Nowy raport w Search Console
Dotychczas w GSC widzieliśmy jedynie informację, czy adres jest poprawny pod kątem https, czy nie. Tymczasem, pojawił się nowy raport w GSC, dotyczący HTTPS i powodów, dla których niektóre adresy nie są obsługiwane przez ten protokół.
https://developers.google.com/search/blog/2022/09/https-search-console-report
Niedawno pojawiła się informacja o zakończeniu wdrożenia Helpful Content Update, a już dziś Google zapowiedziało kolejną aktualizację! September Core Update. Na razie brak informacji, na jakie konkretnie aspekty będzie zwracała uwagę ta aktualizacja. Jej wdrożenie ma potrwać do dwóch tygodni i dotyczyć wszystkich wyników, niezależnie od kraju czy języka.
Today we released the September 2022 core update. We'll update our ranking release history page when the rollout is complete: https://t.co/sQ5COfdNcb
— Google Search Central (@googlesearchc) September 12, 2022
Aktualizacja dokumentacji wyszukiwarki z wytycznymi dla webmasterów Google – w sekcji dotyczącej meta description pojawiły się przykłady dobrze i źle tworzonych meta description.
https://developers.google.com/search/docs/advanced/appearance/snippet#use-quality-descriptions
Sistrix podsumował pierwszy tydzień wdrożenia Helpful Content Update jako… brak znaczących zmian w SERP. W wątku na Twitterze wypowiedział się Danny Sullivan, uspokajając, że aktualizacja jest cały czas w toku i zmiany nie będą widoczne od razu:
Update isn’t done. It’s also part of a continuing effort, as we’ve explained. We’ll keep refining how it works. Directionally, the guidance we’ve given is what SEOs and creators should be considering.
— Danny Sullivan (@dannysullivan) August 31, 2022
Helpful Content Update – Google zapowiedziało rozpoczęcie wdrażania nowego algorytmu, który ma na celu zwiększenie widoczności treści wysokiej jakości, odpowiadających na zapytania użytkowników, obniżając jednocześnie tych, które pisane są pod algorytm i słowa kluczowe.
Aktualizacja ma początkowo objąć rynki anglojęzyczne.
https://developers.google.com/search/blog/2022/08/helpful-content-update
Google poinformowało o zakończeniu wdrożenia aktualizacji Product Review Update:
Google July 2022 product reviews update is finished rolling out
Ze względu na problemy ze zbyt wysoką temperaturą, Google było zmuszone do wyłączenia swojego Data Center. W związku z tym sporo użytkowników zauważyło zmiany w SERP. Wszystko wróciło jednak do normy i po dwóch dniach wyniki się ustabilizowały.
Google postanowiło uprościć raporty znajdujące się w Google Search Console. W środowisku SEO nie spotkało się to z aprobatą, bowiem okrojone zostały szczegółowe dane, tak istotne w trakcie analizy: https://developers.google.com/search/blog/2022/06/search-console-item-classification
Jesteście ciekawi, jak Google wdraża swoje główne aktualizacje algorytmu? Czy robi to wszędzie, czy w partiach, w poszczególnych krajach? John Mueller postanowił odpowiedzieć na to pytanie w formie krótkiego filmu: https://www.youtube.com/watch?v=t3W-1LsRB9E
Chcecie sprawdzić swoją wiedzę o SEO? Serwis BrightEdge zaktualizował swój Quiz wiedzy o SEO: https://www.brightedge.com/resources/quizzes/seo-traveler
Jaki wynik osiągnęliście?
Google opublikowało raport za działania dot. zwalczania spamu w 2021 roku.
Najważniejsze informacje:
Pełen raport na stronie dla developerów: https://developers.google.com/search/blog/2022/04/webspam-report-2021
YouTube Search Insights – nowe narzędzie do analizy słów kluczowych, dzięki którym użytkownicy trafili na nasz film, zostało udostępnione twórcom. Na razie jedynie dla anglojęzycznych kanałów. Jego wykorzystanie może być pomocne przy tworzeniu tytułów i opisów filmów, które po sprawdzeniu, czego szukali użytkownicy, pomogą nam trafniej dobrać konkretne słowa.
Więcej informacji na SearchEngineLand.com
Treści generowane przez AI (sztuczną inteligencję) są wbrew wytycznym dla webmasterów Google i będą odbierane jako SPAM – tak John Mueller odpowiedział na pytanie o takowe treści podczas ostatnich SEO Hours: Cała wypowiedź na YouTube
Google poinformowało, iż z końcem kwietnia wygaszają narzędzie do zarządzania parametrami w adresach URL w Google Search Console. Od czasu jego uruchomienia algorytmy Google nauczyły się odróżniać użyteczne parametry od tych bezużytecznych i narzędzie nie jest już potrzebne: https://developers.google.com/search/blog/2022/03/url-parameters-tool-deprecated
Migracja serwisu na nowy adres nieodłącznie kojarzy się z przekierowaniami – ze starych adresów na nowe.
Często pojawia się jednak pytanie – jak długo utrzymywać te przekierowania, by serwis mógł zostać uznany za „przeniesiony”? John Mueller odpowiada, że… minimum 3 lata.
More for the next time (you can't really fix that now), I would recommend keeping the old domain name for longer, and definitely keeping the redirects in place for at least a year. 3 months is too short for a site-move.
— 🦝 John (personal) 🦝 (@JohnMu) March 18, 2022
Google zapowiedziało koniec usługi Universal Analytics na 1. lipca 2023. W tym dniu konta korzystające z tego kodu przestaną działać. Co należy zrobić? Zmigrować nasze konto do usługi Google Analytics 4.
https://blog.google/products/marketingplatform/analytics/prepare-for-future-with-google-analytics-4/
Czy meta keywords mają wpływ na pozycjonowanie Twojej strony? Od wielu lat nie – ale John Mueller postanowił w wideo dodatkowo odpowiedzieć na to pytanie i odpowiedź nadal brzmi NIE.
Znacie wszystkie typy rozszerzonych wyników wyszukiwania, które możemy zobaczyć w Google? Na blogu weareroast.com możemy znaleźć pełny słownik 45 dodatkowych funkcji w SERP Google:
SERP Features Glossary
Google na swoim blogu rozpoczęło serię poradników dot. połączenia Google Data Studio z Google Search Console. W pierwszym z nich – jak eksportować dane z SC do GDS: https://developers.google.com/search/blog/2022/03/connecting-data-studio
Core Web Vitals dla desktop – zakończenie wdrożenia.
The page experience rollout is now complete for desktop.
— Google Search Central (@googlesearchc) March 3, 2022
John w najnowszym filmie tłumaczy, czy geolokalizacja serwera na którym jest nasza strona, ma wpływ na jej wyniki.
Google poinfomowało właśnie, iż rozpoczęło „rollout” wdrożenia wskaźników CWV dla wersji desktop.
The page experience update is now slowly rolling out for desktop. It will be complete by the end of March 2022. Learn more about the update: https://t.co/FQvMx3Ymaf
— Google Search Central (@googlesearchc) February 22, 2022
Google na poniższym filmie tłumaczy, w jaki sposób algorytm BERT stara się „rozumieć” zapytania użytkowników do wyszukiwarki.
Google poinformowało, iż zakończyli przenoszenie wiadomości do nowej wersji Search Console. Wiąże się to z mnóstwem nieodczytanych wiadomości, którymi jednak nie powinniśmy się przejmować.
We're happy to let you know that we finished the migration of all the messages into the new Search Console interface - look out for more user messages in the messages panel. More info https://t.co/PNVic5UXom pic.twitter.com/VX5QyZXEBz
— Google Search Central (@googlesearchc) February 9, 2022
W ramach „wsparcia” wdrażania Page Experience dla wersji desktop w Google, wczoraj na Twitterze poinformowali o zakładce oceny parametrów UX w Search Console
To support the upcoming rollout of page experience ranking to desktop, Search Console now has a dedicated desktop section in its Page Experience report to help site owners understand Google’s 'good page experience' criteria. Read more about the rollout https://t.co/FQvMx3Ymaf
— Google Search Central (@googlesearchc) January 17, 2022
Google poinformowało w oficjalnym harmonogramie planowane wdrożenie wskaźników Core Web Vitals dla stron w wersji na komputery w lutym 2022 (do tej pory tylko mobile).
W październiku Microsoft informował o wdrożeniu IndexNow w wyszukiwarce Bing (natychmiastowe indeksowania zawartości całej strony). Dziś poinformowali o stworzeniu wtyczki do WordPress, która pozawala na przesyłanie nowych treści do indeksowania.
Google poinformowało na Twitterze, że rozpoczęta 30 listopada aktualizacja wyników lokalnych, została ukończona 8 grudnia. Warto tutaj dodać, iż była to największa w ciągu ostatnich 5 lat aktualizacja dotycząca wyników lokalnych:
Our November 2021 local search update has concluded. It began Nov 30 and ran through Dec 8. It involved a rebalancing of various factors we consider in generating local search results. General guidance for businesses remains the same as covered here: https://t.co/uyXFfmUEIR
— Google Search Central (@googlesearchc) December 16, 2021
Aktualizacje algorytmu Google w 2021
Oncrawl przygotował infografikę, która obrazuje wszystkie zmiany algorytmu Google w 2021 roku:
https://www.oncrawl.com/oncrawl-infographics/google-algorithm-updates-in-2021
Od dziś możliwe jest połączenie Google Analytics 4 z Search Console:
Starting today, you can link @googleanalytics 4 and Search Console properties ⛓️! Check out the Associations page for more details https://t.co/gyBfWMG4vH
— Google Search Central (@googlesearchc) December 15, 2021
Kilka dni temu, praktycznie każdy został zasypany mailami od Google Search Console, które informowały o błędnych przekierowań. Jak się później okazało, informacja o błędach była… błędna. Sprostowanie i wewnętrzny błąd konsoli został opisany na Twitterze Search Console:
An internal issue is causing an increase of redirect errors during indexing, and associated email notifications. This is not due to any website issues, but is due to an internal Google issue. We hope to fix this problem quickly.
— Google Search Central (@googlesearchc) December 13, 2021
Googlersi poinformowali na twitterze, że w ciągu najbliższych miesięcy wygląd Search Console może się zmieniać.
Na blogu Moz pojawiło się opracowanie dotyczące indeksacji stron przez roboty Google. Zestawienie porusza główne problemy, które mogą utrudniać lub nawet uniemożliwiać poprawną indeksację. Zawiera także przykładowe rozwiązania, które mogą pomóc zwiększyć prawdopodobieństwo, iż robot Google znajdzie naszą stronę.
📚 Lektura skierowana raczej dla bardziej zaawansowanych użytkowników, jednak polecamy zapoznać się z nią każdemu (nim wyszukiwarki wdrożą IndexNow): https://bit.ly/3HV4CBM
Centrum dla Webmasterów przeszło sporo zmian i obecnie zawiera informacje przydatne nie tylko dla webmasterów, ale także marketerów/właścicieli stron oraz… specjalistów SEO.
Główne zmiany dotyczą warstwy wizualnej i wpływają na poprawę czytelności prezentowanych raportów. A co za tym idzie przekłada się to na lepsze zrozumienie poszczególnych parametrów dostępnych w narzędziu, ich wpływu na szybkość wczytywania się strony i czynników Core Web Vitals.
Aktualnie narzędzie jest dostępne pod adresem: https://bit.ly/3cSccPg
👉 Możesz sprawdzić listę wszystkich wprowadzonych zmian: https://bit.ly/3rbXk6x
Po ponad roku ⏱️ bez aktualizacji wytycznych Google postanowiło zrewidować braki, co w ostateczności przełożyło się na mniejszą objętość dokumentu (175 → 172 stron).
🤔 Co takiego zostało zmienione we wskazówkach oceny jakości wyszukiwania?
Rozszerzono definicję podkategorii YMYL „Grupy osób”, odświeżone zostały wskazówki dotyczące badania informacji o reputacji witryn internetowych i twórców treści, zrestrukturyzowana i zaktualizowana sekcja o nazwie „Najniższa jakość strony”; znalazły się tam zreorganizowane i odświeżone przykłady odzwierciedlające nową strukturę, uproszczono definicję „niepokojącego-obraźliwego”, aby usunąć nadmiarowość w sekcji „Najniższa jakość strony”, drobne zmiany w całym tekście, mające na celu aktualizację zrzutów ekranu i adresów URL. Ponadto usunięto nieaktualne przykłady oraz poprawiono literówki.
👉 Co oznaczają te zmiany?
Wytyczne te mają na celu usprawnienie procesu oceny jakości wyszukiwania, tak by użytkownik miał dostarczone jak najlepsze wyniki w wyszukiwarce. Mają za zadanie usprawnienie działania wyszukiwarki Google.
https://bit.ly/3jrmo57
Google Big Moments – Google stara się udoskonalić sposób, w jaki gromadzi i prezentuje informacje dotyczące najświeższych wydarzeń przy pomocy nowej funkcji, nazywanej obecnie Big Moments. Ma ona opierać się na działaniu algorytmu 🤖 i wybierać najbardziej rzetelne informacje z portali i na ich podstawie uczyć się kontekstu i sposobu, w jaki przekaże istotne wiadomości. Inaczej niż w przypadku portali informacyjnych, gdzie to człowiek decyduje o tym, jakie informacje są istotne danego dnia.
Jej zadanie to przede wszystkim wyszczególnianie informacji o obecnych wydarzeniach, by w czasie rzeczywistym prezentować aktualne, przydatne nowinki dla osób chcących być na bieżąco.
Big Moments ma wykraczać poza typowe newsy i ukazywać dodatkowo kontekst historyczny wydarzeń. Przykładem może być raport o pandemii koronawirusa, który był prezentowany ponad wynikami wyszukiwania i składał się z raportu i najważniejszych zaleceń. Na razie nie jest jasne kiedy i w jakiej formie funkcja ta zostanie udostępniona szerzej – aktualnie prowadzone są testy w różnych regionach i dla różnych zapytań. https://bit.ly/30QLQKO
Skopiowane ze strony producenta opisy produktów w sklepie internetowym?🤭 Każdy się z tym spotkał. Google ceni sobie dedykowane, unikalne treści – i będziemy powtarzać to do znudzenia 😉 W przypadku opisów produktów, okazuje się, że jest pewna furtka. John Mueller powiedział bardzo ważną rzecz. Mianowicie, nie ma obecnie żadnej kary w algorytmie za powtórzone z innych stron opisy produktów! Wszystko jest w porządku, o ile poza opisem produktu reszta strony jest unikalna względem pozostałych serwisów.
https://bit.ly/3kYXydR
Czy użyty w tekstach na stronie sarkazm jest rozumiany przez Google? 🤔 Okazuje się, że nie! John Mueller odpowiadając na pytanie użytkownika potwierdził, że Google nie rozumie sarkazmu. O ile użyjesz go na stronie o tematyce rozrywkowej, to nie będzie to stanowić dużego problemu. Schody zaczynają się, gdy mówimy np. o witrynach dot. medycyny. Ważne informacje powinny być możliwie łatwo przekazywane.
https://bit.ly/3kYXydR
Jest to narzędzie w którym mamy dostęp do informacji widocznych dla robotów wyszukiwarki 🤖. Możemy podejrzeć wspomniany raport skuteczności, zgłosić mapę witryny i monitorować jej stan, sprawdzić, czy nie mamy nałożonych ręcznych działań od Google (tzw. banów ⛔). Ponadto znajdziemy informacje o jakości strony, podstawowych wskaźnikach internetowych (bardzo istotnych w kontekście aktualizacji Core Web Vitals) czy linkach wewnętrznych i tych prowadzących z zewnątrz do naszej strony. https://bit.ly/3lZHGan
Okazuje się jednak, że alerty dotyczące użyteczności mobilnej możesz zignorować 🧐, ale tylko wtedy gdy przejdziesz test dostosowania strony internetowej do urządzeń mobilnych. Mowa tu o powiadomieniach z nagłówkiem Obsługa na urządzeniach mobilnych. Takie informacje przekazał na Twitterze John Mueller z Google. Wygląda na to, że jeśli wskazany element był poprawiony, ale na Twoją skrzynkę 📩 i tak przyszło powiadomienie o problemie, to wystarczy sprawdzić test Mobile Friendly. W przypadku pozytywnego wyniku możesz spać spokojnie i nie zgłaszać kolejnych poprawek 🙂
⚠️ Warto pamiętać, że wskazany test to nie wszystko i należy zadbać, by wersja mobilna Twojej strony była jak najbardziej przyjazna w użytkowaniu dla Twoich odbiorców!
https://www.seroundtable.com/google-ignore-mobile-usability…
👉Strona testu użyteczności mobilnej: https://search.google.com/test/mobile-friendly
Nie milknie echo ostatniej aktualizacji algorytmu Google! Z danych zebranych przez SEMrush wynika, że:
liczba wyników z <title> w SERP spadła o średnio 77%
liczba wyników z <h1> w SERP wzrosła o średnio 75%
Jeśli wprowadzony title i H1 były podobne lub takie same, to algorytm w wynikach często usuwa nazwę brandu lub strony.
Z kolei na blogu Moz możemy zapoznać się z analizą tego, jak według nich Google przepisuje tagi tytułu
https://bit.ly/3mYJfY8
John Mueller 20 sierpnia powiedział, że posiada wewnętrzne narzędzie do sprawdzania jakości strony.
To nie jest pierwsza sytuacja, gdy okazuje się, że Google posiada wewnętrzne narzędzia do oceny stron internetowych i działań powiązanych z algorytmem. Niegdyś John Mueller pokazał przez przypadek zakładkę z narzędziem zatytułowanym Penalty Server.
Cóż, Google tworzy nowe narzędzia ułatwiające im panowanie nad coraz bardziej zaawansowanym algorytmem. Dobrze by było mieć w nie wgląd 😀
Chcesz być na bieżąco z najnowszymi informacjami z branży SEO?
Ciekawią Cię aktualizacje związane z wyszukiwarką Google i pozycjonowaniem w obrębie jej algorytmu?
Świetnie trafiłeś! Na tej stronie znajdziesz najważniejsze informacje dotyczące istotnych zmian – a wszystko w formie krótkich podsumowań.