Najpopularniejsze kategorie
Najczęściej wybieranymi kategoriami zakupowymi przez słoweńskich e-klientów są moda oraz elektronika, na które wydają co roku najwięcej pieniędzy. Warto podkreślić, że w porównaniu do 2023 roku wydatki na odzież wzrosły o prawie 20%. Inne popularne kategorie to produkty spożywcze, meble, które również odnotowały 20% wzrost, a także kosmetyki i artykuły związane z hobby.
Wielu Słoweńców preferuje zakupy w krajowych sklepach internetowych, ale też wielu zamawia produkty z tych zagranicznych. Najbardziej popularne są sklepy z Szwajcarii, Niemiec, Włoch. Na kolejnych miejscach są: Chorwacja i Austria.
18%
Szwajcaria
14%
Niemcy
11%
Włochy
Dla obywateli Słowenii głównym kryterium, jaki zachęca ich do robienia zakupów internetowych jest przede wszystkim zaoszczędzony czas, wymieniany przez 82% e-klientów. Potem niższe ceny wskazane przez 56% konsumentów, a następnie dostępność produktów i usług, których brakuje w ofertach słoweńskich sklepów. W wyborze produktów w atrakcyjnych cenach pomaga im m.in. największa porównywarka cenowa Ceneje.si, będąca częścią grupy Heureka – największej porównywarki cen w Europie Środkowo-Wschodniej oraz Shoptok.si.
W tym bałkańskim kraju bardzo dużą popularnością cieszy się też serwis ogłoszeniowy Bolha.com, istniejący od 1999 roku. Co miesiąc korzysta z niego ponad 400 tysięcy użytkowników.
Największe sklepy internetowe i marketplace
Analiza sklepów internetowych o najmocniejszej pozycji na danym rynku powinna odnosić się do tego, czy stanowią dla naszej oferty bezpośrednią konkurencją lub czy w swojej ofercie posiadają produkty, które zamierzamy sprzedawać we własnym e-commerce. Dzięki takiej analizie możemy określić, jak liderzy branży wpłyną na jakość, efektywność oraz koszt naszych reklam.
Wśród słoweńskich sklepów e-commerce, które notują największe przychody netto znajdują się merkur.si, będący liderem w sprzedaży artykułów gospodarstwa domowego i narzędzi do majsterkowania oraz aboutyou.si, oferujący produkty odzieżowe. Za nimi plasują się bigbang.si, czyli największy dostawca komputerów, sprzętu audio-video i AGD oraz supermarkety spar.si czy mercator.si. Wszystkie sklepy oprócz aboutyou.si działają hybrydowo i posiadają swoje fizyczne sklepy na terenie Słowenii.
Największym słoweńskim marketplace jest mimovrste.com, którego właścicielem od 2022 roku jest polskie Allegro. Na stronie można znaleźć przeszło 1,6 mln produktów, notując comiesięczny wynik 3 mln wejść. Do innych równie popularnych marketplace należą Merkur.si, Aboutyou.si.
Dostawa
Płatności
Social Media
W Słowenii z mediów społecznościowych korzysta ponad 76% społeczeństwa. Prognozuje się, że w latach 2024-2029 co roku do tej grupy będzie dołączać 0,3 mln nowych osób. Największą grupę stanowią osoby w wieku 25-34 lata, następnie 35-44 lata i dalej 18-24 lata. Wśród platform społecznościowych o największym zasięg reklamowym znajdują się Youtube, Facebook oraz Instagram.
77%
Z Youtube w Słowenii korzysta przeszło 1,6 mln użytkowników. W Słowenii, jak i na całych Bałkanach Google nie daje możliwości tworzenia reklam produktowych, dlatego Youtube ma tam jeszcze większe znaczenie niż w krajach Europy Zachodniej.
