10 rzeczy, o których warto pamiętać podczas migracji do Google Analytics 4

Google wymaga, aby wszyscy właściciele witryn, którzy chcą nadal korzystać z Google Analytics, muszą przejść na Google Analytics 4, aby nie stracić cennych danych dotyczących korzystania przez użytkowników z ich witryny. Jeśli zastanawiasz się, czy warto przejść na Google Analytics 4, odpowiedź brzmi tak.
Nie czekaj na sukces – działaj!
Skontaktuj się z nami już dziś, aby dowiedzieć się, jak nasze rozwiązania mogą pomóc Twojemu biznesowi osiągnąć nowe wyżyny. Nasz zespół ekspertów jest gotowy, aby wspierać Cię na każdym kroku – od strategii po realizację. Z nami Twój biznes nie zna granic. Zacznij swoją podróż do sukcesu teraz!
Spis treści

Ważne elementy, o których należy pamiętać podczas migracji na Google Analytics 4:

  1.  Google Analytics, z którym pracujemy i o którym mówiliśmy przez ostatni czas, nazywamy Universal Analytics. Nadaliśmy jej tę nazwę, ponieważ unikalny identyfikator, którego używamy na stronach internetowych, zaczyna się od UA-. Universal Analytics jest również znany jako GA3 – ale nikt go tak nie nazywa.
  2. Nowa usługa Google Analytics nazywa się „Google Analytics 4” lub GA4.
  3. Google Analytics w znanej nam postaci przestanie zbierać dane 1 lipca 2023 r., dlatego migracja na GA4 jest konieczna, jeśli chcesz nadal korzystać z Google Analytics po tym czasie. Dodatkowo dostęp do archiwalnych danych będziemy posiadać tylko do 1 lipca 2024 r., a więc cały rok, by zaopiekować się danymi, które wcześniej zebraliśmy.

10 rzeczy, które właściciele firm powinni wiedzieć o GA4

  1. Nie możesz przenieść żadnych danych z UA do GA4. Na pierwszy rzut oka wydaje się śmieszne, że Google nie może (lub nie da rady) przenieść danych historycznych wszystkich użytkowników na nową platformę. Wszystkie konta GA4 będą zupełnie nowymi kontami, oraz nie będą posiadały żadnej wiedzy o wcześniejszych danych z kont UA, a tym bardziej o użytkownikach znajdujących się na stronie. Istnieje jednak sposób, by te dane zachować na dłużej, a to wszystko dzięki zastosowaniu BigQuery, które używane jest zazwyczaj jako baza do przechowywania danych z różnych źródeł reklamowych.
  2. Wizyty są liczone inaczej. Dzięki UA śledzimy wizyty (lub odsłony) za każdym razem, gdy strona jest ładowana. GA4 wykorzystuje model oparty na zdarzeniach, więc używamy parametrów zdarzeń, aby te dane były bardziej znaczące.
  3. Wprowadzenie strumieni danych. Konfigurujemy strumienie danych w celu zbierania informacji ze strony internetowej, w poprzedniej wersji wgrywaliśmy jeden identyfikator UA- na kilku stronach, bądź wersjach strony, by śledzić działania międzyplatformowo. GA4 pozwala nam na konfigurację kilku osobnych strumieni danych, a więc możemy posiadać jeden strumień bezpośrednio ze strony internetowej oraz osobne źródła z aplikacji mobilnej na iOS, oraz Androida.
  4. GA4 nie jest jeszcze w pełni gotowy. Tak, dobrze przeczytałeś! Google zachęca nas do migracji na GA4 teraz, mimo że ich produkt GA4 nie ma wszystkich możliwości, które ma obecnie UA. Sam panel GA4 pozostawia dużo do życzenia w obecnej formie, ale moim zdaniem lepiej przejść na nową platformę już teraz i przyzwyczaić się do nowego panelu pod względem UX oraz UI, niż później denerwować się, że nie możemy czegoś znaleźć na szybko.
  5. Najczęstsze (niezwiązane z handlem elektronicznym) funkcje raportowania, które będziemy musieli skonfigurować w GA4 dla witryny usługowej, to:
  • Śledzenie kampanii (dla kampanii PPC, kampanii e-mailowych itp.)
  • Grupowanie kanałów (bezpłatne, płatne, bezpośrednie, polecające)
  • Śledzenie zdarzeń (kliknięcia, zakupy (tylko e-commerce))
  • Cele (przesłane formularze internetowe, prośby o kontakt)
  1. Obecnie konfigurujemy GA4 równolegle z UA. UA przestanie rejestrować dane 1 lipca 2023 r., ale możemy zainstalować GA4 już teraz, aby konto zbierało informacje o użytkownikach równolegle z obecną konfiguracją UA. Nazywamy to śledzeniem równoległym.
  2. Po migracji z GA3 do GA4 poczekaj chwilę na zebranie danych, a następnie porównaj zebrane dane, aby upewnić się, że wszystkie dane są zgodne (dane GA4 powinny mieścić się w zakresie 1-2% odchylenia od danych GA3). Dodatkowo wato mieć na uwadze fakt, że agregacja danych w GA4 następuje średnio po upływie 72h od momentu konfiguracji na stronie. W przypadku GUA było to 24h, a więc mamy tutaj czas wydłużony aż 3-krotnie. 
  3. Aby śledzić konwersje, tak jak robiliśmy to w UA, musimy utworzyć niestandardowe zdarzenia odsłon. Te wydarzenia stają się aktywne po około 24 godzinach od ich utworzenia.
  4. Pamiętaj, aby połączyć swoje Google Search Console (i konto Google Ads, jeśli dotyczy) z nowym kontem GA4. Bez połączenia tych kont, nie zobaczymy żadnych danych, które mogą być przydatne nam w przypadku chęci przeanalizowania skuteczności pozyskiwania użytkowników z najpopularniejszych źródeł.
  5. Włącz Google Signals dla danych demograficznych, aby otrzymywać ulepszone dane o odwiedzających Twoją witrynę. Jeśli zastosujesz takie podejście, upewnij się, że zostało to wyraźnie określone w polityce prywatności Twojej witryny. Włączenie tej funkcji pozwoli Ci analizować dane dotyczące zainteresować, demografii, czy płci użytkowników, którzy odwiedzili stronę.

Dlaczego migracja do GA4 jest kluczem do przyszłości Twojej witryny?

Migracja do Google Analytics 4 nie jest jedynie zaleceniem, ale koniecznością dla wszystkich właścicieli stron internetowych, którzy chcą nadal korzystać z narzędzi analitycznych Google. Choć GA4 może wydawać się niekompletny w porównaniu z Universal Analytics, to jest to krok w kierunku przyszłości analityki internetowej. Nowa platforma oferuje bardziej zaawansowane funkcje śledzenia, lepsze raportowanie i większą elastyczność w konfiguracji.

Jeśli jeszcze nie rozpocząłeś procesu migracji, jest to teraz odpowiedni moment, aby to zrobić. Dzięki równoległemu śledzeniu możesz zacząć zbierać dane w GA4, jednocześnie korzystając z UA, aż do jego wyłączenia. To pozwoli Ci na gładkie przejście i adaptację do nowego systemu, zanim stanie się to koniecznością.

Pamiętaj, że technologia jest w ciągłym ruchu, a dostosowywanie się do nowych narzędzi i standardów jest kluczem do sukcesu w świecie cyfrowym. Migracja do GA4 to inwestycja w przyszłość Twojej witryny i biznesu. Nie czekaj, zacznij już dziś!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *