11 zaawansowanych operatorów wyszukiwania.

Twoje korzystanie z wyszukiwarki Google ogranicza się do wpisania jakiegoś hasła do paska wyszukiwań i korzystania z tego, co Google wyrzuci? To oczywiście nic złego. Problem pojawia się dopiero wtedy, kiedy podstawowe wyniki wyszukiwania to za mało, a Ty potrzebujesz więcej lub bardziej konkretnych informacji. Wtedy na ratunek przychodzą zaawansowane operatory wyszukiwania. Oto 5 zasadniczych i kilka mniejszych komend, których prawdopodobnie nie znasz, a które są niczym magiczne zaklęcia i na zawsze odmienią Twoje korzystanie z wyszukiwarki Google, znacząco je ułatwiając.

Zaawansowane szukanie w Google – wykorzystaj jego moc

To prawda – „wujek Google wie wszystko”. Jest jak perfekcyjnie uzupełniona (i regularnie aktualizowana) encyklopedia. Ale nawet taka księga nie będzie dla Ciebie pomocna, jeśli nie będziesz umieć się w niej odnaleźć i znaleźć dokładnie tych informacji, których w danej chwili potrzebujesz – ni mniej, ni więcej. Poznanie najważniejszych operatorów wyszukiwania to pierwszy krok, który powinieneś zrobić, chcąc nauczyć się lepiej korzystać z wyszukiwarki Google. Niezależnie od tego, czy zainteresowałeś się pozycjonowaniem stron internetowych, czy po prostu jesteś z natury dociekliwy. To co, jesteś gotowy na poznanie tajemnej wiedzy, nieznanej większości użytkowników Internetu?

Zaczniemy od najważniejszych w kontekście SEO.

Operatory wyszukiwania Google, które warto znać i które przydają się w SEO (i nie tylko)

1. Site: – ograniczenie wyszukiwania do konkretnej domeny

To prawdopodobnie najczęściej wykorzystywany operator szukania zaawansowanego. Stosowany głównie przez właścicieli stron internetowych. Masz swoją witrynę i chcesz sprawdzić, ile podstron – w przybliżeniu – zindeksował Google i jak te podstrony prezentują się w wyszukiwarce? Wykorzystaj [site:] + domenę swojej strony. Przykład:

site:getnoticedagency.pl

Tę komendę możesz stosować również w odniesieniu do innych stron, nie tylko swojej. Załóżmy, że chcesz znaleźć konkretny artykuł na naszym blogu, w którym wskazujemy najpopularniejsze błędy w pozycjonowaniu stron internetowych. Wiesz jednak, że szukanie go „ręcznie” zajęłoby Ci sporo czasu. W końcu trochę tych tekstów już tutaj mamy. Z operatorem [site:] to łatwe. Po prostu wpisz w Google tę komendę + domenę ze wskazaniem, że chodzi o blogową podstronę + frazę, która Cię interesuje:

site:getnoticedagency.pl/blog/ błędy w pozycjonowaniu

2. Related: – kiedy chcesz znaleźć strony powiązane z daną domeną

Z operatorem [related:] uzyskasz wyniki wyszukiwania powiązane z podaną domeną – media społecznościowe danej firmy, merytoryczne artykuły poświęcone tej stronie, a także strony zbliżone tematycznie do domeny zadanej. Jak użyć tej komendy? Oto przykład:

related:getnoticedagency.pl

3. Cache: – znajdź najnowszą wersję strony

Komenda [cache:] spowoduje wyświetlenie najnowszej wersji strony internetowej przechowywanej w pamięci podręcznej wyszukiwarki. Dzięki temu możesz sprawdzić, jaką wersję Twojej (lub innej) strony internetowej zindeksował robot Google. Może ją przebudowywałeś i zastanawiasz się, czy w indeksie znajduje się jej najnowsza, czy starsza wersja? Użyj więc śmiało [cache:]. Przykład:

cache:getnoticedagency.pl

4. Intitle: i Allintitle: – znajdź strony, które zawierają podane frazy w swoich tytułach

Dlaczego omawiamy dwa operatory w jednym podpunkcie? Ponieważ ich zastosowanie ma dać bardzo podobny rezultat – „wyrzucić” w wynikach wyszukiwania strony i dokumenty, które zawierają daną frazę w swoim tytule. Różnica jest jedna i zauważysz ją od razu w podanych przykładach:

intitle:wyszukiwarka google

Taka komenda spowoduje zwrócenie wyników zawierających wyraz „wyszukiwarka” w tytule oraz wyraz „google” w dowolnym miejscu (tytule, ale też poza tytułem, czyli np. w meta opisie).

allintitle:wyszukiwarka google

Komenda umożliwia pozyskanie tylko takich wyników, które mają w tytule zarówno wyraz „wyszukiwarka”, jak i „google”.

5. Inurl: i Allinurl: – szukaj stron, których adresy URL zawierają podane frazy

Dlaczego omawiamy dwa operatory w jednym podpunkcie? Ponieważ ich zastosowanie ma dać bardzo podobny rezultat – „wyrzucić” w wynikach wyszukiwania strony i dokumenty, które zawierają daną frazę w swoim tytule. Różnica jest jedna i zauważysz ją od razu w podanych przykładach:

Uważaj: Operator [allinurl:] działa na wyrazach, a nie składnikach adresów URL. Przede wszystkim nie uwzględnia interpunkcji. Zatem Twoje zapytanie [allinurl: cd/rom] spowoduje ograniczenie wyników do stron z wyrazami „cd” i „rom” w adresie URL, ale wyrazy te nie będą musiały znaleźć się w adresie rozdzielone kreską ułamkową, pisane łącznie ani w określonej kolejności. Takich ograniczeń aktualnie nie można narzucić wyszukiwarce.

Operatory wyszukiwania, które docenisz w korzystaniu na co dzień z Google

  • „” – wykorzystaj magiczny cudzysłów, by zmusić wyszukiwarkę do wyświetlenia Ci wyników, które zawierają taką frazę, jaką podałeś, czyli dokładnie w takiej odmianie i liczbie; bez synonimów czy odmieniania przez przypadki.
  • to operator wykluczający, niezwykle przydatny, kiedy wybrane przez Ciebie hasło ma wiele znaczeń (jest homonimem) lub występuje w nazwie popularnej firmy, a produkty lub usługi Cię nie interesują. Wykorzystaj go w taki sposób: fraza, która Cię interesuje -fraza, której chcesz uniknąć. Przykład: łódź -miasto. W przypadku pozycjonowania operator te sprawdza się, gdy chcemy wykluczyć konkretne adresy lub sekcje przy wyszukiwaniu, np.:

site:getnoticedagency -inurl:/blog/

  • jest operatorem, który może Ci się spodobać. Ma bowiem moc wyciągania z opresji zaników pamięci i odnajdywania tytułów piosenek po zaledwie króciutkim fragmencie tekstu, tytułów książek po skąpym cytacie i długich nazw, w przypadku których tylko jeden wyraz jest Ci znany. Przykład: litwo ojczyzno moja * (bo czasami zdarza się zapomnieć nawet tego, co dobrze znane 😉).
  • .. to komenda, która pozwala na uzyskanie wyników wyszukiwania z określonego przedziału czasowego. Przykład: filmy akcji 1900..2000.
  • @ służy do wyszukiwania profili w mediach społecznościowych. Sprawdza się doskonale w sytuacji, kiedy chcesz znaleźć profil znanego artysty, ale jednocześnie uniknąć ataku ze strony plotkarskich portali, które postanowiły poświęcić temu artyście dużo uwagi.
  • filetype: – ten operator umożliwia wyselekcjonowanie z potencjalnych wyników wyszukiwania plików w takim formacie, jakiego potrzebujesz. Chcesz znaleźć pdf-a z pierwszą częścią Harry’ego Pottera? Wykorzystaj: filetype:pdf harry potter kamień filozoficzny.

Operatory możesz łączyć

Daliśmy Ci do rąk narzędzia – pojedyncze operatory zaawansowanego wyszukiwania w Google. Wiedz jednak, że możesz je łączyć i wykorzystywać na swój unikalny sposób, by pozyskiwać jeszcze dokładniejsze informacje z wyszukiwarki, skrojone do niezbędnego minimum.

Przykłady:

  • Jeśli chcesz znaleźć PDF na konkretnej stronie, użyj połączenia site:domena filetype:pdf.
  • Możesz też łatwo upewnić się, czy w Internecie nie pojawiły się nielegalne duplikaty Twojego tekstu z bloga. W tym celu wykorzystaj intext: „fragment artykułu” -site: domena.
  • Chcesz sprawdzić, czy Google zindeksował wersję Twojej strony z HTTP? Zastosuj: site:domena -inurl:https.

Zachęcamy do testowania różnych zestawień, bo wyszukiwarka Google daje naprawdę ogrom możliwości!

Na koniec jeszcze jedna ważna rzecz – oficjalne Centrum Pomocy Google zaleca, by pomiędzy operatorem a wpisywaną frazą nie umieszczać przerw. Czasami jednak to właśnie wpisując komendę bez spacji, zderzamy się z „podana fraza nie została odnaleziona”. Jeśli więc zdarza się, że dana komenda nie daje Ci pożądanych rezultatów, sprawdź spacje. A jeśli zastanawiasz się, czy wielkość liter ma znaczenie w pasku wyszukiwania, odpowiadamy – nie ma.

Brawo! Dysponujesz już narzędziami, których nie zna duża część użytkowników Internetu i które dają Ci nowe możliwości w poszerzaniu swojej wiedzy. Pamiętaj jednak, że wraz z możliwościami idzie odpowiedzialność. Korzystaj więc z Google rozsądnie, ku chwale dociekliwości!

0 0 głosy
Ocena
Subskrybuj
Powiadom o
guest
2 komentarzy
oceniany
najnowszy najstarszy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze

newsletter

Zapisz się do newslettera!

Nowości, porady, informacje o usługach zwiększających rentowność, darmowe materiały edukacyjne i dużo więcej. Wybierz jaka treść Cię interesuje i ciesz się swoją dawką wiedzy!

Wiedza to potęga, przeczytaj również:

Zmiany w przepisach prawa dotyczące e-commerce. O co chodzi i jak sobie z nimi poradzić?

Czas czytania 9 min Branża e-commerce jest jedną z tych, które nierzadko muszą zmagać się z kolejnymi zmianami w przepisach prawa. Jest to spowodowane przede wszystkim niedostosowaniem systemu prawnego do specyfiki działalności prowadzonej w Internecie. Nie dziwi więc, że podejmowane są kolejne kroki, które mają na celu uregulowaniu obszarów wciąż dość obcych prawodawstwu. W ostatnim czasie zdecydowanie najgłośniej słychać było o dyrektywie unijnej Omnibus, dlatego w niniejszym artykule przyjrzymy się zmianom prawnym, które będą szczególnie istotne dla sklepów internetowych w roku 2023.

Czytaj więcej >

ABCD YouTube – schemat tworzenia skutecznej kreacji wideo

Czas czytania 4 min Wytyczne ABCD to globalne, poparte danymi i badaniami wskazówki, które pomagają tworzyć skuteczne reklamy wideo dostosowane do celów marketingowych. Wskazówki zostały przygotowane na podstawie danych z analizy korelacji, nie gwarantują stuprocentowej skuteczności, ale przybliżają do osiągnięcia sukcesu. W poniższym artykule dowiesz się więcej o schemacie ABCD i przekonasz się, dlaczego warto z niego korzystać przy kolejnym tworzeniu scenariusza do kampanii wideo.

Czytaj więcej >
2
0
Podziel się swoimi przemyśleniami, zostaw komentarz!x

Zapisz się do newslettera.

Poznawaj nowości w marketingu internetowym i porady dotyczące rozwoju biznesu!