Najpopularniejsze kategorie
Na podstawie raportu J. P. Morgan zachowania konsumenckie Czechów w ostatnich latach uległy zmianom przede wszystkim pod kątem średniej wartości koszyka. Stało się tak ze względu na odejście od okazjonalnych zakupów na rzecz zakupów o wyższej wartości m.in. sprzęcie AGD oraz elektronice. Stąd też kategorie takie jak elektronika i media z roku na rok pokazują wyższy potencjał.
Opinia o czeskich sklepach internetowych często głosi, że jest to rynek przywiązany do rodzimego języka i niechętnie korzystających z zagranicznych sklepów. Czesi są bardzo lojalnymi klientami swoich lokalnych sklepów internetowych. Tylko 23% czeskich e-konsumentów kupuje z innych krajów UE, a 15% z krajów spoza Unii. Mimo to Polska znajduje się w gronie TOP 3 rynków, z których Czesi korzystają najczęściej jeśli chodzi o wybór zagranicznego e-commerce.
67%
Niemcy
35%
Polska
27%
Słowacja
Czesi cenią sobie swobodę porównywania produktów, cen, metod płatności i dostawy, dlatego też porównywarki i marketplace’y są nieodłącznym elementem ich ścieżki zakupowej. Prawie 30% wyszukiwań produktów odbywa się za ich pośrednictwem. Porównywarki cen mogą okazać się ważnym kanałem do zwiększenia wiedzy klientów o Twojej firmie, a także sposobem na zdobycie ich zaufania. W trakcie ekspansji na ten rynek warto rozważyć działania m.in. na Heureka.cz, gdzie można korzystać zarówno z bezpłatnego konta, jak i konta premium. Jeśli reklamujesz się w branży fashion nieodłączna będzie jedna z największych wyszukiwarek w tej branży – GLAMI.
Największe sklepy internetowe i marketplace
Dostawa
Płatności
Social Media
Udział użytkowników Social Media dynamicznie rośnie z roku na rok (9% YoY). Już 77% czeskiej populacji, czyli ok. 8 mln osób, to aktywni użytkownicy social mediów. Szczególnie istotne są grupy wiekowe użytkowników posługujących się tymi kanałami. Dla Czech największą grupę stanowią osoby w wieku 25-34 lata, następnie 18-24 i 35-44 lata.
75%
YouTube - 8 mln Czechów | Czesi często wykorzystują YT do wyszukiwania filmów - warto śledzić kanały specjalizujące się w dodawaniu nowości kinowych z dubbingiem/napisami czeskimi.
45%
Facebook - 5 mln Czechów | Potencjalny zasięg, jaki można osiągnąć w Czechach, to prawie 5 mln użytkowników.
32%
Instagram - 3,3 mln Czechów | Popularność Instagrama wzrosła względem 2021 roku o 20%. Z uwagi na to, że czesi mają sentyment do swojego języka, warto zadbać o odpowiednio prowadzony profil, nie tylko na FB, ale również na IG.
20%
LinkedIn - 2,2 mln Czechów | Dla biznesów B2B jest dopiero raczkującym kanałem. Potencjalny zasięg, względem populacji, jest co prawda wyższy niż w Polsce 19% vs 12%, ale zmiana rok do roku jest niższa +11% (dla CZ) vs 12% (PL) co wskazuje na wolniejszy rozwój tego kanału na rynku czeskim.
19%
TikTok - 1,9 mln Czechów | Potencjalny zasięg, jaki można osiągnąć w Czechach, to prawie 5 mln użytkowników.
15%
Pinterest - 1,5 mln Czechów | Czesi często wykorzystują YT do wyszukiwania filmów - warto śledzić kanały specjalizujące się w dodawaniu nowości kinowych z dubbingiem/napisami czeskimi.
13%
Twitter - 1,4 mln Czechów | Dla biznesów B2B jest dopiero raczkującym kanałem. Potencjalny zasięg, względem populacji, jest co prawda wyższy niż w Polsce 19% vs 12%, ale zmiana rok do roku jest niższa +11% (dla CZ) vs 12% (PL) co wskazuje na wolniejszy rozwój tego kanału na rynku czeskim.
12%
1,2 mln Czechów | Popularność Instagrama wzrosła względem 2021 roku o 20%. Z uwagi na to, że czesi mają sentyment do swojego języka, warto zadbać o odpowiednio prowadzony profil, nie tylko na FB, ale również na IG.
Wartość rynku reklamy
1000mln $
835mln $
432mln $
403mln $
363mln $
133mln $
Posiadanie czeskiej domeny
Strona w języku czeskim
Szybka dostawa towarów
Sklep internetowy na preferowanej platformie
Czeski konsument jest przyzwyczajony do funkcjonalności platform powszechnie wykorzystywanych w Czechach. Do takich należą: Shoptet, Nody, Shopify, WooCommerce, PrestaShop, OpenCart, Upgates, Magento
Certyfikat SSL - bezpieczeństwo zakupów
Brak certyfikatu SSL to bardzo prosta droga do tego, by odwiedzający witrynę zrezygnowali z jej przeglądania zaraz po wyświetleniu się komunikatu o potencjalnym zagrożeniu. Blisko 90% użytkowników rezygnuje z przeglądania strony bez certyfikatu SSL!
Wersja mobilna strony
Nieco ponad 91% Czechów korzysta z Internetu za pośrednictwem smartfona! Brak mobilnej wersji sklepu internetowego może więc stać się dużym ograniczeniem dla działań zmierzających do skalowania przychodów ze sprzedaży.
Czeski adres
Posiadanie czeskiego adresu firmy może być bardzo korzystne w kontekście budowania zaufania wśród klientów. Czesi znacznie chętniej kupują ze sklepów rodzimych niż zagranicznych.
Współpraca z przewoźnikami znanymi w Czechach
Czesi chętniej stawiają na rodzimych przewoźników, m.in. Zásilkovna, Česká pošta, PPL czy DPD.
Możliwość zwrotu towaru na terenie kraju
Udostępnienie możliwości zwrotu towaru na teranie Czech sprzyja budowaniu zaufania do sklepu, a także stwarza większe poczucie pewności do oferty sprzedawcy.
Konto w czeskim banku
Posiadanie konta w czeskim banku stwarza większe poczucie bezpieczeństwa dla całej transakcji i sprzyja budowaniu zaufania do sprzedawcy.
Czeski numer telefonu
Znaczna większość użytkowników telefonów komórkowych ma duże obawy przed odebraniem lub zadzwonieniem pod numer z obcego kraju. Nie inaczej jest w przypadku Czechów, dlatego dobrą praktyką jest zapewnienie sobie czeskiego numeru telefonu.
Reklama w Seznam.cz
Czeska wyszukiwarka Seznam.cz notuje blisko 210 milionów wyświetleń miesięcznie, podczas gdy Google 460 milionów miesięcznie. Seznam.cz jest trzecią najpopularniejszą wyszukiwarką w Czechach, a zarazem jedną z najchętniej wykorzystywanych do robienia zakupów online. Brak reklamy w Seznam.cz to rezygnowanie z dużego potencjału lokalnej wyszukiwarki!
Obecność w porównywarkach cenowych:
Czesi bardzo chętnie korzystają z porównywarek cenowych. Warto więc zadbać o obecność w nich własnej oferty oraz wykorzystanie ich możliwości reklamowych. Do najpopularniejszych należą heureka.cz lub zbozi.cz.
Pozyskanie prawdziwych opinii i recenzji w języku czeskim
Obecny konsument jest bardzo świadomym odbiorcą, który przed zakupem szuka opinii na temat firmy i jej produktów. Trend ten dotyczy całego świata i nie inaczej jest w Czechach. Dobrze jest więc zadbać o recenzje w języku czeskim,
Cena
Czesi przykładają dużą uwagę do ceny produktu i chętnie korzystają z porównywarek cenowych. Brak konkurencyjnych stawek może sprawić, że nawet pomimo ładnie wyglądającej witryny, klient wybierze inny sklep oferujący niższą cenę.
Jakość produktów
To drugi z najistotniejszych czynników zakupowych. Brak dobrej jakości produktów sprawi, że dotychczasowy klient nie skorzysta ponownie z oferty sklepu i poszuka innej alternatywy.
Reklama produktów w mediach społecznościowych
Czesi aktywnie korzystają z mediów społecznościowych. Jeśli szukasz dodatkowych możliwości skalowania przychodów, to media społecznościowe są tym miejscem, które warto rozważyć w pierwszej kolejności.
Personel posługujący się językiem czeskim
Czesi dosyć chętnie komunikują się z e-sklepem, by poznać szczegóły oferty lub dopytać o jakość produktów. Brak obsługi w języku czeskim będzie bardzo zniechęcający.
Rzetelność sklepu internetowego
Kwestią wartą podkreślenia jest fakt, że Czesi należą do kultury niskokontekstowej. To sprawia, że procedury, obietnice i wszystkie rzeczy spisane na papierze są dla mieszkańców tego kraju niezwykle ważne. Dotrzymywanie zapisanych, obiecanych kwestii stanowi o postrzeganiu naszego biznesu i jego wiarygodności.
Kiedy Czesi celebrują Święto Miłości?
Jak się okazuje, dla wielu Czechów walentynki 14 lutego są przereklamowane i obchodzone na siłę. Dlatego w swoim kalendarzu mają wyznaczony własny dzień, a nawet cały miesiąc na celebrowanie miłości. Wszystko dzieje się w maju, który Czesi zaczynają nie tylko Świętem Pracy, ale też świętem zakochanych (První máj). Tego dnia organizowane są festyny ludowe i witana jest także wiosna, kojarzona z budzeniem się nowych lub starych uczuć. Tradycją natomiast jest pocałunek pod drzewem zakochanych par – koniecznie pod wiśnią, jabłonią lub brzozą.
Jakie prezenty najczęściej kupują Czesi?
Dane wskazują, że do najczęściej wybieranych kategorii przez Czechów w kwestii wyboru prezentu należą: perfumy (25%), żywność (24%), bony upominkowe (9%) oraz elektronika (7%).
Country Manager Czechia & Slovakia @Zaufane.pl/ Spolehliverecenze.cz
CEO hannamarciniak.eu