Historia pisma zaczęła się od obrazków, malowanych na skałach uproszczonych rysunków, mających symbolizować słowa. Z czasem rysunki te ulegały coraz większemu uproszczeniu, aż doprowadziło to do powstania symbolicznych liter, zastępujących dźwięki zamiast całych słów. Tak minęły całe wieki, w międzyczasie powstał druk, który potem przeniósł się do świata cyfrowego, dając olbrzymie możliwości pracy ze słowem pisanym. Z czasem okazało się, że informacji jest tak wiele, że przekaz zaczyna ginąć lub staje się niewystarczjący, aby go szybko zrozumieć i przyswoić. I tu historia zatacza koło. Aby pomóc w odbiorze treści, zaczęto stosować… obrazki, czyli ikony.
Spis treści
TogglePo co stosować ikony w projektach graficznych?
W bardzo podstawowym ujęciu, ikony i piktogramy służą przekazywaniu informacji bez użycia słów. Niosą one znaczenie, które rozpoznajemy i identyfikujemy na pierwszy rzut oka. Ta ich właściwość daje bardzo szerokie możliwości zastosowania, m.in. projektowanie informacji (oznaczenia kierunków i ważnych miejsc w przestrzeniach publicznych, jak lotniska, muzea itp.), instrukcji obsługi urządzeń czy aplikacji mobilnych. Jesteśmy do nich przyzwyczajeni i nie zastanawiamy się, jak wyglądałby świat, w którym wszystkie informacje zapisane byłyby słownie.
Niektóre ikony bardzo szybko wrosły w świadomość użytkowników i nabrały znaczenia, które jest rozpoznawalne na całym świecie. Przykładem tego może być użycie ikony dyskietki, która w większości programów oznacza zapisywanie danych. Pomimo iż młodsi użytkownicy prawdopodobnie nigdy nie widzieli prawdziwej dyskietki na oczy, doskonale wiedzą, co oznacza ta ikona. Podobnie ma się sprawa z menu hamburgerowym, które weszło do użycia stosunkowo niedawno, podczas gdy dzisiaj jest w powszechnym użyciu, a jego znaczenie nie budzi żadnych wątpliwości.
Style ikon
Ikony prezentują wiele stylów, co daje możliwość ich spersonalizowania i dopasowania do wizji marki, tak aby poza komunikatem niosły też ze sobą wartości, jakie marka reprezentuje.
Spójność ikon z komunikacją marki
Ważna rola ikon sprawiła, że są one widoczne prawie w każdej nowo tworzonej aplikacji czy na stronie internetowej, jak i w innych materiałach związanych z identyfikacją wizualną marek. Projektując materiały, należy wziąć pod uwagę, jaki styl ikon będzie korespondował z komunikacją firmy. Podobnie jak w przypadku innych elementów graficznych, spójność w doborze ikon do marki jest bardzo ważna dla jej rozpoznawalności, a co za tym idzie, zaufania klientów.
7 najciekawszych baz darmowych ikon
Biorąc powyższe pod uwagę, warto zastanowić się nad zaprojektowaniem własnych ikon. Jednak jeśli jest to niemożliwe, np. przez brak budżetu, podobnie jak w przypadku innych materiałów, sieć oferuje wiele banków ikon, płatnych i darmowych. Oto niektóre z nich:
Duża baza, zawierająca ikony w każdym stylu oraz ilustracje. Oczywiście opcja darmowa jest okrojona, ale i tak na tyle szeroka, aby znaleźć coś dla siebie. Również opcje filtrowania pomagają w wyszukaniu najlepszej opcji.
Bardzo prosta baza, nie posiada filtrów, ale wyniki wyszukiwania są trafne.
Szeroka baza, dająca możliwość filtrowania po stylu czy kolorze/mono.
Baza oferująca wiele stylów ikon oraz filtrację ułatwiającą wyszukiwanie.
Bardzo ciekawa baza z wieloma kategoriami wyszukiwania, gdzie można znaleźć całe kolekcje ikon w jednym stylu. Dodatkowo bardzo prosto opisane warunki pobierania, jak i możliwość zobaczenia każdej ikony na jasnym i ciemnym tle.
Dość okrojona baza, ale w pełni darmowa oraz bardzo ujednolicona w stylu, co ma swoje zalety.
Dodatkowo, uzupełnieniem oficjalnej bazy jest strona fanowska materialdesignicons.com, gdzie znajdziemy kolejne zasoby ikon dokładnie w tym samym stylu.
Obszerna i ciekawa baza zarówno ikon, jak i ilustracji czy animacji Lottie. Daje wiele opcji filtrowania oraz przejrzysty wybór pobierania plików.
Przy stosowaniu ikon należy pamiętać, że mają one swoją ważną rolę w projekcie. Ich celem jest ułatwienie odbioru treści, poruszania się po aplikacji czy w przestrzeniach publicznych. Nie należy o tym zapominać, gdyż w przeciwnym razie stają się one jedynie ozdobnikami, które zaburzają sens, a wręcz wprowadzają dezorientację u odbiorcy.
Ich wielość, jak i powszechnie dostępne bazy dają możliwość ich personalizacji oraz dopasowania do własnego projektu czy komunikacji marki, dlatego bawmy się nimi, ale nie zapominajmy o ich nadrzędnej funkcji.