Pinterest – czym jest, jak działa i dla kogo sprawdzi się najlepiej ta platforma?

Czym jest Pinterest, jak działa i co wyróżnia tę platformę na tle innych? Z poradnika dowiecie się między innymi jak działa Pinterest i jak z niego korzystać, a także uzyskacie szereg informacji dotyczących funkcjonowania aplikacji.
Nie czekaj na sukces – działaj!
Skontaktuj się z nami już dziś, aby dowiedzieć się, jak nasze rozwiązania mogą pomóc Twojemu biznesowi osiągnąć nowe wyżyny. Nasz zespół ekspertów jest gotowy, aby wspierać Cię na każdym kroku – od strategii po realizację. Z nami Twój biznes nie zna granic. Zacznij swoją podróż do sukcesu teraz!
Spis treści

Czym jest Pinterest?

Odwiedzający po raz pierwszy portal Pinterest, mogą odnieść słuszne wrażenie, że medium przypomina tablicę informacyjną, na której użytkownicy przypinają różnorodne informacje. Pod tą prostą ideą kryje się jednak wielka siła przekazu, która coraz częściej i chętniej jest wykorzystywana przez rynek e-commerce, a tym samym przekłada się na wzrost poziomu sprzedaży konkretnych usług. W Polsce platforma stała się dostępna dla ogółu w 2013 roku i od tamtej pory zyskała ponad 3,7 mln aktywnych użytkowników. Dość powiedzieć, że na całym świecie osób angażujących się w zamieszczanie informacji na Pintereście jest blisko 370 mln!

Pinterest - czym jest, jak działa i dla kogo sprawdzi się najlepiej ta platforma?
Infografika przygotowana na podstawie raportu Pinterest OpenMobi: https://bit.ly/37ys3jc

Ideą twórców Pinterest było stworzenie platformy, która stanie się katalogiem różnorodnych pomysłów. Rzeczywiście, można na niej znaleźć rzeczy nigdzie niepublikowane, łatwe do wykorzystania i cenne w swojej unikatowości. Ponadto użytkownicy dzielą się wizualnymi treściami różnego rodzaju pracami – od tekstowych, poprzez manualne i  rzemieślnicze po techniczne, innowacyjne. Nie mniej mylne jest wrażenie, że to wyłącznie tablica do prostych, prywatnych wiadomości. W rzeczywistości to narzędzie pozwalające na zwizualizowaną promocję branż, produktów czy usług. Użytkownicy chętnie korzystają z prezentacji i – co istotne – przekładają uzyskane informacje na swoje decyzje zakupowe. Dla zainteresowanych promocją zakrojoną na szeroką skalę istotny będzie fakt, że w ostatnich dwunastu miesiącach Pinterest zanotował  26% nowych i aktywnych użytkowników w ujęciu światowym i aż 35% wzrost zainteresowania poza Stanami Zjednoczonymi.

Platforma jest dostępna dla wszystkich użytkowników, a więc zarówno dla osób prywatnych, jak i prowadzących różne rodzaje działalności. Wizualizacja pomysłów to wychodzenie w przyszłość i pomoc dla innych w sferze planowania i podejmowania decyzji. Odmienne założenia – w odniesieniu do innych mediów społecznościowych, które żyją przeszłością – pozwalają na publikację wizualnych treści niebrandowanych, a więc pozbawionych markowania i wskazywania konkretnego logo. 

Odpowiadając w prosty sposób, czym jest ten portal społecznościowy, można użyć stwierdzenia, że  Pinterest to zbiór tablic stworzonych przez użytkowników, które zawierają zdjęcia i inne treści wizualne, które stają się linkiem do konkretnych stron. 

Jak działa Pinterest?

Sekretem sukcesu tego wizualnego serwisu społecznościowego jest jego intuicyjna i prosta obsługa przy jednoczesnym dostarczeniu wartościowych treści, które każdy użytkownik może przypiąć do własnej tablicy. Tak naprawdę portal należy odczytywać w wielopłaszczyznowym kontekście. Pinterest to wyszukiwarka, medium społecznościowe, katalog pomysłów. Każdy może znaleźć tutaj cenne dla siebie informacje emitowanie nie tylko w formie statycznej, ale także w formie video. 

