7 baz darmowych ikon do Twoich projektów graficznych oraz dlaczego ich potrzebujesz

Wyobrażałeś sobie kiedyś, jak wyglądałaby prognoza pogody bez charakterystycznych obrazków słońca czy chmur? W tym artykule powiemy Ci, dlaczego nie musisz oraz gdzie znajdziesz darmowe ikony do swoich projektów.

Historia pisma zaczęła się od obrazków, malowanych na skałach uproszczonych rysunków, mających symbolizować słowa. Z czasem rysunki te ulegały coraz większemu uproszczeniu, aż doprowadziło to do powstania symbolicznych liter, zastępujących dźwięki zamiast całych słów. Tak minęły całe wieki, w międzyczasie powstał druk, który potem przeniósł się do świata cyfrowego, dając olbrzymie możliwości pracy ze słowem pisanym. Z czasem okazało się, że informacji jest tak wiele, że przekaz zaczyna ginąć lub staje się niewystarczjący, aby go szybko zrozumieć i przyswoić. I tu historia zatacza koło. Aby pomóc w odbiorze treści, zaczęto stosować… obrazki, czyli ikony.

Po co stosować ikony w projektach graficznych?

W bardzo podstawowym ujęciu, ikony i piktogramy służą przekazywaniu informacji bez użycia słów. Niosą one znaczenie, które rozpoznajemy i identyfikujemy na pierwszy rzut oka. Ta ich właściwość daje bardzo szerokie możliwości zastosowania, m.in. projektowanie informacji (oznaczenia kierunków i ważnych miejsc w przestrzeniach publicznych, jak lotniska, muzea itp.), instrukcji obsługi urządzeń czy aplikacji mobilnych. Jesteśmy do nich przyzwyczajeni i nie zastanawiamy się, jak wyglądałby świat, w którym wszystkie informacje zapisane byłyby słownie. 

Niektóre ikony bardzo szybko wrosły w świadomość użytkowników i nabrały znaczenia, które jest rozpoznawalne na całym świecie. Przykładem tego może być użycie ikony dyskietki, która w większości programów oznacza zapisywanie danych. Pomimo iż młodsi użytkownicy prawdopodobnie nigdy nie widzieli prawdziwej dyskietki na oczy, doskonale wiedzą, co oznacza ta ikona. Podobnie ma się sprawa z menu hamburgerowym, które weszło do użycia stosunkowo niedawno, podczas gdy dzisiaj jest w powszechnym użyciu, a jego znaczenie nie budzi żadnych wątpliwości. 

Style ikon

Ikony prezentują wiele stylów, co daje możliwość ich spersonalizowania i dopasowania do wizji marki, tak aby poza komunikatem niosły też ze sobą wartości, jakie marka reprezentuje.

7 baz darmowych ikon do Twoich projektów graficznych oraz dlaczego ich potrzebujesz

Spójność ikon z komunikacją marki

Ważna rola ikon sprawiła, że są one widoczne prawie w każdej nowo tworzonej aplikacji czy na stronie internetowej, jak i w innych materiałach związanych z identyfikacją wizualną marek. Projektując materiały, należy wziąć pod uwagę, jaki styl ikon będzie korespondował z komunikacją firmy. Podobnie jak w przypadku innych elementów graficznych, spójność w doborze ikon do marki jest bardzo ważna dla jej rozpoznawalności, a co za tym idzie, zaufania klientów. 

7 baz darmowych ikon do Twoich projektów graficznych oraz dlaczego ich potrzebujesz

7 najciekawszych baz darmowych ikon

Biorąc powyższe pod uwagę, warto zastanowić się nad zaprojektowaniem własnych ikon. Jednak jeśli jest to niemożliwe, np. przez brak budżetu, podobnie jak w przypadku innych materiałów, sieć oferuje wiele banków ikon, płatnych i darmowych. Oto niektóre z nich:

  1. iconfinder.com

Duża baza, zawierająca ikony w każdym stylu oraz ilustracje. Oczywiście opcja darmowa jest okrojona, ale i tak na tyle szeroka, aby znaleźć coś dla siebie. Również opcje filtrowania pomagają w wyszukaniu najlepszej opcji.

7 baz darmowych ikon do Twoich projektów graficznych oraz dlaczego ich potrzebujesz
  1. iconmonstr.com

Bardzo prosta baza, nie posiada filtrów, ale wyniki wyszukiwania są trafne.

7 baz darmowych ikon do Twoich projektów graficznych oraz dlaczego ich potrzebujesz
  1. flaticon.com

Szeroka baza, dająca możliwość filtrowania po stylu czy kolorze/mono.

7 baz darmowych ikon do Twoich projektów graficznych oraz dlaczego ich potrzebujesz
  1. freeicons.io

Baza oferująca wiele stylów ikon oraz filtrację ułatwiającą wyszukiwanie.

7 baz darmowych ikon do Twoich projektów graficznych oraz dlaczego ich potrzebujesz
  1. ​​icons8.com

Bardzo ciekawa baza z wieloma kategoriami wyszukiwania, gdzie można znaleźć całe kolekcje ikon w jednym stylu. Dodatkowo bardzo prosto opisane warunki pobierania, jak i możliwość zobaczenia każdej ikony na jasnym i ciemnym tle.

7 baz darmowych ikon do Twoich projektów graficznych oraz dlaczego ich potrzebujesz
  1. Google Icons

Dość okrojona baza, ale w pełni darmowa oraz bardzo ujednolicona w stylu, co ma swoje zalety.

7 baz darmowych ikon do Twoich projektów graficznych oraz dlaczego ich potrzebujesz

Dodatkowo, uzupełnieniem oficjalnej bazy jest strona fanowska materialdesignicons.com, gdzie znajdziemy kolejne zasoby ikon dokładnie w tym samym stylu.

  1. iconscout.com

Obszerna i ciekawa baza zarówno ikon, jak i ilustracji czy animacji Lottie. Daje wiele opcji filtrowania oraz przejrzysty wybór pobierania plików.

7 baz darmowych ikon do Twoich projektów graficznych oraz dlaczego ich potrzebujesz

Przy stosowaniu ikon należy pamiętać, że mają one swoją ważną rolę w projekcie. Ich celem jest ułatwienie odbioru treści, poruszania się po aplikacji czy w przestrzeniach publicznych. Nie należy o tym zapominać, gdyż w przeciwnym razie stają się one jedynie ozdobnikami, które zaburzają sens, a wręcz wprowadzają dezorientację u odbiorcy. 

Ich wielość, jak i powszechnie dostępne bazy dają możliwość ich personalizacji oraz dopasowania do własnego projektu czy komunikacji marki, dlatego bawmy się nimi, ale nie zapominajmy o ich nadrzędnej funkcji. 

0 0 głosy
Ocena
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze

newsletter

Zapisz się do newslettera!

Nowości, porady, informacje o usługach zwiększających rentowność, darmowe materiały edukacyjne i dużo więcej. Wybierz jaka treść Cię interesuje i ciesz się swoją dawką wiedzy!

Wiedza to potęga, przeczytaj również:

Czym są rozszerzenia reklam Google Ads i jak je wdrożyć?

Czas czytania 8 min W świecie reklam Google Ads, gdzie walka między konkurencją o klienta jest zacięta, a uwaga użytkowników krótka, kluczowe jest wykorzystanie wszelkich dostępnych narzędzi w celu wyróżnienia się spośród tłumu. Wszyscy reklamodawcy walczą o to, aby to właśnie ich kreacja była najbardziej klikalna i zachęcająca do konwersji. Jednym z podstawowych sposobów na osiągnięcie tego jest używanie rozszerzeń reklam w sieci wyszukiwania.

Czytaj więcej >

Consent Mode – klucz do skuteczności strony i kampanii reklamowych

Czas czytania 2 min W dobie rosnącej świadomości na temat prywatności danych, właściwe zarządzanie zgodami użytkowników na stronach internetowych staje się nie tylko wymogiem prawnym, ale także kluczowym elementem budowania zaufania i transparentności. Wdrożenie skutecznego systemu do zarządzania zgodami jest niezbędne dla każdego właściciela witryny, szczególnie jeśli korzysta z narzędzi takich jak Google Analytics i Google Ads. Jest to istotne nie tylko z punktu widzenia zgodności z przepisami, takimi jak RODO, ale także dla zapewnienia maksymalnej efektywności narzędzi analitycznych i reklamowych.

Czytaj więcej >
0
Podziel się swoimi przemyśleniami, zostaw komentarz!x

Zapisz się do newslettera.

Poznawaj nowości w marketingu internetowym i porady dotyczące rozwoju biznesu!