Najpopularniejsze kategorie
Na Węgrzech najpopularniejszą kategorią są produkty związane z modą, która stanowi ponad ⅓ wszystkich zakupów online. Na kolejnym miejscu znajdziemy produkty z kategorii elektronika i media oraz żywność i higiena osobista. W kwestii kategorii meble i AGD wciąż przeważa podejście ukierunkowane na zakup tych kategorii produktów w sklepach stacjonarnych.
Obywatele Węgier bardzo chętnie sprawdzają oferty sklepów zagranicznych i zamawiają z nich produkty. Co jednak istotne, węgierski konsument docenia fakt, jeśli strona, na której przegląda oferty jest w języku węgierskim i można dokonać płatności w rodzimej walucie, którą jest forint (HUF). Dodatkowym plusem będzie także call center obsługujące w języku węgierskim i dostępność rodzimych rozwiązań logistycznych. Węgrzy chętnie kupują w sklepach internetowych krajów sąsiadujących, jednak największą popularnością cieszy się rynek niemiecki.
29%
Niemcy
6%
Rumunia
5%
Włochy
Obywatele Węgier bardzo aktywnie korzystają z porównywarek – dla 79% cena ma kluczowe znaczenie. Zanim dokonają zakupu sprawdzają jednak nie tylko ceny, ale również: opinie, zdjęcia, dostępność rabatów oraz sposoby dostawy. Zdecydowanie najpopularniejszą porównywarką jest Árukereső (odpowiednik czeskiej Heureki), w ramach której można kupować także produkty, bez przechodzenia na stronę docelową.
Największe sklepy internetowe i marketplace
Analiza sklepów internetowych o najmocniejszej pozycji na danym rynku powinna odnosić się do tego, czy stanowią dla naszej oferty bezpośrednią konkurencją lub czy w swojej ofercie posiadają produkty, które zamierzamy sprzedawać we własnym e-commerce. Dzięki takiej analizie możemy określić, jak liderzy branży wpłyną na jakość, efektywność oraz koszt naszych reklam.
Z pewnością pierwsze, co się rzuca w oczy to fakt, że wśród najpopularniejszych sklepów internetowych o najwyższych przychodach w zeszłym roku widać wyraźnego lidera, którym jest emag.hu. Za nim natomiast plasują się kifi.hu i alza.hu. Przychody tych trzech sklepów stanowią aż 16% wszystkich przychodów z e-commerce na rynku węgierskim.
Najpopularniejsze marketplace na Węgrzech:
Wśród sprzedawców eMag cieszy się największą popularnością. Aż 64% z nich korzysta z tej platformy. Małym zaskoczeniem może być natomiast marketplace Facebooka – aż 45% sprzedawców wystawia tam swoje oferty, co jest spowodowane przede wszystkim brakiem opłat i prowizji. Na kolejnych miejscach znalazły się platformy: Árukereső (42%) i Jófogás.hu (17%). Do najpopularniejszych marketplace’ów wśród kupujących należą eMag. Alza, Aliexpress. Trzeba jednak dodać, że marketplace nie należy do najczęściej wybieranych miejsc na zakupy, a największą sprzedaż generują sklepy internetowe.
Dostawa
Płatności
Najpopularniejsze firmy kurierskie
- GLS - 54%
- Magyar Posta - 35%
- FoxPost - 30%
- MPL - 23%
- Packeta - 17%
- DPD - 9%
Social Media
Udział użytkowników Social Media dynamicznie rośnie z roku na rok. Już 72% węgierskiej populacji, czyli ok. 7 mln osób, to aktywni użytkownicy social mediów. Szczególnie istotne są grupy wiekowe użytkowników posługujących się tymi kanałami. Największą grupę stanowią osoby w wieku 25-34 lata, następnie 35-44 lata i dalej 18-24. Udział użytkowników Social Media dynamicznie rośnie z roku na rok. Największym zainteresowaniem cieszy się YouTube, który jest używany przez ponad 7 milionów obywateli Węgier, co stanowi 72% całej populacji. Znacząca przewaga YouTube nad resztą kanałów social media sprawia, że jest to świetny kanał reklamowy, z którego warto skorzystać na rzecz promocji oferty własnego e-commerce.
72%
YouTube - 7,4 mln Węgrów
68%
Facebook - 6,5 mln Węgrów
29%
Instagram - 2,8 mln Węgrów
26%
TikTok - 2,6 mln Węgrów
17%
Pinterest - 1,8 mln Węgrów
16%
LinkedIn - 1,5 mln Węgrów
12%
Snapchat - 1,3 mln Węgrów
8%
Twitter - 0,8 mln Węgrów
Wartość rynku reklamy
700mln $
395mln $
204mln $
155mln $
150mln $
142mln $
Przygotowanie oferty atrakcyjnej cenowo
Odwrotny zapis
Strona w języku węgierskim
Przepisy prawa na Węgrzech
Jeśli planujesz ekspansję na rynek węgierski, to zdecydowanie jednym z najważniejszych działań, które musisz podjąć jest nawiązanie współpracy z dedykowaną kancelarią prawną. Przepisy na Węgrzech znacząco różnią się od polskich, ale i stosowanych w większości Państw europejskich. To oznacza, że zwykłe tłumaczenie przepisów polskich na j. węgierski będzie błędne i niezgodne z tamtejszym prawem.
Liczba węgierskich sklepów e-commerce
Na 10 najpopularniejszych węgierskich sklepów e-commerce tylko 3 są naprawdę węgierskie. Węgrzy przyzwyczaili się do współpracy z zagranicznymi sprzedawcami i dobitnie widać to na tym przykładzie. Warto także dodać, że sami Węgrzy bardzo niechętnie podejmują działania ekspansyjne, będąc przeświadczonymi o zbyt dużej konkurencji i niewielkich możliwościach własnej oferty na rynkach zagranicznych.
Płatność kartą
Większość Węgrów najchętniej płaci kartą kredytową lub debetową. Popularne są także płatności za pośrednictwem e-portfeli. Są to najpopularniejsze sposoby płatności, które zdecydowanie powinny znaleźć się w Twojej witrynie sklepowej. Dużą ciekawostką jest natomiast mała popularność płatności przy odbiorze.
Wersja mobilna strony
Nieco ponad 50% Węgrów dokonuje zakupów za pośrednictwem mobile. Brak mobilnej wersji sklepu internetowego może więc stać się dużym ograniczeniem dla działań zmierzających do skalowania przychodów ze sprzedaży.
After care
Największa nieufność węgierskich klientów wiąże się z tzw. „After care“. Węgrzy wychodzą z założenia, że sprzedawca ograniczy lub zablokuje kontakt z kupującym zaraz po otrzymaniu przesyłki. Warto zatem wdrożyć w swoim sklepie rozwiązania dopuszczające zwroty, program lojalnościowy i obsługę posprzedażową, które zbudują zaufanie Węgrów do sklepu internetowego.
Obawa przed uszkodzeniem towaru w transporcie
Blisko 60% Węgrów obawia się, że towar zostanie uszkodzony w trakcie transportu, dlatego nie ufają przewoźnikom o niskiej reputacji, jak i wszelkim nowym lub nieznanym im firmom kurierskim. Staraj się o to, by w Twojej ofercie byli dostępni najpopularniejsi przewoźnicy!
Podatek VAT
Węgry są Państwem członkowskim UE, które stosuje najwyższy poziom podatku VAT – 27%. Zanim rozpoczniesz działania sprzedażowe na rynku węgierskim warto nawiązać współpracę z dedykowaną kancelarią rachunkową, która będzie posiadała wiedzę i doświadczenie na temat rozliczeń stosowanych na tym rynku.
Automaty paczkowe
Na Węgrzech bardzo dużą popularność zyskują automaty paczkowe, które zaczynają zastępować tradycyjne formy dostawy. Ich obecną sytuację można porównać do tej w Polsce sprzed kilku lat – sieć nie jest jeszcze dobrze rozwinięta, ale zapotrzebowanie na przesyłki z dostawą do paczkomatów rośnie z każdym miesiącem. Głównym dostawcą automatów jest Packeta, odpowiedzialna za rozwiązania o nazwie Z-box, których jest obecnie na Węgrzech ponad 1300.
Trudna przeprawa
Na rynek węgierski ciężko wychodzi się w branży kosmetyków, fashion i mebli, Jest duża konkurencja, a sprawy nie ułatwia fakt, że Węgrzy bardzo lubią odwiedzać stacjonarne punkty danego sklepu, zanim zakupią go przez Internet.
Konto w banku węgierskim
Założenie konta w banku węgierskim jest bardzo trudne i wymaga spełnienia wielu restrykcyjnych wymagań. Cała procedura jest długotrwała i zniechęca wielu zagranicznych przedsiębiorców. Alternatywą są konta wirtualne, które można założyć bardzo szybko, a z których sami Węgrzy także bardzo chętnie korzystają.
Polak, Węgier, dwa bratanki [...]
Przyjaźń polsko-węgierska ma bardzo długą historię i kultywowana jest do dzisiaj. Ma także odzwierciedlenie na płaszczyźnie węgierskiego rynku e-commerce! Polskie produkty są bardzo cenione przez Węgrów, zarówno w kontekście ceny, jak i jakości!
Dyrektor Zarządzający Consulting Hungary
CEO ecommerce.legal