seo
Najczęściej zadawane pytania o SEO

Najczęściej zadawane pytania o SEO

Kiedy, dlaczego, co i jak

Pozycjonowanie posiada wiele niewiadomych pojęć czy niejasnych tłumaczeń. I choć branża lubi odpowiadać na wiele pytań słowami „To zależy”, na kilka z nich istnieje konkretna odpowiedź. Jesteś ciekaw, kiedy zobaczysz pierwsze efekty, od czego zależy pozycjonowanie Twojej strony oraz czy otrzymasz gwarancję uzyskania efektów?

Mam nową stronę i zależy mi na szybkich efektach – czy SEO jest dla mnie?

W takiej sytuacji warto przeznaczyć część budżetu na działania pozycjonerskie, natomiast pozostałą – na płatną reklamę Google Ads. Dzięki temu jesteśmy w stanie generować efekty od początku działania sklepu, jednocześnie budując swoją pozycję organicznie.

Czy otrzymam gwarancję uzyskania określonych efektów?

Nie. Wyszukiwarka Google jest tworem zewnętrznym, a na pozycję w niej ma wpływ ponad 200 czynników. Nie ma możliwości zagwarantowania osiągnięcia określonych efektów.

Czy można przeprowadzić pozycjonowanie jednorazowo?

Można – jednak efekty utrzymają się przez bardzo krótki czas. Pozycjonowanie jest procesem długofalowym, a im dłuższa historia rzetelnej pracy – tym lepsza pozycja w Google.

Kiedy będą widoczne efekty?

Na czas i wielkość osiągniętych efektów ma wpływ wiele czynników związanych z samą domeną, jej historią i przeszłością, a także wielkością budżetu na działania. Nie bez znaczenia jest też kwestia sprawnego akceptowania wytycznych.

Od czego zależy cena pozycjonowania?

Wpływ na to ma wiele czynników, takich jak zakres działań, wiek domeny, dotychczasowe prace, konkurencyjność branży… Więcej o kosztach pozycjonowania znajdziesz w naszym wpisie: Ile kosztuje pozycjonowanie?

Zmieniam stronę – czy stracę wypracowane efekty?

Dobrze wykonana migracja na nową domenę lub nowy serwer jest w stanie przenieść większość dotychczas wypracowanych efektów. Należy w tym przypadku pamiętać o przekierowaniu domeny, przekierowaniach kluczowych stron, kart produktowych czy przeniesieniu treści na nowy serwis. Wszystko zależy od sposobu migracji i jej dobrego zaplanowania. Oczywiście, istnieją przypadki, gdzie aspekty te zostały zaniedbane i serwis stracił “wszystko”. A odbudowa zajęła długie miesiące. Warto więc skontaktować się ze specjalistami, którzy przygotują plan i przeprowadzą przez cały proces, by migracja przebiegła jak najbardziej płynnie.

Czy kampania Google Ads ma wpływ na wyniki pozycjonowania?

Kampanie reklamowe Google Ads nie mają wpływu na pozycjonowanie. Jednak stosowanie obu form promocji przynosi korzyści dla przedsiębiorstwa. Reklamy Google Ads pomagają budować wzrost świadomości marki, co może przełożyć się na ruch organiczny w przyszłości – wszak użytkownicy skojarzą Cię z reklam (co ma także wpływ na tzw. ruch brandowy).

Czy strategie SEO są uniwersalne dla każdej strony?

Nie. O ile pewne aspekty danej strategii uda się nam z powodzeniem zastosować w przypadku innej strony – nie istnieje jedna, uniwersalna strategia na przykład dla sklepów internetowych. Każda witryna w sieci różni się od pozostałych (wyłączając duplikaty), każda ma inną historię i będzie inaczej postrzegana przez algorytmy. Istnieją uniwersalne zasady, jednak sama strategia powinna być każdorazowo dopasowywana do danej strony.

Kiedy można spodziewać się pierwszych efektów?

Od czasu, po jakim zobaczymy pierwsze efekty, zależy wiele czynników. Obejmują one nie tylko dotychczasową historię domeny czy nakład prac, ale również konkurencyjność branży. Niekiedy pierwsze efekty zobaczymy już po kilku dniach, w innym wypadku będziemy musieli czekać trzy, sześć, a nawet 10 miesięcy. Google w oficjalnych poradnikach dla właścicieli stron internetowych wspomina o okresie od 6 do 8 miesięcy.

Czy nazwa domeny ma wpływ na pozycjonowanie?

W przeszłości nazwa domeny miała wpływ na osiągane wyniki i jej bezpośrednie powiązanie z branżą pozwalało notować lepsze efekty. Obecnie jednak nie ma ona znaczenia. Warto jednak stosować takie, które będą łatwe do zapamiętania i będą kojarzyły się jednoznacznie z marką.

Co wybrać – pozycjonowanie czy Google Ads?

Wybór zależy od wielu czynników, jednak każdorazowo powinien być rozpatrywany indywidualnie dla danego biznesu i branży. Na początku promocji swojej witryny w sieci na pewno warto łączyć oba działania, ze względu na możliwość zaistnienia i pokazania się użytkownikom już od startu. Pozycjonowanie wymaga nieco więcej czasu, by osiągnąć zadowalające efekty, jednak jest bardziej stabilną formą promocji.

Czy mogę wykupić tylko linkowanie?

Oczywiście. Należy jednak zadać sobie pytanie, co jest celem samej kampanii linkbuildingowej. Jeżeli zależy nam na poprawie parametrów domeny, jest to dobra droga. Jednakże w przypadku promocji witryny lepiej podejść do promocji bardziej holistycznie i zająć się także content marketingiem i optymalizacja techniczną.

Czy muszę prowadzić bloga na swojej stronie?

Wszystko zależy od branży, w której działasz. Istnieją jednak copywriterzy, którzy są w stanie przygotować tekst na każdy temat i w każdej branży, w myśl reguły “Sky is the limit”. Ty jednak musisz podjąć decyzję na podstawie analizy potencjalnego klienta, konkurencji i celów biznesowych – być może Twój typowy użytkownik wolałby konsumować treści i poradniki w postaci wideo, nie natomiast wpisów tekstowych.

Dlaczego niektóre słowa kluczowe szybciej osiągają wyniki?

Wpływ na wyniki konkretnych fraz kluczowych ma kilka czynników, jednak dużą rolę odgrywa tutaj ich wyszukiwalność oraz konkurencyjność. Zapytania na tzw. długi ogon z niszowej branży lub z niższą konkurencją (np. maszyna do obierania cebuli, pranie skórzanej tapicerki poznań) uda się “wbić” na satysfakcjonujące pozycje o wiele szybciej, aniżeli trudne, oblegane przez konkurencję słowa “money-keywords” (np. pozycjonowanie, buty, dentysta).

Co jest potrzebne do rozpoczęcia współpracy?

Pracę rozpoczynamy zawsze od kompleksowego audytu SEO, w którym przekazujemy najważniejsze zalecenia do wdrożenia. By wykonać taką analizę, potrzebujemy dostępu do narzędzi analitycznych (w przypadku braku, pomagamy w ich założeniu). Ponadto dobrze, by na tym etapie został przydzielony nam dostęp do edycji strony i serwera FTP.

W jaki sposób raportowane są działania?

Podjęte działania, osiągnięte efekty i plany na kolejny okres są raportowane w cyklach miesięcznych i zawierają m.in takie informacje jak skuteczność wyszukiwania, widoczność w wyszukiwarce, ruch organiczny czy sprzedaż. Całość na podstawie raportów data studio z komentarzem specjalisty.

Poznaj zdanie zadowolonych klientów

Masz dodatkowe pytania?

Pozwól nam na nie odpowiedzieć!

Wypełnij poniższy formularz, a skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku dni i postaramy odpowiedzieć na dodatkowe nurtujące pytania oraz zaproponujemy jak najlepsze rozwiązania!