Brak efektów pozycjonowania – 15 powodów, dla których SEO może nie działać w Twojej witrynie

Prowadzisz działania SEO dla swojej strony czy sklepu we własnym zakresie lub korzystasz z usług agencji i zastanawiasz się, dlaczego “nie działa”? Brak efektów może być spowodowany wieloma czynnikami, przekładającymi się na ostateczny rezultat i osiągane wyniki. Jednak nie zawsze jest to odzwierciedlenie samych działań, a podejścia do pewnych działań - tę kwestię poruszymy w poniższym wpisie, gdzie znajdziecie 15 powodów, przez które SEO może nie działać dla Twojej witryny.

SEO jest proste.

SEO jest martwe.

SEO nie działa.

SEO jest trudne.

SEO jest skomplikowane.

…i trzeba bardzo długo czekać na efekty.

Każde z powyższych zdań może być prawdziwe lub nie, bo wszystko zależy od perspektywy, z jakiej je czytamy. Dla kogoś, kto osiągnął szybko wyniki niskim kosztem w niezbyt konkurencyjnej branży będzie proste, u innej osoby po dwóch latach bez efektów będzie trudne, martwe lub niedziałające. 

Prawdą jest natomiast, że SEO i pozycjonowanie cały czas się zmienia. Rzeczy, które działały kiedyś i pozwalały na osiągnięcie szybko zadowalających efektów nie mają już pokrycia w dzisiejszych czasach . Obecnie zarówno algorytmy Google jak i pozycjonerzy muszą przykładać o wiele większą wagę do jakości działań i użyteczności stron dla użytkowników, aniżeli aspektów ilościowych nastawionych na szybkie rezultaty. 

Czasami jednak nawet mimo dobrze przeprowadzanych strategii, efekty nie są takie, jakich byśmy oczekiwali. Co może powodować, że SEO nie sprawdza się w naszym wypadku?

  1. Zapominasz o podstawach.
  2. Nie do końca rozumiesz, czym jest SEO.
  3. SEO nie pasuje do Twojego biznesu/firmy.
  4. Twoje oczekiwania są zbyt wysokie.
  5. Nie jesteś wystarczająco cierpliwy.
  6. Twój budżet jest zbyt mały.
  7. Nie skupiasz się na urządzeniach mobilnych.
  8. Nie analizujesz i nie doceniasz konkurencji.
  9. Pomijasz analizę słów kluczowych.
  10. Nie traktujesz priorytetowo właściwych rzeczy.
  11. Ignorujesz strukturę, głębokość kliknięć i linkowanie wewnętrzne.
  12. Ignorujesz linki przychodzące.
  13. Nie do końca rozumiesz swoich odbiorców.
  14. Zwróciłeś się do niewłaściwej agencji SEO.
  15. Nie monitorujesz swoich wyników.

1. Zapominasz o podstawach

Nieoficjalne źródła mówią o ponad 300 czynnikach, które mają wpływ na pozycję naszej witryny w wyszukiwarce. Znamy (domyślamy się) niektóre z nich i wiemy mniej więcej w jaki sposób mogą przekładać się na nasze wyniki. Nie jest jednak tak, że algorytmy Google oceniają naszą witrynę według checklisty i na tej podstawie pozycjonują ją w swoim rankingu. Oczywiście – pod uwagę brane są pewne kryteria, na podstawie których nasza domena i jej historia są ewaluowane, nie jest to jednak lista, w której brak spełnienia jednego elementu sprawi, iż możemy zapomnieć o wysokiej pozycji. I nie ma niczego złego w eksperymentowaniu i sprawdzaniu najnowszych trendów na podstawie case study innych pozycjonerów – jednak nim zaczniemy to robić, pamiętajmy o podstawach. 

