Błąd 404 — czym jest i jak go naprawić?

Błędy na stronach internetowych, zarówno te mniejszego kalibru, jak i nieco poważniejsze, są chlebem powszednim w sieci. Co więcej, niektóre z nich pojawiają się częściej od innych i to do tego stopnia, że kojarzą je nie tylko osoby zawodowo zajmujące się ich eliminowaniem, ale również zwyczajni użytkownicy internetu. Zapewne większość z nas przynajmniej raz w życiu zetknęła się z komunikatem „404 page not found”. Niezwykle irytującym, zwłaszcza gdy powstrzymuje przed odnalezieniem pilnie potrzebnej informacji, usługi bądź produktu. W niniejszym artykule przyjrzymy się dokładniej, czym jest błąd 404, z jakiej przyczyny może powstać oraz w jaki sposób się z nim uporać.
Nie czekaj na sukces – działaj!
Skontaktuj się z nami już dziś, aby dowiedzieć się, jak nasze rozwiązania mogą pomóc Twojemu biznesowi osiągnąć nowe wyżyny. Nasz zespół ekspertów jest gotowy, aby wspierać Cię na każdym kroku – od strategii po realizację. Z nami Twój biznes nie zna granic. Zacznij swoją podróż do sukcesu teraz!
Spis treści

Błąd 404 — co oznacza?

Błąd 404 to kod odpowiedzi serwera z grupy 4xx, który informuje, że nie odnaleziono danej strony internetowej, ponieważ nie znajduje się ona w podanej lokalizacji. Oznacza to, że strona zwyczajnie nie istnieje. Serwer nie może zatem odnaleźć danego zasobu, chociaż przeglądarka się z nim połączyła. Jak wygląda to w praktyce?

Otóż gdy użytkownik wpisuje adres danej strony do przeglądarki, przeglądarka wysyła żądanie do serwera, aby ten zwrócił mu konkretne dane. Jeżeli serwer nie napotka żadnych problemów, odeśle odpowiedź do przeglądarki w postaci działającej strony internetowej. Taka strona zwraca kod HTTP 200, co oznacza, że wszystko jest w porządku. W takiej sytuacji użytkownik zobaczy zawartość witryny na swoim ekranie. W przeciwnym wypadku, gdy serwer nie będzie mógł znaleźć żądanego pliku, zwróci on kod błędu 404. Użytkownik zostanie wtedy poinformowany o występującym błędzie za pomocą komunikatu o statusie 404.

Wszystkie kody z grupy 4xx oznaczają, że dane żądanie nie może zostać spełnione, ponieważ występuje problem po stronie klienta (przeglądarki lub innego urządzenia, dzięki któremu uzyskano dostęp do aplikacji). Każda cyfra w kodzie ma swoje odrębne znaczenie. W przypadku kodu 404 wygląda to następująco:

  • Pierwsza cyfra 4 – informacja o błędzie po stronie klienta (np. błędnie wpisany adres URL).
  • Cyfra 0 – jest częścią specyfikacji błędu. 
  • Druga cyfra 4 – informuje o braku żądanych zasobów (strona nie istnieje).

Jakie są przyczyny statusu 404?

Występowanie strony błędu 404 często wiąże się z przeniesieniem danej podstrony w inne miejsce, usunięciem jej, czy ze zwyczajną pomyłką podczas wpisywania adresu URL. Podczas przeprowadzania audytu SEO zwracamy uwagę na przyczynę występowania statusu 404, gdyż determinuje ona sposób jego naprawy. Z tego powodu warto poznać przynajmniej te najczęściej spotykane:

