Spis treści
ToggleRelacja: Polska-Czechy
Polskę i Czechy łączy współpraca naukowa, kulturowa i ekonomiczna, co jest niezwykle ważne w aspekcie biznesowym.
Republika Czeska należy do najważniejszych partnerów gospodarczych Polski, zajmując 5. miejsce pod względem obrotów handlowych. Czesi są drugim odbiorcą polskich towarów, zaś Polska jest dla Czech trzecim największym partnerem handlowym. Rejestrujemy wysokie, dodatnie saldo obrotów we wzajemnej wymianie, przekraczające ponad 20 mld EUR.
(źródło: gov.pl)
Bliskie sąsiedztwo wpływa również na turystykę, a rozwinięta infrastruktura drogowa i kolejowa obu krajów umożliwia łatwy transport towarów. Polska i Czechy są także podobne w swoich systemach politycznych i gospodarczych. Tym, co łączy je pod względem biznesowym, jest rosnąca popularność zakupów online. A to świetna wiadomość dla polskich przedsiębiorców, którzy chcieliby rozwinąć swój biznes właśnie na czeskim rynku.
Próg wejścia na czeski rynek e-commerce
Aspekty dotyczące obsługi klienta:
- Personel posługujący się językiem czeskim.
- Lokalny numer telefonu.
- Czeski adres siedziby firmy oraz adresu do zwrotu produktów.
- Konto w czeskim banku.
Aspekty techniczne i logistyczne:
- Postawienie sklepu internetowego na platformie e-commerce, która jest popularna w Czechach, np. Shoptet, Nody, Shopify, WooCommerce, PrestaShop, OpenCart, Upgates, Magento.
- Współpraca z przewoźnikami znanymi w Czechach, m.in. Zásilkovna, Česká pošta, PPL czy DPD.
- Zapewnienie bezpieczeństwa zakupów (np. certyfikat SSL).
- W dostawie towarów liczy się czas, ponieważ czeski konsument oczekuje, że zamówiony produkt będzie dostarczony w ten sam lub na następny dzień.
- Dla użytkowników istotne jest intuicyjne korzystanie ze sklepu internetowego, dlatego e-commerce powinien być zaprojektowany zgodnie z zasadami UX/UI.
- Czescy konsumenci doceniają zakupy online, ponieważ w sklepach internetowych mają większy wybór niż offline – nie można ich zawieść w tej kwestii.
Aspekty sprzedażowe:
- Strategia marketingowa i uwzględnienie w niej działań SEO, mediów społecznościowych, kampanii reklamowych w internecie – wszystko w zgodzie z kulturą i trendami panującymi w Czechach.
- Zadbanie o wiarygodność sklepu internetowego.
- Pozyskiwanie prawdziwych opinii i recenzji w języku czeskim, które zbudują zaufanie wśród lokalnych konsumentów.
- Możliwość prostego i szybkiego porównywania produktów przez użytkowników.
Trendy w zakupach online na czeskim rynku
Najpopularniejszym asortymentem e-sklepów są produkty z kategorii:
- Ubrania i akcesoria (19%)
- Dom i ogród (13%)
- Artykuły spożywcze (8%)
- Artykuły dziecięce (6%)
- Elektronika (5%)
Znajomość aktualnych trendów i przewidywań na kolejne lata to kolejny punkt na liście, który trzeba spełnić, gdy chce się podbić zagraniczny rynek e-commerce.
W wypowiedziach czeskich ekspertów dotyczących trendów na rynku e-commerce przewijają się kwestie bezpieczeństwa, SEO, personalizacji, zakupów z urządzeń mobilnych, automatyzacji wysyłki czy uproszczeniach płatności internetowych (źródło: češka e-commerce).
Jak będzie za kilka lat, miesięcy albo tygodni? Powyższe statystyki i trendy zmieniają się dynamicznie, więc warto być na bieżąco i podejmować mądre biznesowe decyzje. Z drugiej strony, pomimo popularności konkretnej kategorii, można wyjść naprzeciw oczekiwaniom pewnej niszy i zapełnić ją właśnie na czeskim rynku.
Preferencje czeskich konsumentów
Z ankiety dostępnej na portalu ceska-ecommerce.cz wynika, że czescy użytkownicy kupują w internecie, ponieważ:
- mogą w prosty i szybki sposób porównać produkty (51%)
- doceniają wygodne zakupy bez tłumów (11%)
- mają większy wybór towarów (11%)
- oszczędzają czas (10%) i pieniądze (6%)
Wśród obaw lokalnych klientów wymienia się m.in. brak możliwości fizycznego kontaktu z towarem, problemów z reklamacją i zwrotem produktów, niewłaściwe wykorzystanie danych płatniczych i danych osobowych. Wchodząc na czeski rynek zakupów online, można wyeliminować te obawy!
Wejście na czeski rynek e-commerce
Wydawałoby się, że w handlu elektronicznym nie ma nic skomplikowanego. Teoretycznie wystarczy tylko wystawić produkty w sklepie internetowym i zająć się ich wysyłką. W rzeczywistości, zwłaszcza przy ekspansji zagranicznych rynków, czynników decydujących o sukcesie takiego przedsięwzięcia jest znacznie więcej.
Wielu czeskich konsumentów ma silne poczucie lojalności wobec krajowych marek. W ekspansji ważna jest znajomość czeskiej kultury, języka oraz preferencji lokalnych klientów.
Oprócz wcześniej wymienionych aspektów liczy się zaufanie samych konsumentów. Chcąc skutecznie wejść na czeski rynek e-commerce, należy zadbać o zbudowanie wiarygodności brandu oraz zaufania wśród potencjalnych klientów.
Jak zbudować zaufanie wśród zagranicznych konsumentów?
Wyobraź sobie, że jesteś na Moście Karola w Pradze i chcesz napić się lokalnego czeskiego piwa. Gdzie zaczniesz szukać najlepszych pubów w okolicy? Albo pytając przechodniów, albo… wyszukiwarkę Google!
W obu przypadkach bazujesz na opinii drugiego człowieka. Na ulicy – gdy ktoś poleci Ci pub bezpośrednio, a w internecie – kiedy przekonają Cię opinie użytkowników oraz ogólna ocena lokalu. Tym sposobem lądujesz w lokalu U Zlatého Tygra (pol. Pod Złotym Tygrysem), który ma najwięcej opinii spośród kilku pubów w okolicy. Na miejscu przekonujesz się, czy Twój wybór był trafny, a opinie użytkowników prawdziwe.
Do tej historii można stworzyć analogię do prawie każdej branży i produktu na rynku e-commerce! Przed internetowym zakupem telefonu, książki, drapaka, nawilżacza powietrza, płynu hamulcowego, czapki, klawiatury, sztalugi, krzesła, kamery i wielu innych, zapoznajesz się z opiniami na temat produktu.
W ten sposób zaczynasz bardziej ufać konkretnej marce. Zaufanie prowadzi z kolei do sprzedaży. W Zaufane.pl wiemy o tym doskonale. Dlatego stworzyliśmy kompleksowe systemy rekomendacji, które pomagają w zbieraniu i zarządzaniu opiniami realnych użytkowników.
Opinie od czeskich użytkowników można pozyskiwać na różne sposoby:
- poprzez SMS-y lub retroaktywne kampanie e-mail,
- dostarczając użytkownikom ankiety o produktach i sklepie internetowym,
- wykorzystując wysyłkę SMS-ów,
- stosując Point of Sale w świecie off-line, na przykład poprzez QR kody.
W efekcie opinie o sklepie internetowym lub produkcie wyświetlają się w różnych miejscach w sieci:
- w samym sklepie internetowym,
- w naturalnych wynikach wyszukiwania w Google,
- w reklamach produktowych i Zakupach Google,
- w profilu Google Moja Firma,
- na certyfikacie jakości, który agreguje wszystkie opinie.
Porady w pigułce: jak wejść na czeski rynek e-commerce?
- Zapoznaj się z charakterem, preferencjami i zachowaniem czeskiego konsumenta.
- Dowiedz się o aktualnych trendach i przewidywaniach na przyszłość nie tylko w kwestii rynku online, ale całej gospodarki w Czechach.
- Otwórz firmę w Czechach, załóż czeskie konto bankowe i zadbaj o czeski adres, numer telefonu oraz e-mail.
- Opracuj strategię sprzedażową i marketingową na zagranicznym rynku.
- Postaw sklep internetowy na platformie e-commerce, która jest popularna w Czechach.
- Zatrudnij ekspertów lub firmę outsourcingową, która będzie obsługiwać klientów w języku czeskim oraz tłumaczyć treści na stronę i do mediów społecznościowych.
- Wybierz system rekomendacji, który pomoże zbudować zaufanie na lokalnym rynku.
Naszym głównym celem jest wsparcie naszych klientów i zarządzanie ich reputacją w Internecie. Chronimy wizerunek firmy będąc na bieżąco z panującymi na rynku trendami i potrzebami w marketingu. Wykorzystasz pełne możliwości reklamowe, które daje największy serwis internetowy świata i będziesz widoczny tam gdzie są Twoi klienci.
Jedna odpowiedź
swój własny artykuł zawsze oceniam na 5 z plusem ;)