Zadbajmy o odpowiednią optymalizacją onsite, spełnienie intencji wyszukiwania użytkownika (by nie szukał odpowiedzi gdzie indziej) przy pomocy bogatej oferty, wartościowych treści i przyjemnej w użytkowaniu stronie. Nie zapominajmy o dobrym profilu linkowania, by odnośniki prowadzące do naszej domeny były dobrej jakości, powiązane tematycznie. A dopiero później myślmy o eksperymentowaniu i wdrażaniu pomysłów. Niekiedy można spotkać się z sytuacją, gdzie dany biznes planuje kampanię linkbuildingową za dziesiątki tysięcy złotych, nie mając do końca zoptymalizowanych meta tagów czy opisów kategorii. Dlatego musimy pamiętać – first things first.

2. Nie do końca rozumiesz, czym jest SEO

Czym jest SEO? To temat na kilka bardzo długich wpisów. Jednak na jakiej podstawie Google określa, która strona znajdzie się wyżej w rankingu? Czy wybiera stronę z najlepszą treścią, a może najlepszymi linkami? Czy może najszybszą stronę?
Chcąc znaleźć się wysoko w wyszukiwarce należy zdać sobie sprawę, że SEO to nie tylko elementy techniczne, dobrze nasycone słowami kluczowymi teksty czy dużo linków zwrotnych. Wpływ na naszą pozycję może mieć ogólny odbiór naszego biznesu. Jak na przykład negatywne opinie w wizytówce Google Moja Firma. Te opinie mogą mieć wpływ na widoczność strony w zapytaniach lokalnych, a przecież ludzie nie zostawiają złych opinii, ponieważ Twoja strategia SEO jest zła.
Do innych przykładów należy nasza oferta – bowiem ciężko będzie nam konkurować na frazy sprzedażowe, jeżeli będziemy posiadali w danej kategorii tylko kilka produktów. Dlatego skupiając się na pozycjonowaniu musimy myśleć o swojej marce jako o całości – jej wizerunku i odbiorze przez użytkowników.

3. SEO nie pasuje do Twojego biznesu/firmy


Kolejnym elementem, który powinniśmy wziąć pod uwagę jest to, że nie zawsze nasza branża lub typ działalności będzie odpowiednia dla działań SEO. W sytuacji, gdy mamy bardzo sezonowe lub popularne tylko przez krótki czas produkty, inwestowanie w długoterminowe strategie SEO może okazać się nietrafione.
Podobnie jest na początku naszej działalności, gdy chcielibyśmy już generować przychód – w takim wypadku o wiele lepszym rozwiązaniem będzie połączenie płatnych kampanii reklamowych (np. Google Ads) wraz z działaniami pozycjonerskimi.

4. Twoje oczekiwania są zbyt wysokie


By być zadowolonym z osiąganych efektów, należy postawić sobie realne cele, ponieważ im wyższe oczekiwania – tym większe rozczarowanie, gdy nie uda nam się ich osiągnąć.
W przypadku SEO – wbrew zapewnień niektórych w przeszłości lub niekiedy obecnie – nie możesz oczekiwać, że w ciągu miesiąca lub dwóch znajdziesz się w Top3 wyników wyszukiwania na konkurencyjne frazy. Niemożliwe jest bowiem “wygryzienie” konkurenta, pracującego na swoją pozycję latami w bardzo krótkim czasie. Dlatego działania SEO powinniśmy rozpocząć tak szybko, jak to tylko możliwe – ponieważ w tym przypadku czas działa na naszą korzyść. Nie zaczynajmy jednak od trudnych fraz, na które nasza konkurencja jest bardzo wysoko – może się bowiem okazać, iż niekiedy konkurencja ta będzie poza naszą ligą. Nie oznacza to jednak, że nic z tym nie możemy zrobić i powinniśmy się poddać. Zacznijmy od mniej konkurencyjnych fraz, aby znaleźć możliwości słów kluczowych, które będą łatwiejsze do pozycjonowania i w ten sposób budujmy swoją pozycję, zanim pomyślimy, że SEO nie działa, ponieważ nie udało nam się uzyskać Top10 na “szpilki damskie” w ciągu miesiąca.

