Odbierz darmowy audyt
darmowa konsultacja

Umocnimy Twój biznes.

Wypełnij formularz by skontaktować się z nami, a umówimy się z Tobą na krótką rozmowę, po której wykonamy audyt Twoich reklam. Całkowicie za darmo. 

Co to jest wyszukiwarka internetowa, czyli jak działa Google?

Ponad 91% wszystkich zapytań wpisywanych w wyszukiwarki internetowe dotyczy Google. To najpopularniejsza wyszukiwarka online na świecie. Prawdopodobnie i Ty korzystasz z niej na co dzień. Choćby z tego powodu warto dowiedzieć się, czym jest Google i jak działa. Planujesz pozycjonowanie strony internetowej? W takim razie ta wiedza okaże się jeszcze cenniejsza.

Czym jest Google?

Google (a właściwie Google Search) to internetowa wyszukiwarka stworzona przez spółkę Alphabet (wcześniej Google Inc.). Celem jej działania jest uporządkowanie i skatalogowanie danych przesyłanych do Internetu i podarowanie Internautom dostępu do nich – jak najszybszego, najwygodniejszego i najbardziej przydatnego. Choć wyszukiwarka z czasem się zmienia – jest coraz nowocześniejsza i coraz lepiej dopasowana do oczekiwań odbiorcy, jej misja pozostaje taka sama.

Wyszukiwarkę można porównać do ogromnej księgi z bardzo rozbudowanym indeksem informującym o dokładnej lokalizacji każdego elementu jej zawartości. Kiedy wpisujesz zapytanie do Google, to tak, jakbyś zaglądał do takiej księgi. Z tym że mieści ona w sobie informacje z wielu różnych tematów (niemal wszystkich!) i jest jednocześnie encyklopedią, książką kucharską, przewodnikiem turystycznym, poradnikiem biznesowym, repertuarem pobliskiego kina.

Wydaje się wręcz magiczna, bo wystarczy, że powiesz lub napiszesz, jakich informacji potrzebujesz, a jej kartki zaszeleszczą i zatrzymają się dokładnie w tym miejscu, w którym znajdują się interesujące Cię dane. Cudowne, prawda? Dlatego Google zastąpił biblioteki. Dał bowiem każdemu z nas łatwy i szybki dostęp do księgozbioru większego niż ten, którym dysponowała choćby Biblioteka Aleksandryjska – największa tego typu placówka świata starożytnego. I to praktycznie w każdym miejscu i o każdej porze!

W kontekście SEO wyszukiwarka internetowa Google to także przestrzeń pracy pozycjonera. Bo choć nie jest jedyną wyszukiwarką online na świecie (istnieje jeszcze m.in. Bing, Yandex, Sezam, Baidu), to statystyki nie pozostawiają złudzeń – ponad 98% udziałów tego rynku w Polsce należy do Google! Pozycjonowanie stron internetowych odbywa się więc w jej obszarze i na stawianych przez nią warunkach.

Jak działa Google? W skrócie

Wyszukiwarka najpierw pozyskuje informacje. Te pochodzą z różnych źródeł: stron internetowych, publicznych baz danych, treści przesyłanych przez użytkowników do Google Maps i Google Moja Firma i wielu innych. Roboty Google wędrują po sieci w poszukiwaniu nowych lub zaktualizowanych informacji. Proces ten nazywa się crawlowaniem. Zebrane dane trafiają do bazy danych, gdzie są porządkowane i katalogowane (na tym etapie przypomina to pracę tradycyjnej biblioteki). Ich uporządkowanie na serwerach Google nazywamy indeksowaniem.

To oznacza, że wyszukiwanie nie odbywa się w czasie rzeczywistym, a Google, po wpisaniu przez Ciebie zapytania, nie przeszukuje wszystkich stron obecnych w Internecie. Twoje hasło trafia do serwerów, gdzie spośród już zgromadzonych i skatalogowanych stron Google wybiera te, które prawdopodobnie najbardziej Cię zainteresują i przedstawia Ci je w wynikach. W zależności od tego, czego szukasz, wyszukiwarka może podać Ci głównie linki do stron lub też linki poprzedzone aktualnymi wiadomościami, grafikami, propozycjami konkretnych produktów w sklepach lub wizytówką firmy z okolicy. Wszystko zależy od intencji wyszukiwania i jego typu.

