Najważniejsze wskaźniki e-commerce

W ostatnim czasie powstaje coraz więcej sklepów internetowych. Dostępne badania rynkowe zgodnie wskazują na coraz większe zainteresowanie Polaków zakupami online. Rynek e-commerce rośnie w bardzo szybkim tempie, oferując szereg udogodnień, których na próżno szukać w tradycyjnych działaniach offline. Jedną z najważniejszych zalet jest dostęp do istotnych danych, które są kluczowe dla e-commerce. Dzięki nim możemy zarówno rozwijać sklep (zwiększać przychody), ale również monitorować tworzące się zagrożenia oraz zapobiec im jak najwcześniej.
Nie czekaj na sukces – działaj!
Skontaktuj się z nami już dziś, aby dowiedzieć się, jak nasze rozwiązania mogą pomóc Twojemu biznesowi osiągnąć nowe wyżyny. Nasz zespół ekspertów jest gotowy, aby wspierać Cię na każdym kroku – od strategii po realizację. Z nami Twój biznes nie zna granic. Zacznij swoją podróż do sukcesu teraz!
Spis treści

Czym są wskaźniki?

Najprościej mówiąc, wskaźnik jest liczbą, która określa dane zjawisko. Służy do określenia zachodzących zmian. Mogą być użyte w niemal każdej dziedzinie naszego życia. W e-commerce używamy ich, by określić konkretne parametry naszej działalności. Informują nas czy rozwijamy się zgodnie z naszymi założeniami lub alarmują, kiedy zmierzamy w przeciwnym kierunku.

Istnieje wiele wskaźników, odnoszących się do różnych zagadnień. W zależności od naszych potrzeb możemy pogrupować wskaźniki na bardziej i mniej istotne. Najbardziej istotne określamy mianem KPI (Key Performance Indicators). Kluczowe wskaźniki efektywności informują, w jakim stopniu realizujemy nasze strategiczne cele. Ważne, by KPI były określone w ścisłym przedziale czasowym.

Każda firma e-commerce powinna wyznaczyć KPI zgodnie ze swoimi celami i realizowaną strategią. Istnieją pewne wskaźniki, które warto kontrolować niezależnie od realizowanej strategii. Dzięki temu możemy przyspieszyć rozwój lub uniknąć potencjalnych problemów w przyszłości.

TOP 8 wskaźników e-commerce

Zwrot z nakładów na reklamę

Zwrot z nakładów na reklamę (Return On Ad Spend), czyli tzw. ROAS. To podstawowy wskaźnik określający efektywność działań marketingowych. Określa zysk w stosunku do kosztu poniesionego na reklamę. Przykładowo ROAS równy 5 oznacza, że każda wydana złotówka na marketing przyniosła 5 zł zysku. Analiza tego wskaźnika jest punktem wyjścia dla dalszych działań marketingowych. ROAS bezpośrednio określa skuteczność podejmowanych działań reklamowych w przełożeniu na zysk. Umożliwia skuteczne określenie rentowności reklamy.
Obliczamy go w prosty sposób, podstawiając nasze dane do następującego wzoru:

Najważniejsze wskaźniki e-commerce

Zwrot z nakładów na inwestycję

Zwrot z nakładów na inwestycję (Return On Investment), czyli tzw. ROI – przez wielu uznawany za najważniejszy wskaźnik określający skuteczność działań inwestycyjnych – w tym także reklamy. Należy podkreślić, że obliczając ROI, bierzemy pod uwagę wszystkie poniesione koszty (np. wynagrodzenie pracowników), a nie tylko koszty samej kampanii reklamowej. ROI jest zatem wskaźnikiem obejmującym większy zakres niż ROAS, pozwala określić skuteczność i rentowność podejmowanych działań z szerszej perspektywy. Warto porównywać go z ROAS’em, gdyż może zdarzyć się sytuacja gdzie przez wysokie koszty całkowite, mimo dużego ROAS’u, firma może ponieść stratę. W takim przypadku należy przeanalizować podejmowane działania marketingowe w celu określenia optymalnej strategii marketingowej.