  • Błędnie wpisany adres URL – bardzo częstym powodem występowania błędu 404 na stronie jest niepoprawnie wpisany adres URL. Za każdym razem, gdy pojawi się informacja o statusie 404, warto sprawdzić, czy we wpisanym adresie URL nie znajduje się tzw. literówka, czy zachowano poprawną pisownię lub we właściwy sposób użyto ukośników.
  • Zmiana struktury adresów URL – błąd pojawi się również wtedy, gdy zmienimy na stronie strukturę adresów URL. W takiej sytuacji wpisanie adresu URL podstrony za pomocą starej struktury spowoduje zwrot kodu 404.
  • Usunięta strona – jeżeli dana strona była zaindeksowana w wyszukiwarce i generowała ruch, przez pewien czas po jej usunięciu użytkownicy nadal mogą ją odwiedzać za sprawą linków prowadzących do tej podstrony. Mogą się one znajdować w wyszukiwarkach, na innych podstronach lub zewnętrznych domenach. W tym przypadku użytkownicy spotkają się z komunikatem o występowaniu błędu 404 na tej podstronie. Podobny efekt przyniosą także linki do nieistniejących stron umieszczone w sitemapie.
  • Problem z plikiem .htaccess – jedną z funkcji, którą spełnia plik .htaccess, jest możliwość konfiguracji adresów URL. Zmiana zawartości tego pliku może zatem spowodować pojawienie się błędu 404. Jeżeli to jest powód jego występowania, rozwiązaniem może być ponowne odtworzenie pliku .htaccess z kopii zapasowej.
  • Uprawnienia CHMOD – kłopot można zidentyfikować za pomocą komunikatu o błędzie 404. Jeżeli zawiera on informację o braku uprawnień dostępu do strony, przyczyną występowania błędu mogą być problemy z uprawnieniami CHMOD. Ustawienia atrybutów CHMOD różnią się w zależności od używanego systemu CMS, natomiast z reguły rozwiązaniem jest dostosowanie uprawnień dostępów za pomocą klienta FTP.
  • Wyłączony moduł mod_rewrite – narzędzie to jest często używane w popularnych systemach CMS, takich jak np. WordPress i pozwala skorzystać z przyjaznych adresów URL na stronie internetowej. Aktywacja możliwości wyświetlania takich linków, gdy mod_rewrite jest wyłączony, może doprowadzić do powstania błędu 404 na stronie.

Z punktu widzenia poprawnej optymalizacji strony internetowej zawsze powinno się dążyć do tego, aby stron wywołujących inny kod odpowiedzi serwera niż 200 było jak najmniej. Strony z kodem HTTP 404 mogą się pojawiać (o czym wspomina samo Google) i nie wpływają bezpośrednio na pozycjonowanie strony internetowej. Nie oznacza to jednak, że powinno się je pozostawiać bez rozwiązania.

Głównym powodem, dla którego należy rozprawić się z błędem 404, są złe doświadczenia użytkownika na stronie internetowej. Po napotkaniu tej niedogodności najprawdopodobniej opuszczą oni Twoją witrynę, co już samo w sobie jest niepożądane. Dodatkowo na zachowanie użytkowników zwrócą uwagę algorytmy wyszukiwarek. Jeżeli zauważą, że użytkownicy szybko opuszczają stronę, mogą uznać, że jej zawartość nie odpowiada intencji wyszukiwania odbiorcy. Taka interpretacja algorytmów negatywnie odbije się na pozycjach witryny w wynikach wyszukiwania.

Jak naprawić błąd 404?

Po zidentyfikowaniu przyczyn powstawania błędu 404, można przystąpić do jego naprawy. W analogiczny sposób jak podczas analizy przyczyn, przyjrzyjmy się sposobom ich rozwiązania: 

  • Błędnie wpisany adres URL – aby rozwiązać problem, sprawdź poprawność wpisanego adresu URL. Upewnij się, że nie ma w nim literówek oraz zweryfikuj poprawne użycie ukośników.
  • Zmiana struktury adresów URL – ustaw przekierowanie 301 ze starej struktury adresów URL na nową strukturę, aby użytkownicy i wyszukiwarki mogły prawidłowo znaleźć zasoby.
  • Usunięta strona ustaw przekierowanie 301 do podobnej zawartości lub kategorii nadrzędnej, po czym usuń linki do usuniętej strony z sitemapy i wszelkich odnośników.
  • Problem z plikiem .htaccess – odtwórz plik .htaccess z kopii zapasowej. Upewnij się, że plik jest poprawnie skonfigurowany.
  • Uprawnienia CHMOD – dostosuj uprawnienia CHMOD za pomocą klienta FTP, aby zapewnić właściwy dostęp do plików i folderów. Sprawdź ustawienia w zależności od używanego systemu CMS.
  • Wyłączony moduł mod_rewrite – włącz moduł mod_rewrite na serwerze, aby umożliwić działanie przyjaznych adresów URL.

