Automatyzacja Google Ads przy użyciu skryptów.

Podczas prowadzenia kilku kont z wieloma kampaniami reklamowymi Google Ads specjaliści codziennie spędzają po kilka godzin by sprawdzić, czy wszystko w danych kampaniach jest w jak najlepszym stanie. Natomiast co w sytuacji gdy na danym koncie pojawia się po kilkaset słów kluczowych lub konto jest tak rozbudowane, że posiada po kilkanaście kampanii prowadzonych równocześnie?

Z pomocą przychodzą wtedy skrypty Google Ads, które po odpowiednim skonfigurowaniu automatycznie sprawdzą każdą kampanię i słowa kluczowe lub pomogą w ich optymalizacji, w efekcie końcowym informując nas mailem o zaistniałych problemach.

  1. Czym są skrypty Google Ads?
  2. Gdzie znaleźć oraz jak wprowadzić skrypty na swoje konto Google Ads?
  3. W czym mogą nam pomóc skrypty Google Ads?
  4. Kiedy nie można ich stosować?
  5. Skutki nieprawidłowego używania skryptów Google Ads
  6. Get Noticed poleca

Czym są skrypty Google Ads?

Skrypty Google Ads to nic innego jak fragmenty kodów napisanych przy pomocy języka JavaScript. Pozwalają one zautomatyzować pracę oraz zapewniają oszczędność czasu. Stosując odpowiednie skrypty, jesteśmy w stanie zniwelować potrzebę wykonywania podstawowych czynności, związanych z prowadzeniem kampanii reklamowych. Jak zapewnia sam Google, nie trzeba posiadać specjalistycznej wiedzy z zakresu programowania w danym języku, ale wystarczy skorzystać z gotowych już skryptów dostępnych w bibliotece Google. Twoim zadaniem będzie tylko skonfigurowanie danego skryptu pod swoje wymagania.

Gdzie znaleźć oraz jak wprowadzić skrypty na swoje konto Google Ads?

Opcja dodawania skryptów znajduje się na każdym koncie Google Ads po przejściu w Tryb Eksperta. Aby móc wprowadzać swoje skrypty należy wejść w „Narzędzia i ustawienia” opcję tę znajdziesz w prawym górnym rogu, a następnie kliknąć w opcję „Skrypty” znajdującą się w sekcji „Działania zbiorcze”.

Porównanie Trybu inteligentnego i Trybu eksperta

Automatyzacja Google Ads przy użyciu skryptów.
Automatyzacja Google Ads przy użyciu skryptów.

Wszystkie skrypty, które są dodawane na konto wymagają autoryzacji oraz zezwolenia. Na koncie istnieje możliwość podglądu kodu przed jego zapisaniem oraz możliwość przetestowania go i rozwiązania problemów przed uruchomieniem. 

W czym mogą nam pomóc skrypty Google Ads?

Każdy zastosowany przez nas skrypt może posiadać inne funkcjonalności. Wprowadzając odpowiedni skrypt na nasze konto możemy tworzyć, edytować i usuwać elementy. Dzięki temu osiągnięte przez to korzyści mogą nam pomóc w prowadzeniu kampanii. Stosowanie skryptów w kampaniach ma na celu między innymi: 

– automatyzację podstawowych czynności wykonywanych przez specjalistę,

– oszczędność czasu pracy, 

– zwiększenie skuteczności prowadzonych działań,

– wprowadzenie dodatkowych możliwości w kampaniach. 

Zastosowanie skryptów Google Ads pomaga najbardziej gdy:

  • Chcemy wykorzystać dane z zewnętrznych źródeł do wprowadzania zmian stawek, wstrzymywać lub wznawiać słowa kluczowe, wykorzystujemy dane oraz statystyki z kampanii do tworzenia bardziej zaawansowanych wykresów lub raportów, eksportowania danych do arkuszy kalkulacyjnych i wizualizowania ich
  • Chcemy wprowadzić zmiany w wielu miejscach na naszym koncie np. podnieść stawki CPC wszystkich słów kluczowych o 25%, które w ostatnim tygodniu wygenerowały ruch na poziomie ponad 1000 wyświetleń
  • Przy zarządzaniu wieloma kontami z poziomu konta menedżera, możemy uruchomić jeden skrypt, który na wszystkich kontach podrzędnych optymalizuje dostosowywanie stawki, utworzy raporty dla nich i monitoruje problemy które się na nich pojawiają

Kiedy nie należy ich stosować?

Skrypty Google Ads zostały udostępnione, aby pomóc nam usprawnić zarządzanie kampanią oraz raportowanie osiągniętych wyników. Dostępność skryptów zostało opisana w dokumentacji, która znajduje się na stronie Google. Zgodnie z zasadami tam umieszczonymi, Google ma prawo do weryfikacji skryptów na naszym koncie w celu weryfikacji poprawności, monitorowania oraz kontrolowania działań z nimi związanych. Chcąc uniknąć kar w związku z nieprawidłowym używaniem skryptów należy pamiętać, że nie można ich używać w kilku przypadkach:

  • nie obchodzić ograniczeń oraz limitów związanych z interfejsem API Google Ads korzystając ze skryptów,
  • nie przekraczać danej liczby żądań,
  • nie wyłączać, zakłócać i modyfikować funkcjonalności Google Ads,
  • stosować metody opisane w zakładce “Best Practices”.

Skutki nieprawidłowego używania skryptów Google Ads

W przypadku gdy Google uzna, że korzystamy ze skryptów w nieprawidłowy sposób, otrzymamy powiadomienie w postaci wiadomości na adres e-mail przypisany do konta MCK lub do Google Ads. Na podjęcie działania związanego z otrzymanym powiadomieniem posiadamy 2 dni robocze, w przeciwnym wypadku Google ma prawo zawiesić wszystkie skrypty, które posiadamy na naszym koncie. Identyczne skutki może posiadać podejrzenie przez Google, iż naruszamy zasady z korzystania ze skryptów. Natomiast jeżeli Google będzie podejrzewać, że stosowane przez nas skrypty naruszają zasady poprawnego korzystania z nich wówczas nie ma obowiązku informowania nas o podjętych działaniach w naszą stronę.



Get Noticed poleca

Nasza agencja rekomenduje wprowadzenie poniższych skryptów na swoje konta:

Detektor Anomalii Konta

Detektor anomalii konta ostrzega nas, gdy konto Google Ads nagle zachowuje się inaczej niż w przeszłości. Po napotkaniu problemu skrypt wyśle e-mail z ostrzeżeniem. Codziennie otrzymujemy tylko jeden e-mail z ostrzeżeniem.

Skrypt porównuje statystyki zaobserwowane do tej pory ze statystykami historycznymi dla tego samego dnia tygodnia. Na przykład statystyki z wtorku o 13:00 są porównywane ze statystykami z 26 poprzednich wtorków. Możemy dostosować liczbę porównywanych tygodni do wieku i stabilności konta.

https://developers.google.com/google-ads/scripts/docs/solutions/account-anomaly-detector

LinkChecker

W miarę rozbudowy strony internetowej nowe strony są dodawane, stare usuwane, a linki łamane (eng. broken link) lub naprawiane(eng. fixed link). Utrzymywanie synchronizacji kampanii Google Ads ze stroną internetową to ciągła walka. Reklamy w ciągu dnia mogą doprowadzać do kliknięcia w nie i odesłania do strony z błędem 404 lub przekierowujące na inną treść niż ta, którą jest zainteresowana osoba szukająca.

Z pomocą przychodzi nam Link Checker, który wszystkie reklamy, słowa kluczowe i linki do podstron, sprawdzając czy ich adresy URL nie powodują wyświetlenia się błędu 404 lub innych. Po znalezieniu powyższych błędów zapisuje wszystkie wyniki i wysyła nam wiadomość e-mail i przygotowanym raportem.

https://developers.google.com/google-ads/scripts/docs/solutions/link-checker#setup

Dostosowanie stawek

Optymalizacja stawek za słowa kluczowe jest jedną z najważniejszych czynności podczas zarządzania kontami Google Ads. Stawki za słowa kluczowe mają bezpośredni wpływ na pozycję reklamy, a także na jej koszt. Specjaliści często opracowują własne, unikalne, niestandardowe strategie ustalania stawek, które pomagają im osiągnąć wyznaczone cele.

https://developers.google.com/google-ads/scripts/docs/solutions/multi-bidder

Hourly Email Updates (zostawić czy wyrzucić?)

W zarządzaniu budżetem małego konta, kluczowym elementem jest monitorowanie wydatków i kosztów PPC. W wielu przypadkach można zauważyć że ustalony dzienny budżet został przekroczony co może nie spodobać się wielu osobom. Aby uniknąć podobnych sytuacji pomocny będzie skrypt, który co godzinę będzie przesyłał informację o koszcie/wydatków w danym dniu.

https://gist.github.com/BrainlabsDigital/c1b33e4f090023c20f7a2b165d1790bb

Spodobał Ci się artykuł? Oceń go:
[Wszystkie: 10 Średnia: 5]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wiedza to potęga, przeczytaj również:

Infografika – jak ją przygotować by była czytelna i przyciągała uwagę

W dobie ciągłego pośpiechu i braku czasu mamy tylko chwilę na przyciągnięcie uwagi słuchacza, czytelnika, odwiedzającego naszą stronę czy profil w mediach społecznościowych. Scrollując ekran użytkownik zawiesza wzrok na ułamek sekundy, która decyduje, czy zapozna się z treścią, którą chcemy przekazać, czy utoniemy w morzu nicości obok masy innych przescrollowanych postów. Jeśli chcesz tego uniknąć, dowiedz się, jak mogą Ci w tym pomóc infografiki.

Czytaj więcej >