Efektywność SEO – jak ją mierzyć?

Nie jest rzeczą dziwną, że każdego klienta agencji SEO najbardziej interesuje to, skąd wiadomo, że pozycjonowanie działa. Jak mierzy się efekty pozycjonowania i kiedy wiadomo, że obrana strategia się sprawdza.

Oczywiście najlepszym dowodem na skuteczność kampanii pozycjonowania jest wzrost sprzedaży. Za pomocą specjalistycznych narzędzi internetowych można jednak uzyskać dużo więcej informacji na temat wpływu działań SEO na ranking wyników w Google. Taką analizę regularnie przeprowadza pozycjoner, żeby przedstawić klientowi raport z efektywności podjętych działań, ale też po to, by mieć dane do opracowywania strategii na kolejne tygodnie i miesiące. 

Po czym poznać skuteczną kampanię pozycjonowania?

W mierzeniu efektywności działań SEO ogromne znaczenie mają dwa narzędzia udostępniane przez największą na świecie wyszukiwarkę – Google Search Console oraz Google Analytics. Dzięki nim możesz sprawdzić, jak wiele osób weszło na poszczególne podstrony Twojej witryny, jaki jest współczynnik klikalności, jak odbiorcy poruszają się po Twojej stronie oraz jaki jest współczynnik konwersji. Dają one dużo bardziej precyzyjne informacje niż na przykład statystyki sprzedaży na stronie, bo są w stanie wyselekcjonować, jaki procent całkowitej konwersji pochodzi ze źródeł organicznych, czyli z pozycjonowania. 

O tym, że strategia SEO działa, w pierwszej kolejności świadczy zwiększony ruch na stronie. Jeśli na Twojej witrynie pojawia się więcej użytkowników z niepłatnych źródeł, wiesz, że słowa kluczowe zostały dobrze dobrane i będą procentować w przyszłości. Nie zawsze jednak jest to jedyny wskaźnik jakościowego ruchu, ponieważ istotne jest także jego wartościowanie – czyli docieranie do osób zainteresowanych naszą ofertą.

Ważną informacją o efektywności działań jest jednak również wykres przedstawiający liczbę słów kluczowych, na które Twoja witryna zajmuje wysokie miejsce w SERP. Dzięki tym danym regularnie można monitorować, czy strona staje się bardziej widoczna w sieci i podnosi się w rankingu Google. Narzędzia udostępniane przez tego internetowego giganta nie są jednak jedynymi, które pozwalają uzyskać takie informacje. Dodatkowo przy mierzeniu skuteczności działań SEO porównuje się te wyniki z danymi zebranymi przez płatne programy takie jak Semstorm czy Senuto.

jak mierzyć efektywność seo

Jakie jeszcze informacje są ważne dla pozycjonera?

Badając skuteczność strategii, oprócz tych podstawowych danych, pozycjoner bierze jeszcze pod uwagę szereg innych informacji. Na bieżąco kontroluje chociażby, jak pozycja Twojej witryny ma się do pozycji stron Twoich największych konkurentów, w których obszarach udało się prześcignąć inne marki i czy ich pozycje w ostatnim czasie uległy znaczącym zmianom. Ze statystyk gromadzonych przez narzędzia SEO czerpie też wiedzę o tym, które z wybranych słów kluczowych mają największy potencjał i największą wartość sprzedażową i czym najbardziej interesują się klienci, wchodząc na Twoją stronę. Analizuje również współczynnik odrzuceń każdej z podstron, co pozwala się przekonać, czy treści umieszczone w witrynie odpowiadają na potrzeby użytkowników sieci. 

Dużą rolę w monitorowaniu skuteczności działań gra też kontrola, czy internauci poruszają się po stronie, tak, jak było to zaplanowane w strategii, płynnie przechodząc do kolejnych etapów lejka zakupowego. Jeśli konwersja nie wzrasta, pozycjoner może też przekonać się, w którym miejscu najczęściej odbiorcy rezygnują z przeglądania witryny i wychodzą ze strony. Jeśli zachowanie użytkowników jest zgodne z oczekiwaniami, jest to dla niego informacja, że obrany model działań przynosi rezultaty. Istotną rolę odgrywają tutaj także doświadczenia użytkownika z naszą stroną i czy User Experience naszej strony nie powoduje problemów z jej użytkowaniem. 

Kolejną kwestią, która świadczy o efektywności kampanii, jest liczba nowych użytkowników oraz powracających na stronę klientów. Gdy wskaźnik nowych odwiedzin jest dodatni, można mieć pewność, że strona stała się bardziej widoczna i łatwiej znaleźć ją w sieci. Jeżeli w parze z nowymi odwiedzinami wzrasta także sprzedaż – wiemy, że ów ruch jest wartościowy i nasza strona widoczna jest dla odpowiedniej grupy docelowej.

Czy można samodzielnie monitorować efekty pozycjonowania?

Oczywiście, każdy klient może sam sprawdzać, czy pozycjonowanie przynosi efekty, ale nie jest to tak proste, jak mogłoby się wydawać. Co prawda, nie jest trudno domyślić się, że szybujące w górę linie wykresów są dobrą wiadomością, ale nie oznacza to, że gdy statystyki są bardziej stabilne, pozycjonowanie nie działa. Potrzeba dużej wiedzy specjalistycznej, aby prawidłowo interpretować dane dostarczane przez narzędzia SEO. 

Pozycjonerzy przy swojej ocenie biorą pod uwagę ważne zmienne, czynniki zewnętrzne, siłę stron innych marek, sezonowość branży czy konkurencję na dane frazy kluczowe. Jeśli zestawi się te wszystkie elementy, czasem to, co wydawało się niewielkim postępem, urasta do rangi ogromnego sukcesu. Warto więc zaufać wiedzy i doświadczeniu specjalistów, którzy od lat zawodowo zajmują się analizą danych z tego zakresu, i pozostawić wykonanie pomiaru efektywności agencji SEO. Wtedy masz pewność, że przedstawione informacje są zgodne z rzeczywistością i przedstawiają Ci pełny obraz sytuacji. 

Spodobał Ci się artykuł? Oceń go:
[Wszystkie: 5 Średnia: 5]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Wiedza to potęga, przeczytaj również:

SEO – co się kryje pod tym pojęciem?

Skrót SEO na dobre zadomowił się w naszym języku i coraz częściej pojawia się w artykułach dotyczących promocji marki w internecie. Większość z nas kojarzy go jednak dość mgliście z pozycją strony www w wyszukiwarce, lecz nie wie, jakie działania tak naprawdę oznacza i co można dzięki nim zyskać.

Czytaj więcej >