Serce wyszukiwarki – algorytm

Algorytm decyduje o tym, jak działa wyszukiwarka. Na podstawie niego dobierane są bowiem kryteria decydujące o ostatecznym wyglądzie „listy rankingowej” stron internetowych. Opieranie się na takim systemie oceny przydatności stron dla użytkownika sprawia, że wyszukiwarka ma szansę zaprezentować nam informacje, których najbardziej w danym momencie potrzebujemy. 

Algorytm Google składa się z ponad 200 parametrów, a ich pełna lista jest oczywiście nieznana (dlatego SEO wymaga czasu i testowania różnych scenariuszy) i cały czas się powiększa. Tylko kilka z algorytmów zostało przekazanych do szerokiej publiczności i oficjalnie potwierdzonych przez Google (np. algorytm Panda i Pingwin, bardzo ważne w kontekście content marketingu i wypełniania stron treścią oraz linkbuildingu). Ponadto algorytm się zmienia – stąd aktualizacje powodujące poruszenie w świecie SEO. Zdarza się bowiem, że nowe zmiany odbijają się negatywnie na pozycjach niektórych stron internetowych. Innym z kolei pomagają. Takie zdarzenie wymaga zmian w strategii, a czasami niemal kryzysowego działania specjalistów ds. pozycjonowania. Oficjalnych informacji o aktualizacjach jest kilka w ciągu roku, natomiast pracownicy Google przyznają, iż niekiedy dokonywanych jest kilka aktualizacji w ciągu dnia. To sprawia, że przez cały rok algorytm aktualizowany jest setki razy.

Co lubi algorytm Google?

Choć algorytm jest pewnym procesem matematyczno-informatycznym, można odnaleźć w nim dwie ludzkie cechy. Pierwsza – ma on swoje upodobania. Algorytm lubi m.in.: 

  • Wartościowe i unikalne treści na stronie. Takie, które jak najlepiej odpowiadają na zapytanie użytkownika związane z wybranymi przez nas słowami kluczowymi.
  • Spójność tekstów z otoczeniem, czyli pozostałą zwartością strony. Przykład – artykuł blogowy nie może być oderwany tematycznie od ogólnej tematyki witryny.
  • Linki prowadzące do strony z wysokojakościowych, już uznanych przez niego witryn, niespamerskich katalogów treści.
  • Uporządkowany kod strony i jej prawidłowe działanie, w tym szybkie wczytywanie podstron.
  • Dopasowanie strony do urządzeń mobilnych.

A to wszystko ma bezpośredni związek z pozycjonowaniem stron internetowych.

Druga ludzka cecha algorytmu – zdolność uczenia się. Mowa o machine learning, czyli uczeniu maszynowym. Ma ono udoskonalić działanie Google poprzez proponowanie wyników jeszcze lepiej dopasowanych do intencji wynikających ze wpisywanego do wyszukiwarki hasła. Można powiedzieć, że to całkowicie nowy algorytm, który jest pośrednikiem pomiędzy użytkownikiem a algorytmem pierwotnym tworzącym listę wyników wyszukiwania na podstawie czynników rankingowych.

Jak działa Google? Bardziej szczegółowy opis

1. Skanowanie

Pierwszym z ważnych etapów działania wyszukiwarki Google jest skanowanie (crawlowanie). Jako że nie istnieje centralny rejestr wszystkich stron internetowych (byłoby to pewnie niemożliwe, bo jest ich ponad 1,88 miliarda i liczba ta stale rośnie!), Google musi cały czas szukać nowych stron i dodawać je do listy. 

Spytasz, jak Google odnajduje nowopowstałe lub zaktualizowane strony? Otóż, dowiaduje się o nich, śledząc linki wychodzące z innych stron i otrzymując mapy witryn przesyłane przez webmasterów lub właścicieli tychże stron.

Gdy robot Google otrzyma adres URL nowej strony, odwiedza ją i skanuje, czyli poznaje jej zawartość.

2. Indeksowanie

Po wejściu na stronę robot Google stara się ją poznać. W tym celu analizuje zawartość witryny, a uzyskane tą metodą informacje zapisuje w indeksie Google, czyli ogromnej bazie danych wyszukiwarki – i to właśnie nazywamy indeksowaniem. 

Robot przetwarza wiele danych z Twojej strony: słowa kluczowe, atrybuty, tagi i wszelkiego rodzaju treści, takie jak teksty, zdjęcia i grafiki, filmy, a także ogólny układ wizualny. Przy czym z obrazkami i filmami nie radzi sobie tak dobrze, jak z tekstem, dlatego ważne jest, by multimedia miały przynajmniej tekst alternatywny, a najlepiej jeszcze inne cenne atrybuty.

Tu warto nadmienić, iż z racji wciąż rosnących zasobów internetowych, Google nie jest w stanie zindeksować każdej strony.

3. Wyświetlanie wyników

Po wpisaniu przez Ciebie hasła do wyszukiwarki Google sprawdza cały swój rozbudowany indeks i biorąc pod uwagę wiele czynników rankingowych, wyświetla najtrafniejszą – jego zdaniem – odpowiedź. To tzw. wyniki organiczne, które są bezpłatne dla właściciela strony (Google nie pobiera opłat za umieszczanie strony wyżej w organicznych wynikach wyszukiwarki). W przeciwieństwie do reklam płatnych, które są wyraźnie oznaczone na stronie wyników i które – jak wskazuje nazwa – wymagają opłaty.

A gdybyś zastanawiał się, czym jest pozycjonowanie stron internetowych to właśnie wszelkie działania w obrębie strony WWW i poza nią, których celem jest wybicie Twojej strony internetowej na TOP-owe pozycje w Google. Strategia SEO realizowana jest przede wszystkim na podstawie znane parametry rankingowe, czyli „upodobania” algorytmu wyszukiwarki i sprawdzone metody jak najlepszej optymalizacji strony pod Google.

W naszej agencji każdego dnia staramy się poznawać algorytm Google i szukamy możliwości, by poprawiać pozycje naszych klientów konkretnymi, przetestowanymi działaniami. Jeśli więc chcesz poprawić widoczność swojej strony internetowej, skontaktuj się z nami przez formularz umieszczony poniżej. Na pewno pomożemy!

Spodobał Ci się artykuł? Oceń go:
[Wszystkie: 3 Średnia: 5]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

newsletter

Zapisz się do newslettera!

Nowości, porady, informacje o usługach zwiększających rentowność, darmowe materiały edukacyjne i dużo więcej. Wybierz jaka treść Cię interesuje i ciesz się swoją dawką wiedzy!

Wiedza to potęga, przeczytaj również:

Systemy CMS - twardy orzech do zgryzienia

Najpopularniejsze CMS dla sklepów internetowych – który wybrać?

Jeśli planujesz otworzenie własnego sklepu internetowego, prędzej czy później będziesz musiał podjąć decyzję, na który CMS (System Zarządzania Treścią) postawić. To bardzo ważny wybór i warto się do niego dobrze przygotować, poznając specyfikę oraz wady i zalety najpopularniejszych CMS-ów. Dlaczego? Bo platforma dopasowana do Twojego biznesu pozwoli Ci na osiąganie zamierzonych celów, podczas gdy system wybrany pochopnie utrudni Ci zarówno zarządzanie sprzedażą, jak i pozycjonowanie sklepu internetowego.

Czytaj więcej >
Płyń z prądem - podążaj za zmianami!

Odmienne… nowe podejście do analityki.

Coraz częściej otrzymujemy od naszych klientów zapytania o podejmowane przez specjalistów Get Noticed działania związane z wprowadzanymi zmianami w prawie oraz w narzędziach. Dlatego przybliżamy wszystkie tematy, które będą podejmowane przez nas wewnątrz agencji, a także na kontach naszych klientów. Najważniejsze zmiany dotyczyć będą poprawnego przesyłania informacji o zgodach marketingowych oraz ulepszeniach podstawowego śledzenia zdarzeń dla Facebook Ads oraz Google Ads,

Czytaj więcej >
#seommerce
Zapisz się na bezpłatny Webinar SEO dla e-commerce!
Sukces zawarty w tekstach,
22 czerwca 2022, 12:00
czyli co musisz wiedzieć
o tworzeniu treści pod SEO
Zewsząd słyszysz, że „content is king” i tworzenie treści jest niezwykle istotne pod kątem pozycjonowania. Na tym webinarze uzyskasz odpowiedź, dlaczego tak jest, jakie treści tworzyć oraz skąd brać pomysły na prowadzenie bloga.

Zapisz się do newslettera.

Poznawaj nowości w marketingu internetowym i porady dotyczące rozwoju biznesu!