrama wzrosła względem 2021 roku o 20%. Z uwagi na to, że czesi mają sentyment do swojego języka, warto zadbać o odpowiednio prowadzony profil, nie tylko na FB, ale również na IG.
LinkedIn

2 mln (19% populacji)

Dla biznesów B2B warto nadmienić, że LinkedIn jest dopiero raczkującym kanałem. Potencjalny zasięg, względem populacji, jest co prawda wyższy niż w Polsce 19% vs 12%, ale zmiana rok do roku jest niższa +11% (dla CZ) vs 12% (PL) co wskazuje na wolniejszy rozwój tego kanału na rynku czeskim.

Ekspansja. Czechy

źródła