ekspansja zagraniczna - czechy
Zahraniční expanzi! Czechy.
Informacje o rynku
Czechy to kraj najczęściej wybierany jako pierwszy rynek do ekspansji działań e-commerce. Analizując podstawowe informację o kraju należy pamiętać o demografii. Mimo, że średni wiek użytkownika to 44 lata, to jednak za wzrost e-commerce odpowiada głównie pokolenie młodych. Szacuje się, że 67% osób w wieku od 25 do 34 lat w czechach robi zakupy przez internet, w porównaniu z zaledwie 8% osób w wieku 65 lat lub starszych.
10 millionów
44
Polska, Niemcy, Austria, Słowacja
czeski
Korona Czeska (CZK) ~ 0,19 zł
21% (podstawowa), 15% (żywność, transport krajowy), 10% (np. e-booki, gazety, czasopisma, leki, książki
Statystyki dotyczące rynku e-commerce
Rynek czeski obecnie jest jednym z najszybciej rosnących rynków pod kątem e-commerce. Na tysiąc mieszkańców Czech przypada ok. 5 sklepów internetowych (w Polsce jest to nieco ponad 1 sklep) co powoduje w niektórych branżach wysoką konkurencję. Mimo to w przyszłości przewidziane jest wolniejsze tempo wzrostu e-commerce, czego przyczyną jest ten wysoki współczynnik.
Warto również podkreślić, że czeskie sklepy popularne są nie tylko w samych Czechach, ale także na Słowacji. Sprawia to, że wchodząc na rynek czeski, możesz dotrzeć również do Słowaków, dzięki czemu rynek zwiększa się z 10 do 16 milionów osób.
90%
4.8 mld $
54%
17%
14%
86%
1677 CZK
51 tys.
TOP rynki zagraniczne wybierane przez Czechów:
Opinia o czeskich sklepach internetowych często głosi, że jest to rynek przywiązany do rodzimego języka i niechętnie korzystających z zagranicznych sklepów. Czesi są bardzo lojalnymi klientami swoich lokalnych sklepów internetowych. Tylko 23% czeskich e-konsumentów kupuje z innych krajów UE, a 15% z krajów spoza Unii. Mimo to Polska znajduje się w gronie TOP 3 rynków, z których Czesi korzystają najczęściej jeśli chodzi o wybór zagranicznego e-commerce.
Niemcy
Polska
Słowacja
Najpopularniejsze kategorie
Na podstawie raportu J.P.Morgan zachowania konsumenckie Czechów w ostatnich latach uległy zmianom przede wszystkim pod kątem średniej wartości koszyka. Stało się tak ze względu na odejście od okazjonalnych zakupów na rzecz zakupów o wyższej wartości m.in. sprzęcie AGD oraz elektronice. Stąd też kategorie takie jak elektronika i media z roku na rok pokazują wyższy potencjał.
+29%
+27%
+24%
+11%
+9%
Najpopularniejsze przeglądarki
Najpopularniejszą przeglądarką jest Chrome (64%), jednak z roku na rok zyskuje przeglądarka Safari (12%) co sugeruje zwrócenie szczególnej uwagi na posiadaczy systemu iOS. To istotna informacja szczególnie dla marek zajmujących się sprzedażą towarów premium. Użytkownicy iOS często są docelowym targetem podczas działań sprzedażowych prowadzonych dla marek z segmentu “premium”.
64%
12%
Ruch mobile
Największy ruch generują użytkownicy korzystający z systemu Android, jednak ruch maleje rok do roku (styczeń 2022 vs 2021 -6%) na rzecz systemu iOS (+17%) na co również warto zwrócić uwagę w przypadku sprzedaży produktów premium.

71%
28%
Największe sklepy internetowe wg przychodu netto (2021 r.)
Poznaj strony


Porównywarki cenowe
Czesi cenią sobie swobodę porównywania produktów, cen, metod płatności i dostawy, dlatego też porównywarki i marketplace’y są nieodłącznym elementem ich ścieżki zakupowej. Prawie 30% wyszukiwań produktów odbywa się za ich pośrednictwem. Porównywarki cen mogą okazać się ważnym kanałem do zwiększenia wiedzy klientów o Twojej firmie, a także sposobem na zdobycie ich zaufania. W trakcie ekspansji na ten rynek warto rozważyć działania m.in. na Heureka.cz, gdzie można korzystać zarówno z bezpłatnego konta, jak i konta premium. Jeśli reklamujesz się w branży fashion nieodłączna będzie jedna z największych wyszukiwarek w tej branży – GLAMI.
Dostawa i metody płatności
Jeszcze do niedawna najpopularniejszą metodą płatności w Czechach była gotówka. Mimo, że udział płatności gotówką jest nadal wysoki, to jednak wykazuje tendencje spadkową. Wg. danych J.P. Morgan w 2023 roku płatność gotówką będzie wynosić już 23%. W obszarze ekspansji wzrost popularności innych metod płatności jest pozytywnym aspektem, bowiem stanowią one mniejsze wyzwanie dla sprzedawców.
5 mln (45% populacji)
Największą grupę użytkowników stanowią oczywiście użytkownicy Facebooka – potencjalny zasięg, jaki można osiągnąć w Czechach, to prawie 5 mln użytkowników.
8 mln (75% populacji)
4 mln (34% populacji)
2 mln (19% populacji)
Dla biznesów B2B warto nadmienić, że LinkedIn jest dopiero raczkującym kanałem. Potencjalny zasięg, względem populacji, jest co prawda wyższy niż w Polsce 19% vs 12%, ale zmiana rok do roku jest niższa +11% (dla CZ) vs 12% (PL) co wskazuje na wolniejszy rozwój tego kanału na rynku czeskim.
źródła
- [1] https://datareportal.com/reports/digital-2022-czechia
- [2] https://ecommercedb.com/en/markets/cz/all
- [3] https://www.statista.com/topics/9274/e-commerce-in-czechia/
- [4] https://bluemedia.pl/baza-wiedzy/blog/ecommerce/rozwazasz-sp…
- [5] https://www.jpmorgan.com/europe/merchant-services/insights/rep…
Social Media
Udział użytkowników Social Media dynamicznie rośnie z roku na rok (9% YoY). Już 75% czeskiej populacji, czyli ok. 8 mln osób, to aktywni użytkownicy social mediów. Szczególnie istotne są grupy wiekowe użytkowników posługujących się tymi kanałami. Dla Czech największą grupę stanowią osoby w wieku 25-34 lata, następnie 18-24 i 35-44 lata.