Najpopularniejsze kategorie
Według portalu ecommercedb.com elektronika należy do najchętniej wybieranych kategorii zakupowych przez hiszpańskich e-klientów, na które co roku przeznaczają najwięcej pieniędzy. Hiszpanie często też zamawiają zabawki i ubrania. Jeśli chodzi o wydatki hiszpańskich konsumentów, to warto dodać, że w porównaniu do 2023 roku wszystkie kategorie odnotowały wzrost, a szczególnie żywność o ponad 25%, meble o ponad 23% oraz moda o ponad 18%.
Wydatki hiszpańskich e-klientów na wymienione kategorie:
Elektronika: 8 mld $
Moda i obuwie: 7 mld $
Kosmetyki: 2 mld $
Meble: 2 mld $
Żywność: 4 mld $
Hobby: 680 mln $
Hiszpańscy e-klienci chętnie dokonują zakupów na zagranicznych rynkach, zwłaszcza w sklepach z Chin, Niemiec i Stanów Zjednoczonych. Ponad 70% z nich nie ma obaw związanych z zakupami poza granicami kraju, a najczęściej korzystają z platform takich jak Amazon (90%), eBay czy AliExpress. Zakupy na zagranicznych rynkach stanowią znaczący udział w hiszpańskim e-commerce, odpowiadając za 21% całkowitej sprzedaży online.
53%
Chiny
10%
Niemcy
8%
USA
Hiszpańscy konsumenci często porównują ceny i poszukują promocji przed finalizacją zakupu, co sprawia, że porównywarki cenowe odgrywają istotną rolę w ich decyzjach zakupowych. Najpopularniejsze platformy, takie jak idealo.es z bazą 30 milionów produktów oraz tiendas.com z ofertą 10 milionów artykułów, pomagają hiszpańskim klientom znaleźć najlepsze okazje. Ważne więc, by w strategii uwzględnić analizy cen konkurencji, aby lepiej dostosować ofertę do oczekiwań świadomych i wymagających e-klientów.
Największe sklepy internetowe i marketplace
Analiza sklepów internetowych o najmocniejszej pozycji na danym rynku powinna odnosić się do tego, czy stanowią dla naszej oferty bezpośrednią konkurencją lub czy w swojej ofercie posiadają produkty, które zamierzamy sprzedawać we własnym e-commerce. Dzięki takiej analizie możemy określić, jak liderzy branży wpłyną na jakość, efektywność oraz koszt naszych reklam.
Najpopularniejszą witryną e-commerce w Hiszpanii jest bez wątpienia Amazon, który generuje około 40% udziału w rynku i przyciąga ponad 20 milionów odwiedzających miesięcznie. Wysoką popularnością cieszą się także eBay.es oraz El Corte Inglés, największa sieć domów towarowych w kraju. Znacznym zainteresowaniem e-klientów cieszy się sieć supermarketów Carrefour oraz największa hiszpańska sieć supermarketów Mercadona.es. Na liście popularnych witryn e-commerce znajduje się także m.in. francuski detalista Fnac.es, oferujący książki, muzykę, gry, gadżety oraz sprzęt elektroniczny, globalnie znany Aliexpress czy hiszpańska firma odzieżowa Zara.
Dostawa
Zgodnie z badaniem IAB Spain, 58% hiszpańskich konsumentów liczy na to, że ich zamówienia online dotrą w ciągu trzech dni. Co więcej, aż 25% kupujących jest gotowych dopłacić za dostawę w tym samym dniu. Ponadto, dla 76% klientów bezpłatna dostawa pozostaje najważniejszym czynnikiem, znacząco wpływającym na ich decyzje zakupowe. Równie istotny jest czas dostawy (58,6%) oraz jego elastyczność (53,1%). Hiszpanie wyróżniają się także na tle innych Europejczyków w kwestii śledzenia przesyłek, ponieważ robią to zdecydowanie częściej, co odzwierciedla ich wyraźne oczekiwania względem terminowości i przejrzystości dostaw.
Wśród hiszpańskich e-konsumentów najczęściej wybieranym dostawcą zamówień jest narodowy operator pocztowy, Correos, który cieszy się dużym zaufaniem i popularnością. Równie uznaną firmą kurierską jest SEUR, będący częścią międzynarodowej grupy DPD, oferujący szeroką gamę usług dostawczych. Hiszpanie często korzystają również z usług globalnych gigantów, takich jak UPS, DHL i GLS, które dzięki swojej rozbudowanej infrastrukturze zapewniają szybką i niezawodną realizację przesyłek.
Najpopularniejsi dostawcy: Narodowy Urząd pocztowy Correos; SEUR; UPS; DHL; GLS.
Płatności
Social Media
W Hiszpanii z mediów społecznościowych korzysta prawie 84% społeczeństwa, czyli 40 mln osób. Prognozuje się, że do 2029 roku do tej grupy dołączy prawie 3,5 mln Hiszpanów. Największą grupę stanowią osoby w wieku 25-34 lata, następnie 35-44 lata i dalej 18-24 lata. Wśród platform społecznościowych o największym zasięgu reklamowym znajdują się Youtube, następnie Instagram, a podium zamyka ex aequo Facebook oraz LinkedIn. Pokolenie millenialsów oraz pokolenie Z chętnie kupuje poprzez platformy społecznościowe – średnio 3 razy w miesiącu, a średni koszt zamówienia wynosi ponad 140 €.
82%
Z YouTube w Hiszpanii korzysta prawie 40 milionów użytkowników, mimo że nie jest to najczęściej wybierana sieć społecznościowa w kraju, ustępując miejsca Instagramowi.
40%
19 mln Hiszpanów jest użytkownikami Facebooka. Ponad 85% przekierowań na strony zewnętrzne pochodzi z tego serwisu poprzez wejścia użytkowników, korzystających z różnych urządzeń. W przypadku zakupów dokonywanych przez portale społecznościowe najbardziej popularny jest właśnie Facebook Marketplace.
50%
Instagram w Hiszpanii jest używany przez 24 miliony osób, będąc najchętniej wybieraną siecią społecznościową. W porównaniu z 2023 rokiem zasięg reklamowy wzrósł o ponad 2 miliony użytkowników. Spośród wszystkich portali, to właśnie Instagram dominuje w kwestii dokonywania zakupów przez młode pokolenia.
40%
Z LinkedIn w Hiszpanii korzysta 19 milionów użytkowników. Platforma zyskuje na popularności, ponieważ w ciągu roku dołączyło do niej 2 mln nowych użytkowników.
33%
Użytkownikami TikToka jest prawie 17 mln mieszkańców Hiszpanii w wieku 18 lat i starszych. Trzeba dodać, że TikTok Shop zyskuje na popularności i staje się coraz chętniej wybieraną platformą zakupową w różnych grupach wiekowych.
25%
Z platformy X korzysta blisko 12 mln osób, z czego ponad 60% stanowią mężczyźni.
8%
Snapchat ma ok. 4 mln użytkowników w Hiszpanii. Odbiorcami reklam w większym stopniu są kobiety, które stanowią ok. 64%
Wartość rynku reklamy
6 mld $
5 mld $
2 mld $
1 mld $
2 mld $
1 mld $
Preferencje zakupowe hiszpańskich e-klientów
Największe obawy hiszpańskich konsumentów
Sytuacje, które irytują hiszpańskich e-klientów w kontakcie ze sklepem
Lokalizacja oferty
Tłumaczenie oferty sklepu na lokalny język jest niezbędne, aby skutecznie dotrzeć do klientów na nowych rynkach. 76% hiszpańskich użytkowników wybiera produkty z opisami w ojczystym języku, co zwiększa ich komfort i zaufanie do sklepu. Ponadto, 73% e-konsumentów uważa, że opinie o produktach powinny być również dostępne w języku hiszpańskim, co ma duże znaczenie przy podejmowaniu decyzji zakupowych. Co istotne, 40% klientów rezygnuje z zakupu, jeśli proces transakcji nie jest dostępny w ich języku, co podkreśla, jak ważne jest pełne dostosowanie oferty do oczekiwań hiszpańskich klientów.
Wersja mobilna strony
Aż 74% Hiszpanów preferuje zakupy internetowe za pośrednictwem smartfonów. Wobec tego, posiadanie zoptymalizowanej wersji mobilnej strony jest absolutnie niezbędne, gdyż jej brak lub niedostosowanie może znacznie obniżyć poziom sprzedaży.
Strona i obsługa klienta po hiszpańsku
Ważne jest, aby strona internetowa oraz obsługa klienta posługiwały się językiem hiszpańskim, a w niektórych przypadkach uwzględniały też lokalne dialekty – Hiszpanie w różnych regionach kraju posługują się także językiem baskijskim, galicyjskim, katalońskim i walenckim.
Dodatkowo trzeba być świadomym niuansów kulturowych. Lepiej unikać humoru lub obrazów, które będą utrwalały stereotypy dotyczące kultury hiszpańskiej – np. zbyt uproszczone obrazy walki byków czy tańca flamenco.
Ustawa opakowaniowa w Hiszpanii
Jeśli sprzedajesz produkty pakowane hiszpańskim konsumentom lub za pośrednictwem platformy w Hiszpanii, musisz przestrzegać rygorystycznych przepisów dotyczących opakowań, które są częścią dyrektywy UE. Hiszpańskie regulacje są bardziej surowe niż np. w Holandii, a każda firma wprowadzająca na rynek jakiekolwiek materiały opakowaniowe musi być zarejestrowana. Firmy z oddziałem w Hiszpanii muszą oprócz tego opracować plan zapobiegania, który określa, jak zamierzają ograniczyć ilość opakowań.
Ekologia i zrównoważony rozwój
W Hiszpanii rośnie zainteresowanie ekologicznymi opcjami dostawy – aż 64% konsumentów deklaruje gotowość do zapłacenia więcej za rozwiązania przyjazne środowisku, co wynika z rosnącej świadomości ekologicznej.
Ulubiony dzień i godzina na robienie zakupów
Ulubionym dniem Hiszpanów na zakupy w internecie jest poniedziałek o godzinie 21:00.
Wzmacnianie wiarygodności sklepu w Hiszpanii
Confianza Online to renomowany hiszpański portal, który certyfikuje strony internetowe pod kątem ich jakości i etycznych praktyk, oferując pieczęć, która gwarantuje wysokie standardy bezpieczeństwa i ochrony konsumentów. Dodatkowo, w partnerstwie z eKomi, oferują pieczęć prawdziwych opinii, co może poprawić reputację sklepu internetowego, zwiększając jego wiarygodność.
CEE Business Development Director w Salesupply Poland Fulfillment
CEO & Founder w ecommerce.legal