Analiza rynku czeskiego

Nasza kompleksowa analiza rynku czeskiego oferuje kluczowe wskazówki dotyczące dostosowania strategii biznesowych, uwzględniając preferencje konsumentów, trendy rynkowe oraz najlepsze praktyki, aby skutecznie konkurować i rozwijać działalność w Czechach.
Pozwól sobie wyjść na rynek zagraniczny

Odkryj klucz do sukcesu na rynku czeskim z naszą kompleksową analizą rynku. Dowiedz się, jak dostosować swoje strategie, aby skutecznie konkurować i rozwijać swoją działalność w Czechach. Nasz przewodnik zapewnia dogłębne spojrzenie na preferencje konsumentów, trendy rynkowe i najlepsze praktyki, które pomogą Ci podejmować informowane decyzje biznesowe.

Szacuje się, że 67% osób w wieku od 25 do 34 lat w Czechach robi zakupy przez Internet, w porównaniu z zaledwie 8% osób w wieku 65 lat lub starszych.

Informacje o rynku

Czechy to kraj najczęściej wybierany jako pierwszy rynek do ekspansji działań e-commerce. Analizując podstawowe informacje o kraju, należy pamiętać o demografii. Mimo że średni wiek użytkownika to 44 lata, to jednak za wzrost e-commerce odpowiada głównie pokolenie młodych.

Statystyki
e-commerce
Liczba czeskich e-sklepów wynosi prawie 51 tys. Na 1000 mieszkańców przypada aż 5 sklepów internetowych. To europejski rekord! Dla porównania, w Polsce jest około 52 tys. sklepów, co daje wynik 1,3 sklepów na 1000 mieszkańców. Rynek e-commerce w Czechach jest więc bardzo rozdrobniony i nie zmonopolizowany, występuje na nim także wiele nisz do wykorzystania.

Na 1000 mieszkańców przypada aż 5 sklepów internetowych.

Prognozy

Czechy są jednym z najszybciej rozwijających się rynków e-commerce w Europie. Portal Statista przewiduje, że przychody na czeskim rynku eCommerce osiągną 6 mld $ na koniec 2023 r., wzrastając tym samym o ponad 16% YoY. Oczekuje się także, że w kolejnych latach przychody wykażą roczną stopę wzrostu (CAGR 2023-2027) na poziomie 8%, co przełoży się na przewidywaną wielkość rynku na poziomie 8 mld $ do 2027 r. W tym czasie liczba użytkowników ma wynieść 7 mln.

Wielkie możliwości

Rynek czeski obecnie jest jednym z najszybciej rosnących rynków pod kątem e-commerce. Na tysiąc mieszkańców Czech przypada ok. 5 sklepów internetowych (w Polsce jest to nieco ponad 1 sklep) co powoduje w niektórych branżach wysoką konkurencję. Mimo to w przyszłości przewidziane jest wolniejsze tempo wzrostu e-commerce, czego przyczyną jest ten wysoki współczynnik.

Warto również podkreślić, że czeskie sklepy popularne są nie tylko w samych Czechach, ale także na Słowacji. Sprawia to, że wchodząc na rynek czeski, możesz dotrzeć również do Słowaków, dzięki czemu rynek zwiększa się z 10 do 16 milionów osób.

Użytkownicy Internetu

91,6%

Wartość rynku e-commerce

5,6 mld $

Udział mobile rynku e-commerce

44%

Wzrost rynku e-commerce YoY 2022 do 2023

+16,4%

Udział e-commerce w handlu

16%

Odsetek obywateli robiących zakupy online

77%

Średni koszyk

1677 CZK

Liczba e-sklepów

51 tys.

Najpopularniejsze kategorie

Na podstawie raportu J. P. Morgan zachowania konsumenckie Czechów w ostatnich latach uległy zmianom przede wszystkim pod kątem średniej wartości koszyka. Stało się tak ze względu na odejście od okazjonalnych zakupów na rzecz zakupów o wyższej wartości m.in. sprzęcie AGD oraz elektronice. Stąd też kategorie takie jak elektronika i media z roku na rok pokazują wyższy potencjał.

Elektronika i media
29%
Moda
27%
Zabawki, hobby
24%
Meble i AGD
11%
Żywność i higiena osobista
9%
TOP rynki zagraniczne

Opinia o czeskich sklepach internetowych często głosi, że jest to rynek przywiązany do rodzimego języka i niechętnie korzystających z zagranicznych sklepów. Czesi są bardzo lojalnymi klientami swoich lokalnych sklepów internetowych. Tylko 23% czeskich e-konsumentów kupuje z innych krajów UE, a 15% z krajów spoza Unii. Mimo to Polska znajduje się w gronie TOP 3 rynków, z których Czesi korzystają najczęściej jeśli chodzi o wybór zagranicznego e-commerce.

