Sytuacja wyjściowa
Przeciwzylakowe.pl to sklep internetowy oferujący produkty, takie jak: odzież uciskową, odzież kompresyjną dla sportowców, akcesoria ułatwiające nakładanie wyrobów przeciwżylakowych, jak i środki służące do ich konserwacji. Serwis od 2019 r. zaczął notować zauważalne spadki widoczności, by w 2022 r. osiągnąć relatywnie niewielką liczbę fraz w TOP 10. Współpracę w zakresie SEO rozpoczęliśmy od stycznia 2023 r. Nasze pierwsze działania skupiły się wokół audytu, który opierał się na kompleksowej analizie witryny pod kątem wszelkich, nawet najdrobniejszych aspektów wpływających na czynniki rankingowe. Dla naszego Partnera ważne było także to, by podejmowane działania w dość krótkim czasie przyniosły zauważalną poprawę widoczności, dlatego drugim istotnym elementem naszego zaangażowania było ustalenie priorytetów optymalizacji wykrytych błędów. Przeprowadzone analizy wykazały, że jednym z pierwszych obszarów wymagających uwagi, była optymalizacja menu w serwisie.
Cele klienta i wyzwania
Celem współpracy było przede wszystkim odwrócenie trendu spadkowego, by następnie poprawić widoczność serwisu i doprowadzić do sytuacji, w której będzie w stanie rywalizować z serwisami konkurencji.
Realizacja celów wymagała przede wszystkim uporządkowania serwisu i wykluczenia błędów, do których przede wszystkim należało:
- Menu klasyczne na górze strony składające się z linków do strony głównej, bloga, FAQ, doboru produktów i kontaktu.
- Menu w sidebarze o nazwie „Kategorie”, które zawierało kategorie produktów. Nie było ono widoczne na każdej podstronie, a dodatkowo było ono domyślnie zwinięte. Utrudniało to poruszanie się po serwisie oraz negatywnie wpływało na linkowanie wewnętrzne.
Warto przy tym dodać, że takie rozwiązanie jest bardzo niefunkcjonalne i negatywnie odbierane zarówno przez użytkowników, jak i przez roboty indeksujące Google, przez co niekorzystnie wpływało na ogólną ocenę serwisu.
Wdrożone działania
Na podstawie wykonanej analizy konkurencji oraz intencji wyszukiwań użytkowników postanowiliśmy opracować nową strukturę menu, którą następnie zaimplementowaliśmy na serwis.
Głównym celem nowej struktury menu było przygotowanie jej w taki sposób, by była intuicyjna i odpowiadała na potrzeby użytkowników. Ze względu na liczne kategorie produktów oraz producentów, w ramach których pogrupowane były przedmioty, zdecydowaliśmy się także na wdrożenie sidebara, zawierającego najważniejsze podkategorie. Został on przygotowany z dbałością o komfort użytkownika – po lewej stronie witryny, tak by był zawsze pod ręką i czytelnie prezentował kategorie produktów dostępnych w sklepie. Kolejne analizy wykazały, że było to działanie, które zostało bardzo pozytywnie ocenione przez roboty Google, ponieważ trend spadkowy odwrócił się i serwis zaczął notować systematycznie wzrosty.
To jednak nie wszystko. Optymalizacja struktury menu jest istotnym działaniem, które znacząco poprawiło wyniki widoczności strony, ale nie były to działania, które można było uznać za wystarczające dla efektywnej rywalizacji z firmami konkurencyjnymi, szczególnie tymi, które także realizowały swoją strategię w oparciu o SEO. Właśnie dlatego, w dalszej części współpracy zadbaliśmy także o wychwycenie i poprawienie błędów technicznych, rozbudowę treści na stronie, a także dobranie optymalnej strategii linkowania zewnętrznego, która oparta została na analizie konkurencji. Ponadto przebudowaliśmy strukturę linkowania wewnętrznego, ponieważ dotychczasowa nie wykorzystywała pełnego potencjału serwisu. W tym obszarze występował duży potencjał ku zastosowaniu nowych połączeń między podstronami, które były bardziej wartościowe dla użytkowników, jak i pod kątem oceny robotów indeksujących Google.