5. Nie jesteś wystarczająco cierpliwy


SEOwcy jak mantrę powtarzają, że pozycjonowania to działa długofalowe, gdzie na efekty trzeba poczekać. Wydaje się to jedynie wymówką, jednak sami pracownicy Google informują, iż powinniśmy dać swojej agencji od 6 do 13 miesięcy na uzyskanie pierwszych efektów. Dlatego szczególnie w przypadku tych działań, cierpliwość będzie odgrywała ogromną rolę.
Oczywiście zewsząd będą docierały do nas przypadku sukcesów osiąganych w 2-3 miesiące czy oferty innych firm, obiecujących świetne efekty w krótkim czasie. Nim jednak postanowimy skorzystać z takiej oferty – dajmy sobie czas.

6. Twój budżet jest zbyt mały


Wracając do punktu czwartego o zbyt wysokich oczekiwaniach – w zasadzie możesz mieć duże oczekiwania względem możliwych do osiągnięcia rezultatów, ale… powinny one iść w parze z odpowiednio wysokim budżetem.
Mając zbyt niski budżet na działania SEO możesz nie być w stanie zrealizować wszystkiego co chciałbyś wdrożyć i wtedy mówić, że SEO w przypadku Twojej strony nie działa. Pamiętaj jednak, że skalowanie obecnych działań może przełożyć się na szybsze osiągnięcie efektów czy realizację wyższych celów – jednak będzie to wymagało odpowiednio większego budżetu.
Często myślimy o tym, że możemy pozycjonować naszą stronę samodzielnie, ponieważ jedynym kosztem będzie nasz czas. Czasu jednak nie da się skalować, a pieniądze tak. Dlatego niekiedy by szybciej osiągnąć rezultaty – część pracy musimy zlecić na zewnątrz.

7. Nie skupiasz się na urządzeniach mobilnych


Rok mobile po raz pierwszy, drugi, trzeci…
Google wprowadza Mobile First Index.
Klienci coraz częściej dokonują zakupów na smartfonach.


Czasami można mieć wrażenie, że cała ta nagonka na optymalizację mobilną jest mocno przesadzona i nie warto w dużym stopniu skupiać się na wersji mobilnej naszej strony/sklepu – wszak mamy szablon responsywny i wszystko dopasowuje się automatycznie do urządzenia. Błąd! Odpowiednia optymalizacja pod kątem UX może znacząco poprawić konwersję w naszym sklepie! I nie chodzi tutaj o zmienianie koloru przycisku, by ludzie chętniej w niego klikali, a kompleksowe podejście do doświadczeń na stronie i zaprojektowanie ścieżki zakupowej użytkownika.
W ujęciu globalnym obecnie 55% użytkowników Internetu wykorzystuje do tego smartfony.  Na polskim rynku wartość ta w ostatnich miesiącach wzrosła z 53 do 55%. Niektóre obsługiwane przez nas sklepy mają ponad 70% udział ruchu mobile w całym kanale organicznym. Czy zatem należy skupiać się na urządzeniach mobilnych? Trzeba.

Podział użytkowania urządzeń - desktop, mobile oraz tablet
Podział użytkowania urządzeń - desktop, mobile oraz tablet - wykres
Źródło: statcounter

8. Nie analizujesz i nie doceniasz konkurencji

Myśląc o rozpoczęciu działań SEO w trakcie sprawdzania konkurencji bierzemy pod uwagę “tu i teraz”. Mój konkurent ma obecnie 500 linków przychodzących, więc za pół roku zbliżę się do tego wyniku i go wyprzedzę.
Mój konkurent ma obecnie 20 wpisów na blogu – tyle samo napiszę w ciągu dwóch miesięcy.
Zapominamy zupełnie o tym, że nasza konkurencja cały czas pracuje na swoją pozycję. I że za pół roku będzie miał już 1000, a nie 500 linków i 40, a nie 20 wpisów blogowych. Dlatego musimy brać pod uwagę, że “konkurencja nie śpi” i wciąż pracuje. A utrzymanie wysokiej pozycji może być o wiele trudniejsze, niż jej zdobycie.
Tak więc warto pamiętać o tym, by starać się na bieżąco analizować konkurencję i jej działania, ponieważ być może będziemy w stanie część z ich działań zaadaptować na swojej stronie lub w swojej strategii.

9. Pomijasz analizę słów kluczowych

Analiza słów kluczowych i dostosowanie odpowiednich fraz dla danej podstrony jest jednym z najważniejszych działań onsite, które powinny zostać wykonane na początku współpracy i aktywnie analizowane w trakcie prowadzenia strategii. Odpowiedni dobór słów kluczowych pozwoli nam na skupienie się na nich pod kątem innych działań, co w ogólnym rozrachunku przełoży się na większą korelację między nimi (frazami), a naszą stroną – co w pewnym stopniu pozwoli kojarzyć ją z konkretnymi zapytaniami użytkowników. Zaniedbywanie tego działania i skupianie się tylko na linkach przychodzących może przynieść efekty w postaci lepszych parametrów domeny, jednak nie wpłynie na widoczność naszej witryny na konkretne zapytania – dlatego bardzo istotne jest, by nie zaniedbywać analizy słów kluczowych.

10. Nie traktujesz priorytetowo właściwych rzeczy


Skupianie się na niekoniecznie istotnych (w danym momencie) rzeczach może sprawiać, że ignorujemy te naprawdę ważne, na rzecz tych, którymi powinniśmy zająć się dopiero później. Jest to niejako nawiązanie do punktu pierwszego, gdzie mając zaniedbane podstawy, zaczynamy eksperymentować i próbować nowych rzeczy. Po co pozyskiwać kolejne odnośniki do kategorii na stronie, jeżeli nie są one dobrze zoptymalizowane? Po co tworzyć kolejne wpisy blogowe, jeżeli nasze kluczowe kategorie nie są odpowiednio doposażone w content?
Oczywiście, jeżeli mamy do dyspozycji duży zespół, gdzie każdy będzie odpowiedzialny za inną część serwisu, wszystko to może dziać się jednocześnie. Doświadczenie podpowiada jednak, iż często to właśnie nieodpowiednie priorytety odpowiadają za to, iż skupiamy się na uzyskaniu wyniku 100 w narzędziu PageSpeed, jednocześnie mając niezoptymalizowaną strukturę kategorii, przez którą użytkownicy będą gubić się na naszej stronie.
Jak wyznaczyć priorytety?
Do tego zadania pomocny będzie kompleksowy audyt SEO, który pozwoli odnaleźć wszystkie aspekty wymagające poprawy i nadać im priorytety. Takie działanie warto zlecić odpowiedniej osobie lub skorzystać z pomocy firmy zajmującej się pozycjonowaniem.

11. Ignorujesz strukturę, głębokość kliknięć i linkowanie wewnętrzne


Intuicyjność jest czymś, co sprawia że użytkownik czuje się dobrze na naszej stronie. Odpowiednia struktura drzewa kategorii jest niczym mapa, prowadząca go do skarbu, który planuje odnaleźć. Dlatego niezwykle istotne jest zadbanie o odpowiednią optymalizację samego drzewa kategorii, jak i liczby poziomów, które musi przejść dany użytkownik, by dotrzeć do tego, czego szuka.
Podobną rolę nawigacyjną pełni odpowiednie linkowanie wewnętrzne, które prowadzi użytkownika do kolejnych miejsc i stanowi swego rodzaju wskazówki do stron i treści, które mogą go zainteresować – a tym samym spędzić więcej czasu na naszej stronie.

12. Ignorujesz linki przychodzące


Choć wielokrotnie w tym wpisie padało hasło dotyczące linków zwrotnych, zazwyczaj miało ono negatywny wydźwięk. Nie jest jednak tak, że właśnie w ten sposób powinniśmy je traktować.
Budowa odpowiedniego profilu linkowego, składającego się z wartościowych linków przychodzących to jeden z filarów pozycjonowania. Warto pomyśleć o odnośnikach prowadzących do naszej strony jak o sygnałach, które mają wskazać Google naszą witrynę – i sygnały te powinny być wysokiej jakości, powiązane tematycznie z naszą działalnością – dzięki temu Google na podstawie tych sygnałów będzie kwalifikował naszą stronę jako wartościową.

13. Nie do końca rozumiesz swoich odbiorców


Brak zrozumienia grupy docelowej może być większym problemem niż nam się wydaje – i na tej podstawie możemy wysnuwać wnioski, iż SEO nie jest dla nas odpowiednie.
Dlatego ważne jest, by poznać naszego użytkownika. Może okazać się bowiem, że zamiast bardzo długich treści poradnikowych woli je w formie wideo lub infografiki – które są o wiele przystępniejsze w odbiorze. Dlatego postaraj się jak najlepiej poznać swojego użytkownika i sprawdzić, w jakiej formie najlepiej do niego dotrzeć.

14. Zwróciłeś się do niewłaściwej agencji SEO


Z perspektywy firmy oferującej usługi pozycjonowania punkt ten może wybrzmieć dziwnie, jednak znalezienie obecnie dobrej agencji może być trudne. Okres pandemii sprawił, że wiele osób musiało/chciało się przebranżowić i oferują teraz swoje usługi jako eksperci. Jednak tymi ekspertami nie są.
Zewsząd kuszą nas także oferty pozycjonowania za darmo lub za złotówkę przez kilka miesięcy z gwarancją efektu (gwarancja jest tutaj najbardziej istotna). Nie będziemy tutaj oceniać żadnej z takich ofert ani samych agencji – sugerujemy jednak, by przy wyborze firmy do realizacji usług SEO, nie skupiać się na tym, co obiecują i jak tanie to będzie, ale jaką mają wizję na nasz biznes i czy jest ona zbieżna z tym, co sami chcielibyśmy osiągnąć.

15. Nie monitorujesz swoich wyników


Monitorowanie tylko dwóch parametrów, takich jak ruch i przychód może być zgubne, ponieważ nie będziemy w stanie w porę zareagować w przypadku nieodpowiedniego kierowania działań. Lub po prostu nie dostrzeżemy nowych możliwości do rozbudowy i rozwoju strony.
Oczywiście, dostępne na rynku narzędzia kosztują i nie każdy chce ponosić dodatkowe koszty w celu zakupu licencji na narzędzie do monitorowania pozycji fraz, linków przychodzących czy autorytetu domeny. Dlatego na początku warto wykorzystać te darmowe – jak Google Search Console, które pozwoli nam dostrzec ewentualne problemy ze stroną i analizować ruch oraz wyszukiwane hasła. Google Analytics natomiast posiada wiele rozbudowanych funkcji i filtrów, które pozwolą nam sprawdzać, w jaki sposób użytkownicy poruszają się po stronie lub jakie strony spowodowały, że zrezygnowali z dalszego przeglądania.

Mamy nadzieję, że powyższe 15 możliwych powodów pozwoli Ci dowiedzieć się, co możesz robić źle lub da nowe spojrzenie na prowadzone kampanie SEO. Eksperymenty i próbowanie nowych rzeczy jest kuszące, jednak nigdy nie powinniśmy zapominać o podstawach działań, będących punktem wyjściowym każdych działań. 

A może znasz inne powody, dla których niektóre kampanie się nie sprawdzają lub przez które właściciele stron i sklepów uważają, że SEO nie działa? Koniecznie daj znać w komentarzu!

Spodobał Ci się artykuł? Oceń go:
[Wszystkie: 13 Średnia: 5]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wiedza to potęga, przeczytaj również:

dlaczego warto oraz na jakie współczynniki zwracać uwagę

Analityka w e-commerce – dlaczego warto oraz na jakie współczynniki zwracać uwagę

Analityka internetowa jest jedną z podstawowych kwestii, o które warto zadbać podczas prowadzenia działalności w internecie. Dlaczego warto analizować każdy element strony? Jak odpowiednio podejść do tematu analityki internetowej? Jakie wskaźniki są kluczowe? Dlaczego występują różnice pomiędzy źródłami danych? Na powyższe pytania oraz na wiele innych odpowiemy w tym artykule.

Czytaj więcej >