Analiza rynku słoweńskiego

Nasza kompleksowa analiza rynku słoweńskiego oferuje kluczowe wskazówki dotyczące dostosowania strategii biznesowych, uwzględniając preferencje konsumentów, trendy rynkowe oraz najlepsze praktyki, aby skutecznie konkurować i rozwijać działalność w Słowenii.
Pozwól sobie wyjść na rynek zagraniczny

Dobar Dan!

Słowenia jest jednym z najmniejszych krajów Unii Europejskiej, a mimo to należy do najbardziej rozwiniętych państw Europy Środkowo-Wschodniej. To co czyni ten rynek bardzo perspektywicznym, to m.in. regularnie rosnący wskaźnik PKB per capita w parytecie siły nabywczej, obecnie kształtujący się na poziomie 91% średniej UE (0 11% wyższy niż w Polsce), dobrze rozbudowana infrastruktura telekomunikacyjna oraz obecna od 2007 roku waluta euro. 

Informacje o rynku

Ekspansja zagraniczna. Słowenia.

Słoweński rynek e-commerce jest najbardziej rozwiniętym rynkiem bałkańskim. O dynamiczności jego rozwoju świadczą dane, z których wynika, iż na przestrzeni zaledwie kilku lat przychody sektora e-commerce wzrosły o ponad 400 mln $ – w 2017 roku jego wartość wynosiła 537 mln $, a na koniec 2024 roku przewiduje się, że osiągnie 968 mln $. Warto dodać, że słoweńskie społeczeństwo należy do bardziej zamożnych, przez co kwota, jaką e-klienci wydają podczas jednej transakcji, stale rośnie. Obecnie średnia wartość koszyka w Słowenii to 100 $. 

W Słowenii mieszkają średnio 2 miliony ludzi i przeszło 90% z nich korzysta z Internetu. Średnia wieku w Słowenii to 44 lata, a z zakupów internetowych najczęściej korzystają osoby w wieku 25-34 lata (ponad 80%), następnie 65-74 (30%) oraz rosnący udział osób w wieku 55-64 (50%).

Statystyki
e-commerce
W 2023 roku ponad 53% Słoweńców (jako osoby fizyczne) dokonało przynajmniej jednego zakupu online w ciągu 12 miesięcy. W porównaniu do 2019 roku, z pominięciem okresu pandemicznego (2020-2022), kiedy to z powodu specjalnych okoliczności zanotowano rekordowe wyniki na wielu rynkach e-commerce, liczba ta wzrosła o 8%. Ponadto, spośród wszystkich e-klientów, 80% regularnie robi zakupy w Internecie, najczęściej kupując ubrania, obuwie i akcesoria modowe. Warto również zauważyć, że 81% Słoweńskich e-konsumentów kupuje produkty od słoweńskich sprzedawców, jednak aż 50% z nich dokonuje zakupów online u sprzedawców z innych państw członkowskich UE, a 22% korzysta z oferty sprzedawców internetowych spoza UE.

Według danych, połowa słoweńskich e-klientów chętnie kupuje w sklepach zagranicznych.

Słoweński rynek e-handlu należy do bardziej dojrzałych od innych rynków bałkańskich, ale wciąż bardzo chłonnych. Prognozy wskazują, iż w najbliższych latach wartość sektora e-commerce ma rosnąć rokrocznie w tempie 8,6%, osiągając w 2029 roku prawdopodobną wielkość na poziomie 1,47 mld $. Prócz tego średni przychód na użytkownika (ARPU) wynosi 1200 $ i szacuje się, że w 2029 roku wzrośnie do kwoty ponad 1400 $. 

Słowenia jest 80. co do wielkości rynkiem e-commerce na świecie, który charakteryzuje się średnią dojrzałością, względną stabilnością, stale wzrastającą sprzedażą online oraz dużą świadomością konsumencką. Obecnie na słoweńskim rynku znajdziemy nieco ponad 4 tysiące sklepów internetowych – najwięcej w kategorii moda, dom i ogród oraz uroda i fitness. 

Handel elektroniczny w Słowenii rozwija się w szybkim tempie. W trendzie wstrastającym są liczba e-klientów oraz wartość koszyka, która już teraz należy do tych wyższych. Co więcej, w stosunku do 2017 roku aż o ponad 20% zwiększyła się liczba słoweńskich klientów, którzy dokonują przynajmniej jednego zakupu w miesiącu. Bardzo istotny jest również fakt, iż 74% transakcji realizowana jest przez Słoweńców na urządzeniach mobilnych, reszta na komputerach. 

Wprowadzona w 2007 roku waluta euro rozwiązuje problem związany z przewalutowaniem czy zakładaniem lokalnego konta bankowego, ułatwiając handel i inwestycje na tamtejszym rynku. Z kolei podstawowa stawka VAT wynosi 22%.

Zanim Słoweńcy zdecydują się na zakupy w danym sklepie internetowym, starannie sprawdzają jego wiarygodność, najczęściej dzwoniąc do obsługi klienta, a także badając czy i jakie certyfikaty dany sklep posiada. Największe zaufanie wzbudzają sklepy w pełni zlokalizowane, posiadające słoweński numer telefonu z kierunkowym +386 oraz bezbłędnie przetłumaczoną stronę internetową, ponieważ obywatele Słowenii przywiązują dużą wagę do poprawności językowej. Ważne jest również, aby sklep oferował różnorodne i sprawne metody płatności oraz terminowe dostawy uwzględniające ich preferencje. Klarowne warunki reklamacji i zwrotów, z lokalnym adresem zwrotu pełniącym rolę punktu odbioru, są kluczowe – brak takiej lokalizacji w Słowenii może zniechęcić e-klientów do zakupu. Słoweńscy e-klienci cenią prostotę procesu zamówień i chętnie korzystają z opcji ratalnych, nawet przy tańszych produktach, doceniając jednocześnie usługi wysokiej jakości, za które są skłonni dodatkowo zapłacić.

Użytkownicy Internetu

92%

Wartość rynku e-commerce

1 mld

Udział mobile rynku e-commerce

74%

Wzrost rynku e-commerce YoY 2022 do 2023

8,6%

Udział e-commerce w handlu

10%

Odsetek obywateli robiących zakupy online

53%

Średni koszyk

100$

Liczba e-sklepów

4 tys.

Najpopularniejsze kategorie

Najczęściej wybieranymi kategoriami zakupowymi przez słoweńskich e-klientów są moda oraz elektronika, na które wydają co roku najwięcej pieniędzy. Warto podkreślić, że w porównaniu do 2023 roku wydatki na odzież wzrosły o prawie 20%. Inne popularne kategorie to produkty spożywcze, meble, które również odnotowały 20% wzrost, a także kosmetyki i artykuły związane z hobby.

Elektronika i media
21%
Moda
17%
Zabawki, hobby
26%
Meble i AGD
12%
Żywność i higiena osobista
15%
TOP rynki zagraniczne

Wielu Słoweńców preferuje zakupy w krajowych sklepach internetowych, ale też wielu zamawia produkty z tych zagranicznych. Najbardziej popularne są sklepy z Szwajcarii, Niemiec, Włoch. Na kolejnych miejscach są: Chorwacja i Austria. 

18%

Szwajcaria

14%

Niemcy

11%

Włochy

Najwięcej słoweńskich użytkowników preferuje przeglądarkę Google Chrome. Zdecydowanie mniej z nich wybiera Safari, która zaliczyła 2% spadek w stosunku do zeszłego roku oraz FireFox i Microsoft Edge, odnotowujące minimalny wzrost.
Chrome
Safari
Microsoft Edge
Firefox
Przewaga użytkowników korzystających z systemu Android jest bardzo wysoka w stosunku do systemu IOS wybieranego przez resztę Słoweńców i wynosi prawie 50%. Co więcej, w porównaniu do zeszłego roku Android zaliczył kilkuprocentowy wzrost, a system operacyjny od Apple kilkunastoprocentowy spadek.
Android
iOS
Porównywarki cenowe

Dla obywateli Słowenii głównym kryterium, jaki zachęca ich do robienia zakupów internetowych jest przede wszystkim zaoszczędzony czas, wymieniany przez 82% e-klientów. Potem niższe ceny wskazane przez 56% konsumentów, a następnie dostępność produktów i usług, których brakuje w ofertach słoweńskich sklepów. W wyborze produktów w atrakcyjnych cenach pomaga im m.in. największa porównywarka cenowa Ceneje.si, będąca częścią grupy Heureka – największej porównywarki cen w Europie Środkowo-Wschodniej oraz Shoptok.si.

 

W tym bałkańskim kraju bardzo dużą popularnością cieszy się też serwis ogłoszeniowy Bolha.com, istniejący od 1999 roku. Co miesiąc korzysta z niego ponad 400 tysięcy użytkowników.

Największe sklepy internetowe i marketplace

Analiza sklepów internetowych o najmocniejszej pozycji na danym rynku powinna odnosić się do tego, czy stanowią dla naszej oferty bezpośrednią konkurencją lub czy w swojej ofercie posiadają produkty, które zamierzamy sprzedawać we własnym e-commerce. Dzięki takiej analizie możemy określić, jak liderzy branży wpłyną na jakość, efektywność oraz koszt naszych reklam. 