Zaskakujące przy takiej złożoności jest proste, niemalże intuicyjne działanie serwisu. Każdy użytkownik ma swój profil, który dopasowany jest do indywidualnych potrzeb. Tym samym możliwe jest założenie profilu prywatnego, jak i firmowego, w którym dostępne są odpowiednie statystyki oraz pełen panel reklamowy. Portal działa na zasadzie przypinania wirtualnymi pinezkami konkretnych treści wizualnych na tablicy. Każdy tego rodzaju wpis określany jest mianem PIN (ang. pinezka, szpilka, przypinać). W zależności od pomysłu użytkownika PIN-y można tworzyć samodzielnie i tak samo je publikować lub też po prostu udostępniać te znalezione w sieci, które są dla konkretnej osoby spójne z jego zainteresowaniami lub po prostu wydają się użyteczne i ciekawe także dla innych, potencjalnych odbiorców. Udostępnianie PIN-ów w obszarze natywnej wyszukiwarki (czyli z samego Pinterest’a) nie wymaga żadnych dodatkowych aplikacji, natomiast jeśli teść pochodzi spoza serwisu, konieczne jest zainstalowanie odpowiedniej wtyczki Chrome dedykowanej do pobierania. 

Bałagan w zamieszczanych na własnej tablicy treściach nie jest żadnym zagrożeniem. Serwis przemyślał także i to, że jeden użytkownik może zamieszczać informacje wielotematyczne. Pinterest daje możliwość stworzenia własnych tablic tematycznych, które pozwalają na odpowiednie uporządkowanie prezentowanych obszarów zainteresowań. Ponadto każde konto prywatne może zostać z czasem zmienione w konto firmowe – bez konieczności zakładania kolejnego i przy pełnej możliwości wykorzystania już zamieszczonych tam danych.

Jak założyć konto na Pinterest i czy konto na Pinterest jest bezpłatne?

Z uwagi na to, że serwis jest oparty na prostych zasadach, poruszanie się po nim nawet dla początkującej osoby nie nastręcza trudności. Założenie konta należy rozpocząć od wejścia na oficjalną stronę Pinterest w języku polskim i założyć darmowe konto. Rozpoczynający swoją przygodę z serwisem użytkownik zostanie poproszony o podanie adresu e-mail oraz kilku danych personalnych tj. imię, oraz hasło. Jednym z założeń serwisu jest sprawnie działająca wyszukiwarka i dopasowanie treści do indywidualnych zainteresowań dlatego każdy zostaje poproszony o wskazanie i polubienie 5 interesujących go kategorii. 

Po wykonaniu pierwszych kroków rejestracyjnych przychodzi pora na dodanie własnych tablic. Tutaj użytkownik ma dwie opcje do wyboru. Pierwsza to wybór i kliknięcie zdjęcia tablic, które są ciekawymi, druga opiera się na podaniu konkretnego hasła np. jak zrobić własny rower i odszukaniu najlepiej dopasowanych odpowiedzi w formie treści. Zaawansowane algorytmy serwisu usprawniają działanie i reagują w precyzyjny sposób na kierowane zapytania. Co istotne, nie trzeba od razu umieszczać na własnej tablicy PIN-ów, można serwis wykorzystać do pobierania treści, znalezienia pomysłu, czy przeanalizowania propozycji innych na wykonanie jakiejś rzeczy. 

Wracając jeszcze do kosztów, ogromnym plusem Pinterest jest to, że zarówno konto prywatne, jak i firmowe jest całkowicie bezpłatne!

