Black Friday to czas największych wyprzedaży na przestrzeni całego roku kalendarzowego. Prawdziwe zakupowe szaleństwo ma miejsce w Stanach Zjednoczonych, jednak trend ten także w Polsce cieszy się coraz większym zainteresowaniem. Dowiedz się, jak stworzyć efektywną i zarazem efektowną kampanię Facebook Ads na Black Friday.
Panujący w czasie Czarnego Piątku zakupowy nastrój klientów może przyczynić się do znacznego wzrostu sprzedaży w Twoim sklepie. Jednak, aby tak się stało musisz dokładnie przemyśleć i zaplanować swoje działania już kilka tygodni wcześniej. Dlaczego? Potencjał sprzedażowy Black Friday dostrzega również Twoja konkurencja, która nie śpi i z roku na rok jest coraz liczniejsza. Twoim zadaniem jest przebić się przez nią i dotrzeć ze swoją ofertą do jak najszerszego grona klientów.
W artykule dzielimy się wskazówki dotyczącymi prowadzenia działań w ramach kampanii Facebook Ads oraz komunikacji z odbiorcami w mediach społecznościowych.
Kampanie podzieliliśmy na dwa typy:
- Kampania zasięgowa (przed Black Friday),
- Kampania sprzedażowa (w trakcie Black Friday).
Kampania zasięgowa (przed Black Friday)
Jeśli ruch w Twoim sklepie jest bardzo mały lub nie ma go wcale, proponujemy, abyś rozpoczął swoje działania od kampanii zasięgowej. Celem takiej kampanii będzie budowanie wizerunku i świadomości marki wśród odbiorców, a także zaznajomienie ich z logo marki i jej produktami. W takim rodzaju kampanii dobrze sprawdzi się wideo, ponieważ wystarczy, że użytkownicy obejrzą minimum 3 sekundy filmu, abyś mógł ich retargetować. W przypadku postów statycznych potrzebujesz aktywności związanej z kreacją.
Jeśli odbiorcy zetkną się z Twoją firmą odpowiednio wcześnie, istnieją większe szanse na to, że zapadnie im w pamięci, a w momencie podjęcia decyzji o zakupie, wybiorą Twoją ofertę spośród innych, konkurencyjnych. Kampanię zasięgową możesz rozpocząć ok. 2-3 tygodnie przed Black Friday.
Budżet reklamowy i grupy odbiorców
Z racji tego, że większość reklam jest wyświetlana w modelu aukcyjnym, musisz pamiętać o tym, że reklamy w okresie Black Friday będą droższe, ze względu na dużą liczbę reklamodawców walczących o uwagę odbiorcy. Dlatego pamiętaj o tym, aby zaplanować swój budżet reklamowy. Z doświadczenia wiemy, że dobrze jest zwiększyć go przynajmniej o 30-40%.
Odpowiednio wcześnie przygotuj grupy niestandardowych odbiorców. Przy Black Friday nie muszą być one bardzo precyzyjne, ważne, aby obejmowały takie grupy jak:
Przed Black Friday:
- lookalike z zakupów,
- lookalike z add to cart,
- własne niestandardowe grupy według zainteresowań i zachowań odbiorców.
W trakcie Black Friday:
- aktywni na stronie www,
- aktywni na fanpage’u,
- aktywni na Instagramie.
Kreacje reklamowe
Przygotuj kreacje reklamowe odpowiednio wcześnie, na wypadek gdyby zaszła konieczność ręcznego sprawdzania reklam. W przypadku gorącego okresu, jakim jest Black Friday mogłoby potrwać to bardzo długo. Jeśli nie wiesz, jakie wymiary powinny mieć Twoje reklamy, aby dobrze się wyświetlały, zobacz nasz wpis o aktualnych wymiarach grafik na fb. Gdy Facebook zatwierdzi już przygotowane przez Ciebie reklamy, zaplanuj je, aby automatycznie włączyły się w dzień Black Friday. Zastosuj reguły automatyczne, aby po zakończeniu ich wyświetlania, włączyły się reklamy zastępcze.
Jak sam Facebook pisze – “Zazwyczaj proces sprawdzania reklam trwa do 24 godzin, jednak w niektórych przypadkach może potrwać dłużej.” Dlatego nie ma co odkładać publikowania reklam na ostatnią chwilę, ponieważ Facebook lubi nadużywać “niektórych przypadków” w takich sytuacjach ;)
Jak przygotować skuteczne kreacje reklamowe?
- Wykorzystaj formaty reklamowe, które będą angażować i przykują uwagę odbiorcy. Według nas najlepiej sprawdzą się do tego kolekcje, karuzele, materiały błyskawiczne i reklamy dynamiczne.
- Przygotuj promocję, która będzie naprawdę atrakcyjna dla Twoich klientów. Dobrze, jeśli wysokość rabatu będzie większa niż 10%. O tym, jak w atrakcyjny sposób przedstawić swoje zniżki, dowiesz się z naszego artykułu o 5 protipach na Black Friday.
- Zastosuj ograniczenia czasowe swojej oferty, po to, aby wzbudzić w odbiorcach poczucie pilności.
- Podkreśl, że ilość produktów jest limitowana. To również pobudzi klientów do działania i szybszego dokonania zakupu.
- Do kreacji statycznych wybieraj zdjęcia najchętniej kupowanych produktów, które przedstawiają produkt w atrakcyjny sposób. Niech zdjęcia będą możliwie jak najlepszej jakości.
- Zadbaj o spójność wizualną wszystkich materiałów reklamowych oraz postów w mediach społecznościowych.
- Nie wymyślaj koła na nowo. Jeśli już wcześniej przeprowadzałeś kampanie promocyjne, sprawdź co wtedy konwertowało najlepiej i wykorzystaj to ponownie, wprowadzając jedynie drobne poprawki w copy lub grafice.
Social Media przed i w trakcie Black Friday
Poinformuj odbiorców o tym, że szykujesz dla nich coś specjalnego. Nie zdradzaj jednak szczegółów. Niech będą to jedynie zapowiedzi zaplanowanych promocji. Przygotuj w tym celu intrygujące grafiki i copy, które podsycą ciekawość Twoich fanów. W artykule o 5 protipach podpowiadamy, jaki jest najlepszy czas na rozpoczęcie komunikacji o promocji.
Informacja o wielkiej promocji w Twoim sklepie musi zostać opublikowana zaraz po północy w Czarny Piątek. Zaplanuj posty na cały okres wyprzedaży oraz przygotuj wcześniej materiały, które opublikujesz w relacjach na Instagramie i Facebooku. Pamiętaj, aby w tym czasie być szczególnie aktywnym w mediach społecznościowych.
Skonfiguruj funkcję zakupów na swoim koncie na Instagramie, aby oznaczać produkty w relacjach i postach. Z centrum pomocy dowiesz się, jak dodawać znaczniki w postach oraz Stories.
Nasza rada: W postach na Instagramie stosuj hasztagi związane z Black Friday, dzięki którym potencjalni klienci będą mogli łatwiej Cię odnaleźć.
Kampania promocyjna (w dzień Black Friday)
- Stwórz reklamy banerowe i produktowe, które zachęcą odbiorców do wzięcia udziału w wyprzedaży.
- Wykorzystaj reklamy dynamiczne i dodaj na nich nakładki graficzne z hasłem Black Friday oraz informacją o obniżce. Z centrum pomocy Facebooka dowiesz się, jak dodać nakładki i ceny do reklam dynamicznych. Reklamy dynamiczne wyświetlaj w Stories na Facebooku i Instagramie oraz w aktualnościach na Insta.
- Ustaw katalog produktów tak, aby zaktualizował się zaraz po północy, po to, aby wyświetlały się w nim obowiązujące zniżki.
Do kogo możesz kierować komunikaty o promocji?
- grupy podobnych odbiorców (lookalike),
- osób, które dokonały zakupu w ciągu 7/14/30 dni,
- osób, które dodały produkt do koszyka w ciągu 30 dni,
- osób, które odwiedziły Twoją stronę w ciągu 30 dni.
Decyzja o tym, do kogo będziesz kierować swoje reklamy, w głównej mierze zależy od Twojej grupy docelowej, a także specyfiki Twojego produktu. Reklamy możesz kierować do ww. osób w ciągu 7/14/30 dni lub nawet dłużej w zależności od tego, jak często kupowane są Twoje produkty. Jeśli są one kupowane rzadko, listy odbiorców powinny być dłuższe.
Przed Black Friday pamiętaj także o swojej kampanii w Google Ads. Przeczytaj nasz artykuł o Black Friday w e-commerce i przygotuj swój sklep na najgorętszy okres w roku.