Ekspansja zagraniczna. Rumunia.

spis treści
Informacje o rynku
Demografia Rumunii jest jednym z najistotniejszych czynników, odpowiadających za znaczny rozwój branży e-commerce i popularność kierunku wśród firm zagranicznych. Średnia wieku w Rumunii wynosi 41 lat, co sprawia, że jest to jedno z młodszych społeczeństw Europy. Z zakupów internetowych najczęściej korzystają natomiast osoby w wieku 16-34 lata (63%).
Bardzo optymistycznie wygląda także wzrost zainteresowania branżą e-commerce. Wzrósł on w 2022 o 13% w stosunku do roku poprzedniego, a udział we wszystkich płatnościach w Rumunii, wykonanych w Internecie, wzrósł o 36%.
- Ludność: 20 mln
- Średni wiek użytkownika: 41 lat
- Granica: Bułgaria, Serbia, Węgry, Ukraina, Mołdawia
- Język: rumuński
- Waluta: Lej rumuński (RON)
- Stawka VAT: 19% (stawka podstawowa), 9% (stawka obniżona: żywność, książki, kwiaty), 5% (stawka obniżona: żywność na wynos, wynajem pokoi w hotelach, gazety).
Statystyki dotyczące rynku e-commerce
W ciągu 6 lat liczba
e-commerce w Rumunii wzrosła o ponad 420%!
Rynek rumuński staje się coraz atrakcyjniejszy dla przedsiębiorców z Polski. Głównym powodem tego stanu rzeczy jest wciąż mała popularność i liczne możliwości zagospodarowania sektora e-commerce. Branża e-handlu, pomimo dużego rozwoju na przestrzeni ostatnich lat, wciąż nie jest w stanie pokryć rosnącego zapotrzebowania konsumentów, którzy lubią towary markowe, ale zarazem kluczowe znaczenie ma dla nich cena. Właśnie dlatego rynek rumuński to dobry kierunek dla polskich firm, które obok towarów wysokiej jakości, są w stanie zaoferować konkurencyjne stawki.
Rynek rumuński jest tak atrakcyjny z jeszcze jednego powodu. Pomimo, że dostęp do Internetu posiada blisko 90% społeczeństwa Rumunii, to wciąż jedynie 51% korzysta z zakupów online. Jest to dość nowa forma robienia zakupów i wciąż wiele osób musi się do niej przekonać, co z pewnością będzie postępować. Co ciekawe, obywatele Rumuni choć preferują korzystanie ze sklepów, które są prowadzone w ich ojczystym języku, to mimo wszystko bardzo chętnie korzystają z możliwości zakupów na stronach zagranicznych. Praktykę tę stosuje regularnie aż 5% kupujących online! Najpopularniejsze kierunki to Chiny, Niemcy i Włochy.
Jednym z kryteriów, które jednak wciąż blokują przed wejściem na rynek rumuński są natomiast znaczące odmienności, które zachodzą pomiędzy rynkiem polskim. Do takich zaliczymy choćby: jego specyfikę, odmienne trendy i profil potencjalnego klienta, jak również otoczenie prawne, sytuację ekonomiczną czy tradycje. Dla przykładu, Black Friday w Rumunii rozpoczyna się różnie (nie w ostatni piątek listopada, jak się przyjęło), często w połowie listopada i trwa nierzadko dwa tygodnie. Co więcej, w Rumunii Walentynki obchodzi się dwa razy w roku (standardowe święto 14 lutego i tzw. Dragobete, czyli tradycyjne rumuńskie święto zakochanych, które przypada na 24 lutego).
TOP rynki zagraniczne wybierane przez obywateli Rumunii
Chiny
Niemcy
Stany Zjednoczone
Najpopularniejsze kategorie
Najpopularniejsze przeglądarki
Urządzenia przenośne
Największy ruch generują użytkownicy korzystający z systemu Android, jednak ruch maleje rok do roku na rzecz systemu iOS. Jest to efekt popularności wśród Rumunów produktów o silnej marce, a taką bez wątpienia cieszy się Apple.
Chrome
Firefox
Safari
Microsoft Edge
(-1% Yoy)
Android
(+6% YoY)
iOS
Największe sklepy internetowe i marketplace
Analiza sklepów internetowych o najmocniejszej pozycji na danym rynku powinna odnosić się do tego, czy stanowią dla naszej oferty bezpośrednią konkurencją lub czy w swojej ofercie posiadają produkty, które zamierzamy sprzedawać we własnym e-commerce. Dzięki takiej analizie możemy określić, jak liderzy branży wpłyną na jakość, efektywność oraz koszt naszych reklam.
Z pewnością pierwsze, co się rzuca w oczy to fakt, że wśród pięciu sklepów internetowych o najwyższych dochodach w zeszłym roku, brakuje wyraźnego lidera. Za takiego obecnie uchodzi altex.ro, który od przeszło 5 lat jest najpopularniejszą stroną z możliwością zakupów online w Rumunii (odpowiednik polskiego Allegro). Jeszcze w 2021 roku prym na rynku rumuńskim wiódł chiński holding Alibaba Group (właściciel Aliexpress). Jednak problemy z dostawami, spowodowane wojną na Ukrainie, przyczyniły się do drastycznego spadku popularności i zwróceniu się ku krajowym sprzedawcom.
Jeśli natomiast chodzi o marketplace’y, to największą popularnością cieszą się:
Dostawa
Płatności
Social Media
Najedż na kafelek, by odkryć się więcej
Potencjalny zasięg, jaki można osiągnąć w Rumunii, to prawie 10 mln użytkowników.
Potencjalny zasięg, jaki można osiągnąć w Rumunii, to 7,5 mln użytkowników! TikTok jest bardzo popularny wśród Rumunów i to nie tylko u młodszych odbiorców.
Rumuni często wykorzystują YT do wyszukiwania filmów - warto śledzić kanały specjalizujące się w dodawaniu nowości kinowych z dubbingiem/napisami rumuńskimi.
Z Pinterest korzysta blisko 10% populacji kraju, co daje nieco ponad 2 mln użytkowników tej platformy.
Popularność Instagrama wzrosła względem 2022 roku o ok. 7%. Z Instagrama korzystają głównie Rumuni w wieku 16-24 lata.
Snapchat zyskuje na popularności. W ciągu ostatniego roku liczba użytkowników zwiększyła się o ponad 8%, czyli blisko 200 tys. nowych kont.
LinkedIn staje się coraz popularniejszą platformą w Rumunii. Otwartość na zachodnie trendy sprawia, że liczba użytkowników LinkedIn rośnie bardzo szybko, w ostatnim roku o blisko 14%!
Twitter zanotował wzrost o nieco ponad 8% w stosunku do roku poprzedniego (100 tys. nowych użytkowników).
Wartość rynku reklamy
wartość rynku reklamy digital (+8% YoY)
reklama w modelu Programmatic (+14% YoY)
search Ads (+5% YoY)
reklamy bannerowe (+9% YoY)
reklama w SoMe (+10% YoY)
reklama wideo (+8% YoY)
Oczekiwania odbiorców

Country Manager Expandeco

Head of Business Development
Packeta Poland
- [1] https://datareportal.com/reports/digital-2022-romania?rq=romania
- [2] https://www.gpec.ro/blog/en/gpec-e-commerce-romania-2022-report-e-commerce
- [3] https://www.statista.com/outlook/dmo/ecommerce/romania
- [4] https://ecommercedb.com/markets/ro/all
- [5] https://ecommercegermany.com/blog/european-ecommerce-overview-romania
- [6] https://logistyczny.com/aktualnosci/glos-z-rynku/item/7388-rumunia-kraj-w-ktory
- [7] https://ecommerce-europe.eu/research-figure/romania/
- [8] https://stec.univ-ovidius.ro/html/anale/RO/2022-2/Section%204/28.pdf
- [9] https://www.trade.gov/country-commercial-guides/romania-ecommerce
- [11] https://www.statista.com/outlook/dmo/digital-advertising/romania