Jak przygotować e-commerce na Święta?

Przygotuj swój sklep e-commerce na Święta! Poznaj nasze sprawdzone wskazówki na spójną i przemyślaną strategię marketingową na Święta.

Najgorętszy czas w roku, czyli Black Friday, Święta oraz okres noworoczny to wyzwanie dla sklepów e-commerce pod względem logistycznego i strategicznego przygotowania. Oprócz wcześniejszego zadbania o odpowiednie promocje świąteczne, warto przygotować także plan na spójną komunikację.

Zapraszamy do naszego artykułu, w którym dzielimy się wskazówkami dotyczącymi przygotowania e-commerce na Święta.

Wyznacz cele

Przed rozpoczęciem przygotowań, warto wiedzieć, dokąd zmierzamy i na podstawie czego będziemy określać nasze cele. Zwiększenie sprzedaży, pozyskanie nowych klientów, wzrost rozpoznawalności marki, a może zaktywizowanie dotychczasowych klientów? Jasne sformułowanie celu pomoże w dobraniu optymalnej strategii.

Pamiętaj, że Twój cel musi być SMART:

S (ang. specific) – skonkretyzowany
M (ang. measurable) – mierzalny
A (ang. achievable) – osiągalny
R (ang. relevant) – rzeczywisty
T (ang. timely defined) – terminowy

smart-rozwiniecie-skrotu

Zaplanuj strategię

W kolejnym kroku przemyśl, jakimi kanałami chcesz docierać do swoich użytkowników, warto w tym celu przeanalizować dane dotyczące naszych użytkowników w e-commerce (np. w Google Analytics albo Facebook Analytics). Zwróć uwagę na zaangażowanie klientów, możliwość ich segmentacji, czas spędzony na stronie, wartość na użytkownika, współczynnik odrzuceń, czy średnią wartość zamówienia w poszczególnych okresach.

Social media i Facebook Ads

Jeżeli przygotowałeś specjalne świąteczne promocje dla swoich klientów lub oferujesz atrakcyjne wizualnie produkty – skoncentruj się na działaniach w social mediach (Facebook i Instagram) oraz Facebook Ads.

Stwórz angażujący content w świątecznym klimacie na swoim fanapage’u, mogą to być pomysły na ręcznie robione prezenty, ciekawy świąteczny przepis albo instruktaż dotyczący pakowania prezentów.

Personalizuj swój przekaz i bądź bezpośredni – pytaj o to, co Twoi fani chcieliby dostać na gwiazdkę lub bez czego nie wyobrażają sobie świąt. Więcej inspiracji na angażujące posty znajdziesz w naszym artykule.

Zmień zdjęcie w tle na dedykowaną świąteczną grafikę i zamieść na niej informacje o atrakcyjnych zniżkach, czy rabatach. Kody rabatowe możesz rozesłać także do wybranej grupy użytkowników lub rozdawać je za pomocą bota zintegrowanego z postem i Messengerem.

W ramach swojej kampanii świątecznej możesz oferować:

  • dodatkowe rabaty dla lojalnych klientów,
  • limitowane oferty specjalne,
  • dedykowane konkursy na fanpage’u np. karty podarunkowe,
  • bezpłatną wysyłkę,
  • specjalne świąteczne pakiety.
  • Przy tego typu ofertach warto pokusić się o dedykowany landing page na stronie, świąteczne banery, czy pop-upy z informacją o zniżce.

Na Instagramie z kolei sprawdzą się dynamiczne formy komunikacji, których celem jest budowanie bezpośredniej więzi z klientami, a także angażowanie ich dzięki Instagram Stories. Zadbaj o spójność z pozostałymi kanałami komunikacji, niech Twoje posty i materiały na Stories będą utrzymane w podobnym klimacie, stosuj popularne hasztagi oraz repostuj zdjęcia zadowolonych klientów.

Ciekawym pomysłem na zachęcenie odbiorców do dokonania zakupów jest umieszczenie specjalnego kodu rabatowego w relacji na Stories oraz zawarcie przyciągającego wezwania do działania, które podkreśli, że oferta jest ograniczona czasowo (w ciągu 24 godzin zniknie).

Wykorzystaj potencjał zakupowy Instagramu i ułatw klientom kupowanie prezentów świątecznych, dzięki funkcji Zakupy. Stwórz świąteczny przewodnik po prezentach, z uwzględnieniem różnych potrzeb oraz budżetu. Dodatkowo, oznaczaj produkty, które sprawdzą się jako prezenty lub ozdoby świąteczne. Dzięki oznaczeniu Twoi fani będą mogli poznać nazwę oraz cenę wybranego produktu.

Oznaczenie świątecznych produktów na Instagramie
Zaplanuj świąteczną kampanię w Facebook Ads, promuj sezonowe kolekcje i świąteczne oferty za pomocą angażujących formatów reklamowych, takich jak karuzele, kolekcje, reklamy wideo, czy grafiki.
Docieraj do jeszcze większego grona zainteresowanych osób za pomocą promowania zdjęcia lub filmu na FB lub IG, które cieszyły się największą popularnością.

Pamiętaj także, aby nie zaniedbywać klientów odwiedzających stronę www, fanpage na Facebooku, czy osób angażujących się na Instagramie – remarketing do użytkowników znających nasz brand przynosi z reguły największą korzyść, najmniejszym kosztem.

Google Ads

A co jeśli nasz klient nie jest skory do zakupów poprzez media społecznościowe? Jeśli ceni sobie możliwość wyboru, porównywania i świadomego dokonywania zakupu na podstawie poszukiwań w Internecie, postaw na kanał Google Ads.

Reklamy w wyszukiwarce sprawdzą się idealnie, gdy wiemy, że nasz klient chętniej wpisuje swoją intencję zakupową w wyszukiwarce i lubi mieć kontrolę nad swoim wyborem. Dajmy szansę na to, aby nasz potencjalny klient nas dostrzegł i zadbajmy o jak największą ilość punktów styku z naszą marką.

Dla zwiększenia świadomości marki, rozpoznawalności naszego produktu albo wprowadzenia całkowicie innowacyjnej rzeczy, warto sięgnąć po reklamy na YouTube. Charakteryzują się one większym kosztem, niż zwykłe reklamy graficzne, niemniej jednak w połączeniu z innymi kanałami zwiększania świadomości marki, faktycznie mogą cieszyć się większą skutecznością.

Warto mieć przy tym na uwadze, że reklamy na YouTube rzadko kiedy są pierwszym, bądź ostatnim kanałem, przez który klient decyduje się dokonać zakupu. W tym celu zalecamy analizę ścieżek wielokanałowych w Google Analytics, aby sprawdzić, czy reklamy video występowały na ścieżce zakupowej naszego klienta. Co ciekawe, kanał ten daje pełną swobodę doboru naszej grupy docelowej po zainteresowaniach, oglądanych kanałach oraz treściach, które nas interesują.

Uzupełnieniem zwiększania świadomości marki jest reklama graficzna w sieci reklamowej w postaci banerów albo reklam elastycznych. Taka forma sprawdza się najskuteczniej w przypadku remarketingu, kiedy zależy nam na dotarciu do użytkowników, którzy już byli na naszej stronie i mieli możliwość zapoznania się z brandem. Plusem takiej formy reklam jest możliwość bardzo szczegółowego dobrania naszej grupy docelowej, ze względu nie tylko na dane demograficzne (płeć, wiek, miejsce zamieszkania), ale przede wszystkim po danych behawioralnych (czego szuka, jakie ma zainteresowania). Sieć reklamowa umożliwia także łatwe wykluczanie niechcianych odbiorców po tematach, słowach kluczowych albo segmentach (już kupili, opuścili szybko stronę).

Najważniejszą formą reklamy w Google bezsprzecznie jest reklama w sieci wyszukiwań, która opiera się bezpośrednio na intencji użytkownika wpisywanej w wyszukiwarkę Google. Dzięki temu mamy pewność, że na naszą stronę trafią użytkownicy, którzy aktywnie poszukują produktów podobnych do naszych. Warto skoncentrować się na dobrym ustawieniu typu słów kluczowych, aby uniknąć niepożądanych słów kluczowych, takich jak “najgorsze”, “opinie”, “cennik”, “kontakt”. Naszym celem nie jest informowanie, o które najlepiej zadbać organicznie, ale sprzedaż oraz budowanie brandu.

Zadbaj o swoich klientów

Kanały marketingowe dobrze sprawdzają się, jako element wspierający całą komunikację marki. Pamiętaj, aby strategię dla swojego e-commerce opracować całościowo i wykorzystać potencjał wszystkich niezbędnych narzędzi, które mają zastosowanie w Twoim biznesie.

Dodatkowo pamiętaj o tym, że w okresie przedświątecznym klienci są o wiele bardziej skłonni do impulsywnego kupowania. Robiąc akcje rabatowe podkreśl ich ograniczenie czasowe, a sprzedając najbardziej pożądane na rynku produkty, podkreślaj ich niedostępność (np. dostępne tylko online).
Klient, który już zna naszą markę i akceptuje jej tożsamość, zasługuje na większą uwagę. Nie bez przyczyny największą uwagę przywiązuje się do klientów, którzy powracają do naszego sklepu – cechuje ich o wiele większe zaangażowanie i wyższa znajomość naszych produktów niż u nowych klientów.

Do zaktywizowania dotychczasowych użytkowników, zalecamy jedną/kilka z poniższych opcji:

  • Remarketing na listę klientów – odbiorcy dodani do naszych kampanii reklamowych wyróżniają się niższym kosztem pozyskania oraz wyższym współczynnikiem konwersji. Warto wykorzystać listy odbiorców z maksymalnym zakresem dat (nawet do 540 dni).
    Zniżki dla dotychczasowych klientów – posiadając bazę naszych klientów, możemy skutecznie docierać do nich ze zniżkami oraz akcjami promocyjnymi skierowanymi tylko do nich (np. poprzez programy lojalnościowe).
  • Rabaty przez Messengera – wysoce angażującą formą jest wejście w bezpośrednią interakcję z naszymi użytkownikami poprzez komunikator Messenger, gdzie możemy wręczyć im specjalny rabat do wykorzystania w naszym sklepie (np. Otrzymujesz od nas świąteczny rabat do wykorzystania w naszym sklepie!).
  • Angażowanie i interakcja – zachęcenie użytkowników do wykonania określonego działania, aby udzielić im zniżki, rabatu, czy np. wysłać bezpłatnego e-booka (napisz CHCĘ PREZENT, a otrzymasz kod zniżkowy/rabat).

Podsumowanie

W okresie przedświątecznym, z punktu widzenia sklepów e-commerce, powinna rozgrywać się największa walka o uwagę klienta i zachęcenie go do skorzystania akurat z naszej oferty. Nie wystarczy jednak wytknąć kilka różnic, którymi odznaczamy się od konkurencji, należy przede wszystkim kompleksowo zadbać o spójną i przemyślaną strategię marketingową. Im bardziej unikalny komunikat i dopasowany do całego wizerunku marki, tym większe prawdopodobieństwo, że klient doceni naszą autentyczność oraz konsekwencje i zdecyduje się na zakup w naszym sklepie.

Spodobał Ci się artykuł? Oceń go:
[Wszystkie: 10 Średnia: 5]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Wiedza to potęga, przeczytaj również: