Najpopularniejsze kategorie
Dominujące kategorie zakupowe wśród niemieckich e-klientów to moda, na którą w stosunku do roku poprzedniego wydano prawie 3 mld $ więcej oraz elektronika. Meblowa branża e-commerce również cieszy się sporą popularnością, gdyż w 2023 roku zanotowała ponad 14% wzrost. Do innych często wybieranych produktów należą żywność i kosmetyki, a w mniejszym stopniu te związane z rozrywką.
Wybór niemieckich konsumentów w przypadku zagranicznych e-sklepów pada w zdecydowanej większości na te pochodzące z Chin, a w dalszej kolejności z USA i Wielkiej Brytanii. Ponad 20% klientów wybiera zagraniczne sklepy, kiedy te proponują niższe ceny niż niemieckie. Poza tym cenią sobie bezpieczeństwo, dlatego bardziej przekonają ich strony internetowe z niemiecką domeną „.de”, przetłumaczone wzorowo na język niemiecki wraz z szczegółowymi opisami produktów oraz z niemieckojęzyczną obsługą klienta. Najlepiej, jeśli w witrynie umieścimy również niemiecki numer kontaktowy z kierunkowym +49, a warto wiedzieć, że taki ma 10 lub 11 cyfr w zależności od operatora.
Niemcy lubią, jak się do nich zwraca w sposób formalny i bardzo wnikliwie zapoznają się z warunkami płatności i dostaw oraz sprawdzają, czy dany e-commerce przestrzega niemieckiego prawa. W przeciwnym razie może zostać zgłoszony i pozwany przez firmy prawnicze. Podstawowym wymogiem jest tzw. Impressum, czyli stopka redakcyjna zawierająca ścisłe informacje o usługodawcy. Jeśli tej identyfikacji zabraknie, to sklep zostanie obarczony nawet karą finansową. Ponadto niemieccy klienci nie lubią dzielić się swoimi danymi i jeszcze chętniej skorzystają z usług, gdy sklep umożliwi im robienie zakupów przy użyciu konta gościa.
50%
Chiny
8%
USA
8%
Wielka Brytania
Rozmiar portfela niemieckich klientów jest dość spory, ale i tak zwracają oni uwagę na ceny produktów, szczególnie podczas zakupów odzieżowych i spożywczych. W wyborze najlepszych okazji cenowych pomagają im trzy największe niemieckie porównywarki Idealo.de, Geizhals.de oraz Billiger.de, które pozwalają na dotarcie do milionów klientów.
Największe sklepy internetowe
Analiza sklepów internetowych o najmocniejszej pozycji na danym rynku powinna odnosić się do tego, czy stanowią dla naszej oferty bezpośrednią konkurencję lub czy w swojej ofercie posiadają produkty, które zamierzamy sprzedawać we własnym e-commerce. Dzięki takiej analizie możemy określić, jak liderzy branży wpłyną na jakość, efektywność oraz koszt naszych reklam.
Bazując na rankingu sprzedaży netto sklepów e-commerce, niekwestionowanym liderem wśród niemieckich sprzedawców jest amazon.de. W pierwszej trójce znajdują się też otto.de oraz zalando.de. Następnie zaraz za podium plasują się mediamarkt.de i ikea.com.
Badania wykazały, że ponad 50% sprzedaży e-commerce w 2023 roku została wygenerowana na popularnych marketplace’ach. Do najpopularniejszych platform handlowych należą amazon.de, ebay.de, otto.de, zalando.de oraz kaufland.de.
Dostawa
Płatności
Social Media
Dane pokazują, że 80% społeczności niemieckiej aktywnie korzysta z mediów społecznościowych. Największą grupę wiekową stanowią osoby w wieku 25-34 lata, następnie 18-24 lata i dalej 35-44 lata. Warto wiedzieć, że 76% osób powyżej 65 roku życia także jest czynnymi użytkownikami tych kanałów. Do najbardziej popularnych platform w Niemczech należą Youtube, Facebook i Instagram. Zaraz za nimi plasuje się TikTok, na którym średnio miesięcznie niemieccy użytkownicy tego kanału spędzają 37 godzin. Dla porównania, na Youtube o przeszło połowę mniej, czyli 15 godzin. Ponadto ponad 20% niemieckich e-klientów robi zakupy poprzez portale społecznościowe.
81%
YouTube to jedna z najbardziej popularnych platform społecznościowych w Niemczech. Korzysta z niej regularnie 82% społeczeństwa, czyli prawie 70 mln ludzi. Reklamy w tym serwisie mają największy zasięg spośród innych, który wynosi ponad 87%.
29%
Użytkownikami Facebooka w Niemczech jest 24 miliony osób. Serwis ten jest preferowanym miejscem do dokonywania zakupów przez starsze pokolenia spośród innych portali społecznościowych.
36%
W stosunku do zeszłego roku liczba obywateli Niemiec korzystających z Instagrama zwiększyła się o 3 mln i wynosi obecnie ponad 30 mln. Przez tę platformę można szczególnie dotrzeć do osób w przedziale wiekowym 24-35 lat, bowiem stanowią oni 30% wszystkich użytkowników.
21%
Na Linkedin swoje konto posiada 18 mln niemieckich użytkowników. Dane wskazują, że jest to 20% skok w stosunku do 2023 roku. Widać też większą różnicę procentową pod względem płci, ponieważ z serwisu w Niemczech korzysta o 10% więcej mężczyzn niż kobiet.
28%
W Niemczech z TikToka korzysta obecnie 23,5 mln użytkowników w wieku 18 lat i więcej. Z roku na roku serwis notuje wzrosty i w porównaniu z poprzednim rokiem liczba korzystających z TikToka wzrosła o ponad 3 mln osób. Zasięg reklam TikToka dociera do 30% wszystkich użytkowników Internetu. Ważną informacją jest, iż 65% osób w wieku 18-26 lat dokonało zakupu przez TikToka.
23%
Pinterest w Niemczech cieszy się dość sporym zainteresowaniem, gdyż zgodnie z danymi 19 mln Niemców korzysta z niego regularnie. Trzeba dodać, że 70% użytkowników stanowią kobiety, a potencjalny zasięg reklamowy Pinterest wzrósł o 3 mln między 2023 a 2024 rokiem.
19%
Z X korzysta 16 mln niemieckich użytkowników, z czego ponad 70% z nich stanowią mężczyźni. Tak jak w przypadku Snapchat, potencjalny zasięg reklamowy w stosunku do 2023 roku wzrósł o ponad 2 mln.
24%
Snapchat ma w Niemczech prawie 20 mln użytkowników. Z danych wynika, że w przeciągu ostatniego roku potencjalny zasięg reklamowy tej platformy wzrósł o ponad 2 mln.
Wartość rynku reklamy
14mln $
8mln $
4mln $
4mln $
3mln $
Obecność stopki redakcyjnej na stronie internetowej
Unikanie sprzedaży bezpośredniej
Język formalny
Reklamacje
Nawet co drugi niemiecki klient zwraca zamówiony towar. Istotne jest więc, by firma zadbała o dobrze rozpisaną politykę zwrotów oraz o szczegółowe opisy produktów pokazywane w naturalnym otoczeniu, by zdarzało się ich jak najmniej. Warto wiedzieć, że coraz bardziej popularne stają się bezpłatne i długoterminowe opcje zwrotów oferowane przez sklepy.
Wymagania prawne
Niemcy należą do Unii Europejskiej, dlatego tamtejszy rynek e-commerce opiera się na tych samych regulacjach, co w Polsce oraz innych krajach UE. Konsument może m.in. zwrócić towar w terminie 14 dni, a towar objęty jest 2-letnią gwarancją. Ponadto nie obowiązują opłaty celne przy imporcie i eksporcie produktów na terenie Unii.
Niemiecki konsument sprawdza również, czy strona nie zawiera błędów, jakie są warunki płatności i dostaw, a zwłaszcza, czy sklep przestrzega niemieckiego prawa. Najważniejsza jest w tym przypadku polityka prywatności oraz Impressum. Za niedopilnowanie tych kwestii można zostać pozwanym przez firmy prawnicze.
Wersja mobilna strony
Ponad połowa internetowych transakcji w Niemczech odbywa się przy użyciu urządzeń mobilnych, jak smartfony oraz tablety. Wobec tego niezbędne jest zadbanie o responsywność strony internetowej swojego sklepu.
Strona w języku niemieckim
Niemcy cenią sobie bezpieczeństwo i większym zaufaniem darzą strony z niemiecką domeną ,,de”. Oprócz tego istotne jest, by były w języku niemieckim, a sklep oferował na nich niemieckojęzyczną obsługę klienta.
Ochrona środowiska
Dla niemieckich klientów niezwykle ważne jest środowisko i wpływ, jaki na niego mają działalności różnych marek. Sprawdzają uważnie, czy produkty oraz opcje dostawy nie oddziałują na nie negatywnie. Brak podjętych działań oraz informacji o prowadzeniu przez daną firmę zrównoważonego rozwoju, skłoni ich najpewniej do rezygnacji z zakupu. Jednym ze sposobów na zadbanie o aspekt środowiskowy jest wprowadzenie niskoemisyjnego transportu towarów.
Bezpieczeństwo i obawa o dane
Niemieccy konsumenci zwracają coraz większą uwagę na obecność certyfikatów bezpieczeństwa i znaków zaufania na stronie danego sklepu. W dużym stopniu kierują się też opiniami zasłyszanymi od innymi osób (marketing szeptany) bądź rekomendacjami użytkowników w Internecie. Mają również duże obawy co do udostępniania swoich danych, dlatego bardzo docenią możliwość skorzystania z konta gościa podczas zakupów i wyboru metody płatności za pomocą e-portfela.
Dostawa - najważniejsze kryteria
Akceptowalny średni czas dostawy przez niemieckiego konsumenta to 2-3 dni. Co ciekawe, co piąty klient online rezygnuje z zakupów, jeśli sklep nie oferuje wybranej przez niego metody dostawy. W dodatku ponad połowa klientów nie skorzysta z usług danego sklepu, jeśli dostawa nie spełni ich oczekiwań.
Z danych wynika, że wśród najważniejszych kryteriów wymienianych przez niemieckich klientów jest bezpłatna wysyłka (67%), następnie możliwość śledzenia przesyłki (63%) oraz bezpłatne zwroty (61%).
Warto dodać, że korzystanie z wybranych opcji dostawy zależy od wieku niemieckich konsumentów. Grupa Baby Boomer, czyli pokolenie osób z lat 40. i 50. najczęściej wybiera dostawę do domu; dla Generacji X, a więc osób urodzonych w latach 60.-70. najpopularniejsze są pobliskie punkty odbioru; Millenialsi, będący grupą demograficzną lat 1980-2000 korzystają najwięcej z paczkomatów; Gen Z z kolei jako następcy Millenialsów wybierają możliwość odbioru zamówienia w sklepach.
Opłaty za opakowania
,,Wprowadzenie produktów w opakowaniach wymaga rejestracji w rejestrze LUCID, wykupienia rocznej licencji u jednego z działających na rynku operatorów recyklingowych oraz składania raportów. Wysokość opłat recyklingowych jest uzależniona od ilości i rodzaju wprowadzonych opakowań oraz poziomu odzysku i recyklingu.” – mówi Marcin Tomczak – CEO w Ecommerce.legal
Kary za nieprzestrzeganie niemieckich przepisów VAT
,,Kary podatkowe w Niemczech są surowe dla firm, które nie przestrzegają przepisów podatkowych, nawet jeśli nie mają siedziby w tym kraju. Sprzedawcy, którzy oferują swoje produkty na platformach handlowych, takich jak Amazon, eBay czy prężnie rozwijającej się platformie Kaufland.de muszą nie tylko zarejestrować się w systemie VAT, ale również uzyskać tzw. certyfikat 22F. To dokument niezbędny do prowadzenia legalnej działalności handlowej, którego brak niesie ze sobą ryzyko zablokowania dostępu do platformy, aż do momentu uzyskania wymaganego certyfikatu oraz numeru VAT. Sprzedawcy e-commerce działający na niemieckim rynku powinni być świadomi zawiłych przepisów dotyczących podatku VAT. Zrozumienie tych zagadnień i terminów pozwoli uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji w postaci kar podatkowych i innych sankcji. Warto zatem dokładnie zapoznać się z wymogami podatkowymi Niemiec przed rozpoczęciem działalności na ich rynku.” – mówi Izabela Makowska – Head of Business Development w Amavat
Niemiecka rękojmia
,,Niemiecka rękojmia przewiduje dwuletni okres na zgłoszenie sprzedawcy, że produkt jest wadliwy. Jeżeli klient dokona zgłoszenia w trakcie pierwszych 12 miesięcy, nie musi udowadniać, że produkt był wadliwy w momencie dostawy.” – mówi Marcin Tomczak – CEO w Ecommerce.legal
Zwrot produktu
,,Przepisy dotyczące odstąpienia od umowy są podobne do obowiązujących w Polsce, a niemieccy klienci mają 14 dni od dnia otrzymania produktu na jego zwrot bez podawania przyczyny.” – mówi Marcin Tomczak – CEO w Ecommerce.legal
Head of Business Development w Amavat
CEO ecommerce.legal