Wśród słoweńskich sklepów e-commerce, które notują największe przychody netto znajdują się merkur.si, będący liderem w sprzedaży artykułów gospodarstwa domowego i narzędzi do majsterkowania oraz aboutyou.si, oferujący produkty odzieżowe. Za nimi plasują się bigbang.si, czyli największy dostawca komputerów, sprzętu audio-video i AGD oraz supermarkety spar.si czy mercator.si. Wszystkie sklepy oprócz aboutyou.si działają hybrydowo i posiadają swoje fizyczne sklepy na terenie Słowenii. 

Największym słoweńskim marketplace jest mimovrste.com, którego właścicielem od 2022 roku jest polskie Allegro. Na stronie można znaleźć przeszło 1,6 mln produktów, notując comiesięczny wynik 3 mln wejść. Do innych równie popularnych marketplace należą Merkur.si, Aboutyou.si.

Największe sklepy internetowe:
merkur.si
0 mln $
aboutyou.si
0 mln $
bigbang.si
0 mln $
spar.si
0 mln $
mercator.si
0 mln $
Najpopularniejsze marketplace'y:

Dostawa

Dominującym dostawcą zamówień wybieranym przez słoweńskich e-klientów jest krajowa poczta, Pošta Slovenije. Dość wyraźnie wyprzedza ona firmy kurierskie, takie jak GLS czy DPD, choć mają one znaczące udziały na słoweńskim rynku. Warto wiedzieć, że Słoweńcy oczekują dostawy w ciągu 3-4 dni roboczych oraz bezpłatnej dostawy lub kosztów przesyłki ze sklepów zagranicznych porównywalnych do tych oferowanych przez krajowe sklepy.

Płatności

Mieszkańcy Słowenii najczęściej płacą za swoje zamówienia kartą przedpłaconą, kredytową lub debetową. Bardzo popularnie wybierają też opcję zapłaty gotówką przy odbiorze lub fizyczny przelew bankowy. Ponadto, coraz chętniej korzystają z systemu płatności błyskawicznej FLIK, który jest odpowiednikiem polskiego BLIK-a. Wśród innych metod płatności obecne są również lokalne e-portfele jak Skrill czy Paypal.

Najpopularniejsze opcje dostawy

Najpopularniejsze opcje płatności

Social Media

W Słowenii z mediów społecznościowych korzysta ponad 76% społeczeństwa. Prognozuje się, że w latach 2024-2029 co roku do tej grupy będzie dołączać 0,3 mln nowych osób. Największą grupę stanowią osoby w wieku 25-34 lata, następnie 35-44 lata i dalej 18-24 lata. Wśród platform społecznościowych o największym zasięg reklamowym znajdują się Youtube, Facebook oraz Instagram.

77%

Z Youtube w Słowenii korzysta przeszło 1,6 mln użytkowników. W Słowenii, jak i na całych Bałkanach Google nie daje możliwości tworzenia reklam produktowych, dlatego Youtube ma tam jeszcze większe znaczenie niż w krajach Europy Zachodniej.

44%

Około 930 tys. Słoweńców jest użytkownikami Facebooka. Aż 80% przekierowań na strony zewnętrzne pochodzi z tego serwisu poprzez wejścia użytkowników, korzystających z różnych urządzeń. Wartość ta wzrosła o prawie 16% w porównaniu z 2023 rokiem.

31%

Instagram w Słowenii jest używany przez 660 tysięcy osób. W stosunku do zeszłego roku potencjalny zasięg reklamowy wzrósł o ponad 6%.

21%

Na LinkedIn znajduje się blisko 500 tysięcy użytkowników z Słowenii, a ich liczba wzrosła o ponad 50 tysięcy w ciągu ostatniego roku. Ten zauważalny wzrost świadczy o rosnącej popularności tego kanału wśród Słoweńców jako platformy do nawiązywania kontaktów zawodowych i wymiany informacji.

22%

Użytkownikami TikToka jest ponad pół miliona mieszkańców Słowenii w wieku 18 lat i starszych.

10%

Z platformy X korzysta nieco ponad 200 tys. osób, z czego ponad 70% stanowią mężczyźni.

21%

Ze Snapchat korzysta nieco ponad 440 tysięcy Słoweńców i liczba ta pozostała niezmieniona od 2023 roku. Natomiast dość wyraźnie spadła liczba użytkowników, do których za pomocą reklam próbowali dotrzeć marketerzy, zmniejszając się o ponad 24% w zaledwie kilka miesięcy.

Wartość rynku reklamy

wartość rynku reklamy digital

183mln $

reklama w modelu Programmatic

137mln $

search Ads

53mln $

reklamy bannerowe

60mln $

reklama w SoMe

65mln $

reklama wideo

42mln $

Nie zapomnij

Brak reklam produktowych

Zarówno w Słowenii, jak i na całych Bałkanach Google nie daje możliwości tworzenia reklam produktowych. To sprawia, że wśród firm z branży e-commerce na znaczeniu zyskują reklamy w mediach społecznościowych.
Warunki reklamacji i zwrotów mają ogromne znaczenie dla Słoweńców przy podejmowaniu decyzji o zakupie w danym e-sklepie. Aż 70% kupujących przed złożeniem zamówienia najpierw sprawdza informacje dotyczące procedur reklamacji. Brak lokalnego adresu zwrotu często skłania słoweńskich klientów do rezygnacji z zakupu.
Słowenia należy do Unii Europejskiej, dlatego tamtejszy rynek e-commerce opiera się na tych samych regulacjach, co w Polsce oraz innych krajach UE. Konsument może m.in. zwrócić towar w terminie 14 dni, a towar objęty jest 2-letnią gwarancją. Ponadto nie obowiązują opłaty celne przy imporcie i eksporcie produktów na terenie Unii.

74% e-transakcji realizowana jest przez Słoweńców na urządzeniach mobilnych. Dane wskazują na to, że trend ten będzie rósł i to smartfony będą głównie używane w zakupach online. Nie można więc zapomnieć o mobilnej wersji strony, gdyż jej brak znacząco wpłynie na poziom sprzedaży.

Słoweńcy starannie weryfikują wiarygodność e-sklepu, często dzwoniąc do działu obsługi klienta oraz dokładnie analizując treści zamieszczone na stronie internetowej. W obu przypadkach kluczowe jest, aby komunikacja odbywała się w języku słoweńskim, a tłumaczenia nie zawierały błędów językowych, ponieważ Słoweńcy są na nie szczególnie wyczuleni.

8 lutego w Słowenii obchodzone jest święto kultury (sł. Prešernov dan, slovenski kulturni praznik), które jest wydarzeniem państwowym i zarazem dniem wolnym od pracy. Dzień ten przypada zawsze w rocznicę śmierci największego słoweńskiego poety, Franca Prešerena, a fragment jego wiersza pt. “Zdravljica” (pl. “Toast”), jest hymnem państwowym.

Słoweńcy chętnie kupują na raty, nawet gdy produkty nie są szczególnie drogie.

Słoweńcy często podchodzą z rezerwą do nieznanych stron internetowych, zwłaszcza zagranicznych sklepów. Dlatego warto zakupić słoweńską domenę swojego sklepu, co pomoże w budowaniu zaufania i wiarygodności w oczach klientów.

Słoweńscy e-klienci cechują się elokwencją i żywiołowym temperamentem, często działając spontanicznie. Wierni motcie „Klient nasz Pan”, mają wysokie oczekiwania wobec jakości obsługi. Ponadto, łatwo dostrzegają błędy gramatyczne w reklamach i na stronach e-sklepów, które bez skrupułów wytykają, a brak instrukcji obsługi w języku słoweńskim wyraźnie ich irytuje, co podkreśla ich dbałość o szczegóły. Mimo rozwoju technologii, katalogi produktów wciąż cieszą się popularnością. Słoweńcy są również rozmowni i chętnie dzielą się swoimi opiniami.

Analiza rynku słoweńskiego
Natalia Leonard

Sales Account Manager w Expandeco

Słoweńcy wymagają, aby zwroty były możliwe na lokalny adres, w przeciwnym razie często rezygnują z zakupów. Mają skłonność do kontaktowania się telefonicznie z e-sklepami, chcąc zweryfikować ich rzetelność. Są bezpośredni i często działają impulsywnie, stawiając na pierwszym miejscu swoje prawa jako klientów.
Analiza rynku słoweńskiego
Justyna Andreas

Managing Director Commercial Entities Packeta

Słoweński rynek e-commerce od kilku lat rozwija się bardzo dynamicznie. Za 2024 rok przewiduje się przychody na poziomie 663,4 miliona USD, a prognozowany wzrost ma sięgnąć 788,7 miliona USD do 2028 roku. Popularność zakupów online napędza rosnąca liczba użytkowników internetu i ich zaufanie do e-commerce. Nie powinno zatem zaskakiwać, że największe segmenty e-handlu to hobby i rekreacja (26,2%), elektronika (20,9%) oraz moda (17,4%). Wśród ulubionych form dostaw prym wiodą automaty paczkowe i usługi kurierskie, zapewniające wygodę i szybkość realizacji zamówień. Wiodącym lokalnym przewoźnikiem jest Pošta Slovenije, z którą jako Packeta ściśle współpracujemy. Innowacje technologiczne, możliwość zakupów z poziomu smartphona oraz efektywne rozwiązania logistyczne są kluczowymi elementami sukcesu, niezbędnymi, aby e-sklep przyciągnął tamtejszych konsumentów.

Skorzystaj z sieci naszych partnerów

Twoją ekspansję wspieramy za pomocą między innymi:

Mówią o nas