67%

Niemcy

35%

Polska

27%

Słowacja

Najpopularniejszą przeglądarką jest Chrome (64%), jednak z roku na rok zyskuje przeglądarka Safari (13%) co sugeruje zwrócenie szczególnej uwagi na posiadaczy systemu iOS. To istotna informacja szczególnie dla marek zajmujących się sprzedażą towarów premium. Użytkownicy iOS często są docelowym targetem podczas działań sprzedażowych prowadzonych dla marek z segmentu “premium”.
Chrome
Safari
Microsoft Edge
Firefox
Największy ruch generują użytkownicy korzystający z systemu Android, jednak ruch maleje rok do roku (styczeń 2022 vs 2021 -6%) na rzecz systemu iOS (+17%) na co również warto zwrócić uwagę w przypadku sprzedaży produktów premium.
Android
iOS
Porównywarki cenowe

Czesi cenią sobie swobodę porównywania produktów, cen, metod płatności i dostawy, dlatego też porównywarki i marketplace’y są nieodłącznym elementem ich ścieżki zakupowej. Prawie 30% wyszukiwań produktów odbywa się za ich pośrednictwem. Porównywarki cen mogą okazać się ważnym kanałem do zwiększenia wiedzy klientów o Twojej firmie, a także sposobem na zdobycie ich zaufania. W trakcie ekspansji na ten rynek warto rozważyć działania m.in. na Heureka.cz, gdzie można korzystać zarówno z bezpłatnego konta, jak i konta premium. Jeśli reklamujesz się w branży fashion nieodłączna będzie jedna z największych wyszukiwarek w tej branży – GLAMI.

Największe sklepy internetowe i marketplace

Największe sklepy internetowe:
0 mln $
0 mln $
0 mln $
0 mln $
0 mln $
Najpopularniejsze marketplace'y:

Dostawa

Czesi preferują dostawy do skrytek samoobsługowych Zásilkovna, za które odpowiedzialna jest globalna marka Packeta. Taki format preferuje aż 42% Czechów, a szacunki na kolejne lata jasno wskazują, że trend ten będzie wzrastał. Spada natomiast popularność standardowych usług kurierskich. Z czeskiej poczty korzysta obecnie ok. 18% Czechów, podczas gdy w 2021 roku było 26%. Podobnie wygląda to wśród pozostałych dostawców: DPD i GLS spadek o 1%.

Płatności

Jeszcze do niedawna najpopularniejszą metodą płatności w Czechach była gotówka. Mimo że udział płatności gotówką jest nadal wysoki, to jednak wykazuje tendencję spadkową. Wg. danych J.P. Morgan w 2023 roku płatność gotówką będzie wynosić już 23%. W obszarze ekspansji wzrost popularności innych metod płatności jest pozytywnym aspektem, bowiem stanowią one mniejsze wyzwanie dla sprzedawców.

Najpopularniejsze opcje dostawy

Najpopularniejsze opcje płatności

Social Media

Udział użytkowników Social Media dynamicznie rośnie z roku na rok (9% YoY). Już 77% czeskiej populacji, czyli ok. 8 mln osób, to aktywni użytkownicy social mediów. Szczególnie istotne są grupy wiekowe użytkowników posługujących się tymi kanałami. Dla Czech największą grupę stanowią osoby w wieku 25-34 lata, następnie 18-24 i 35-44 lata.

75%

YouTube - 8 mln Czechów | Czesi często wykorzystują YT do wyszukiwania filmów - warto śledzić kanały specjalizujące się w dodawaniu nowości kinowych z dubbingiem/napisami czeskimi.

45%

Facebook - 5 mln Czechów | Potencjalny zasięg, jaki można osiągnąć w Czechach, to prawie 5 mln użytkowników.

32%

Instagram - 3,3 mln Czechów | Popularność Instagrama wzrosła względem 2021 roku o 20%. Z uwagi na to, że czesi mają sentyment do swojego języka, warto zadbać o odpowiednio prowadzony profil, nie tylko na FB, ale również na IG.

20%

LinkedIn - 2,2 mln Czechów | Dla biznesów B2B jest dopiero raczkującym kanałem. Potencjalny zasięg, względem populacji, jest co prawda wyższy niż w Polsce 19% vs 12%, ale zmiana rok do roku jest niższa +11% (dla CZ) vs 12% (PL) co wskazuje na wolniejszy rozwój tego kanału na rynku czeskim.

19%

TikTok - 1,9 mln Czechów | Potencjalny zasięg, jaki można osiągnąć w Czechach, to prawie 5 mln użytkowników.

15%

Pinterest - 1,5 mln Czechów | Czesi często wykorzystują YT do wyszukiwania filmów - warto śledzić kanały specjalizujące się w dodawaniu nowości kinowych z dubbingiem/napisami czeskimi.

13%

Twitter - 1,4 mln Czechów | Dla biznesów B2B jest dopiero raczkującym kanałem. Potencjalny zasięg, względem populacji, jest co prawda wyższy niż w Polsce 19% vs 12%, ale zmiana rok do roku jest niższa +11% (dla CZ) vs 12% (PL) co wskazuje na wolniejszy rozwój tego kanału na rynku czeskim.

12%

1,2 mln Czechów | Popularność Instagrama wzrosła względem 2021 roku o 20%. Z uwagi na to, że czesi mają sentyment do swojego języka, warto zadbać o odpowiednio prowadzony profil, nie tylko na FB, ale również na IG.

Wartość rynku reklamy

wartość rynku reklamy digital

1000mln $

reklama w modelu Programmatic

835mln $

search Ads

432mln $

reklamy bannerowe

403mln $

reklama w SoMe

363mln $

reklama wideo

133mln $

Nie zapomnij

Posiadanie czeskiej domeny

Posiadanie czeskiej domeny podczas ekspansji zagranicznej niesie liczne korzyści. Dzięki tej lokalizacji internetowej firma może budować silną tożsamość w Czechach, zyskując zaufanie klientów i zwiększając widoczność na lokalnym rynku. Czeska domena może również pomóc w poprawie pozycji w wynikach wyszukiwania w tym regionie, co przyciąga potencjalnych klientów.
Według Eurobarometru jedynie 11% Czechów deklaruje, że zna język angielski w stopniu dobrym lub bardzo dobrym. To jeden z wielu powodów, dla których warto postawić na przetłumaczenie witryny na język naszych południowych sąsiadów. Co więcej, według Common Sense Advisory 76% użytkowników chętniej dokonuje zakupu z witryn, które są dostępne w ich rodzimym języku.
Czeski konsument oczekuje, że zamówiony produkt będzie dostarczony w ten sam lub na następny dzień. Warto więc nawiązać współpracę z firmami realizującymi szybkie przesyłki kurierskie – najlepiej do paczkomatów!

Czeski konsument jest przyzwyczajony do funkcjonalności platform powszechnie wykorzystywanych w Czechach. Do takich należą: Shoptet, Nody, Shopify, WooCommerce, PrestaShop, OpenCart, Upgates, Magento

Brak certyfikatu SSL to bardzo prosta droga do tego, by odwiedzający witrynę zrezygnowali z jej przeglądania zaraz po wyświetleniu się komunikatu o potencjalnym zagrożeniu. Blisko 90% użytkowników rezygnuje z przeglądania strony bez certyfikatu SSL!

Nieco ponad 91% Czechów korzysta z Internetu za pośrednictwem smartfona! Brak mobilnej wersji sklepu internetowego może więc stać się dużym ograniczeniem dla działań zmierzających do skalowania przychodów ze sprzedaży.

Posiadanie czeskiego adresu firmy może być bardzo korzystne w kontekście budowania zaufania wśród klientów. Czesi znacznie chętniej kupują ze sklepów rodzimych niż zagranicznych.

Czesi chętniej stawiają na rodzimych przewoźników, m.in. Zásilkovna, Česká pošta, PPL czy DPD​.

Udostępnienie możliwości zwrotu towaru na teranie Czech sprzyja budowaniu zaufania do sklepu, a także stwarza większe poczucie pewności do oferty sprzedawcy.

Posiadanie konta w czeskim banku stwarza większe poczucie bezpieczeństwa dla całej transakcji i sprzyja budowaniu zaufania do sprzedawcy.

Znaczna większość użytkowników telefonów komórkowych ma duże obawy przed odebraniem lub zadzwonieniem pod numer z obcego kraju. Nie inaczej jest w przypadku Czechów, dlatego dobrą praktyką jest zapewnienie sobie czeskiego numeru telefonu.

Czeska wyszukiwarka Seznam.cz notuje blisko 210 milionów wyświetleń miesięcznie, podczas gdy Google 460 milionów miesięcznie. Seznam.cz jest trzecią najpopularniejszą wyszukiwarką w Czechach, a zarazem jedną z najchętniej wykorzystywanych do robienia zakupów online. Brak reklamy w Seznam.cz to rezygnowanie z dużego potencjału lokalnej wyszukiwarki!

Czesi bardzo chętnie korzystają z porównywarek cenowych. Warto więc zadbać o obecność w nich własnej oferty oraz wykorzystanie ich możliwości reklamowych. Do najpopularniejszych należą heureka.cz lub zbozi.cz.

Obecny konsument jest bardzo świadomym odbiorcą, który przed zakupem szuka opinii na temat firmy i jej produktów. Trend ten dotyczy całego świata i nie inaczej jest w Czechach. Dobrze jest więc zadbać o recenzje w języku czeskim,

​Czesi przykładają dużą uwagę do ceny produktu i chętnie korzystają z porównywarek cenowych. Brak konkurencyjnych stawek może sprawić, że nawet pomimo ładnie wyglądającej witryny, klient wybierze inny sklep oferujący niższą cenę.

To drugi z najistotniejszych czynników zakupowych. Brak dobrej jakości produktów sprawi, że dotychczasowy klient nie skorzysta ponownie z oferty sklepu i poszuka innej alternatywy.

Czesi aktywnie korzystają z mediów społecznościowych. Jeśli szukasz dodatkowych możliwości skalowania przychodów, to media społecznościowe są tym miejscem, które warto rozważyć w pierwszej kolejności.

Czesi dosyć chętnie komunikują się z e-sklepem, by poznać szczegóły oferty lub dopytać o jakość produktów. Brak obsługi w języku czeskim będzie bardzo zniechęcający.

Kwestią wartą podkreślenia jest fakt, że Czesi należą do kultury niskokontekstowej. To sprawia, że procedury, obietnice i wszystkie rzeczy spisane na papierze są dla mieszkańców tego kraju niezwykle ważne. Dotrzymywanie zapisanych, obiecanych kwestii stanowi o postrzeganiu naszego biznesu i jego wiarygodności.

Jak się okazuje, dla wielu Czechów walentynki 14 lutego są przereklamowane i obchodzone na siłę. Dlatego w swoim kalendarzu mają wyznaczony własny dzień, a nawet cały miesiąc na celebrowanie miłości. Wszystko dzieje się w maju, który Czesi zaczynają nie tylko Świętem Pracy, ale też świętem zakochanych (První máj). Tego dnia organizowane są festyny ludowe i witana jest także wiosna, kojarzona z budzeniem się nowych lub starych uczuć. Tradycją natomiast jest pocałunek pod drzewem zakochanych par – koniecznie pod wiśnią, jabłonią lub brzozą.

Dane wskazują, że do najczęściej wybieranych kategorii przez Czechów w kwestii wyboru prezentu należą: perfumy (25%), żywność (24%), bony upominkowe (9%) oraz elektronika (7%).

Analiza rynku czeskiego
Tomasz Kępa

Country Manager Czechia & Slovakia @Zaufane.pl/ Spolehliverecenze.cz

O Czechach mówi się, że są europejską potęgą w ilości e-shopów na jednego mieszkańca, średnio 5 e-shopów przypada na 1 Czecha. Mało się natomiast mówi o tym, że blisko połowa istniejących jest w złej kondycji finansowej, a na rynku już dłuższy czas małe e-commerce są skupowane przez większych graczy lub bankrutują. Polscy przedsiębiorcy mogą zaoferować tańsze i jakościowo lepsze produkty niż czeska konkurencja. Z tego powodu, Czechy są dobrym kierunkiem ekspansji.
Analiza rynku czeskiego
Hanna Marciniak

CEO hannamarciniak.eu

87% czeskich klientów preferuje zakupy w swoim języku. UX w języku czeskim to absolutna podstawa ekspansji na ten rynek, zarówno w branży B2C, jak i B2B. Dlatego nie tylko warto, ale wręcz koniecznie trzeba zainwestować w świetne tłumaczenia. Chcesz sprzedawać w Czechach? Przejrzysty i zrozumiały interfejs aplikacji, językowo poprawne opisy produktów czy zlokalizowane teksty marketingowe o odpowiednim tone of voice to dopiero początek. Czeski klient oczekuje całego procesu zakupowego i kompleksowej obsługi klienta w swoim języku.

Skorzystaj z sieci naszych partnerów

Twoją ekspansję wspieramy za pomocą między innymi:

Mówią o nas