SEO – co się kryje pod tym pojęciem?

Skrót SEO na dobre zadomowił się w naszym języku i coraz częściej pojawia się w artykułach dotyczących promocji marki w internecie. Większość z nas kojarzy go jednak dość mgliście z pozycją strony www w wyszukiwarce, lecz nie wie, jakie działania tak naprawdę oznacza i co można dzięki nim zyskać.

Dlatego postanowiliśmy napisać krótkie kompendium wiedzy dotyczącej SEO i w przejrzysty, prosty sposób wyjaśnić, na czym właściwie polega ten rodzaj działań. Zacznijmy jednak od rozwinięcia tajemniczego skrótu i wyjaśnienia jego znaczenia. 

SEO – Search Engine Optimization

Skrót SEO wziął się od angielskiej nazwy, którą na polski możemy przetłumaczyć dosłownie jako “optymalizacja pod silnik wyszukiwarki”. Mówiąc jeszcze prościej, jest więc to ulepszanie i usprawnianie strony www w taki sposób, żeby spełniała ona wymogi wyszukiwarek internetowych – dziś przeważnie jednej, największej i najbardziej popularnej, czyli Google. W Polsce termin SEO stosuje się zamiennie z nazwą “pozycjonowanie” i u nas w zasadzie te dwa słowa oznaczają dokładnie takie same działania. Mówiąc o optymalizacji pod wyszukiwarki, mamy na myśli zarówno działania w samej witrynie, jak i poza nią – w innych portalach w sieci. Wszystkie te czynności mają jeden cel – sprawić, że pozycjonowana strona znajdzie się jak najwyżej w SERP (Search Engine Results Page), czyli na stronie z wynikami wyszukiwania. 

pozycjonowanie a seo

Jak to wygląda od strony użytkownika? Otóż kiedy chcesz znaleźć coś w Internecie, w większości przypadków po prostu wchodzisz na stronę wyszukiwarki Google i wpisujesz hasło, które Cię interesuje. Google przedstawia Ci zaś listę witryn, które prawdopodobnie odpowiedzą na Twoje pytanie. Szukając informacji w sieci, przeważnie klikasz jednak w jeden z pierwszych dziesięciu linków, który podsunie Ci wyszukiwarka, prawda? Większość ludzi tak robi. Dlatego powstały agencje zajmujące się SEO – ich rolą jest sprawić, żeby Twoja strona znalazła się właśnie na pierwszej stronie wyników wyszukiwania.

Optymalizacja on-site SEO strony internetowej

W osiągnięciu wysokiej pozycji w rankingu Google pomaga przeprowadzenie kompleksowej optymalizacji na stronie i poza nią. Pierwszy z tych typów działań nazywa się fachowo optymalizacją on-site. W tym procesie strona przechodzi przebudowę pod względem technicznym. Niezwykle istotne jest tu, żeby wprowadzić zmiany w kodzie, dzięki którym stanie się on jak najbardziej użyteczny, bez zbędnych elementów oraz zoptymalizować grafiki pod kątem ich rozmiaru, formatu czy zawartości takich elementów jak atrybut ALT. Te ulepszenia mają na celu podnieść szybkość ładowania się strony, gdyż jest to jeden z niezwykle ważnych czynników rankingowych. Ponadto zbyt długo ładujące się strony zniechęcają i bardzo szybko są opuszczane przez użytkowników.

W ramach działań na stronie optymalizacji poddajemy też całą architekturę witryny – modernizację przechodzi menu, ścieżki dostępu do najważniejszych informacji i nazwy zakładek – są one zmieniane tak, by były jak najlepiej przystosowane do potrzeb użytkownika i intuicyjne w obsłudze. Do tego dochodzą również precyzyjne badania konwersji w późniejszym czasie – pomagają one ustalić, ile procent użytkowników wchodzących na stronę korzysta z oferty i skąd trafiają oni na daną domenę (czy wpisują adres strony, wchodzą przez wyszukiwarkę, czy może klikają w reklamę). Po nich następuje czas na opracowanie ścieżki poruszania się użytkownika po stronie i stworzenia strategii, która zwiększy sprzedaż ze źródeł organicznych, czyli bezpłatnych (w przypadku sklepów).

Do działań on-site należy też analiza potencjału znajdujących się na stronie słów kluczowych. Z niej dowiadujemy się, które frazy mają największą wartość z punktu widzenia sprzedaży, a tym samym, w jakim kierunku powinny pójść działania pozycjonujące. Kiedy mamy już zgromadzone wszelkie niezbędne dane, przystępujemy do wprowadzania na stronę contentu, czyli wysokiej jakości, unikatowych treści, które podniosą wartość witryny.

Optymalizacja on-site SEO strony internetowej

Content marketing w służbie optymalizacji SEO

Same treści, choć są jednym z działań on-site SEO, często traktowane są jako osobny dział, stricte określany jako Content Marketing. W działaniach mających na celu przygotowywanie i publikowanie wartościowych i unikalnych treści w obrębie nasze strony, nie powinniśmy skupiać się – jak w początkowych latach – tylko na nasyceniu strony odpowiednimi słowami kluczowymi. Oczywiście jest to niezwykle ważne, jednak w tym momencie algorytmy wyszukiwarki są w stanie odczytywać kontekst, otoczenie konkretnych słów jak i ich sens. Samo umieszczenie słów kluczowych w różnej formie nie wystarczy, tekst musi być czytelny i zrozumiały, zarówno dla ludzi jak i algorytmów, które z wykorzystaniem sztucznej inteligencji i sieci neuronowych są w stanie “uczyć się” naszej strony i znajdujących się w jej obrębie treści. 

Pamiętajmy także, by tworzone artykuły czy opisy nie były pisane dla robotów – wszak to na zaangażowaniu użytkowników i tworzeniu wartościowej treści dla nich powinno nam najbardziej zależeć.

Działania off-site w strategii SEO

Działania off-site, jak wskazuje sama nazwa, odbywają się poza pozycjonowaną stroną. W jaki sposób mogą więc one zoptymalizować witrynę? To proste. Przy ustalaniu rankingu wyników wyszukiwania w Google duże znaczenie ma profil linków zewnętrznych. Inaczej mówiąc, algorytmy wyszukiwarki sprawdzają, czy Twoją witrynę “polecają” jakieś wartościowe portale w sieci, które mają już dobrą opinię i ustaloną pozycję. Tymi “poleceniami” są linki kierujące właśnie do Twojej domeny. Optymalizacja off-site polega więc na pozyskiwaniu ich, na przykład poprzez pozyskiwanie artykułów sponsorowanych. Podczas tego procesu pozycjoner wybiera, gdzie umieścić teksty, które będą kierowały do Twojej oferty. Mogą być to duże serwisy typu WP czy Onet albo mniejsze portale branżowe, które specjalizują się w Twojej dziedzinie. Jakość i powiązanie tematyczne takich odnośników zewnętrznych i rodzaj stron, na których się znajdą, mają ogromny wpływ na całościową ocenę Twojej domeny, a w rezultacie na jej pozycję w SERP.

Od czego zaczyna się pozycjonowanie?

Pozycjonowanie zawsze poprzedzone jest audytem technicznym strony, który wskazuje, jakie działania optymalizacyjne będą potrzebne w przypadku tej konkretnej witryny. Dzięki temu na późniejszych etapach można zaplanować działania, wyznaczyć priorytety i oszacować przewidywane koszty. Przed samym audytem istotne jest również określenie oczekiwań wobec tego, co chcemy osiągnąć działaniami pozycjonerskimi i na czym warto skupić się na początku.

Dodatkowo przed rozpoczęciem działań SEO potrzebna jest także szczegółowa analiza konkurencji – określenie, kto jest w tej chwili na wysokich pozycjach w Google, na jakie frazy się pozycjonuje i skąd pozyskuje linki zewnętrzne. Jest to ważna wskazówka na temat tego, jak szeroki zakres działań będzie konieczny, żeby prześcignąć w Internecie inne marki. Pozwala także ustalić, czy frazy związane z konkretną branżą są mocno rozchwytywane, a to z kolei pomaga w oszacowaniu, jak długo może potrwać wypracowywanie pozycji na stronie z wynikami wyszukiwania. Profesjonalna analiza i kompleksowe działania sprawiają jednak z reguły, że w około kilka miesięcy strona zyskuje wysoką i – co równie ważne – stabilną pozycję w sieci.

Zapewne teraz zastanawiasz się – kiedy będą widoczne efekty z działań SEO – o tym przeczytasz w naszym wpisie blogowym: Kiedy będą widoczne efekty pozycjonowania?

Natomiast jeżeli zastanawiasz się w jaki sposób mierzyć, czy prowadzone działania są efektywne – koniecznie sprawdź: Efektywność SEO – jak ją mierzyć?

Spodobał Ci się artykuł? Oceń go:
[Wszystkie: 2 Średnia: 5]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wiedza to potęga, przeczytaj również:

Infografika – jak ją przygotować by była czytelna i przyciągała uwagę

W dobie ciągłego pośpiechu i braku czasu mamy tylko chwilę na przyciągnięcie uwagi słuchacza, czytelnika, odwiedzającego naszą stronę czy profil w mediach społecznościowych. Scrollując ekran użytkownik zawiesza wzrok na ułamek sekundy, która decyduje, czy zapozna się z treścią, którą chcemy przekazać, czy utoniemy w morzu nicości obok masy innych przescrollowanych postów. Jeśli chcesz tego uniknąć, dowiedz się, jak mogą Ci w tym pomóc infografiki.

Czytaj więcej >