Ogólne zasady i najlepsze praktyki w usuwaniu błędów 404

Najpopularniejszym i często najskuteczniejszym sposobem naprawy błędu 404 jest przekierowanie 301 do podobnych podstron. Jeżeli nie ma takiej podstrony w obrębie witryny, można przekierować ją do kategorii nadrzędnej. Unikaj za to przekierowywania do strony głównej, chyba że jest to konieczne. Jeżeli strona z błędem 404 nie generuje żadnego ruchu i nie jest istotna, usuń ją z indeksu wyszukiwarek, sitemapy i wszystkich odnośników. Zawsze pamiętaj o zaktualizowaniu linków wewnętrznych oraz zewnętrznych po usunięciu lub zmianie strony.

Własna strona błędu 404

Dobrze zaprojektowana strona 404 może przyczynić się do pozostania użytkownika w witrynie oraz pomóc w wygenerowaniu konwersji. Warto więc odpowiednio zaplanować własną stronę błędu 404, zawierającą odpowiedni komunikat, ciekawą grafikę oraz linki do podstron, które mogą zainteresować użytkownika i tym samym zapobiec jego wyjściu z witryny. Samodzielne utworzenie strony 404 jest możliwe za pośrednictwem serwera, na którym opublikowana jest strona internetowa.

Przykład dobrej strony 404

Przykład właściwie zaprojektowanej strony zwracającej kod HTTP 404 znajduje się na naszej stronie internetowej. Po wpisaniu błędnego adresu URL użytkownik otrzyma komunikat o wystąpieniu błędu 404 razem z propozycjami podstron, które mogą go zainteresować i do których może przejść. Wszystko to okraszone jest szatą graficzną zgodną z identyfikacją wizualną marki.

Strona z błędem 404 na stronie internetowej Get Noticed Agency, zawierającej komunikat o występowaniu błędu oraz propozycje linków do podstron, które mogą zainteresować użytkownika.

Pozorny błąd 404

Pozorny błąd 404 występuje w sytuacji, gdy użytkownik widzi komunikat, że na danej podstronie występuje problem, ale jednocześnie zwraca ona kod 200 (sugerujący, że strona działa prawidłowo). Użytkownik zatem jest przekonany, że trafił na niedziałającą podstronę (po czym ją opuszcza), natomiast roboty Google dostrzegają sprzeczność pomiędzy zawartością strony a kodem odpowiedzi serwera.

Jak naprawić pozorny błąd 404?

Na samym początku należy zmienić ustawienia strony internetowej w taki sposób, aby nieistniejące strony zwracały kod z grupy 4xx. Spowoduje to, że wszystkie strony zawierające pozorny błąd 404 zamienią się w strony faktycznie zwracające kod błędu 404. Jeżeli dana podstrona z pozornym błędem 404 powinna zawierać treść i być dostępna dla użytkowników, należy podjąć działania w celu jej naprawy. W innym przypadku powinniśmy potraktować ją tak samo, jak zwyczajną stronę ze statusem 404 (najczęściej stosując przekierowanie 301 do najbliżej tematycznie spokrewnionej podstrony).

Podsumowanie

Kod odpowiedzi serwera 404 jest jednym z najczęściej występujących błędów na stronie internetowej, który potrafi skutecznie zniechęcić użytkownika do dalszego przeglądania witryny. Jego potencjalne konsekwencje mogą być bardzo dotkliwe dla biznesu oraz wizerunku marki, co jest dostatecznym powodem, aby go nie bagatelizować i zastosować odpowiednie działania naprawcze. Jeżeli posiadasz ten i inne problemy na swojej stronie internetowej, skontaktuj się z nami – przeanalizujemy ich przyczyny i wdrożymy niezbędne rozwiązania.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zapisz się do newslettera

Pozwól się zaskoczyć nowościami, poradami, darmowym dostępem do materiałów edukacyjnych. Otrzymuj powiadomienia o wpisach na naszym blogu i nie tylko!

Zapisz się do newslettera

Pozwól się zaskoczyć nowościami, poradami, darmowym dostępem do materiałów edukacyjnych. Otrzymuj powiadomienia o wpisach na naszym blogu i nie tylko!