Najpopularniejsze kategorie
Zdecydowanie do najpopularniejszej kategorii produktów kupowanych przez Chorwatów w Internecie należą ubrania i obuwie. Znacznie za nimi znajdują się urządzenia elektroniczne, kosmetyki i meble. Najmniejszy wybór pada na artykuły spożywcze oraz akcesoria związane z hobby.
Choć Chorwaci cenią lokalne marki, to ponad połowa e-klientów korzysta również z zagranicznych sklepów internetowych. Najbardziej popularne są sklepy z Niemiec, Włoch i Słowenii. Na kolejnych miejscach plasują się dodatkowo Austria i Węgry. Co istotne, preferencje i skłonności obywateli Chorwacji powinny skupić działania ekspansyjne m.in. na: wykupieniu chorwackiego numeru telefonu i podania go na stronie wraz z kierunkowym +385, gdyż Chorwaci lubią weryfikować wiarygodność sklepu poprzez kontakt z obsługą klienta. Ta z kolei powinna posługiwać się lokalnym językiem, a samą stronę należałoby przetłumaczyć z dużą dokładnością na język chorwacki, uwzględniający lokalny żargon. Poza tym, nic tak nie wzbudzi zaufania Chorwatów, jak konto bankowe założone w tym właśnie kraju oraz zorganizowanie punktów odbioru zwrotów wraz z przejrzystym regulaminem odnośnie oddawania produktów.
28%
Niemcy
27%
Włochy
17%
Słowenia
Obywatele Chorwacji bardzo wnikliwie badają oferty i rabaty, bowiem najważniejszym kryterium w podejmowaniu decyzji zakupowych jest dla nich cena. Nie wahają się nawet zrezygnować z zamówienia, gdy znajdą jeszcze lepszą okazję. W wyborze produktów w atrakcyjnych cenach głównie pomagają im dwie największe porównywarki cenowe Jeftinije.hr, gromadząca oferty z około 400 sklepów oraz Nabava.net agregująca je z ponad 300.
Największe sklepy internetowe
Analiza sklepów internetowych o najmocniejszej pozycji na danym rynku powinna odnosić się do tego, czy stanowią dla naszej oferty bezpośrednią konkurencją lub czy w swojej ofercie posiadają produkty, które zamierzamy sprzedawać we własnym e-commerce. Dzięki takiej analizie możemy określić, jak liderzy branży wpłyną na jakość, efektywność oraz koszt naszych reklam.
Wyraźnym liderem wśród sprzedawców e-commerce jest ekupi.hr. Za nim plasują się kolejno sancta-domenica.hr, pevex.hr, bauhaus.hr oraz konzum.hr. Wszystkie z nich są sklepami lokalnymi z szeroką gamą produktów.
Globalne marketplace dopiero budują swoją pozycję na rynku chorwackim, dlatego nie znajdziemy na liście wielu popularnych firm. Co prawda czołowe miejsce zajmuje AliExpress, ale średnia wartość koszyka przekracza niewiele ponad 20$. Zaraz za nim jest temu.com, który zyskuje na popularności nie tylko na terenie Chorwacji, ale też w całej Europie.
Dostawa
Płatności
Najpopularniejsze firmy kurierskie
- GLS - 36%
- DPD - 26%
- Overseas Express - 24%
- Hrvatska postav - 10%
- DHL - 4%
Social Media
Liczba użytkowników social media w Chorwacji sukcesywnie rośnie. Obecnie z mediów społecznościowych korzysta ponad 70% społeczeństwa, natomiast prognozy wskazują, że do 2029 roku do tej grupy dołączy przeszło pół miliona nowych osób. Szczególnie istotne są grupy wiekowe użytkowników, posługujących się tymi kanałami. Największą grupę stanowią osoby w wieku 25-34 lata, następnie 35-44 lata i dalej 18-24 lata. Do najbardziej popularnych platform w Chorwacji należy Youtube oraz Facebook, który według 48% sprzedawców przynosi im najwięcej sprzedaży. Aktywnie rozwija się również TikTok, na którym użytkownicy spędzają najwięcej czasu w porównaniu z pozostałymi platformami.
70%
YouTube to najpopularniejsza platforma internetowa w Chorwacji, z której regularnie korzysta aż 70% obywateli, czyli ok. 2,8 mln ludzi! YouTube Ads jest także jednym z najczęściej wykorzystywanych rozwiązań reklamowych w Chorwacji.
42%
Facebook jest w Chorwacji wciąż najpopularniejszą platformą społecznościową. 1,7 mln obywateli posiada konto w serwisie i regularnie korzysta z portalu.
35%
Na przestrzeni lat obserwowany jest wzrost liczby użytkowników Instagrama. Obecnie blisko 1,4 mln obywateli Chorwacji posiada konto na portalu, który stał się także jednym z najważniejszych narzędzi pozyskiwania klientów wśród sklepów e-commerce.
26%
TikTok, podobnie do Instagrama, notuje znaczący wzrost na przestrzeni ostatnich dwóch lat. Obecnie aż milion Chorwatów ma konto na portalu ale prognozy szacują, że serwis dosyć szybko przebije granicę 1,5 mln.
4%
Pinterest nie należy do popularnych platform społecznościowych w Chorwacji, a częściej jest traktowany jako swego rodzaju ciekawostka. Platforma jest najbardziej popularna wśród osób pracujących kreatywnie i artystów.
23%
LinkedIn staje się coraz bardziej popularną platformą społecznościową w Chorwacji. Wciąż jednak dla wielu obywateli pozostaje jedynie ciekawostką. Największą popularnością cieszy się w stolicy kraju i wśród firm działających międzynarodowo.
15%
Snapchat to portal, z którego obecnie korzysta ok. 600 tys. obywateli Chorwacji. W ciągu ostatniego roku liczba użytkowników zwiększyła się o ok. 5%, co jest głównie spowodowane rosnącą popularnością aplikacji wśród młodych osób.
16%
Z Twittera (obecnie X) korzysta obecnie ok. 650 tys. Chorwatów. Aplikacja zanotowała znaczy wzrost w stosunku do poprzedniego roku aż o 118% za odpowiedzialna jest niewątpliwie zmiana na gruncie właścicielskim i wizerunkowym.
Wartość rynku reklamy
376mln $
93mln $
93mln $
41mln $
77mln $
Brak reklam produktowych
Kanały komunikacyjne w procesie zwrotów
E-commerce Europe Trustmark
Reklamacje
Chorwaci cenią sobie możliwość zwrotu towaru w punktach stacjonarnych. Co więcej, 70% kupujących przed złożeniem zamówienia najpierw sprawdza informacje na temat reklamacji – jej przebiegu oraz zasad. Duże znaczenie mają w tym przypadku opinie innych osób.
Wymagania prawne
Chorwacja należy do Unii Europejskiej, dlatego tamtejszy rynek e-commerce opiera się na tych samych regulacjach, co w Polsce oraz innych krajach UE. Konsument może m.in. zwrócić towar w terminie 14 dni, a towar objęty jest 2-letnią gwarancją. Ponadto nie obowiązują opłaty celne przy imporcie i eksporcie produktów na terenie Unii.
Znak zaufania Ecommerce Hrvatska
Stowarzyszenie Ecommerce Hrvatska ustanowiło krajowy znak zaufania, który przyznawany jest wszystkim jego członkom, spełniającym 10 kryteriów ich własnego kodeksu handlu elektronicznego. Ponieważ 1/3 Chorwatów uważa znak zaufania za jeden z kluczowych elementów wpływających na decyzję o pierwszych zakupach w danym sklepie internetowym, to warto rozważyć dołączenie do Stowarzyszenia i uzyskanie darmowego certyfikatu Trusted Shop.
Obawy dotyczące zakupów online są wciąż tak częste, że Chorwackie Stowarzyszenie E-commerce przygotowało dedykowaną witrynę (check.ecommerce.hr) na której można sprawdzić wiarygodność sklepu internetowego.
Wersja mobilna strony
Połowa kupujących szuka ofert przy użyciu smartfonów, a około 60% transakcji realizowana jest przy pomocy tych urządzeń. Dane wskazują na to, że trend ten będzie rósł i to smartfony będą głównie używane w zakupach online. Nie można więc zapomnieć o mobilnej wersji strony, gdyż jej brak prawdopodobnie wpłynie mocno na sprzedaż.
Przeciętny konsument w Chorwacji korzysta średnio z 2,5 urządzenia jednocześnie. Dlatego ważne jest, aby przemyślanie przeplatać te różne punkty styku i docierać do konsumenta na różnych urządzeniach z dostosowanymi formatami reklam w zależności od ścieżki zakupu i punktu kontaktu z konsumentem (urządzenia). Rozpoznanie zamiaru zakupu, personalizacja przekazów reklamowych i targetowanie we właściwym czasie i we właściwym miejscu są dziś kluczem do konkurencyjności sklepów internetowych
Strona w języku chorwackim
Dla Chorwatów niezmiernie ważna jest wiarygodność sklepu, którą weryfikują poprzez jakość działu obsługi klienta oraz stronę www i zawarte na niej informacje. W obu przypadkach szczególnie istotne jest, by posługiwano się językiem chorwackim, a tłumaczenie strony najlepiej jeszcze uwzględniało lokalny żargon.
Cena produktów i przywiązanie do dodatkowych korzyści
Większość Chorwatów podczas zakupów online kieruje się głównie ceną i dodatkowymi
korzyściami. Właśnie dlatego duże znaczenie mają dla nich także bony lojalnościowe lub dodatkowe rabaty.
Liczne obawy przed płatnościami online
Chorwaccy konsumenci zwracają dużą uwagę na obecność certyfikatów bezpieczeństwa na stronie i pozytywnych opinii na temat sklepu. Wciąż wielu Chorwatów ma przeświadczenie, że produkt opłacony przed dostawą nie dotrze do nich, dlatego preferują płatność przy odbiorze.
Chorwacki adres witryny
Chorwaci są dosyć nieufni w stosunku do stron internetowych, których nie znają, a tym bardziej, gdy są to sklepy zagraniczne. Właśnie dlatego dobrym rozwiązaniem jest zadbanie o chorwacki adres strony internetowej.
Liczne dialekty i różnice w odmianie języka
„W Chorwacji, podobnie jak w pozostałych krajach byłej Jugosławii, występują liczne dialekty i regionalne odmiany języka. Nawet obcokrajowiec, zupełnie nieznający chorwackiego, zauważy różnice w mowie mieszkańca Zagrzebia, Puli czy Splitu. Ponadto w północnej części Chorwacji ludzie używają wielu zapożyczeń z języka niemieckiego lub węgierskiego, a w południowej i wschodniej części kraju często spotyka się zwroty, przejęte z języka włoskiego. Z drugiej jednak strony, w oficjalnym języku chorwackim panuje duża tendencja do puryzmu i na przestrzeni lat wiele tych zapożyczeń zostało zastąpionych starymi lub nowo wymyślonymi słowami”
– Miloš Babić – Tłumacz w e-multicontent
Perspektywy rozwoju rynku e-commerce
„Wzrost gospodarki cyfrowej w Chorwacji jest napędzany ogólnym trendem przyśpieszenia handlu cyfrowego. Szacuje się, że do 2025 wzrost sektora w Chorwacji nadal będzie utrzymywał się na poziomie 10% rocznie, a do 2030 r. będzie to 6%. To bardzo duży wzrost, jeśli porównamy go z innymi rynkami europejskimi. Do najistotniejszych branż w chorwackim e-commerce należą artykuły gospodarstwa domowego i elektronika, odzież, artykuły spożywcze oraz bilety lotnicze i wycieczki (hotele, wynajem zakwaterowania itp.).
Zgodnie z raportem branżowym za 2023r. przygotowanym przez stowarzyszenie E-Commerce Hrvatska w 2023 r., trzy czwarte Chorwatów kupuje w Internecie, a udział stałych klientów wynosi 40 proc., co jest zbliżone do średniej europejskiej wynoszącej 45 proc. Jest to szczególnie ważne, ponieważ stali klienci dokonują 84 proc. wszystkich zakupów.”
– Monika Cegnar Jurjević – Business Development Manager ds. rynku chorwackiego Polska Agencja Inwestycji i Handlu
[
Tłumacz języka chorwackiego, serbskiego i bośniackiego w e-multicontent.
Business Development Manager ds. rynku chorwackiego Polska Agencja Inwestycji i Handlu