44%
Około 930 tys. Słoweńców jest użytkownikami Facebooka. Aż 80% przekierowań na strony zewnętrzne pochodzi z tego serwisu poprzez wejścia użytkowników, korzystających z różnych urządzeń. Wartość ta wzrosła o prawie 16% w porównaniu z 2023 rokiem.
31%
Instagram w Słowenii jest używany przez 660 tysięcy osób. W stosunku do zeszłego roku potencjalny zasięg reklamowy wzrósł o ponad 6%.
21%
Na LinkedIn znajduje się blisko 500 tysięcy użytkowników z Słowenii, a ich liczba wzrosła o ponad 50 tysięcy w ciągu ostatniego roku. Ten zauważalny wzrost świadczy o rosnącej popularności tego kanału wśród Słoweńców jako platformy do nawiązywania kontaktów zawodowych i wymiany informacji.
22%
Użytkownikami TikToka jest ponad pół miliona mieszkańców Słowenii w wieku 18 lat i starszych.
10%
Z platformy X korzysta nieco ponad 200 tys. osób, z czego ponad 70% stanowią mężczyźni.
21%
Ze Snapchat korzysta nieco ponad 440 tysięcy Słoweńców i liczba ta pozostała niezmieniona od 2023 roku. Natomiast dość wyraźnie spadła liczba użytkowników, do których za pomocą reklam próbowali dotrzeć marketerzy, zmniejszając się o ponad 24% w zaledwie kilka miesięcy.
Wartość rynku reklamy
183mln $
137mln $
53mln $
60mln $
65mln $
42mln $
Brak reklam produktowych
Reklamacje
Wymagania prawne
Wersja mobilna strony
74% e-transakcji realizowana jest przez Słoweńców na urządzeniach mobilnych. Dane wskazują na to, że trend ten będzie rósł i to smartfony będą głównie używane w zakupach online. Nie można więc zapomnieć o mobilnej wersji strony, gdyż jej brak znacząco wpłynie na poziom sprzedaży.
Strona w języku słoweńskim
Słoweńcy starannie weryfikują wiarygodność e-sklepu, często dzwoniąc do działu obsługi klienta oraz dokładnie analizując treści zamieszczone na stronie internetowej. W obu przypadkach kluczowe jest, aby komunikacja odbywała się w języku słoweńskim, a tłumaczenia nie zawierały błędów językowych, ponieważ Słoweńcy są na nie szczególnie wyczuleni.
Święto kultury
8 lutego w Słowenii obchodzone jest święto kultury (sł. Prešernov dan, slovenski kulturni praznik), które jest wydarzeniem państwowym i zarazem dniem wolnym od pracy. Dzień ten przypada zawsze w rocznicę śmierci największego słoweńskiego poety, Franca Prešerena, a fragment jego wiersza pt. “Zdravljica” (pl. “Toast”), jest hymnem państwowym.
Kupowanie na raty
Słoweńcy chętnie kupują na raty, nawet gdy produkty nie są szczególnie drogie.
Słoweński adres witryny
Słoweńcy często podchodzą z rezerwą do nieznanych stron internetowych, zwłaszcza zagranicznych sklepów. Dlatego warto zakupić słoweńską domenę swojego sklepu, co pomoże w budowaniu zaufania i wiarygodności w oczach klientów.
Specyfika zachowań słoweńskich e-klientów
Słoweńscy e-klienci cechują się elokwencją i żywiołowym temperamentem, często działając spontanicznie. Wierni motcie „Klient nasz Pan”, mają wysokie oczekiwania wobec jakości obsługi. Ponadto, łatwo dostrzegają błędy gramatyczne w reklamach i na stronach e-sklepów, które bez skrupułów wytykają, a brak instrukcji obsługi w języku słoweńskim wyraźnie ich irytuje, co podkreśla ich dbałość o szczegóły. Mimo rozwoju technologii, katalogi produktów wciąż cieszą się popularnością. Słoweńcy są również rozmowni i chętnie dzielą się swoimi opiniami.
Sales Account Manager w Expandeco
Managing Director Commercial Entities Packeta