Skrypty Google Ads – Po co? Dla kogo? Dlaczego?

Funkcja skryptów Google Ads, mimo że istnieje już jakiś czas, to wciąż jest stosunkowo rzadko używaną funkcjonalnością przez specjalistów. Postanowiliśmy przygotować dla was serię wpisów dotyczących najbardziej przydatnych ogólnodostępnych skryptów do użytku na koncie Google Ads.

Podpowiemy Wam, z jakich skryptów warto skorzystać i wprowadzić na swoje konto, jak poprawnie skonfigurować każdy ze skryptów oraz jakie są najczęstsze problemy występujące podczas ich używania.

Osoby, które pracują na co dzień z kontami Google Ads, wiedzą, ile czasu i pracy trzeba włożyć w codzienną optymalizację kampanii oraz przygotowanie wszystkich narzędzi pomocnych w usprawnieniu jej od strony analitycznej. Optymalizacja kampanii ma na celu osiągnięcie najkorzystniejszych rozwiązań, które wykazują wpływ na skuteczność całego przedsięwzięcia oraz na uzyskane przez nas efekty. 

Ważne jest stałe monitorowanie przebiegu kampanii Google Ads i analizowanie zależności pomiędzy różnymi czynnikami. Im więcej działań uda się Tobie zautomatyzować, tym więcej czasu zyskasz na analizę i obieranie najlepszej strategii w prowadzonych kampaniach. Zachęciliśmy Cię do stosowania automatycznych reguł? :) 

Więcej informacji o tym, czym są skrypty Google Ads, jak je wdrażać na własne konto reklamowe oraz w jakich codziennych czynnościach mogą nam pomóc dowiesz się z poprzedniego wpisu dotyczącego całej automatyzacji Google Ads przy pomocy skryptów.

#1 Link Checker

#2 Quality Score Tracker

#3 Multi Bidder

#4 Ad Performance Report

#5 Pause All Keywords With No Impressions

#1 Link Checker

Z czasem, gdy strony internetowe są rozbudowywane, modyfikowane i prowadzone są na nich różne czynności związane z naszą działalnością, często dochodzi do sytuacji, w której linki do podstron zostały zmienione lub przekierowane na inne adresy lub do strony zostały dodane/usunięte kolejne podstrony. Utrzymywanie synchronizacji kampanii reklamowej Google Ads ze stroną internetową to dla wielu użytkowników ciągła walka z wiatrakami. Reklamy, które pojawiają się użytkownikom zainteresowanym tematyką danej strony, mogą spowodować przekierowanie do nieistniejącej już witryny, a nasz klient zapłaci za kliknięcie w link z błędem 404.

Skrypt Link Checker pozwala na łatwe monitorowanie stanu naszych stron oraz podstron. Przechodzi przez wszystkie linki znajdujące się w naszej domenie i sprawdza, czy każdy z nich działa poprawnie, czy może posiada jakieś odpowiedzi błędu w postaci np. “Strony nie znaleziono”. W przypadku gdy skrypt znajdzie podstronę z błędem, zapisze ją w arkuszu Excel na naszym dysku Google Drive w postaci raportu, a następnie wyśle wiadomość informującą o ukończeniu analizy strony.

Konfiguracja skryptu

Główne ustawienia skryptu można zmieniać według swojego uznania w arkuszu kalkulacyjnym, który znajdziecie w dalszej części artykułu.

skrypty google ads

Kilka informacji przydatnych przy konfiguracji tego skryptu:

Scope – określ, które elementy będą weryfikowane. Najlepiej zostawić wszystkie 3 włączone – wtedy mamy pewność, że nic nie umknie naszej uwadze.

Valid Response Codes – lista kodów odpowiedzi serwera; określa, które z nich są prawidłowe. Domyślnie w arkuszu znajdziesz kod HTTP 200, natomiast na zrzucie dodałem jeszcze 301 Moved Permanently i 302 Found jako „valid codes”. Dla ścisłości można jeszcze dodać 304 Not Modified oraz 307 Temporary Redirect, jednak zależy to od konkretnej witryny i projektu. Sugeruję na początek zostawić domyślne ustawienia z arkusza wzorcowego (sam kod HTTP 200).

Email and Spreadsheet Output – dwie pierwsze opcje warto włączyć (Email after each script execution / Email after finishing entire analysis), ostatnia Save OK URLs to spreadsheet przydaje się czasem w audytowaniu konta AdWords, jednak przy sprawdzaniu samych broken linków nie ma sensu jej używać.

Frequency of Execution – określa, jak często zostanie przeprowadzona analiza – domyślnie raz dziennie, jednak wszystko i tak zależy od czasu jej wykonania (Total Script Runtime) oraz od ustawienia harmonogramu. Sprawdzanie raz dziennie dla większości osób będzie wystarczające. Minimalna częstotliwość uruchamiania skryptu to odświeżanie co godzinę (Hourly).

Days between analyses – opcja używana do kontrolowania, kiedy skrypt ostatnio analizował poprawność linków witryny.

Uruchamianie skryptu:

Za każdym razem, gdy skrypt zostanie uruchomiony, w pierwszej kolejności sprawdza, czy ma rozpoczęte jakieś wcześniejsze działania sprawdzające linki. Jeżeli nie posiada takich danych, rozpoczyna nową analizę całej strony.

Ustaw Days between analyses na 1, aby skrypt uruchomił nową analizę nie częściej niż raz dziennie. Jeżeli skrypt ma być uruchamiany co godzinę i zakończy sprawdzanie wszystkich adresów URL w niecały dzień, kolejne testy zostaną automatycznie przerwane i wznowione dopiero w kolejnym dniu

Najczęściej zadawane pytania

Q: Jak zrobić, żeby skrypt sprawdzał tylko konta oznaczone konkretną etykietą?

A: Jeżeli chcesz to zrobić, dodaj warunek w sekcji ACCOUNT_CONDITIONS: [],

Q: Pojawia się błąd: “Nie masz uprawnień do edycji tego dokumentu”

A: W kod skryptu należy wstawić URL do skopiowanego arkusza kalkulacyjnego. Warto również pamiętać, że użytkownik, który utworzył kopię arkusza, musi nadać dostęp do edycji każdej osobie, która posiada link.

Q: Jak sprawdzić, czy linki sprawdzane są tylko dla włączonych reklam, słów kluczowych i linków do podstron?

A: Skrypt w udostępnionej przez nas konfiguracji sprawdza tylko WŁĄCZONE reklamy, słowa kluczowe i linki. Aby mieć pewność, że nie sprawdza WSTRZYMANYCH danych, sprawdź, czy opcje Include paused ads?, Include paused keywords? i Include paused sitelinks? są ustawione na NO.

Wgrywanie do własnego konta reklamowego:

  • Skopiuj arkusz na własne konto w Google Drive.
  • Nie zapomnij zaktualizować w kodzie miejsca oznaczonego jako YOUR_SPREADSHEET_URL
  • Ustaw uruchamianie skryptu według swoich potrzeb

LINK DO SKRYPTU

#2 Quality Score Tracker

Skrypt pozwalający na śledzenie jakości całego konta oraz słów kluczowych. Za każdym razem, gdy skrypt jest uruchamiany, zapisuje wyniki w osobnym arkuszu. Daje to możliwość analizy, w jakim okresie konto uzyskuje najlepsze wyniki, a kiedy najgorsze.

Plusem zastosowania takiego skryptu jest to, że dane przedstawione są w jasny i czytelny sposób za pomocą wykresów słupkowych oraz pozwala na zbieranie danych historycznych dla danego konta.

Niestety skrypt ten nie posiada możliwości wysyłania gotowego raportu na adres e-mail. 

skrypty google ads

Po pierwszym uruchomieniu skryptu na koncie generuje się Dashboard, w którym możemy zobaczyć szczegółowe dane takie jak  wynik jakości konkretnego słowa kluczowego czy ogólne podsumowanie dotyczące przeprowadzonej analizy. Plik z Dashoard’em i przeglądem jest automatycznie tworzony na przypisanym do naszego e-maila Dysku Google. Bezpośredni link do tego pliku znajdziemy w podglądzie skryptu lub na dysku w folderze “Quality Score Tracker”. Ważną rzeczą, o której trzeba pamiętać, jest fakt, że arkusze Google mogą posiadać maksymalnie dwa miliony komórek. Jeżeli Twoje konto posiada więcej danych niż w stanie jest pomieścić jeden arkusz, to skrypt automatycznie stworzy kolejny na potrzeby dokończenia swojego działania. 

Instalacja skryptu na własnym koncie jest bardzo prosta i polega tylko na kilku prostych krokach, takich jak:

  • Pobranie kodu i wklejenie go na swoje konto
  • Zaplanowaniu uruchamiania skryptu. Zalecamy raz dziennie w godzinach nocnych, kiedy istnieje najmniejsza szansa na zmiany w obrębie konta reklamowego klienta.
  • Podczas dodawania kodu na swoje konto warto uruchomić pierwszy raz skrypt i skopiować z dziennika bezpośredni adres URL do Dashboard’u

LINK DO SKRYPTU

#3 Multi Bidder

Optymalizacja stawek dla słów kluczowych w prowadzonej przez nas kampanii to jedna z codziennych i najważniejszych czynności, która ma duży wpływ nie tylko na pozycję wyświetlanej reklamy, ale także na to, ile będzie kosztować. Specjaliści często opracowują własne, unikalne i niestandardowe strategie optymalizacyjne stawek, które wpływają na szybkość oraz jakość osiągniętych celów.

Skrypt Multi Bidder oferuje funkcjonalność podobną do reguł automatycznych opartych na arkuszu kalkulacyjnym. Każdy wiersz w arkuszu jest równoważny całej regule automatycznej. Zarządzanie wieloma regułami jest trudnym zadaniem w panelu Google Ads, natomiast w arkuszu kalkulacyjnym staje się dziecinnie proste.

Działanie skryptu

Na samym początku wspomnę, iż kolumny takie jak Action, Argument and Stop limit muszą pozostać na swoich pozycjach. Nie należy ich zmieniać, ponieważ zakłócą działanie całego skryptu. Pozostałe kolumny można dodawać i usuwać według swoich indywidualnych potrzeb. Można stosować wszystkie naraz lub pojedynczo w zależności od uznania. Poniżej przedstawię prawidłową konfigurację nazw kolumn oraz ich konfigurację:

Kolumna: CampaignName STARTS_WITH ‘?’, wartość komórki: wyprzedaż

Kolumna: Conversions >= ?, wartość komórki: 2

Kolumna: Status IN [?], wartość komórki: ‘ENABLED’, ‘PAUSED’

 Action – wybieramy jedną z dostępnych:

Multiply by – mnoży stawkę słowa kluczowego przez argument. Zastosowanie zmiennej 1.1 podniesie ofertę o 10%, natomiast 0.8 zmniejszy stawkę o 20%

Add – dodaje argument do stawki. 0,3 zwiększy stawkę o 0,30 zł (jeżeli walutą konta jest złotówka). -0,50 obniży stawkę o 0,5 zł

Set first Page CPC – ustawia stawkę słowa do osiągnięcia pierwszego miejsca w wynikach wyszukiwań. Argumenty w tym przypadku nie są brane pod uwagę

Set to Top of Page CPC – podobnie jak w poprzedniej opcji, lecz ustawia tutaj stawkę za górę strony.

Stop limit – używany jest do ograniczenia zmian stawek wprowadzanych przez skrypt. Na przykład: jeżeli stawka słowa kluczowego wynosiła 2 zł i celem jest jej wzrost o 25%, to przy stop limit ustawionym na 3 zł, stawka wyniesie 2,5 zł

Results – kolumna ta generowana jest automatycznie przez skrypt i zawiera wszystkie błędy, które wystąpiły podczas działania skryptu.

Ustawienia i harmonogram skryptu

Najczęściej stosowanym przez nas harmonogramem dla tego skryptu jest uruchomienie go codziennie lub co tydzień. Należy tutaj też pamiętać o pojawiających się opóźnieniach w raportach danych Google Ads. Zalecamy unikania ustawienia automatycznego uruchamiania skryptu co godzinę lub trzy.

Instalacja skryptu na własnym koncie jest bardzo podobna do wcześniejszego skryptu i polega na kilku prostych krokach, takich jak:

  • Pobranie kodu i wklejenie go na swoje konto
  • Należy pamiętać o wstawieniu adresu URL swojego arkusza kalkulacyjnego w kodzie skryptu w miejscu, gdzie widnieje SPREADSHEET_URL
  • Uruchomieniu skryptu z podglądem, by wyłapać ewentualne błędy, które mogły powstać przy konfiguracji
  • Zastanowieniu się nad poprawnym harmonogramem skryptu

LINK DO SKRYPTU

#4 Ad Performance Report

Prowadzenie kampanii Google Ads rzadko kiedy jest jedynym kanałem, w którym są prowadzone działania marketingowe swojej strony czy też sklepu internetowego. Często stosowanymi kanałami docierania do użytkowników są wyniki organiczne, media społecznościowe, programy afiliacyjne i wiele innych. Wszystkie działania mają jednak duży wpływ na osiągnięcie sukcesu.

Raport skuteczności reklam to przykład zaawansowanej funkcji raportowania udostępnianej przez skrypty Google Ads. Reklamodawcy muszą analizować skuteczność swoich reklam w kampaniach prowadzonych na różnych kanałach. 

Niejednokrotnie zdarzy się, że polepszenie sprzedaży z jednego kanału skutkuje pogorszeniem wyników na innym. Dlatego bardzo ważnym elementem w prowadzeniu kont jest monitorowanie aktywności na wszystkich kanałach. 

Jak działają skrypty?

W zależności od wybranej konfiguracji, skrypty te będą pobierały dane o wynikach sprzedaży za dzień / tydzień oraz dane z poprzedniego dnia / tygodnia. Zestawią oraz porównają skuteczności i wyślą je w postaci raportu tabelarycznego na podany przez nas adres e-mail.

skrypty google ads

Kolor zielony: ukazuje wzrost względem porównywalnego okresu

Kolor żółty: ukazuje brak zmian względem porównywalnego okresu

Kolor czerwony: ukazuje spadek względem porównywalnego okresu

Konfiguracja oraz harmonogram:

  1. Wprowadź ID dla wybranego widoku Google Analytics w miejscu zmiennej ANALYTICS_VIEW_ID
  2. Wprowadź adres e-mail, na który ma być wysłany raport
  3. Wprowadź nazwę konta – zostanie ona dodana w nagłówku tabeli
  4. Włącz w zaawansowanych ustawieniach Analytics
skrypty google ads
skrypty google ads
  1. Ustaw w zależności wybranej wersji skryptu:
  • raz dziennie w godzinach porannych (zalecamy ok. 3.00)
  • co tydzień w poniedziałek w godzinach porannych (zalecamy ok. 3.00)

LINK DO SKRYPTU (1 dzień)

LINK DO SKRYPTU ( 7 dni)

#5 Pause All Keywords With No Impressions

Jednym z ostatnich polecanych przez naszą agencję skryptów do wprowadzenia na waszych kontach jest skrypt odpowiadający za wstrzymywanie wszystkich słów kluczowych, które nie generują ruchu na stronie. Powodem dokonania zmiany tego typu poza brakiem realnego przepływu użytkowników za pośrednictwem danych fraz może być również komunikat “zbyt mała liczba wyszukiwań”. Działanie skryptu na naszym koncie pozwala skoncentrować się na uzyskaniu lepszych wyników w przypadku tych słów, które będą skuteczniej generowały ruch.

Konfiguracja oraz harmonogram:

  1. Wprowadź poniższy kod skryptu na swoje konto
  2. W miejscu YOUR_EMAIL podaj swój adres e-mail
  3. Autoryzuj i zapisz

Harmonogramu w przypadku tego skryptu nie opłaca się ustawiać, skrypt najlepiej uruchamiać ręcznie w zależności od wielkości konta reklamowego.

LINK DO SKRYPTU

Spodobał Ci się artykuł? Oceń go:
[Wszystkie: 6 Średnia: 5]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wiedza to potęga, przeczytaj również:

Infografika – jak ją przygotować by była czytelna i przyciągała uwagę

W dobie ciągłego pośpiechu i braku czasu mamy tylko chwilę na przyciągnięcie uwagi słuchacza, czytelnika, odwiedzającego naszą stronę czy profil w mediach społecznościowych. Scrollując ekran użytkownik zawiesza wzrok na ułamek sekundy, która decyduje, czy zapozna się z treścią, którą chcemy przekazać, czy utoniemy w morzu nicości obok masy innych przescrollowanych postów. Jeśli chcesz tego uniknąć, dowiedz się, jak mogą Ci w tym pomóc infografiki.

Czytaj więcej >