Odbierz darmowy audyt
darmowa konsultacja

Umocnimy Twój biznes.

Wypełnij formularz by skontaktować się z nami, a umówimy się z Tobą na krótką rozmowę, po której wykonamy audyt Twoich reklam. Całkowicie za darmo. 

11 zaawansowanych operatorów wyszukiwania.

Twoje korzystanie z wyszukiwarki Google ogranicza się do wpisania jakiegoś hasła do paska wyszukiwań i korzystania z tego, co Google wyrzuci? To oczywiście nic złego. Problem pojawia się dopiero wtedy, kiedy podstawowe wyniki wyszukiwania to za mało, a Ty potrzebujesz więcej lub bardziej konkretnych informacji. Wtedy na ratunek przychodzą zaawansowane operatory wyszukiwania. Oto 5 zasadniczych i kilka mniejszych komend, których prawdopodobnie nie znasz, a które są niczym magiczne zaklęcia i na zawsze odmienią Twoje korzystanie z wyszukiwarki Google, znacząco je ułatwiając.

Zaawansowane szukanie w Google – wykorzystaj jego moc

To prawda – „wujek Google wie wszystko”. Jest jak perfekcyjnie uzupełniona (i regularnie aktualizowana) encyklopedia. Ale nawet taka księga nie będzie dla Ciebie pomocna, jeśli nie będziesz umieć się w niej odnaleźć i znaleźć dokładnie tych informacji, których w danej chwili potrzebujesz – ni mniej, ni więcej. Poznanie najważniejszych operatorów wyszukiwania to pierwszy krok, który powinieneś zrobić, chcąc nauczyć się lepiej korzystać z wyszukiwarki Google. Niezależnie od tego, czy zainteresowałeś się pozycjonowaniem stron internetowych, czy po prostu jesteś z natury dociekliwy. To co, jesteś gotowy na poznanie tajemnej wiedzy, nieznanej większości użytkowników Internetu?

Zaczniemy od najważniejszych w kontekście SEO.

Operatory wyszukiwania Google, które warto znać i które przydają się w SEO (i nie tylko)

1. Site: – ograniczenie wyszukiwania do konkretnej domeny

To prawdopodobnie najczęściej wykorzystywany operator szukania zaawansowanego. Stosowany głównie przez właścicieli stron internetowych. Masz swoją witrynę i chcesz sprawdzić, ile podstron – w przybliżeniu – zindeksował Google i jak te podstrony prezentują się w wyszukiwarce? Wykorzystaj [site:] + domenę swojej strony. Przykład:

site:getnoticedagency.pl

Tę komendę możesz stosować również w odniesieniu do innych stron, nie tylko swojej. Załóżmy, że chcesz znaleźć konkretny artykuł na naszym blogu, w którym wskazujemy najpopularniejsze błędy w pozycjonowaniu stron internetowych. Wiesz jednak, że szukanie go „ręcznie” zajęłoby Ci sporo czasu. W końcu trochę tych tekstów już tutaj mamy. Z operatorem [site:] to łatwe. Po prostu wpisz w Google tę komendę + domenę ze wskazaniem, że chodzi o blogową podstronę + frazę, która Cię interesuje:

site:getnoticedagency.pl/blog/ błędy w pozycjonowaniu

2. Related: – kiedy chcesz znaleźć strony powiązane z daną domeną

Z operatorem [related:] uzyskasz wyniki wyszukiwania powiązane z podaną domeną – media społecznościowe danej firmy, merytoryczne artykuły poświęcone tej stronie, a także strony zbliżone tematycznie do domeny zadanej. Jak użyć tej komendy? Oto przykład:

related:getnoticedagency.pl

3. Cache: – znajdź najnowszą wersję strony

Komenda [cache:] spowoduje wyświetlenie najnowszej wersji strony internetowej przechowywanej w pamięci podręcznej wyszukiwarki. Dzięki temu możesz sprawdzić, jaką wersję Twojej (lub innej) strony internetowej zindeksował robot Google. Może ją przebudowywałeś i zastanawiasz się, czy w indeksie znajduje się jej najnowsza, czy starsza wersja? Użyj więc śmiało [cache:]. Przykład:

cache:getnoticedagency.pl

4. Intitle: i Allintitle: – znajdź strony, które zawierają podane frazy w swoich tytułach

Dlaczego omawiamy dwa operatory w jednym podpunkcie? Ponieważ ich zastosowanie ma dać bardzo podobny rezultat – „wyrzucić” w wynikach wyszukiwania strony i dokumenty, które zawierają daną frazę w swoim tytule. Różnica jest jedna i zauważysz ją od razu w podanych przykładach:

intitle:wyszukiwarka google

Taka komenda spowoduje zwrócenie wyników zawierających wyraz „wyszukiwarka” w tytule oraz wyraz „google” w dowolnym miejscu (tytule, ale też poza tytułem, czyli np. w meta opisie).

allintitle:wyszukiwarka google

Komenda umożliwia pozyskanie tylko takich wyników, które mają w tytule zarówno wyraz „wyszukiwarka”, jak i „google”.

5. Inurl: i Allinurl: – szukaj stron, których adresy URL zawierają podane frazy

Dlaczego omawiamy dwa operatory w jednym podpunkcie? Ponieważ ich zastosowanie ma dać bardzo podobny rezultat – „wyrzucić” w wynikach wyszukiwania strony i dokumenty, które zawierają daną frazę w swoim tytule. Różnica jest jedna i zauważysz ją od razu w podanych przykładach:

Uważaj: Operator [allinurl:] działa na wyrazach, a nie składnikach adresów URL. Przede wszystkim nie uwzględnia interpunkcji. Zatem Twoje zapytanie [allinurl: cd/rom] spowoduje ograniczenie wyników do stron z wyrazami „cd” i „rom” w adresie URL, ale wyrazy te nie będą musiały znaleźć się w adresie rozdzielone kreską ułamkową, pisane łącznie ani w określonej kolejności. Takich ograniczeń aktualnie nie można narzucić wyszukiwarce.

Operatory wyszukiwania, które docenisz w korzystaniu na co dzień z Google

  • „” – wykorzystaj magiczny cudzysłów, by zmusić wyszukiwarkę do wyświetlenia Ci wyników, które zawierają taką frazę, jaką podałeś, czyli dokładnie w takiej odmianie i liczbie; bez synonimów czy odmieniania przez przypadki.
  • to operator wykluczający, niezwykle przydatny, kiedy wybrane przez Ciebie hasło ma wiele znaczeń (jest homonimem) lub występuje w nazwie popularnej firmy, a produkty lub usługi Cię nie interesują. Wykorzystaj go w taki sposób: fraza, która Cię interesuje -fraza, której chcesz uniknąć. Przykład: łódź -miasto. W przypadku pozycjonowania operator te sprawdza się, gdy chcemy wykluczyć konkretne adresy lub sekcje przy wyszukiwaniu, np.:

site:getnoticedagency -inurl:/blog/

  • jest operatorem, który może Ci się spodobać. Ma bowiem moc wyciągania z opresji zaników pamięci i odnajdywania tytułów piosenek po zaledwie króciutkim fragmencie tekstu, tytułów książek po skąpym cytacie i długich nazw, w przypadku których tylko jeden wyraz jest Ci znany. Przykład: litwo ojczyzno moja * (bo czasami zdarza się zapomnieć nawet tego, co dobrze znane 😉).
  • .. to komenda, która pozwala na uzyskanie wyników wyszukiwania z określonego przedziału czasowego. Przykład: filmy akcji 1900..2000.
  • @ służy do wyszukiwania profili w mediach społecznościowych. Sprawdza się doskonale w sytuacji, kiedy chcesz znaleźć profil znanego artysty, ale jednocześnie uniknąć ataku ze strony plotkarskich portali, które postanowiły poświęcić temu artyście dużo uwagi.
  • filetype: – ten operator umożliwia wyselekcjonowanie z potencjalnych wyników wyszukiwania plików w takim formacie, jakiego potrzebujesz. Chcesz znaleźć pdf-a z pierwszą częścią Harry’ego Pottera? Wykorzystaj: filetype:pdf harry potter kamień filozoficzny.

Operatory możesz łączyć

Daliśmy Ci do rąk narzędzia – pojedyncze operatory zaawansowanego wyszukiwania w Google. Wiedz jednak, że możesz je łączyć i wykorzystywać na swój unikalny sposób, by pozyskiwać jeszcze dokładniejsze informacje z wyszukiwarki, skrojone do niezbędnego minimum.

Przykłady:

  • Jeśli chcesz znaleźć PDF na konkretnej stronie, użyj połączenia site:domena filetype:pdf.
  • Możesz też łatwo upewnić się, czy w Internecie nie pojawiły się nielegalne duplikaty Twojego tekstu z bloga. W tym celu wykorzystaj intext: „fragment artykułu” -site: domena.
  • Chcesz sprawdzić, czy Google zindeksował wersję Twojej strony z HTTP? Zastosuj: site:domena -inurl:https.

Zachęcamy do testowania różnych zestawień, bo wyszukiwarka Google daje naprawdę ogrom możliwości!

Na koniec jeszcze jedna ważna rzecz – oficjalne Centrum Pomocy Google zaleca, by pomiędzy operatorem a wpisywaną frazą nie umieszczać przerw. Czasami jednak to właśnie wpisując komendę bez spacji, zderzamy się z „podana fraza nie została odnaleziona”. Jeśli więc zdarza się, że dana komenda nie daje Ci pożądanych rezultatów, sprawdź spacje. A jeśli zastanawiasz się, czy wielkość liter ma znaczenie w pasku wyszukiwania, odpowiadamy – nie ma.

Brawo! Dysponujesz już narzędziami, których nie zna duża część użytkowników Internetu i które dają Ci nowe możliwości w poszerzaniu swojej wiedzy. Pamiętaj jednak, że wraz z możliwościami idzie odpowiedzialność. Korzystaj więc z Google rozsądnie, ku chwale dociekliwości!

Spodobał Ci się artykuł? Oceń go:
[Wszystkie: 1 Średnia: 5]

2 odpowiedzi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

newsletter

Zapisz się do newslettera!

Nowości, porady, informacje o usługach zwiększających rentowność, darmowe materiały edukacyjne i dużo więcej. Wybierz jaka treść Cię interesuje i ciesz się swoją dawką wiedzy!

Wiedza to potęga, przeczytaj również:

Systemy CMS - twardy orzech do zgryzienia

Najpopularniejsze CMS dla sklepów internetowych – który wybrać?

Jeśli planujesz otworzenie własnego sklepu internetowego, prędzej czy później będziesz musiał podjąć decyzję, na który CMS (System Zarządzania Treścią) postawić. To bardzo ważny wybór i warto się do niego dobrze przygotować, poznając specyfikę oraz wady i zalety najpopularniejszych CMS-ów. Dlaczego? Bo platforma dopasowana do Twojego biznesu pozwoli Ci na osiąganie zamierzonych celów, podczas gdy system wybrany pochopnie utrudni Ci zarówno zarządzanie sprzedażą, jak i pozycjonowanie sklepu internetowego.

Czytaj więcej >
Płyń z prądem - podążaj za zmianami!

Odmienne… nowe podejście do analityki.

Coraz częściej otrzymujemy od naszych klientów zapytania o podejmowane przez specjalistów Get Noticed działania związane z wprowadzanymi zmianami w prawie oraz w narzędziach. Dlatego przybliżamy wszystkie tematy, które będą podejmowane przez nas wewnątrz agencji, a także na kontach naszych klientów. Najważniejsze zmiany dotyczyć będą poprawnego przesyłania informacji o zgodach marketingowych oraz ulepszeniach podstawowego śledzenia zdarzeń dla Facebook Ads oraz Google Ads,

Czytaj więcej >
#seommerce
Zapisz się na bezpłatny Webinar SEO dla e-commerce!
Sukces zawarty w tekstach,
22 czerwca 2022, 12:00
czyli co musisz wiedzieć
o tworzeniu treści pod SEO
Zewsząd słyszysz, że „content is king” i tworzenie treści jest niezwykle istotne pod kątem pozycjonowania. Na tym webinarze uzyskasz odpowiedź, dlaczego tak jest, jakie treści tworzyć oraz skąd brać pomysły na prowadzenie bloga.

Zapisz się do newslettera.

Poznawaj nowości w marketingu internetowym i porady dotyczące rozwoju biznesu!