Najważniejsze wskaźniki e-commerce

Współczynnik konwersji

Współczynnik konwersji (Conversion Rate). CR – Odnosi się do konwersji dokonywanych przez użytkowników na stronie internetowej. Najważniejszą konwersją dla stron e-commerce jest zakup. Conversion Rate zaleca się porównywać z całkowitą liczbą odwiedzających sklep internetowy. W ten sposób otrzymamy uzupełniające się dane, które pozwolą optymalizować naszą strategię marketingową. Przykładem może być duża liczba odwiedzających przy równoczesnym bardzo małym CR. Na podstawie tej informacji powinniśmy skupić się przede wszystkim na zwiększeniu liczby konwersji, a nie zwiększeniu liczby użytkowników. W ten sposób zwiększymy skuteczność działań marketingowych. Współczynnik konwersji określa liczbę osób dokonujących konwersji w stosunku do wszystkich użytkowników.

Najważniejsze wskaźniki e-commerce

Współczynnik odrzuceń

Współczynnik odrzuceń (Bounce Rate). Współczynnik BR określa liczbę osób, która po wejściu na naszą stronę internetową nie wykonała innych interakcji z witryną, np. nie przeszła na inne podstrony. Dzięki temu możemy zebrać informację na temat trafności prezentowanych przez nas treści. Wysoki współczynnik odrzuceń może oznaczać, że treść strony internetowej nie jest atrakcyjna dla odwiedzających użytkowników, przez co szybko decydują się opuścić witrynę. Równocześnie należy mieć na uwadze, że bardzo niski współczynnik odrzuceń nie zawsze będzie powodem do radości – w takiej sytuacji warto przyjrzeć się implementacji analityki internetowej, która może powodować brak zbierania rzetelnych danych. 

Najważniejsze wskaźniki e-commerce

Współczynnik porzuconych koszyków

Współczynnik porzuconych koszyków – wskaźnik informujący o tym,  jak wielu użytkowników dodaje produkt do koszyka, a następnie nie dokonuje finalizacji zamówienia. Interpretując te dane, możemy podjąć stosowne działania, np. wykorzystać remarketing dynamiczny, by zwiększyć prawdopodobieństwo dokończenia transakcji. Niestety jest to często pomijany wskaźnik przy tworzeniu strategii marketingowej. Dzięki niemu możemy poznań jedną z najważniejszych metryk, dotyczących zachowania użytkowników w sklepie internetowym.

Najważniejsze wskaźniki e-commerce

Średnia wartość zamówienia

Średnia wartość zamówienia (Average Order Value). Wskaźnik AOV określa średnią wartość zamówień dokonywanych w sklepie internetowym. Dane o średniej wartości zamówienia i oferowanym asortymencie pomogą w podjęciu decyzji o wykorzystaniu modelu up-sellingu, jak również w oszacowaniu średniej wartości koszyka zakupowego.

Najważniejsze wskaźniki e-commerce

Koszt pozyskania klienta

Koszt pozyskania klienta (Client Acquisition Cost). Wskaźnik CAC określa koszt, jaki ponosi sklep przy pozyskaniu nowego klienta. To bardzo ważny wskaźnik pozwalający określić rentowność działań oraz skuteczność strategii marketingowej.  Znając koszt pozyskania nowego klienta, możemy doprecyzować strategię marketingową oraz lepiej określić budżet na poszczególne działania.

Najważniejsze wskaźniki e-commerce

Wskaźnik migracji klientów

Wskaźnik migracji klientów – określa liczbę klientów, którzy dokonali tylko 1 zakupu w stosunku do wszystkich osób dokonujących transakcji. Przykładowo, wskaźnik migracji klientów równy 90% oznacza, że 90% Twoich klientów dokonało tylko jednej transakcji w Twoim sklepie. Analizując wskaźnik, można lepiej poznać grupę użytkowników, którzy są stałymi klientami sklepu, a tym samym lepiej określić strategię marketingową oraz zoptymalizować kampanie reklamowe. 

Najważniejsze wskaźniki e-commerce

Podsumowanie

Istnieje wiele wskaźników mających zastosowanie w branży e-commerce. Rynek wymusza przystosowywanie się do dynamicznie zmieniającego się otoczenia. Kluczem do sukcesu jest podejmowanie racjonalnych decyzji opartych na rzetelnych, starannie wyselekcjonowanych danych. Każdy przypadek sklepu internetowego należy rozpatrzyć indywidualnie, uwzględniając jego sytuację, branżę czy grupę docelową. Przedstawiony przez nas uniwersalny zbiór wskaźników z powodzeniem może być wykorzystany przez wszystkie firmy e-commerce w swojej codziennej działalności i mamy nadzieję, że niejednokrotnie okaże się pomocny w realizacji celów biznesowych. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *