Edytor Google Ads, czyli skuteczny sposób na ułatwienie sobie życia w codziennej pracy nad kampaniami.

Proces przygotowania struktury kampanii, skonfigurowanie wszystkich ustawień, czy dokonywanie jakichkolwiek zmian w panelu Google Ads bywa żmudnym i czasochłonnym procesem. W przypadku bardziej rozbudowanych kont jest to praca na wiele godzin, a nawet dni. Pewnie zastanawiasz się, czy można by było ją jakoś przyspieszyć, usprawnić i co więcej, wykonywać offline? ? Jest na to sposób! Narzędzie, do którego wystarczy podstawowa znajomość Excela. Dowiedz się, czym jest Edytor Google Ads, jakie ma funkcje oraz jak w szybki i praktyczny sposób możesz go wykorzystać w swojej codziennej pracy przy tworzeniu kampanii!
Nie czekaj na sukces – działaj!
Skontaktuj się z nami już dziś, aby dowiedzieć się, jak nasze rozwiązania mogą pomóc Twojemu biznesowi osiągnąć nowe wyżyny. Nasz zespół ekspertów jest gotowy, aby wspierać Cię na każdym kroku – od strategii po realizację. Z nami Twój biznes nie zna granic. Zacznij swoją podróż do sukcesu teraz!
Spis treści

Czym jest Edytor Google Ads? 

Edytor Google Ads to bezpłatna aplikacja do pobrania, umożliwiająca reklamodawcom zarządzanie kampaniami Google Ads. Narzędzie to ma za zadanie ułatwić i przyspieszyć codzienną pracę operacyjną na kontach. Nie sposób przecenić jego użyteczność, gdy mamy do czynienia z dużymi kampaniami ze sporą liczbą grup reklam, reklam i słów kluczowych. Aplikacja pomaga zaoszczędzić czas oraz daje możliwość szybkiej i zbiorczej edycji wielu kampanii jednocześnie bez obawy o wprowadzone zmiany, ponieważ wszystkie modyfikacje wejdą w życie dopiero po ich przesłaniu. Pracę można więc wykonać offline, gdyż Edytor nie wymaga stałego podłączenia do Internetu, a jedynie w momencie publikowania zmian. Jest bardzo prostym i praktycznym narzędziem – wystarczy podstawowa wiedza z jego funkcjonalności, żeby móc w pełni korzystać z dobrodziejstw, których nam dostarcza.  

Na jakie potrzeby odpowiada Edytor Google Ads? 

  • Szybkie wprowadzanie licznych zmian na wielu kampaniach i kontach jednocześnie.
  • Praca bez połączenia z Internetem – Edytor pozwala na pracę offline, co jest przydatne w sytuacjach, gdy nie mamy dostępu do sieci.
  • Szybki eksport i import danych, ułatwiający zarządzanie kampaniami.
  • Przenoszenie, kopiowanie i zmienianie elementów (tekstów, grafik, słów kluczowych itp.) między kampaniami, grupami reklam lub w reklamach.
  • Praca między kontami – Edytor pozwala na przenoszenie, kopiowanie lub zmienianie elementów między różnymi kontami.
  • Przeglądanie wprowadzonych zmian przed publikacją.
  • Weryfikacja kampanii pod kątem błędów – Edytor pomaga sprawdzić, czy w kampanii nie zostały zduplikowane słowa kluczowe.
  • Podnoszenie CPC na słowach kluczowych.
  • Szybkie uruchamianie funkcji – Edytor umożliwia wygodne korzystanie ze skrótów klawiszowych, co przyspiesza pracę w Google Ads.

Jak korzystać z Edytora Google Ads? 

  1. Najpierw należy pobrać Edytor. Po otwarciu programu pobieramy do niego jedno lub więcej kont. Wybieramy przycisk „Konta” w pasku narzędzi, a następnie wybieramy „+Dodaj”. Teraz poprosi nas o zalogowanie się – ja polecam zrobić to przez przeglądarkę. „Dalej” -> „Zezwól” -> „Gotowe”. 
  2. Wybieramy konto, dla którego chcemy wprowadzić zmiany -> „Otwórz” -> i tutaj zalecamy opcję „Wszystkie kampanie”, aby móc wprowadzać zmiany na całym koncie. 
  3. Po tym, jak otworzy nam się okno z danym kontem, dobrą praktyką jest zaktualizowanie wszelkich zmian na tym koncie (na wszelki wypadek). W tym celu wybieramy przycisk w pasku narzędzi „Pobierz najnowsze zmiany” –  „podstawowe” lub „więcej danych”. Warto pobrać najnowsze dane jeśli wiemy, że będziemy pracować w trybie offline. 
  4. Po pobraniu konta jest już ono gotowe do wprowadzania na nim zmian. 
  5. Wszelkie zmiany przesyłamy, korzystając z przycisku w pasku narzędzi, w prawym górnym rogu „Publikuj zmiany”. Postęp i wszelkie ewentualne błędy będziemy widzieć w dodatkowym okienku. Po opublikowaniu wszystkie zmiany automatycznie pojawią się na koncie Google Ads.

Legenda oznaczeń i symboli Edytora

Edytor Google Ads, czyli skuteczny sposób na ułatwienie sobie życia w codziennej pracy nad kampaniami.

Zielone kółko: (włączony, gotowy do opublikowania) 

Elementy włączone będą mieć zielony symbol obok.

Edytor Google Ads, czyli skuteczny sposób na ułatwienie sobie życia w codziennej pracy nad kampaniami.
Edytor Google Ads, czyli skuteczny sposób na ułatwienie sobie życia w codziennej pracy nad kampaniami.

Plus (+): dodany
Pogrubienie: nieopublikowana zmiana

Elementy „świeże”, czyli nowo dodane, będą widoczne jako pogrubione oraz będą miały obok symbol „+”.

Edytor Google Ads, czyli skuteczny sposób na ułatwienie sobie życia w codziennej pracy nad kampaniami.
Edytor Google Ads, czyli skuteczny sposób na ułatwienie sobie życia w codziennej pracy nad kampaniami.

Delta (∆): zmiana
Pogrubienie: zmiana lokalna

Elementy zmienione będą widoczne jako pogrubione, oraz będą miały obok symbol szarej „Δ”.

Edytor Google Ads, czyli skuteczny sposób na ułatwienie sobie życia w codziennej pracy nad kampaniami.
Edytor Google Ads, czyli skuteczny sposób na ułatwienie sobie życia w codziennej pracy nad kampaniami.

Minus (-): usunięcie 

Przekreślenie: usunięte 

Elementy usunięte będą przekreślone w przypadku kampanii i grup reklam, a pozostałe elementy będą miały symbol „-„ oraz „X”.

Edytor Google Ads, czyli skuteczny sposób na ułatwienie sobie życia w codziennej pracy nad kampaniami.
Edytor Google Ads, czyli skuteczny sposób na ułatwienie sobie życia w codziennej pracy nad kampaniami.

Szary kolor: wstrzymana albo usunięta kampania lub grupa reklam

Wstrzymane kampanie i grupy reklam będą wyszarzone, natomiast pozostałe zamiast symbolu włączonego – zielonego kółka – będą mieć dwie kreski II, symbolizujące ich wstrzymanie.

Edytor Google Ads, czyli skuteczny sposób na ułatwienie sobie życia w codziennej pracy nad kampaniami.

Czerwone kółko: błąd

Oznacza błąd krytyczny, wymagający natychmiastowej poprawy, aby mogły zostać wprowadzone zmiany.

Edytor Google Ads, czyli skuteczny sposób na ułatwienie sobie życia w codziennej pracy nad kampaniami.

Żółta (Δ) 

Z wykrzyknikiem w środku oznacza ostrzeżenie, rzeczy do poprawy. Nie są to raczej błędy wymagające interwencji, a uwagi podobne do rekomendacji podsuwane przez system. Jest ich za to bardzo dużo przy bardziej rozbudowanych kontach.

Edytor Google Ads, czyli skuteczny sposób na ułatwienie sobie życia w codziennej pracy nad kampaniami.

System także naprowadza nas na element wymagający poprawy – ikonka jest widoczna na liście po lewej stronie panelu, a po dotarciu do elementu docelowego jest szczegółowa informacja, dotycząca danego błędu na dolnym pasku. 

Edytor Google Ads, czyli skuteczny sposób na ułatwienie sobie życia w codziennej pracy nad kampaniami.

Istnieje też możliwość edytowania kryteriów naruszenia. Chcąc to zrobić wchodzimy w zakładkę „Zarządzaj” -> „Zaawansowane narzędzia” -> „Reguły niestandardowe”. 

Edytor Google Ads, czyli skuteczny sposób na ułatwienie sobie życia w codziennej pracy nad kampaniami.


W tym miejscu możemy usunąć pojedyncze kryteria, określające naruszenie reguł, całkowicie wstrzymać lub dodać nowe, skopiować, wyciąć, przywrócić ustawienia domyślne itp. 

Edytor Google Ads, czyli skuteczny sposób na ułatwienie sobie życia w codziennej pracy nad kampaniami.


Tworzenie kampanii

Dla zobrazowania, jak dużym ułatwieniem przy tworzeniu kampanii w sieci wyszukiwania jest Edytor Google Ads w kolejnych krokach, opiszemy sobie krok po kroku proces jej powstawania. 

Przygotowujemy sobie arkusz w Excelu/Google Sheets (sheets.new) ze strukturą naszej kampanii tak, jak poniżej:

Edytor Google Ads, czyli skuteczny sposób na ułatwienie sobie życia w codziennej pracy nad kampaniami.

Struktura naszej kampanii to następujące kolumny:

kampania 

grupa reklam

słowo kluczowe

typ dopasowania słowa kluczowego

Następnie całość kopiujemy i wklejamy poprzez opcję „Importuj” -> „Wklej tekst…” -> „Przetwórz”. 

Edytor Google Ads, czyli skuteczny sposób na ułatwienie sobie życia w codziennej pracy nad kampaniami.
Edytor Google Ads, czyli skuteczny sposób na ułatwienie sobie życia w codziennej pracy nad kampaniami.

Pozostałe wymagane kolumny m.in. z tekstami reklamowymi można zrobić w osobnej zakładce arkusza. 

Uwaga (!): ważne, aby nazwa kampanii w osobnej zakładce była dokładnie taka sama, jak w przypadku struktury kampanii – nie może się różnić ani jedną literką. Wtedy po kolejnym przesłaniu tekstu do Edytora automatycznie przypisze on wszelkie zmiany i dodatki do tej kampanii. 

Dla przykładu dodatkowy arkusz ze strukturą reklam powinien w sobie zawierać kolumny:  

  • kampania (nazwa ta sama, co w przypadku struktury),
  • grupa reklam (nazwa ta sama, co w przypadku struktury),
  • nagłówek 1 (uwaga: maksymalnie 30 znaków),
  • nagłówek 2 (uwaga: maksymalnie 30 znaków), 
  • nagłówek 3 (uwaga: maksymalnie 30 znaków), 
  • linia tekstu 1 (uwaga: maksymalnie 90 znaków),
  • linia tekstu 2 (uwaga: maksymalnie 90 znaków),
  • ścieżka 1 (uwaga: maksymalnie 15 znaków), 
  • ścieżka 2 (uwaga: maksymalnie 15 znaków), 
  • końcowy URL.

I tak samo, jak w przypadku struktury, całość kopiujemy i wklejamy poprzez opcję „Importuj” -> „Wklej tekst…” -> „Przetwórz”.

Po przesłaniu widzimy, czy wszystkie kolumny zostały prawidłowo dodane i nie ma w nich jakichś błędów. Edytor automatycznie wykryje zduplikowane 1:1 kolumny i nie doda ich przy importowaniu danych z pliku. Jest to sporym ułatwieniem przy bardzo zautomatyzowanej strukturze kampanii, która np. zawiera w sobie dużą ilość podobnych do siebie słów kluczowych. 

Edytor pokazuje też problemy krytyczne odpowiednim symbolem z legendy powyżej.

Kampania przygotowana i zaimportowana w ten sposób wymaga już tylko kosmetycznych uzupełnień, które można zrobić na poszczególnych elementach zbiorczo. Jest to duża oszczędność czasu w stosunku do ręcznego ich tworzenia – nawet w samym Edytorze bez konieczności dodawania każdego elementu struktury (grupy reklam, reklamy, słów kluczowych) kampanii osobno. 

Wprowadzanie zmian

Podstawowe zmiany wprowadzamy niemalże w taki sam sposób, jak wykonując czynności w plikach na komputerze. Zaznaczenie na elemencie np. kampanii i kliknięcie prawym przyciskiem myszy lub dodatkowym kliknięciem (na Macu), rozwija nam możliwość opcji, takich jak: Kopiuj, Wytnij, Zmień nazwę, Aktywuj, Wstrzymaj, Usuń, Przywróć itd.

Edytor Google Ads, czyli skuteczny sposób na ułatwienie sobie życia w codziennej pracy nad kampaniami.

Działają także znajome z obsługi komputera skróty klawiszowe jak:

Ctrl+Z | Cmd+Z Cofnij

Ctrl+Shift+Z | Cmd+Shift+Z Ponów

Ctrl+C | Cmd+C Kopiuj wybrane elementy

Ctrl+X | Cmd+Z Wytnij wybrane elementy
Ctrl+A | Cmd+A Zaznacz wszystkie elementy w widoku danych (polecam do wszystkich kampanii)

Ctrl+T | Cmd+T Pobierz najnowsze zmiany na koncie (najlepiej zanim zaczniemy pracę)

Ctrl+P | Cmd+P Publikuj zmiany

Ctrl+F | Cmd+F Szukaj

Lista wszystkich skrótów dla Windowsa: https://support.google.com/google-ads/editor/answer/54654?hl=pl
Lista wszystkich skrótów dla macOS: https://support.google.com/google-ads/editor/answer/57767?hl=pl

W przypadku potrzeby wprowadzenia zmian na bardziej konkretnych rzeczach, aplikacja oferuje szereg przydatnych dla warsztatu optymalizacyjnego opcji. Za ich pomocą odbywa się wspomniana edycja wielu elementów jednocześnie, np. kilkuset tekstów reklamowych, czy podmiana grafiki w kilkudziesięciu grupach reklam.

Wprowadzanie wielu zmian 

Edytor posiada specjalnie wbudowaną funkcję do wprowadzania zmian na kilku kampaniach jednocześnie. Aby z niej skorzystać najpierw wybieramy sobie konkretny typ, którym chcemy się zająć np. „Lokalizacje” w „Słowa kluczowe i kierowanie reklam”, a następnie opcję na pasku narzędzi „Edytuj” -> „Wprowadź wiele zmian” lub po prostu wykorzystujemy do tego skróty klawiszowe Ctrl + Shift + B czy Cmd + Shift + B. Pojawi nam się okno podobne do tego, w którym wkleiliśmy kampanie tekstową z Excela.
Edytor Google Ads, czyli skuteczny sposób na ułatwienie sobie życia w codziennej pracy nad kampaniami.

W lewym górnym rogu mamy informację, w jakiej konkretnej kategorii wprowadzamy zmiany. Także po lewej wybieramy sobie kampanie – mogą to być kampanie zaznaczone w momencie wybierania typu jednostki albo możemy je po prostu wybrać od nowa z tego poziomu. Na środkowym polu możemy określić rodzaj zmiany zbiorczej „Dodaj lub zaktualizuj„Zastąp” albo „Usuń” i w kolumnach określamy, jaka to ma być zmiana. W naszym przypadku wybieramy Location (Lokalizacja) i wpisujemy np. Warszawa, aby dodać do kampanii kierowanych na Poznań nową lokalizację. Dajemy „Przetwórz” i wprowadzone na poziomie roboczym zmiany będą od teraz widoczne poprzez pogrubienie do momentu ich publikacji. 

Zmiany w tekstach 

Powyższa metoda działa także w przypadku potrzeby dodania do różnych kampanii Searchowych (sieć wyszukiwania) jednej reklamy z jednym spójnym komunikatem np. a propos wiosennej promocji. 

Edytor Google Ads, czyli skuteczny sposób na ułatwienie sobie życia w codziennej pracy nad kampaniami.


Oprócz tego są też inne dostępne narzędzia, udzielające pomocy przy edycji tekstów. Jednym z nich jest opcja „Zamień tekst” (Ctrl+Alt+F | Cmd+Option+F), dzięki której możemy zmienić określone słowo w wybranym przez siebie tekście na inne.

Edytor Google Ads, czyli skuteczny sposób na ułatwienie sobie życia w codziennej pracy nad kampaniami.

Pozostałe opcje umożliwiają: 

Dołączenie jakiegoś tekstu na jego początku lub końcu

Edytor Google Ads, czyli skuteczny sposób na ułatwienie sobie życia w codziennej pracy nad kampaniami.

Zmiana wielkości liter 

Edytor Google Ads, czyli skuteczny sposób na ułatwienie sobie życia w codziennej pracy nad kampaniami.

Zmiana adresu URL

Edytor Google Ads, czyli skuteczny sposób na ułatwienie sobie życia w codziennej pracy nad kampaniami.

Zmiana stawek (dostępna na poziomie typów jednostek, w których są stawki do określenia np. słowa kluczowe)

Edytor Google Ads, czyli skuteczny sposób na ułatwienie sobie życia w codziennej pracy nad kampaniami.

Podsumowanie

Ciężko opisać wszystkie funkcjonalności Edytora w jednym artykule. Spektrum możliwości tego narzędzia potrafi usprawnić pracę oraz oszczędzić godziny poświęcone ręcznemu edytowaniu poszczególnych elementów kampanii. W tytułowej aplikacji zajmują one maksymalnie do 5 minut, w zależności od części, którą chcemy poprawić lub zmienić. Zachęcamy do dalszego zgłębiania tematu i samodzielnej nauki Edytora, który dzisiaj jest unikalnym dla platformy Google Ads narzędziem, a jego wydajność i wygodę, jaką zapewnia, można odczuć chociażby przy tworzeniu kampanii reklamowej w sposób ręczny na innej platformie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zapisz się do newslettera

Pozwól się zaskoczyć nowościami, poradami, darmowym dostępem do materiałów edukacyjnych. Otrzymuj powiadomienia o wpisach na naszym blogu i nie tylko!

Zapisz się do newslettera

Pozwól się zaskoczyć nowościami, poradami, darmowym dostępem do materiałów edukacyjnych. Otrzymuj powiadomienia o wpisach na naszym blogu i nie tylko!