Efekty działań
Wdrożone działania sprawdziły się bardzo dobrze zarówno w krótkoterminowej perspektywie czasu, jak i ujęciu długoterminowym. Poprawienie błędów, a także wdrożenie nowej struktury menu sprawiło, że strona już po kilku dniach od wprowadzenia zmian zaczęła notować wzrost widoczności. Nowa strategia linkowania i regularne działania optymalizacyjne wpływają natomiast sukcesywnie na wzrost liczby fraz i rosnącą popularność serwisu w wynikach wyszukiwania.
Poniżej przedstawimy wzrost fraz w TOP3, TOP10, TOP50. Strzałką zaznaczony jest początek współpracy.
Frazy TOP3
Frazy TOP10
Frazy TOP50
Wyniki
Skuteczność wdrożonej strategii najlepiej prezentuje porównanie w modelu YoY (rok do roku). W styczniu 2023 r., czyli w momencie rozpoczynania współpracy, strona naszego Klienta zanotowała 118 fraz w TOP3, 330 fraz w TOP10 i 884 frazy w TOP50. Biorąc pod uwagę liczną i prężnie działającą konkurencję, a także możliwości serwisu, nie były to rezultaty zadowalające. Po roku od naszej współpracy zanotowaliśmy wzrost aż o ponad 160% w kluczowych wynikach TOP3, zwiększając liczbę fraz do 307. W TOP10 uzyskaliśmy natomiast wzrost o ok. 85%, a w TOP50 o 87%.
Warto także dodać, że strona odnotowała ponad dwukrotny wzrost kliknięć w porównaniu kwartalnym rok do roku. Taki sam wzrost odnotowała również w wyświetleniach. Jednak na uwagę zasługuje jeszcze jeden bardzo ważny element, a mianowicie rozkład pozycji fraz, który prezentuje się następująco:
174 fraz znajduje się na pozycji pierwszej i jest najlepszym wynikiem wśród konkurencji. Kolejne 162 frazy zajmują razem drugie i trzecie miejsce w wynikach wyszukiwania, co również jest najlepszym wynikiem wśród bezpośredniej konkurencji serwisu.
Jednym z najważniejszych celów współpracy było także doprowadzenie do sytuacji, w której serwis będzie w stanie rywalizować, a w dłuższej perspektywie czasu – wyprzedzić konkurencję. Wdrożona strategia i podjęte działania pozwoliły zrealizować cel w przeciągu ok. 7 miesięcy, a pierwsza pozycja sklepu Przeciwzylakowe.pl jest utrzymywana także na dzień publikacji niniejszego case study.
Poniżej przedstawimy wyniki fraz w TOP10 serwisu na tle konkurencji:
Podsumowanie
Osiągnięte wyniki stanowią dowód na to, że SEO może być świetnym rozwiązaniem w kontekście skalowania przychodów w biznesie, jak i budowania jego rozpoznawalności. W określonych sytuacjach pozycjonowanie może generować korzystne rezultaty w dosyć krótkim przedziale czasu. Zaprezentowane case study jest także przykładem tego, że interfejs przyjazny użytkownikowi ma nierzadko bezpośrednie przełożenie na widoczność serwisu. Przyjęte podejście, oparte na zmianie struktury i odpowiedniej kolejności wdrożenia kluczowych elementów strony, przyniosło świetne rezultaty.
Kluczowym rezultatem współpracy jest jednak przede wszystkim dominacja serwisu w wynikach wyszukiwania na kluczowe frazy. Strategia ta nie tylko zwiększyła widoczność serwisu, ale również pozwoliła przegonić konkurencję pod kątem widoczności oraz umocniła pozycję sklepu na rynku.
Praca z przeciwzylakowe.pl potwierdza, że zrozumienie potrzeb użytkowników i dostosowanie do nich struktury oraz treści serwisu, w połączeniu z efektywnym linkowaniem, jest kluczem do sukcesu w pozycjonowaniu sklepów internetowych.