Ekspansarea internațională

Ekspansja zagraniczna. Rumunia.

Branża e-commerce w Rumunii przeżywa spektakularny rozwój. Od czasów pandemii wartość rynku wzrosła o ponad 4 mld $, a prognozy szacują, że najlepsze lata dla rumuńskiego e-handlu dopiero przed nami. Na które aspekty szczególnie zwrócić uwagę, aby realizować skuteczną ekspansję na tym rynku? Krótki przegląd najważniejszych statystyk na rynku pozwoli Ci oszacować czy jest to rynek dla Ciebie!
Rumunia
demografiA

Informacje o rynku

Demografia Rumunii jest jednym z najistotniejszych czynników, odpowiadających za znaczny rozwój branży e-commerce i popularność kierunku wśród firm zagranicznych. Średnia wieku w Rumunii wynosi 41 lat, co sprawia, że jest to jedno z młodszych społeczeństw Europy. Z zakupów internetowych najczęściej korzystają natomiast osoby w wieku 16-34 lata (63%).

Bardzo optymistycznie wygląda także wzrost zainteresowania branżą e-commerce. Wzrósł on w 2022 o 13% w stosunku do roku poprzedniego, a udział we wszystkich płatnościach w Rumunii, wykonanych w Internecie, wzrósł o 36%.

e-commerce w rumunii

Statystyki dotyczące rynku e-commerce

W Rumunii funkcjonuje obecnie blisko 30 tys. sklepów internetowych, co jest o tyle ciekawe, że jeszcze 6 lat temu liczba sklepów oscylowała w granicach 7 tys. Za wzrost liczby e-commerce odpowiada wiele czynników – począwszy od słabo rozwiniętej branży e-handlu, zapotrzebowaniu na towary z zachodu, pandemię, jak i wygodę zakupów online, z których najchętniej korzysta liczna grupa w wieku 16-34.

W ciągu 6 lat liczba
e-commerce w Rumunii wzrosła o ponad 420%!

Prognozy
Jeszcze przed pandemią wartość rumuńskiego rynku e-handlu wynosiła zaledwie 1 mld $, dziś jest to natomiast nieco ponad 6 mld $. Prognozy szacują natomiast wzrost na poziomie 13-15% do 2027 roku, co ma przełożyć się na wartość rynku rumuńskiego na poziomie 9 mld $. Warto także zwrócić uwagę na prognozowany wzrost liczby użytkowników zakupów online. Obecnie oscyluje na poziomie 51%, a do 2027 roku ma wzrosnąć do poziomu 58%.
Wielkie możliwości

Rynek rumuński staje się coraz atrakcyjniejszy dla przedsiębiorców z Polski. Głównym powodem tego stanu rzeczy jest wciąż mała popularność i liczne możliwości zagospodarowania sektora e-commerce. Branża e-handlu, pomimo dużego rozwoju na przestrzeni ostatnich lat, wciąż nie jest w stanie pokryć rosnącego zapotrzebowania konsumentów, którzy lubią towary markowe, ale zarazem kluczowe znaczenie ma dla nich cena. Właśnie dlatego rynek rumuński to dobry kierunek dla polskich firm, które obok towarów wysokiej jakości, są w stanie zaoferować konkurencyjne stawki.

Rynek rumuński jest tak atrakcyjny z jeszcze jednego powodu. Pomimo, że dostęp do Internetu posiada blisko 90% społeczeństwa Rumunii, to wciąż jedynie 51% korzysta z zakupów online. Jest to dość nowa forma robienia zakupów i wciąż wiele osób musi się do niej przekonać, co z pewnością będzie postępować. Co ciekawe, obywatele Rumuni choć preferują korzystanie ze sklepów, które są prowadzone w ich ojczystym języku, to mimo wszystko bardzo chętnie korzystają z możliwości zakupów na stronach zagranicznych. Praktykę tę stosuje regularnie aż 5% kupujących online! Najpopularniejsze kierunki to Chiny, Niemcy i Włochy.

Jednym z kryteriów, które jednak wciąż blokują przed wejściem na rynek rumuński są natomiast znaczące odmienności, które zachodzą pomiędzy rynkiem polskim. Do takich zaliczymy choćby: jego specyfikę, odmienne trendy i profil potencjalnego klienta, jak również otoczenie prawne, sytuację ekonomiczną czy tradycje. Dla przykładu, Black Friday w Rumunii rozpoczyna się różnie (nie w ostatni piątek listopada, jak się przyjęło), często w połowie listopada i trwa nierzadko dwa tygodnie. Co więcej, w Rumunii Walentynki obchodzi się dwa razy w roku (standardowe święto 14 lutego i tzw. Dragobete, czyli tradycyjne rumuńskie święto zakochanych, które przypada na 24 lutego).

Użytkownicy Internetu

89%

Użytkownicy Internetu
Wartość rynku e-commerce
Wartość rynku e-commerce
Udział mobile rynku e-commerce
66%
Udział mobile rynku e-commerce
Wzrost rynku e-commerce YoY 2022 do 2023
17%
Wzrost rynku e-commerce YoY 2022 do 2023
Udział e-commerce w handlu
14%
Udział e-commerce w handlu
Odsetek obywateli Rumunii dokonujących zakupów online
51%
Odsetek obywateli Rumunii dokonujących zakupów online
Średni koszyk
Średni koszyk
Liczba rumuńskich e-sklepów
Liczba rumuńskich e-sklepów

TOP rynki zagraniczne wybierane przez obywateli Rumunii

Obywatele Rumunii cenią sobie możliwość zakupów w ojczystym języku, ale nie jest to dla nich kluczowa kwestia. Blisko 6% z kupujących online zamawia produkty także na stronach zagranicznych. Co ciekawe największą popularnością cieszą się Chiny, skąd można zamawiać towary po dużo niższej cenie, a ta jest dla 82% Rumunów najważniejszym czynnikiem podczas zakupów.
54%

Chiny

34%

Niemcy

29%

Stany Zjednoczone

Najpopularniejsze kategorie

W Rumunii najpopularniejszą kategorią są produkty związane z modą, która stanowi blisko 50% wszystkich zakupów. Warto nadmienić, że Rumunii najchętniej sięgają po produkty markowe, których marka jest popularna na świecie. Na kolejnym miejscu znajdzie produkty z kategorii żywności i higiena osobista. Elektronika i media oraz zabawki, hobby, majsterkowanie nie są popularnym wyborem w trakcie zakupów e-commerce. Wciąż przeważa podejście ukierunkowane na zakup tych kategorii produktów w sklepach stacjonarnych.
Moda
46%
Żywność i higiena osobista
19%
Elektronika i media
15%
Zabawki, hobby
11%
Meble i AGD
10%

Najpopularniejsze przeglądarki

Najpopularniejszą przeglądarką jest Chrome (74%), jednak z roku na rok zyskuje przeglądarka Safari (+12%) co sugeruje zwrócenie szczególnej uwagi na posiadaczy systemu iOS. Warto także podkreślić, że w Rumunii wciąż dużą popularnością cieszą się przeglądarki Firefox i Microsoft Edge (łącznie ponad 6% korzystających z Internetu).

Urządzenia przenośne

Największy ruch generują użytkownicy korzystający z systemu Android, jednak ruch maleje rok do roku na rzecz systemu iOS. Jest to efekt popularności wśród Rumunów produktów o silnej marce, a taką bez wątpienia cieszy się Apple.

74%

Chrome

4%

Firefox

12%

Safari

3%

Microsoft Edge

79%

(-1% Yoy)
Android

21%

(+6% YoY)
iOS

Rumunia
Porównywarki cenowe
Obywatele Rumunii bardzo aktywnie korzystają z porównywarek – dla 82% cena ma kluczowe znaczenie. Zanim dokonają zakupu sprawdzają jednak nie tylko ceny, ale również: opinie, opcje dostawy oraz dostępność dodatkowych benefitów i możliwość zwrotów. Zdecydowanie najpopularniejszą porównywarką jest compari.ro, która jest znana nie tylko w samej Rumunii ale również na Węgrzech i w Bułgarii. 

Największe sklepy internetowe i marketplace

Analiza sklepów internetowych o najmocniejszej pozycji na danym rynku powinna odnosić się do tego, czy stanowią dla naszej oferty bezpośrednią konkurencją lub czy w swojej ofercie posiadają produkty, które zamierzamy sprzedawać we własnym e-commerce. Dzięki takiej analizie możemy określić, jak liderzy branży wpłyną na jakość, efektywność oraz koszt naszych reklam.


Z pewnością pierwsze, co się rzuca w oczy to fakt, że wśród pięciu sklepów internetowych o najwyższych dochodach w zeszłym roku, brakuje wyraźnego lidera. Za takiego obecnie uchodzi altex.ro, który od przeszło 5 lat jest najpopularniejszą stroną z możliwością zakupów online w Rumunii (odpowiednik polskiego Allegro). Jeszcze w 2021 roku prym na rynku rumuńskim wiódł chiński holding Alibaba Group (właściciel Aliexpress). Jednak problemy z dostawami, spowodowane wojną na Ukrainie, przyczyniły się do drastycznego spadku popularności i zwróceniu się ku krajowym sprzedawcom.

Jeśli natomiast chodzi o marketplace’y, to największą popularnością cieszą się:

Dostawa

W Rumunii trudno wyróżnić zdecydowanego lidera dostaw paczek, a sami kupujący nie przywiązują aż tak dużej uwagi do firmy, która doręczy paczkę. Znaczenie ma natomiast czas dostawy. Dla aż 68% znaczenie ma to, by produkt dotarł w ciągu 2-3 dni od zamówienia. Warto także wiedzieć, że Rumuni mają w zwyczaju zamawiać kilka przesyłek z takim samym produktem, ale z różnych sklepów, by następnie odebrać ten, który przyjdzie jako pierwszy. Właśnie dlatego jest też to rynek z największym odsetkiem zwrotu produktów.
Rumunia
Rumunia

Płatności

Popularność płatności cyfrowych znacząco wzrasta. Obecnie blisko 23% Rumunów płaci przy użyciu e-portfeli, a 26% dokonuje płatności za pomocą karty. Pomimo stopniowego rozwoju usług płatności online, to wciąż najpopularniejszą metodą jest płatność przy odbiorze.

Social Media

Udział użytkowników Social Media dynamicznie rośnie z roku na rok Już 75% rumuńskiej populacji, czyli ok. 13,5 mln osób, to aktywni użytkownicy social mediów. Szczególnie istotne są grupy wiekowe użytkowników posługujących się tymi kanałami. Dla Rumunii największą grupę stanowią osoby w wieku 25-34 lata, następnie 35-44 lata i dalej 18-24. Udział użytkowników Social Media dynamicznie rośnie z roku na rok. Największym zainteresowaniem cieszy się YouTube, który jest używany przez ponad 13,5 miliona obywateli Rumunii, co stanowi 67% całej populacji. Znacząca przewaga YouTube nad resztą kanałów social media sprawia, że jest to świetny kanał reklamowy, z którego warto skorzystać na rzecz promocji oferty własnego e-commerce.

Najedż na kafelek, by odkryć się więcej

Potencjalny zasięg, jaki można osiągnąć w Rumunii, to prawie 10 mln użytkowników.

Potencjalny zasięg, jaki można osiągnąć w Rumunii, to 7,5 mln użytkowników! TikTok jest bardzo popularny wśród Rumunów i to nie tylko u młodszych odbiorców. 

Rumuni często wykorzystują YT do wyszukiwania filmów - warto śledzić kanały specjalizujące się w dodawaniu nowości kinowych z dubbingiem/napisami rumuńskimi.

Z Pinterest korzysta blisko 10% populacji kraju, co daje nieco ponad 2 mln użytkowników tej platformy. 

Popularność Instagrama wzrosła względem 2022 roku o ok. 7%. Z Instagrama korzystają głównie Rumuni w wieku 16-24 lata. 

Snapchat zyskuje na popularności. W ciągu ostatniego roku liczba użytkowników zwiększyła się o ponad 8%, czyli blisko 200 tys. nowych kont. 

LinkedIn staje się coraz popularniejszą platformą w Rumunii. Otwartość na zachodnie trendy sprawia, że liczba użytkowników LinkedIn rośnie bardzo szybko, w ostatnim roku o blisko 14%!

Twitter zanotował wzrost o nieco ponad 8% w stosunku do roku poprzedniego (100 tys. nowych użytkowników).

Wartość rynku reklamy

536mln $

wartość rynku reklamy digital (+8% YoY)

178mln $

reklama w modelu Programmatic (+14% YoY)

86mln $

search Ads (+5% YoY)

278mln $

reklamy bannerowe (+9% YoY)

236mln $

reklama w SoMe (+10% YoY)

121mln $

reklama wideo (+8% YoY)

Oczekiwania odbiorców

Rumuński konsument lubi produkty markowe ale cena ma kluczowe znaczenie. Przy ekspansji na rynek e-commerce Rumunii duże znaczenie będzie miało zatem:
Rumuni chętnie korzystają z porównywarek cenowych, a w poszukiwaniu oferty korzystniejszej cenowo, są w stanie sprawdzać propozycje sklepów zagranicznych. Zakupy w zagranicznych sklepach nie stanowią dla nich problemu, tak długo, jak tylko będzie to opłacalne.
Jest to obowiązkowy element, który należy uwzględnić przy zamówieniu. Choć w Rumunii postępuje cyfryzacja, to wciąż jednak ⅓ społeczeństwa preferuje zamawianie produktów z opcją płatności gotówką przy odbiorze. Brak tej opcji może spowodować utratę wielu potencjalnych klientów.
Aż 61% konsumentów swój pierwszy kontakt z produktem ma poprzez wyszukiwanie informacji w Internecie. Zaledwie 9% użytkowników zapoznaje się z produktem po zobaczeniu reklamy. 52% Rumunów porównuje oferty w internecie, a 36% konsumentów online traktuje jako źródło informacji przed zakupem w sklepie tradycyjnym. 68% Rumunów korzysta z wyszukiwarki podczas podejmowania decyzji o zakupie.
Black Friday w Rumunii trwa aż dwa tygodnie! Zwyczaj ten mocno wpisał się w krajobraz listopadowych witryn sklepowych. Tradycyjnie Black Friday rozpoczyna się na 2 tygodnie przed światową datą święta zakupów.
W Rumunii to konieczność. Rumuński konsument lubi kiedy witryna internetowa daje poczucie obcowania z technologią i nowoczesnością, dlatego bardzo szybko rezygnują z wizyty na stronach, które są nieestetyczne, a w szczególności nie są dostosowane do różnych ekranów.
Udostępnienie możliwości zwrotu towaru na teranie Rumunii sprzyja budowaniu zaufania do sklepu, a także stwarza większe poczucie pewności do oferty sprzedawcy.
Według analizy danych przeprowadzonej przez MerchantPro, najbardziej dynamicznym segmentem rynku jest Home&Deco, z imponującym wzrostem o ponad 30% w liczbie złożonych zamówień. Jednakże po raz pierwszy w ostatnich 3 latach segment odzieżowy wykazuje lekką kontrakcję, ze spadkiem liczby transakcji o -5%. W porównaniu do tego samego okresu w poprzednim roku, segment Home&Deco zanotował największy wzrost liczby zamówień (+33%). Średnia wartość zamówienia wyniosła 100 euro. W okresie od stycznia do czerwca 2023 roku liczba zamówień artykułów sportowych pozostaje stabilna (+6%), podczas gdy segment IT&C zanotował znaczący wzrost o 32% w porównaniu z pierwszymi 6 miesiącami poprzedniego roku.
Rumuni chętnie kupują podczas wszelkich akcji promocyjnych, dlatego tak dużą popularnością cieszy się m.in. Black Week. Jeśli natomiast chodzi o konkretny dzień tygodnia, to najwięcej zakupów dokonywane jest w poniedziałki. Warto także dodać, że 60% Rumunów dokonuje zakupy w ciągu pierwszej godziny od odwiedzenia sklepu.
emag.ro jest zdecydowanie najpopularniejszą platformą aukcyjną w Rumunii. Portal jest odwiedzany blisko 39 mln razy w ciągu miesiąca, a z jego możliwości korzysta blisko 30 tys. sprzedawców.
Według badania Komisji Europejskiej 31% Rumunów zna j. angielski w stopniu przynajmniej komunikatywnym. To dobry wynik, szczególnie, że wśród tych osób przeważają głównie osoby w przedziale 16-34 lata, czyli także najczęstsi klienci e-commerce. Nie można jednak zapominać o pozostałych odbiorcach, a strona w j. rumuńskim zawsze daje większe poczucie bezpieczeństwa i swobody z korzystania.
Blisko 70% Rumunów dokonuje zakupów za pośrednictwem mobile. Brak mobilnej wersji sklepu internetowego może więc stać się dużym ograniczeniem dla działań zmierzających do skalowania przychodów ze sprzedaży.
Walentynki obchodzone są w Rumunii dwa razy w roku – standardowo 14 lutego i 24 lutego (w ramach święta Dragobete). To doskonała okazja dla sklepów internetowych, które mogą wykorzystać większą ilość czasu na przyciągnięcie uwagi nowych klientów.
Wśród Rumunów panuje moda na zamawianie produktów z kilku różnych sklepów i wybieranie tego, który dotrze do nich jako pierwszy. Pozostałe są odsyłane, co sprawia, że współczynnik zwrotów w Rumunii jest jednym z najwyższych w Europie. Przyjęło się, że dostawa następnego dnia to standard, dlatego pomyśl o tym, jeśli zamierzasz rozpoczynać sprzedaż na rynku rumuńskim. 
Brak certyfikatu SSL to bardzo prosta droga do tego, by odwiedzający witrynę zrezygnowali z jej przeglądania zaraz po wyświetleniu się komunikatu o potencjalnym zagrożeniu. Blisko 90% użytkowników rezygnuje z przeglądania strony bez certyfikatu SSL!
To jeden z najistotniejszych czynników zakupowych. Brak dobrej jakości produktów sprawi, że dotychczasowy klient nie skorzysta ponownie z oferty sklepu i poszuka innej alternatywy. Co więcej, Rumuni bardzo lubią towary markowe. Warto więc zadbać o posiadanie ich we własnym asortymencie, jak i budowanie marki własnych produktów.
Rumuni bardzo chętnie korzystają z porównywarek cenowych. Warto więc zadbać o obecność w nich własnej oferty oraz wykorzystanie ich możliwości reklamowych. Do najpopularniejszych należą emag.ro, compari.ro i price.ro
80% – najlepsza cena, 73% – różnorodne metody dostawy, 69% – jak najkrótszy czas dostawy, 68% – łatwość zwrotu produktów, 68% – łatwa nawigacja po stronie internetowej, 63% – szybkie zwroty, 57% – możliwość wyboru interwału dostawy, 56% – programy lojalnościowe dla klientów, 49% – rozpoznawalność sklepu internetowego, 44% – rekomendacje od znajomych.
Według badania Eurostatu 33% Rumunów w wieku 25-64 zna język angielski. Właśnie dlatego w przypadku telefonicznej obsługi klienta najlepszym językiem komunikacji wciąż pozostaje język rumuński. Wzbudza on wiele większe zaufanie konsumenta do sklepu internetowego i całkowicie eliminuje problem ewentualnej nieznajomości języka angielskiego.
Rumunia
Paweł Bilczyński

Country Manager Expandeco

Rumuni są wymagającymi klientami i z zapałem walczą o swoje prawa. Jeśli zamówienie nie zostanie zrealizowane zgodnie z ich oczekiwaniami będą kontaktować się ze sklepem, nie zawahają się też przed wystawieniem negatywnej opinii. Wspiera ich w tym czynnie odpowiednik naszego UOKiK, czyli ANPC, który podejmuje się prowadzenia postępowań w sprawach konsumenckich również wobec podmiotów zagranicznych.
Rumunia
Adam Zając

Head of Business Development 
Packeta Poland

Wybór dostawy przesyłek przez e-konsumentów w Rumunii jest ważnym aspektem w procesie zakupów online. Wciąż dominuje dostawa do domu oraz płatność przy odbiorze, która jest kluczowa dla ok. 70% kupujących. Lokalni przewoźnicy lepiej sprawdzają się w Home Delivery. Jednak należy zauważyć, że coraz więcej konsumentów, zwłaszcza w większych miastach, wybierze automaty paczkowe i punkty odbioru z uwagi na wygodę i łatwy dostęp. Warto więc wybrać takiego partnera logistycznego, który ma w swojej ofercie wszystkie opcje dostaw.