Pinterest to…

Pinterest jest niebanalną platformą z perfekcyjnie przemyślaną koncepcją. Dlatego oprócz nadrzędnej funkcji, jaką jest wymiana treściami wizualnymi, spełnia się jako wyszukiwarka. Jak to możliwe? Algorytm Pinterest został oparty na znacznikach (tagach) wizualnych lub tekstowych (będących dodatkiem opisu do zamieszczonej ilustracji, zdjęcia, prezentacji). Dzięki połączeniu platformy z mechanizmem Google i dedykowanym wtyczkom zbiera informacje dostępne w całej sieci. 

Ten sposób działania jest wyraźną wskazówką dla tych użytkowników, którzy zamierzają wykorzystywać platformę do promocji i e-commerce. Wizualizacja to jedno, ale wraz z nią musi iść dobrze skomponowany tekst. Właściwe otagowanie prezentowanej grafiki i dołączenie do niego opisu pozytywnie przełoży się na pozycjonowanie w Pintereście oraz w Google. 

Oczywiste jest, że Pinterest swoją formą zalicza się do wizualnych serwisów społecznościowych. Jest bazą wielu inspirujących pomysłów przedstawionych w formie zdjęć i grafik, a także filmów. Zasoby użytkowników są dostępne dla wszystkich osób zalogowanych. Naturalnie użytkownicy zapisują na własnych tablicach grafiki, mogą dodawać komentarze do udostępnianych plików i przesyłać PIN-y e-mailem do wybranych osób. Poza tym każdy użytkownik ma możliwość udostępniania własnych kolekcji zgromadzonych na wirtualnej tablicy do innych portali społecznościowych. 

W końcu Pinterest to kopalnia inspiracji i pomysłów, po które sięgają miliony użytkowników. Ten element jest szalenie ważny nie tylko z punktu widzenia odbiorcy obrazu, który znajduje dokładnie to, czego szukał, ale przede wszystkim jest istotny dla właścicieli kont firmowych. Aż 85 proc. Pinnersów (użytkowników) codziennie przegląda aplikację mobilną, a 83 proc. z nich przynajmniej raz w roku dokonała zakupów produktów lub usług, które znaleźli w serwisie. Mając do dyspozycji tak twarde dane, można śmiało stwierdzić, że Pinterest to narzędzie e-commerce. 

Dla kogo jest Pinterest i jak z niego korzystać?

Pinterest jest medium społecznościowym, w którym każdy odnajdzie swoje miejsce. Mogą z niego korzystać użytkownicy prywatni, którzy chcą dzielić się treściami lub korzystać z tablic innych osób i w ten sposób czerpać wiedzę na interesujący ich temat. Z całą pewnością Pinterest jest stworzony dla blogerów i osób prowadzących firmy. To doskonały sposób na aktywną promocję i ciekawe przedstawienie marki oraz produktu zwłaszcza jeśli należy do jednej z tych branż, które na platformie cieszą się ogromnym zainteresowaniem. 

Do marek, które powinny rozpocząć dynamiczną kampanię na Pintereście należą:

  • firmy wnętrzarskie, zajmujące się aranżacją wnętrz i architekturą
  • projektanci mody i osoby powiązane z tematem urody, mody i wyglądu
  • branża turystyczna
  • branża gastronomiczna
  • firmy eventowe
  • manufaktura
  • działalność kreatywna
  • branża ślubna
pinterest - jakie treści są poszukiwane

Ponadto konto na Pintereście powinny mieć te firmy, których produkty lub usługi mogą zostać zaprezentowane i zareklamowane przez ciekawe i intrygujące zdjęcie, lub grafikę. Słowem portal jest wprost wymarzonym miejscem na promocję przy pomocy dobrych zdjęć produktów, a tym samym powinni z niego korzystać także ci, którzy sprzedają swoje dobra przy pomocy takich narzędzi jak Allegro, Etsy, Amazon czy eBay.

Pinterest sprzyja nie tylko tym podmiotom, które swoją działalność skupiają wokół sieci, ale także i tym, którzy na tej płaszczyźnie wykazują niewielką działalność, a swój biznes prowadzą głównie stacjonarnie. W tych przypadkach możliwe jest przekierowanie z dokonywanych wpisów na dedykowaną stronę internetową zawierającą np. kontakt do siedziby firmy, dokumentację techniczną produktów czy inne, istotne z punktu widzenia danej jednostki informacje. 

Czy Pinterest jest bezpieczny?

Jak przystało na platformę o wysokiej dynamice wzrostu zainteresowania, Pinterest zadbał o właściwe bezpieczeństwo swoich użytkowników. Pod tym kątem spełnia wszystkie standardy ochrony danych. Każdy korzystający loguje się do serwisu na podstawie loginu i hasła. Dużym plusem jest fakt, że platforma nie wymaga od użytkowników podawania żadnych danych wrażliwych, a więc nie ma zagrożenia, że ktoś pozna poufne dane finansowe lub osobowe. Z racji tego, że serwis jest w pełni bezpłatny, nie ma potrzeby wiązania go ani z kontem bankowym, ani z kartą kredytową.

W temacie bezpieczeństwa wartym podkreślenia jest też fakt, że Pinterest chroni także zamieszczane na tablicach dane. Mówimy tutaj o tzw. ukrytej tablicy, która jest wyłącznie widoczna dla jej autora oraz ewentualnie również dla osób, które właściciel tablicy dopuścił do jej oglądania. Takie rozwiązanie doskonale sprawdza się podczas tworzenia kampanii reklamowych, lub przy opracowywaniu cyklu zdarzeń, które mają zaprezentować realizowany projekt w całości. Tablica ukryta może zostać w każdym momencie udostępniona wszystkim użytkownikom serwisu, ale o tym czy tak się stanie, decyduje wyłącznie jej twórca. 

Kto korzysta z Pinterest i dlaczego warto być obecnym w serwisie?

Planując wypłynięcie na szerokie wody Pinterest, warto poznać jej użytkowników i tak skierować swoje biznesowo-promocyjne żagle, by przyniosły one szybki sukces. Z wszelkich badań analitycznych wynika, że serwis najbardziej polubiły Panie, które stanowią ok. 70 procent wszystkich użytkowników. Trzeba jednocześnie zauważyć, że popularność portalu wśród mężczyzn stale rośnie, dlatego nie można wykluczać typowo męskich treści np. związanych z motoryzacją. Kolejną informacją dotyczącą użytkowników, a konkretnie kobiet jest to, że to one są najczęstszymi odbiorcami reklam produktów dedykowanych mężczyznom! Co to oznacza?  Mówiąc wprost, panie zajmują się zakupami lub wyborem i albo same kupują, albo wyszukują konkretnych rzeczy dla swoich mężczyzn. 

pinterest dla kogo i kto korzysta

Serwis to nieprzebrane możliwości, których nie dają inne platformy. Dla użytkowników są źródłem inspiracji, co opłaca się wykorzystać, prezentując na nim swoje pomysły i prace. Z punktu widzenia firmy lub osoby promującej swoje produkty czy usługi portal pozwala na efektowne zaprezentowanie oferty, która zdecydowanie lepiej trafia do potencjalnego odbiorcy. Zdecydowanie warto być użytkownikiem Pinterest, który z miesiąca na miesiąc zyskuje coraz większe grono nowych użytkowników. 

Pinterest Ads – kampanie reklamowe na Pinterest

Tworzenie kampanii reklamowej na Pinterest jest intuicyjne, jednak jak w każdym systemie reklamowym, efektywne zarządzanie kampanią wymaga doświadczenia. Dlatego warto powierzyć prowadzenie naszej reklamy specjaliście, który zadba, by kampania była tworzona zgodnie z wytycznymi dla reklam Pinterest Ads, a budżet był wydawany efektywnie. Co istotne, kampanie reklamowe można tworzyć wyłącznie z kont biznesowych, prywatni użytkownicy nie mają takiej możliwości.

Użytkownik rozpoczynający kampanię ma pełną kontrolę nad jej kosztami, samodzielnie szacuje swoje możliwości i dopasowuje je do jednego z modeli kampanijnych. Ważne, by określić cel kampanii, tutaj do wyboru mamy cztery podstawowe, mianowicie:

  • zwiększenie interakcji użytkowników z naszym profilem, a więc postawienie na zaangażowanie – rozliczenie płatności następuje po wystąpieniu każdej interakcji
  • przekierowanie użytkownika, który kliknął naszego PINa do konkretnej witryny – płatność jest realizowana po przekierowaniu do serwisu
  • zwiększenie widoczności i świadomości użytkowników o naszych produktach, usługach, pomysłach i marce
  • generowanie działań w witrynie za pomocą śledzenia z wykorzystaniem Pinterest Tagu – konwersje są stosowane w różnych sytuacjach np. przy zakupach

Formaty reklam na Pinterest

Pinterest proponuje także różne formaty kampanii. Najpopularniejszą formą jest promowanie konkretnych pinów, które są udostępniane na tablicy. Dzięki możliwości sponsorowania wybranego lub kilku wybranych zwiększa się możliwość wyświetlania marki w głównym feedzie. Inną formą promocji są piny filmowe, które zamiast zdjęć zawierają obraz video, piny karuzelowe umożliwiające zamieszczanie do 5 zdjęć i przeglądanie ich za pomocą tzw. kafelków.  Ciekawą i docenianą przez użytkowników formą są piny aplikacji, które umożliwiają zainteresowanym pobieranie promowanych aplikacji bez konieczności wychodzenia z serwisu – tym samym nie dochodzi do uciążliwego przekierowywania. 

Elementy potrzebne do kampanii na Pinterest Ads

Do uruchomienia reklamy na Pinterest konieczne jest posiadanie konta biznesowego – o czym już wspominaliśmy. W kolejnym kroku należy przejść do menedżera kampanii i rozpocząć od stworzenia reklamy i dopasowania jej do konkretnego grona odbiorców. Tworzący musi określić cel kampanii, podać dzienny limit kosztów, a także nadać całej reklamie nazwę. Szczegóły kampanii na Pinterest Ads pozwalają na określenie precyzyjnych danych tj. grono odbiorców, targetowanie według wieku, zainteresowań, płci, lokalizacji języka i urządzenia. Możliwość ustalenia miejsca wyświetlania reklamy w Pinterest (przeglądarka lub wyszukiwarka), określenie zainteresowań potencjalnych odbiorców oraz zorientowanie na konkretne słowa kluczowe precyzuje kampanię, zwiększając jej możliwości. 

Pinterest to szereg możliwości reklamy za stosunkowo niewielką kwotę. To serwis, który dociera do milionów użytkowników poszukujących odpowiedzi, inspiracji czy produktów. Od pierwszego zalogowania do aktywnego działania dzieli nas krok, który może okazać się strzałem w przysłowiową dziesiątkę zarówno dla firm reklamujących swoje produkty, jak i osób szukających inspiracji.

Zainteresowani platformą Pinterest lub kampaniami Pinterest Ads? Specjaliści Get Noticed chętnie wycenią i ubiorą w kompleksową strategię Twój pomysł na reklamę w platformie Pinterest.

2 odpowiedzi

  1. Jak wygląda użytkowanie Pinterest z perspektywy firmy? Czy są tutaj jakieś szczególne wytyczne, czy raczej portal ten pod tym względem nie różni się od innych mediów społecznościowych i należy publikować (pinować?) regularnie, by „profil żył”?

    1. Dokładnie tak – profil musi żyć. W przypadku Pinteresta jednak wygląda to nieco inaczej i intensywniej, bowiem zaleca się „pinowanie” kilka-kilkanaście razy dziennie.
      Oczywiście tutaj jednak mamy nieco łatwiej, bowiem w przypadku braku inspiracji czy własnych materiałów, możemy pinować grafiki powiązane tematycznie z naszą marką, od innych użytkowników.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *