Analiza rynku chorwackiego

Poznaj chorwacki rynek e-commerce. Odkryj dominujące sektory produktów, preferencje zakupowe konsumentów oraz czynniki wpływające na decyzje zakupowe chorwackich konsumentów.
Pozwól sobie wyjść na rynek zagraniczny

Dobar Dan

Mała konkurencja, duża chłonność oraz waluta euro. To tylko część czynników, które sprawiają, iż ekspansja na rynek chorwacki otwiera wiele nowych możliwości rozwoju dla polskich firm.Co ważne, chorwaccy e-klienci nie mają wystarczającego wyboru wśród krajowych sklepów internetowych, dlatego wielu z nich zamawia produkty z zagranicznych e-sklepów. Jest to więc kierunek z dużym potencjałem!

Chorwacki rynek e-commerce jest jeszcze bardzo młody, ale tak jak w przypadku innych krajów, pandemia odegrała kluczową rolę w przyspieszeniu rozwoju tego sektora co najmniej o 5 lat. Na tamtejszym rynku obecnie działa 6,3 tysiąca sklepów i choć nie jest to duża liczba, to jednak wzrosła ona dwukrotnie od 2021 roku.

Informacje o rynku

Ekspansja zagraniczna. Chorwacja.

Chorwacki rynek e-commerce charakteryzuje duża dynamika rozwoju ze stale rosnącą liczbą e-klientów. Z roku na rok wzrasta częstotliwość zakupów online dokonywanych przez Chorwatów oraz średnia wartość koszyka. Co więcej, mała konkurencja wpływa na koszt wejścia, który dzięki temu może być dużo niższy, a szanse na szybsze wyrobienie dobrej pozycji rynkowej dużo większe.

Statystyki
e-commerce
Chorwację zamieszkują ponad 4 miliony ludzi, spośród których 84% korzysta z Internetu. 3/4 mieszkańców robi zakupy online, a ponad 40% z nich dokonuje ich co najmniej raz w miesiącu. Wynik ten więc nie odbiega już tak daleko od średniej europejskiej, która wynosi 45% . W dodatku badania wykazują, że niemal czterokrotnie wzrósł procent e-klientów robiących codzienne zakupy internetowe – z 1% w 2022 roku zanotowano wzrost do 4 % w 2023 roku.Średnia wieku w Chorwacji to 44 lata, a z zakupów internetowych najczęściej korzystają osoby między 25. a 44. rokiem życia. Kobiety stanowią 62% wszystkich klientów online.

Według danych, aż 68% chorwackich internautów chętnie kupuje w sklepach zagranicznych.

Prognozy

Chorwacki rynek e-handlu należy do mniej nasyconych, a przez to charakteryzujących się dużo większą chłonnością. M.in. to w tym kraju sektor e-commerce ma rosnąć szybciej niż w Europie Zachodniej. Według danych, wartość chorwackiej branży handlu elektronicznego w 2023 roku wyniosła ponad 1,4 mld USD. Prognozy wskazują, że do 2027 roku osiągnie nawet 2,2 mld USD, rosnąc rok do roku w tempie 11%.

Możliwości

Chorwacja jest 70. co do wielkości rynkiem e-commerce na świecie. Na przestrzeni ostatnich kilku lat liczba mieszkańców korzystających z Internetu wzrosła o kilka procent, a wschodzący charakter rynku czyni go bardzo perspektywicznym o dużych możliwościach rozwoju.

Przez małą ilość i nie do końca zadowalającą jakość usług oferowanych w chorwackich sklepach internetowych, zagraniczne marki cieszą się coraz większym zainteresowaniem wśród Chorwatów. W ciągłym trendzie wzrostowym są liczba e-klientów oraz średnia wartość koszyka. Warto dodać, że ponad połowa transakcji realizowana jest przez nich w ich smartfonach.

Niezwykle istotną informacją jest to, że od 2023 roku Chorwacja znajduje się w strefie euro, a od 2024 roku nie ma już obowiązku podawania cen w kunach chorwackich. Podstawowa stawka VAT wynosi tam 25%, natomiast udział e-commerce w całkowitej sprzedaży detalicznej jest na poziomie 13% i zbliża się powoli do średniej europejskiej wynoszącej 15,4%.

Dla Chorwatów bardzo ważna jest wiarygodność e-sklepów, dlatego przy ich wyborze zwracają dużą uwagę na działy obsługi klienta oraz posiadane przez sklep certyfikaty. Cenią sobie również szczegółowe i dokładne opisy produktów, jak również prostotę systemu zamówień. Ponadto uważnie porównują oferty i rabaty, wyszukując jak najlepsze okazje, a ostateczne decyzje zakupowe opierają w dużej mierze na opiniach. Trzeba też pamiętać, że nadal większość społeczeństwa chorwackiego preferuje dostawę do domu, a ponad połowa wybiera płatność za pobraniem. Informacją wartą wspomnienia jest fakt, że polskie sklepy i biznesy cieszą się na chorwackim rynku dobrą opinią i Chorwaci chętnie korzystają z usług polskich firm.

Użytkownicy Internetu

84%

Wartość rynku e-commerce

1,5 mld $

Udział mobile rynku e-commerce

44%

Wzrost rynku e-commerce YoY 2022 do 2023

8%

Udział e-commerce w handlu

7%

Odsetek obywateli robiących zakupy online

75%

Średni koszyk

91 euro

Liczba e-sklepów

6,3 tys.

Najpopularniejsze kategorie

Zdecydowanie do najpopularniejszej kategorii produktów kupowanych przez Chorwatów w Internecie należą ubrania i obuwie. Znacznie za nimi znajdują się urządzenia elektroniczne, kosmetyki i meble. Najmniejszy wybór pada na artykuły spożywcze oraz akcesoria związane z hobby.

Moda
40%
Elektronika i media
13%
Zabawki, hobby
4%
Żywność i higiena osobista
16%
Meble i AGD
6%
TOP rynki zagraniczne

Choć Chorwaci cenią lokalne marki, to ponad połowa e-klientów korzysta również z zagranicznych sklepów internetowych. Najbardziej popularne są sklepy z Niemiec, Włoch i Słowenii. Na kolejnych miejscach plasują się dodatkowo Austria i Węgry. Co istotne, preferencje i skłonności obywateli Chorwacji powinny skupić działania ekspansyjne m.in. na: wykupieniu chorwackiego numeru telefonu i podania go na stronie wraz z kierunkowym +385, gdyż Chorwaci lubią weryfikować wiarygodność sklepu poprzez kontakt z obsługą klienta. Ta z kolei powinna posługiwać się lokalnym językiem, a samą stronę należałoby przetłumaczyć z dużą dokładnością na język chorwacki, uwzględniający lokalny żargon. Poza tym, nic tak nie wzbudzi zaufania Chorwatów, jak konto bankowe założone w tym właśnie kraju oraz zorganizowanie punktów odbioru zwrotów wraz z przejrzystym regulaminem odnośnie oddawania produktów.

28%

Niemcy

27%

Włochy

17%

Słowenia

Najczęściej wybieraną przeglądarką przez Chorwatów jest Google Chrome, jednak w porównaniu z poprzednim rokiem zaliczyła ona kilkuprocentowy spadek z 73%. Na popularności zyskują z kolei Firefox i Safari. Natomiast relatywnie stały poziom utrzymuje Microsoft Edge.
Chrome
Safari
Firefox
Microsoft Edge
Przewaga użytkowników korzystających z systemu Android jest nadal bardzo wysoka w stosunku do systemu IOS wybieranego przez resztę Chorwatów. Co ciekawe, liczba użytkowników preferujących rozwiązania Apple wzrosła o ponad 14% rok do roku, za to z Androida zrezygnowało blisko 4%.
Android
iOS
Porównywarki cenowe

Obywatele Chorwacji bardzo wnikliwie badają oferty i rabaty, bowiem najważniejszym kryterium w podejmowaniu decyzji zakupowych jest dla nich cena. Nie wahają się nawet zrezygnować z zamówienia, gdy znajdą jeszcze lepszą okazję. W wyborze produktów w atrakcyjnych cenach głównie pomagają im dwie największe porównywarki cenowe Jeftinije.hr, gromadząca oferty z około 400 sklepów oraz Nabava.net agregująca je z ponad 300.

Największe sklepy internetowe

Analiza sklepów internetowych o najmocniejszej pozycji na danym rynku powinna odnosić się do tego, czy stanowią dla naszej oferty bezpośrednią konkurencją lub czy w swojej ofercie posiadają produkty, które zamierzamy sprzedawać we własnym e-commerce. Dzięki takiej analizie możemy określić, jak liderzy branży wpłyną na jakość, efektywność oraz koszt naszych reklam.

Wyraźnym liderem wśród sprzedawców e-commerce jest ekupi.hr. Za nim plasują się kolejno sancta-domenica.hr, pevex.hr, bauhaus.hr oraz konzum.hr. Wszystkie z nich są sklepami lokalnymi z szeroką gamą produktów.

Globalne marketplace dopiero budują swoją pozycję na rynku chorwackim, dlatego nie znajdziemy na liście wielu popularnych firm. Co prawda czołowe miejsce zajmuje AliExpress, ale średnia wartość koszyka przekracza niewiele ponad 20$. Zaraz za nim jest temu.com, który zyskuje na popularności nie tylko na terenie Chorwacji, ale też w całej Europie.

Największe sklepy internetowe:
ekupi.hr
0 mln $
sancta-domenica.hr
0 mln $
pevex.hr
0 mln $
bauhaus.hr
0 mln $
konzum.hr
0 mln $
Najpopularniejsze marketplace'y:

Dostawa

Jednym z najważniejszych aspektów dla Chorwatów podczas zakupów online jest sposób i czas dostawy. Tamtejsi mieszkańcy zazwyczaj nie odbierają zamówień, jeśli nie dotrą one w podanym terminie. Do tego akceptowalny przez nich czas oczekiwania na przesyłkę to 5 dni roboczych. Większość społeczeństwa preferuje dostawę do domu, natomiast wciąż mało wybieraną formą są paczkomaty. Co ważne, co trzeci e-klient kupuje tylko wtedy, gdy oferowana jest bezpłatna dostawa, a średnia kwota dostawy wynosi 4$ za paczkę do 2kg.

Płatności

Bardzo dużą część chorwackiego społeczeństwa wybiera płatność za pobraniem. Co więcej, Chorwaci niezwykle cenią sobie bezpieczeństwo danych, dlatego ok. 50% z nich płaci gotówką przy odbiorze z obawy przed ich kradzieżą. W przypadku płatności online dominuje płatność mobilna w tym e-portfele, takie jak Mobiano czy Paypal. Podobnie często używane są karty kredytowe i debetowe. Przelewem tradycyjnym swoje zamówienie opłaca nieco ponad 1/10 obywateli Chorwacji. Warto dodać, że na popularności zyskują nowe metody płatności, takie jak KeksPay, Paycek (kryptowaluty) oraz LeanPay, dające możliwość zapłaty za towar po jego otrzymaniu.

Najpopularniejsze opcje dostawy

Najpopularniejsze opcje płatności

Najpopularniejsze firmy kurierskie

Social Media

Liczba użytkowników social media w Chorwacji sukcesywnie rośnie. Obecnie z mediów społecznościowych korzysta ponad 70% społeczeństwa, natomiast prognozy wskazują, że do 2029 roku do tej grupy dołączy przeszło pół miliona nowych osób. Szczególnie istotne są grupy wiekowe użytkowników, posługujących się tymi kanałami. Największą grupę stanowią osoby w wieku 25-34 lata, następnie 35-44 lata i dalej 18-24 lata. Do najbardziej popularnych platform w Chorwacji należy Youtube oraz Facebook, który według 48% sprzedawców przynosi im najwięcej sprzedaży. Aktywnie rozwija się również TikTok, na którym użytkownicy spędzają najwięcej czasu w porównaniu z pozostałymi platformami.

70%

YouTube to najpopularniejsza platforma internetowa w Chorwacji, z której regularnie korzysta aż 70% obywateli, czyli ok. 2,8 mln ludzi! YouTube Ads jest także jednym z najczęściej wykorzystywanych rozwiązań reklamowych w Chorwacji.

42%

Facebook jest w Chorwacji wciąż najpopularniejszą platformą społecznościową. 1,7 mln obywateli posiada konto w serwisie i regularnie korzysta z portalu.

35%

Na przestrzeni lat obserwowany jest wzrost liczby użytkowników Instagrama. Obecnie blisko 1,4 mln obywateli Chorwacji posiada konto na portalu, który stał się także jednym z najważniejszych narzędzi pozyskiwania klientów wśród sklepów e-commerce.

26%

TikTok, podobnie do Instagrama, notuje znaczący wzrost na przestrzeni ostatnich dwóch lat. Obecnie aż milion Chorwatów ma konto na portalu ale prognozy szacują, że serwis dosyć szybko przebije granicę 1,5 mln. %

23%

LinkedIn staje się coraz bardziej popularną platformą społecznościową w Chorwacji. Wciąż jednak dla wielu obywateli pozostaje jedynie ciekawostką. Największą popularnością cieszy się w stolicy kraju i wśród firm działających międzynarodowo.

15%

Snapchat to portal, z którego obecnie korzysta ok. 600 tys. obywateli Chorwacji. W ciągu ostatniego roku liczba użytkowników zwiększyła się o ok. 5%, co jest głównie spowodowane rosnącą popularnością aplikacji wśród młodych osób. %

16%

Z Twittera (obecnie X) korzysta obecnie ok. 650 tys. Chorwatów. Aplikacja zanotowała znaczy wzrost w stosunku do poprzedniego roku aż o 118% za odpowiedzialna jest niewątpliwie zmiana na gruncie właścicielskim i wizerunkowym. %

Wartość rynku reklamy

wartość rynku reklamy digital

253mln $

reklamy bannerowe

93mln $

reklama w SoMe

93mln $

reklama wideo

41mln $

search Ads

77mln $

Nie zapomnij

Brak reklam produktowych

Zarówno w Chorwacji, jak i na całych Bałkanach Google nie daje możliwości tworzenia reklam produktowych. To sprawia, że wśród firm z branży e-commerce na znaczeniu zyskują reklamy w mediach społecznościowych.
50% Chorwatów preferuje mailowy sposób komunikacji ze sklepem podczas zwrotu towarów. 20% korzysta z SMS lub Whatsapp.
31% chorwackich e-klientów zwraca uwagę na to, czy i jakie certyfikaty posiada sklep podczas pierwszego zakupu. W związku z tym bardzo ważne jest uzyskanie m.in. znaku zaufania Ecommerce Europe, który informuje konsumentów o zobowiązaniu danej firmy do przestrzegania zasad etycznych na rynku cyfrowym.
Chorwaci cenią sobie możliwość zwrotu towaru w punktach stacjonarnych. Co więcej, 70% kupujących przed złożeniem zamówienia najpierw sprawdza informacje na temat reklamacji – jej przebiegu oraz zasad. Duże znaczenie mają w tym przypadku opinie innych osób.
Chorwacja należy do Unii Europejskiej, dlatego tamtejszy rynek e-commerce opiera się na tych samych regulacjach, co w Polsce oraz innych krajach UE. Konsument może m.in. zwrócić towar w terminie 14 dni, a towar objęty jest 2-letnią gwarancją. Ponadto nie obowiązują opłaty celne przy imporcie i eksporcie produktów na terenie Unii.
Stowarzyszenie Ecommerce Hrvatska ustanowiło krajowy znak zaufania, który przyznawany jest wszystkim jego członkom, spełniającym 10 kryteriów ich własnego kodeksu handlu elektronicznego. Ponieważ 1/3 Chorwatów uważa znak zaufania za jeden z kluczowych elementów wpływających na decyzję o pierwszych zakupach w danym sklepie internetowym, to warto rozważyć dołączenie do Stowarzyszenia i uzyskanie darmowego certyfikatu Trusted Shop.Obawy dotyczące zakupów online są wciąż tak częste, że Chorwackie Stowarzyszenie E-commerce przygotowało dedykowaną witrynę (check.ecommerce.hr) na której można sprawdzić wiarygodność sklepu internetowego.
Połowa kupujących szuka ofert przy użyciu smartfonów, a około 60% transakcji realizowana jest przy pomocy tych urządzeń. Dane wskazują na to, że trend ten będzie rósł i to smartfony będą głównie używane w zakupach online. Nie można więc zapomnieć o mobilnej wersji strony, gdyż jej brak prawdopodobnie wpłynie mocno na sprzedaż.Przeciętny konsument w Chorwacji korzysta średnio z 2,5 urządzenia jednocześnie. Dlatego ważne jest, aby przemyślanie przeplatać te różne punkty styku i docierać do konsumenta na różnych urządzeniach z dostosowanymi formatami reklam w zależności od ścieżki zakupu i punktu kontaktu z konsumentem (urządzenia). Rozpoznanie zamiaru zakupu, personalizacja przekazów reklamowych i targetowanie we właściwym czasie i we właściwym miejscu są dziś kluczem do konkurencyjności sklepów internetowych
Dla Chorwatów niezmiernie ważna jest wiarygodność sklepu, którą weryfikują poprzez jakość działu obsługi klienta oraz stronę www i zawarte na niej informacje. W obu przypadkach szczególnie istotne jest, by posługiwano się językiem chorwackim, a tłumaczenie strony najlepiej jeszcze uwzględniało lokalny żargon.
Większość Chorwatów podczas zakupów online kieruje się głównie ceną i dodatkowymi korzyściami. Właśnie dlatego duże znaczenie mają dla nich także bony lojalnościowe lub dodatkowe rabaty.
Chorwaccy konsumenci zwracają dużą uwagę na obecność certyfikatów bezpieczeństwa na stronie i pozytywnych opinii na temat sklepu. Wciąż wielu Chorwatów ma przeświadczenie, że produkt opłacony przed dostawą nie dotrze do nich, dlatego preferują płatność przy odbiorze.
Chorwaci są dosyć nieufni w stosunku do stron internetowych, których nie znają, a tym bardziej, gdy są to sklepy zagraniczne. Właśnie dlatego dobrym rozwiązaniem jest zadbanie o chorwacki adres strony internetowej.
„W Chorwacji, podobnie jak w pozostałych krajach byłej Jugosławii, występują liczne dialekty i regionalne odmiany języka. Nawet obcokrajowiec, zupełnie nieznający chorwackiego, zauważy różnice w mowie mieszkańca Zagrzebia, Puli czy Splitu. Ponadto w północnej części Chorwacji ludzie używają wielu zapożyczeń z języka niemieckiego lub węgierskiego, a w południowej i wschodniej części kraju często spotyka się zwroty, przejęte z języka włoskiego. Z drugiej jednak strony, w oficjalnym języku chorwackim panuje duża tendencja do puryzmu i na przestrzeni lat wiele tych zapożyczeń zostało zastąpionych starymi lub nowo wymyślonymi słowami”– Miloš Babić – Tłumacz w e-multicontent
„Wzrost gospodarki cyfrowej w Chorwacji jest napędzany ogólnym trendem przyśpieszenia handlu cyfrowego. Szacuje się, że do 2025 wzrost sektora w Chorwacji nadal będzie utrzymywał się na poziomie 10% rocznie, a do 2030 r. będzie to 6%. To bardzo duży wzrost, jeśli porównamy go z innymi rynkami europejskimi. Do najistotniejszych branż w chorwackim e-commerce należą artykuły gospodarstwa domowego i elektronika, odzież, artykuły spożywcze oraz bilety lotnicze i wycieczki (hotele, wynajem zakwaterowania itp.).Zgodnie z raportem branżowym za 2023r. przygotowanym przez stowarzyszenie E-Commerce Hrvatska w 2023 r., trzy czwarte Chorwatów kupuje w Internecie, a udział stałych klientów wynosi 40 proc., co jest zbliżone do średniej europejskiej wynoszącej 45 proc. Jest to szczególnie ważne, ponieważ stali klienci dokonują 84 proc. wszystkich zakupów.”– Monika Cegnar Jurjević – Business Development Manager ds. rynku chorwackiego Polska Agencja Inwestycji i Handlu [
Analiza rynku chorwackiego
Miloš Babić

Tłumacz języka chorwackiego, serbskiego i bośniackiego w e-multicontent.

Podobnie jak w języku, także w mentalności mieszkańców poszczególnych regionów Chorwacji istnieją różnice i warto je uwzględnić przy tłumaczeniu tekstów marketingowych i sprzedażowych. Idealną opcją jest dostosowanie języka tekstów i ich stylu do położenia geograficznego, bo dzięki temu są one lepiej odbierane przez konsumentów. Jeśli nie jest to możliwe i tekst ma być równie czytelny w całym kraju to złotym środkiem jest posługiwanie się językiem zrozumiałym dla każdego, bez nadmiernego popadania w puryzm, ale także bez nadmiernego wikłania się w dialekty.
Analiza rynku chorwackiego
Monika Cegnar Jurjević

Business Development Manager ds. rynku chorwackiego Polska Agencja Inwestycji i Handlu

Jednym z największych problemów, z jakimi borykają się sklepy internetowe w Chorwacji, a także cała branża logistyki, jest fakt, że klienci chorwaccy w dalszym ciągu najczęściej wybierają płatność przy odbiorze towaru (gotówka), choć płatność kartą oraz za pomocą portfeli internetowych (KEKS Pay, AirCash) staje się coraz bardziej popularną formą płatności. Jednym z kluczowych aspektów, nad którymi powinna skupić się cała branża e-commerce w Chorwacji, jest podniesienie poziomu zaufania wśród klientów internetowych.

Skorzystaj z sieci naszych partnerów

Twoją ekspansję wspieramy za pomocą między innymi:

Mówią o nas