Analiza rynku niemieckiego

Dowiedz się, czym charakteryzuje się niemiecki rynek e-commerce. Poznaj najważniejsze dane, obecnie panujące trendy oraz preferencje tamtejszych mieszkańców.
Pozwól sobie wyjść na rynek zagraniczny

Guten tag

Handel elektroniczny w Niemczech osiąga jedne z najwyższych wyników w Europie. To ogromny i dojrzały rynek, który swoimi możliwościami zachęca do zachodniej ekspansji oraz otwiera drogę do klientów z innych rynków: Szwajcarii, Austrii, a także Francji, krajów Beneluksu czy krajów nordyckich.

Niemiecki rynek e-commerce należy do największych i najlepiej rozwiniętych rynków elektronicznych na świecie. Położenie strategiczne Niemiec sprawia, że mają one dobry dostęp do innych europejskich państw, a fakt, że Polska jest bezpośrednim ich sąsiadem, daje dużo łatwiejsze możliwości logistyczne sprzedaży towarów w tym kraju. Szczególną cechą tego rynku jest średnia wartość koszyka, będąca jedną z najwyższych globalnie.

Informacje o rynku

Ekspansja zagraniczna. Niemcy.

Niemcy zamieszkują 84 miliony ludzi, z czego 78 milionów z nich jest użytkownikami Internetu. Ponad 80% społeczeństwa dokonuje zakupów online przynajmniej raz w roku, natomiast 4 na 10 niemieckich obywateli zamawia zakupy z zagranicznych e-sklepów zarówno z tych dużych i znanych, jak i małych biznesów lokalnych. 

Średnia wieku w Niemczech to 45 lat. Z zakupów internetowych najczęściej korzystają obywatele między 25. a 45. rokiem życia. Następną grupę tworzą młode osoby w wieku 16-25 lat, a trzecią, stale rosnącą, osoby starsze mające 65-75 lat.

Statystyki
e-commerce
E-handel w Niemczech cechuje dojrzałość i względna stabilność. W ostatnim roku rynek ten zanotował sprzedaż internetową na poziomie 85 mld euro. Jeden mieszkaniec wydaje średnio ponad 2000 euro rocznie na zakupy online, co jest piątą kwotą w Europie. Z kolei średnia wartość każdego zamówienia wynosi ponad 110 dolarów. Co więcej, na niemieckim rynku e-commerce klient ma do wyboru aż pół miliona sklepów internetowych.

W 2023 roku prawie 24% obywateli Niemiec robiło zakupy kilka razy w miesiącu.

Szacuje się, że w latach 2024-2029 średnia roczna stopa wzrostu (CAGR) będzie wynosiła 8,2%, przez co wielkość rynku w 2029 roku osiągnie prawdopodobnie wartość ponad 150 mld dolarów. Natomiast ARPU, czyli średni przychód na użytkownika, będący wskaźnikiem pomagającym firmom ocenić efektywność sprzedaży, ma wynieść w tym czasie prawie 2,3 tys. dolarów. 

Niemcy plasują się w pierwszej dziesiątce rynków na świecie oraz na drugim miejscu po Wielkiej Brytanii w Europie. Udział niemieckiego e-commerce w całkowitej sprzedaży detalicznej wynosi 22%, choć przewiduje się, że w 2026 roku rynek ten może stanowić nawet 1/3 jej wartości. 

Dla Niemców największe znaczenie ma cena produktów i ich jakość, a także bezpieczeństwo i lojalność sklepu względem klienta. Coraz większą uwagę zwracają na certyfikaty oraz znaki zaufania, jednak jeszcze ważniejszym aspektem dla nich jest ochrona środowiska. Niemieccy obywatele sprawdzają, czy dany produkt oraz sam proces dostawy nie wpływają negatywnie na środowisko, a jeśli tylko widzą, że sklep internetowy nie dba o zrównoważony rozwój, to są skłonni zrezygnować z dokonania zakupu w tym właśnie sklepie. Warto więc o tym pamiętać i pomyśleć np. o inwestycji w niskoemisyjny transport. 

Oprócz tego dużą rolę odgrywają opinie i rekomendacje rodziny oraz przyjaciół. Według niemieckiego klienta przy danym produkcie powinno się znajdować co najmniej 15 ocen, by zachęciło go to do zakupu. Poza tym ok. 70% konsumentów szuka w e-sklepach specjalnych promocji, a prawie 1/3 z nich zawsze zamawia produkty z tego samego sklepu. Dodatkowo do charakterystycznych zachowań Niemców należy duża tendencja do częstych zwrotów zakupionych towarów.

Bardzo ważną informacją jest fakt, iż ponad połowa sprzedaży online odbyła się na smartfonach niemieckich konsumentów. Co ciekawe, w Niemczech popularne są także tablety, przy użyciu których zakupów internetowych dokonuje 1/4 tamtejszych e-klientów.

Użytkownicy Internetu

93%

Wartość rynku e-commerce

80 mld $

Udział mobile rynku e-commerce

55%

Wzrost rynku e-commerce YoY 2022 do 2023

8%

Udział e-commerce w handlu

17%

Odsetek obywateli robiących zakupy online

80%

Średni koszyk

110 $

Liczba e-sklepów

500 tys.

Najpopularniejsze kategorie

Dominujące kategorie zakupowe wśród niemieckich e-klientów to moda, na którą w stosunku do roku poprzedniego wydano prawie 3 mld $ więcej oraz elektronika. Meblowa branża e-commerce również cieszy się sporą popularnością, gdyż w 2023 roku zanotowała ponad 14% wzrost. Do innych często wybieranych produktów należą żywność i kosmetyki, a w mniejszym stopniu te związane z rozrywką.

Elektronika i media
19%
Moda
23%
Zabawki, hobby
3%
Meble i AGD
12%
Żywność i higiena osobista
7%
TOP rynki zagraniczne

Wybór niemieckich konsumentów w przypadku zagranicznych e-sklepów pada w zdecydowanej większości na te pochodzące z Chin, a w dalszej kolejności z USA i Wielkiej Brytanii. Ponad 20% klientów wybiera zagraniczne sklepy, kiedy te proponują niższe ceny niż niemieckie. Poza tym cenią sobie bezpieczeństwo, dlatego bardziej przekonają ich strony internetowe z niemiecką domeną „.de”, przetłumaczone wzorowo na język niemiecki wraz z szczegółowymi opisami produktów oraz z niemieckojęzyczną obsługą klienta. Najlepiej, jeśli w witrynie umieścimy również niemiecki numer kontaktowy z kierunkowym +49, a warto wiedzieć, że taki ma 10 lub 11 cyfr w zależności od operatora. 

Niemcy lubią, jak się do nich zwraca w sposób formalny i bardzo wnikliwie zapoznają się z warunkami płatności i dostaw oraz sprawdzają, czy dany e-commerce przestrzega niemieckiego prawa. W przeciwnym razie może zostać zgłoszony i pozwany przez firmy prawnicze. Podstawowym wymogiem jest tzw. Impressum, czyli stopka redakcyjna zawierająca ścisłe informacje o usługodawcy. Jeśli tej identyfikacji zabraknie, to sklep zostanie obarczony nawet karą finansową. Ponadto niemieccy klienci nie lubią dzielić się swoimi danymi i jeszcze chętniej skorzystają z usług, gdy sklep umożliwi im robienie zakupów przy użyciu konta gościa.

50%

Chiny

8%

USA

8%

Wielka Brytania

Najczęściej wybieraną przeglądarką przez Niemców jest Google Chrome (ok. 50%). Drugi wybór pada na Safari od Apple (ok. 22%). W mniejszym stopniu wykorzystują oni na swoich urządzeniach Firefox (ok. 10%) oraz Microsoft Edge (8%).
Chrome
Safari
Microsoft Edge
Firefox
Użytkowników korzystających z systemu Android jest wyraźnie więcej w porównaniu do preferujących system iOS. Ich współczynnik procentowy utrzymuje się na względnie stałym poziomie w zestawieniu rocznym z małym wzrostem na rzecz Androida i małym spadkiem przy rozwiązaniu od Apple.
Android
iOS
Porównywarki cenowe

Rozmiar portfela niemieckich klientów jest dość spory, ale i tak zwracają oni uwagę na ceny produktów, szczególnie podczas zakupów odzieżowych i spożywczych. W wyborze najlepszych okazji cenowych pomagają im trzy największe niemieckie porównywarki Idealo.de, Geizhals.de oraz Billiger.de, które pozwalają na dotarcie do milionów klientów.

Największe sklepy internetowe

Analiza sklepów internetowych o najmocniejszej pozycji na danym rynku powinna odnosić się do tego, czy stanowią dla naszej oferty bezpośrednią konkurencję lub czy w swojej ofercie posiadają produkty, które zamierzamy sprzedawać we własnym e-commerce. Dzięki takiej analizie możemy określić, jak liderzy branży wpłyną na jakość, efektywność oraz koszt naszych reklam. 

Bazując na rankingu sprzedaży netto sklepów e-commerce, niekwestionowanym liderem wśród niemieckich sprzedawców jest amazon.de. W pierwszej trójce znajdują się też otto.de oraz zalando.de. Następnie zaraz za podium plasują się mediamarkt.de i ikea.com.  

Badania wykazały, że ponad 50% sprzedaży e-commerce w 2023 roku została wygenerowana na popularnych marketplace’ach. Do najpopularniejszych platform handlowych należą amazon.de, ebay.de, otto.de, zalando.de oraz kaufland.de.

Największe sklepy internetowe:
amazon.de
0 mln $
otto.de
0 mln $
zalando.de
0 mln $
mediamarkt.de
0 mln $
ikea. com
0 mln $
Najpopularniejsze marketplace'y:

Dostawa

Dla Niemców nie tyle ważny jest czas dostawy, co jej koszt, ponieważ ponad 60% z nich opuszcza sklep, gdy cena wysyłki jest zbyt wysoka. Natomiast większość społeczeństwa za optymalny czas dostarczenia zamówienia uznaje 2-3 dni. Co więcej, ponad 30% klientów jest w stanie zapłacić dodatkowo, gdy dostawa sprzyja ochronie środowiska. Jednak trzeba zaznaczyć, że od jakiegoś już czasu standardem staje się oferowanie całkowicie bezpłatnej dostawy. Niemieccy e-klienci bardzo często dokonują zwrotów, których odsetek sięga aż 11%. W związku z tym wiele osób jest skłonna wybrać chętniej dany sklep, jeśli oferuje bezpłatny, a także długoterminowy zwrot. Największą firmą kurierską u zachodnich sąsiadów jest niemiecki DHL, który oferuje ok. 36 tys. punktów odbioru przesyłek, wliczając w nie niemieckie urzędy pocztowe.

Płatności

Niemcy najczęściej korzystają z e-portfela, a konkretniej z PayPala, który wybierany jest przez prawie 1/3 klientów online. Bardzo popularna jest również Klarna, czyli tzw. opcja bez ryzyka z odroczonym terminem płatności, kiedy to konsument płaci za produkt po jego otrzymaniu. Obywatele Niemiec licznie opłacają także swoje zamówienia poprzez polecenia zapłaty czy karty kredytowe. Z kolei rzadko wykorzystywaną przez nich metodą jest płatność przy odbiorze.

Najpopularniejsze opcje dostawy

Najpopularniejsze opcje płatności

Social Media

Dane pokazują, że 80% społeczności niemieckiej aktywnie korzysta z mediów społecznościowych. Największą grupę wiekową stanowią osoby w wieku 25-34 lata, następnie 18-24 lata i dalej 35-44 lata. Warto wiedzieć, że 76% osób powyżej 65 roku życia także jest czynnymi użytkownikami tych kanałów. Do najbardziej popularnych platform w Niemczech należą Youtube, Facebook i Instagram. Zaraz za nimi plasuje się TikTok, na którym średnio miesięcznie niemieccy użytkownicy tego kanału spędzają 37 godzin. Dla porównania, na Youtube o przeszło połowę mniej, czyli 15 godzin. Ponadto ponad 20% niemieckich e-klientów robi zakupy poprzez portale społecznościowe.

81%

YouTube to jedna z najbardziej popularnych platform społecznościowych w Niemczech. Korzysta z niej regularnie 82% społeczeństwa, czyli prawie 70 mln ludzi. Reklamy w tym serwisie mają największy zasięg spośród innych, który wynosi ponad 87%.

29%

Użytkownikami Facebooka w Niemczech jest 24 miliony osób. Serwis ten jest preferowanym miejscem do dokonywania zakupów przez starsze pokolenia spośród innych portali społecznościowych.

36%

W stosunku do zeszłego roku liczba obywateli Niemiec korzystających z Instagrama zwiększyła się o 3 mln i wynosi obecnie ponad 30 mln. Przez tę platformę można szczególnie dotrzeć do osób w przedziale wiekowym 24-35 lat, bowiem stanowią oni 30% wszystkich użytkowników.

21%

Na Linkedin swoje konto posiada 18 mln niemieckich użytkowników. Dane wskazują, że jest to 20% skok w stosunku do 2023 roku. Widać też większą różnicę procentową pod względem płci, ponieważ z serwisu w Niemczech korzysta o 10% więcej mężczyzn niż kobiet.

28%

W Niemczech z TikToka korzysta obecnie 23,5 mln użytkowników w wieku 18 lat i więcej. Z roku na roku serwis notuje wzrosty i w porównaniu z poprzednim rokiem liczba korzystających z TikToka wzrosła o ponad 3 mln osób. Zasięg reklam TikToka dociera do 30% wszystkich użytkowników Internetu. Ważną informacją jest, iż 65% osób w wieku 18-26 lat dokonało zakupu przez TikToka.

23%

Pinterest w Niemczech cieszy się dość sporym zainteresowaniem, gdyż zgodnie z danymi 19 mln Niemców korzysta z niego regularnie. Trzeba dodać, że 70% użytkowników stanowią kobiety, a potencjalny zasięg reklamowy Pinterest wzrósł o 3 mln między 2023 a 2024 rokiem.

19%

Z X korzysta 16 mln niemieckich użytkowników, z czego ponad 70% z nich stanowią mężczyźni. Tak jak w przypadku Snapchat, potencjalny zasięg reklamowy w stosunku do 2023 roku wzrósł o ponad 2 mln.

24%

Snapchat ma w Niemczech prawie 20 mln użytkowników. Z danych wynika, że w przeciągu ostatniego roku potencjalny zasięg reklamowy tej platformy wzrósł o ponad 2 mln.

Wartość rynku reklamy

wartość rynku reklamy digital
reklama w modelu Programmatic

14mln $

search Ads

8mln $

reklamy bannerowe

4mln $

reklama w SoMe

4mln $

reklama wideo

3mln $

Nie zapomnij

Obecność stopki redakcyjnej na stronie internetowej

Niemieccy konsumenci bardzo dokładnie przeglądają strony internetowe sklepów, zanim zdecydują się na dokonanie zakupu. By sprawdzić wiarygodność usługodawcy, przede wszystkim szukają stopki redakcyjnej, czyli tzw. Impressum. Jest to osobna podstrona, na której widnieją szczegółowe informacje identyfikujące daną firmę, m.in.: imię i nazwisko albo nazwa podmiotu gospodarczego wraz z formą prawną firmy osoby prawnej lub spółki, adres siedziby przedsiębiorstwa oraz adres do korespondencji, kapitał podstawowy bądź zakładowy spółki, numer telefonu i/lub faksu; adres e-mail bądź formularz kontaktowy, numer rejestru oraz organ państwowy prowadzący rejestr, numer NIP. Impressum powinno być w widocznym i łatwo dostępnym miejscu, tak by klienci mogli je znaleźć na każdej podstronie. Trzeba pamiętać, że za brak stopki redakcyjnej grożą konsekwencje prawne, w tym finansowe.
Niemcy nie lubią, gdy ktoś nakłania i zmusza ich do zakupu, dlatego zarówno na swojej stronie, jak i w materiałach reklamowych lepiej nie stosować bezpośredniego CTA jak np. ,,kup teraz”, gdyż takie hasła prawdopodobnie zniechęcą niemieckiego klienta.
Niemiecki konsument preferuje raczej formalny styl komunikacji, dlatego jeśli tylko dana firma zechce zwrócić się do niego w nieformalny sposób, to powinna to zrobić w stopniowy i płynny sposób.

Nawet co drugi niemiecki klient zwraca zamówiony towar. Istotne jest więc, by firma zadbała o dobrze rozpisaną politykę zwrotów oraz o szczegółowe opisy produktów pokazywane w naturalnym otoczeniu, by zdarzało się ich jak najmniej. Warto wiedzieć, że coraz bardziej popularne stają się bezpłatne i długoterminowe opcje zwrotów oferowane przez sklepy.

Niemcy należą do Unii Europejskiej, dlatego tamtejszy rynek e-commerce opiera się na tych samych regulacjach, co w Polsce oraz innych krajach UE. Konsument może m.in. zwrócić towar w terminie 14 dni, a towar objęty jest 2-letnią gwarancją. Ponadto nie obowiązują opłaty celne przy imporcie i eksporcie produktów na terenie Unii.

Niemiecki konsument sprawdza również, czy strona nie zawiera błędów, jakie są warunki płatności i dostaw, a zwłaszcza, czy sklep przestrzega niemieckiego prawa. Najważniejsza jest w tym przypadku polityka prywatności oraz Impressum. Za niedopilnowanie tych kwestii można zostać pozwanym przez firmy prawnicze.

Ponad połowa internetowych transakcji w Niemczech odbywa się przy użyciu urządzeń mobilnych, jak smartfony oraz tablety. Wobec tego niezbędne jest zadbanie o responsywność strony internetowej swojego sklepu.

Niemcy cenią sobie bezpieczeństwo i większym zaufaniem darzą strony z niemiecką domeną ,,de”. Oprócz tego istotne jest, by były w języku niemieckim, a sklep oferował na nich niemieckojęzyczną obsługę klienta.

Dla niemieckich klientów niezwykle ważne jest środowisko i wpływ, jaki na niego mają działalności różnych marek. Sprawdzają uważnie, czy produkty oraz opcje dostawy nie oddziałują na nie negatywnie. Brak podjętych działań oraz informacji o prowadzeniu przez daną firmę zrównoważonego rozwoju, skłoni ich najpewniej do rezygnacji z zakupu. Jednym ze sposobów na zadbanie o aspekt środowiskowy jest wprowadzenie niskoemisyjnego transportu towarów.

Niemieccy konsumenci zwracają coraz większą uwagę na obecność certyfikatów bezpieczeństwa i znaków zaufania na stronie danego sklepu. W dużym stopniu kierują się też opiniami zasłyszanymi od innymi osób (marketing szeptany) bądź rekomendacjami użytkowników w Internecie. Mają również duże obawy co do udostępniania swoich danych, dlatego bardzo docenią możliwość skorzystania z konta gościa podczas zakupów i wyboru metody płatności za pomocą e-portfela.

Akceptowalny średni czas dostawy przez niemieckiego konsumenta to 2-3 dni. Co ciekawe, co piąty klient online rezygnuje z zakupów, jeśli sklep nie oferuje wybranej przez niego metody dostawy. W dodatku ponad połowa klientów nie skorzysta z usług danego sklepu, jeśli dostawa nie spełni ich oczekiwań.

Z danych wynika, że wśród najważniejszych kryteriów wymienianych przez niemieckich klientów jest bezpłatna wysyłka (67%), następnie możliwość śledzenia przesyłki (63%) oraz bezpłatne zwroty (61%).

Warto dodać, że korzystanie z wybranych opcji dostawy zależy od wieku niemieckich konsumentów. Grupa Baby Boomer, czyli pokolenie osób z lat 40. i 50. najczęściej wybiera dostawę do domu; dla Generacji X, a więc osób urodzonych w latach 60.-70. najpopularniejsze są pobliskie punkty odbioru; Millenialsi, będący grupą demograficzną lat 1980-2000 korzystają najwięcej z paczkomatów; Gen Z z kolei jako następcy Millenialsów wybierają możliwość odbioru zamówienia w sklepach.

,,Wprowadzenie produktów w opakowaniach wymaga rejestracji w rejestrze LUCID, wykupienia rocznej licencji u jednego z działających na rynku operatorów recyklingowych oraz składania raportów. Wysokość opłat recyklingowych jest uzależniona od ilości i rodzaju wprowadzonych opakowań oraz poziomu odzysku i recyklingu.” – mówi Marcin Tomczak – CEO w Ecommerce.legal

,,Kary podatkowe w Niemczech są surowe dla firm, które nie przestrzegają przepisów podatkowych, nawet jeśli nie mają siedziby w tym kraju. Sprzedawcy, którzy oferują swoje produkty na platformach handlowych, takich jak Amazon, eBay czy prężnie rozwijającej się platformie Kaufland.de muszą nie tylko zarejestrować się w systemie VAT, ale również uzyskać tzw. certyfikat 22F. To dokument niezbędny do prowadzenia legalnej działalności handlowej, którego brak niesie ze sobą ryzyko zablokowania dostępu do platformy, aż do momentu uzyskania wymaganego certyfikatu oraz numeru VAT. Sprzedawcy e-commerce działający na niemieckim rynku powinni być świadomi zawiłych przepisów dotyczących podatku VAT. Zrozumienie tych zagadnień i terminów pozwoli uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji w postaci kar podatkowych i innych sankcji. Warto zatem dokładnie zapoznać się z wymogami podatkowymi Niemiec przed rozpoczęciem działalności na ich rynku.” – mówi Izabela Makowska – Head of Business Development w Amavat

,,Niemiecka rękojmia przewiduje dwuletni okres na zgłoszenie sprzedawcy, że produkt jest wadliwy. Jeżeli klient dokona zgłoszenia w trakcie pierwszych 12 miesięcy, nie musi udowadniać, że produkt był wadliwy w momencie dostawy.” – mówi Marcin Tomczak – CEO w Ecommerce.legal

,,Przepisy dotyczące odstąpienia od umowy są podobne do obowiązujących w Polsce, a niemieccy klienci mają 14 dni od dnia otrzymania produktu na jego zwrot bez podawania przyczyny.” – mówi Marcin Tomczak – CEO w Ecommerce.legal

Analiza rynku niemieckiego
Izabela Makowska

Head of Business Development w Amavat

Zanim biznes z branży e-commerce rozpocznie sprzedaż na rynku niemieckim, istotne jest zrozumienie zawiłości związanych z podatkiem VAT w Niemczech. Rejestracja VAT w Niemczech jest obligatoryjna, jeśli firma dokonują transakcji opodatkowanych na jego terytorium. Obecnie oczekiwanie na nadanie niemieckiego numeru VAT może trwać nawet 2-3 miesiące. Ważne jest, aby proces rejestracji rozpocząć przed rozpoczęciem sprzedaży. W Niemczech istnieją trzy rodzaje deklaracji VAT: miesięczne, kwartalne i roczne. Terminy składania deklaracji ustala urząd skarbowy i różnią się one w zależności od sytuacji podatkowej firmy.
Analiza rynku niemieckiego
Marcin Tomczak

CEO ecommerce.legal

Niemiecki rynek e-commerce jest naprawdę olbrzymi – ponad 80% konsumentów korzysta z zakupów internetowych. Jak wykorzystać rozwój i potencjał niemieckiego rynku z poszanowaniem lokalnego prawa? Najlepiej zacząć od sporządzenia i udostępnienia dokumentacji – w Niemczech kładzie się duży nacisk na ochronę konsumentów. Istnieje tutaj instytucja upomnienia (Abmahnung), które przedsiębiorcy najczęściej otrzymują z powodu niekompletnych danych na stronie sklepu internetowego, np. z powodu braku pełnej informacji dot. odstąpienia od umowy lub ceny jednostkowej. Przedsiębiorcy muszą umieścić na swojej stronie tzw. Impressum. Jest to informacja o sprzedawcy, dzięki której klienci mają możliwość nawiązania z nim kontaktu. Informacja musi pokrywać się z rzeczywistymi danymi i mieć treść określoną przepisami.

Skorzystaj z sieci naszych partnerów

Twoją ekspansję wspieramy za pomocą między innymi:

Mówią o nas