Odbierz darmowy audyt
darmowa konsultacja

Umocnimy Twój biznes.

Wypełnij formularz by skontaktować się z nami, a umówimy się z Tobą na krótką rozmowę, po której wykonamy audyt Twoich reklam. Całkowicie za darmo. 

Optymalizacja strony pod wymagania wyszukiwarki Google – co to tak właściwie znaczy?

Często słyszysz o optymalizowaniu strony pod wymagania wyszukiwarki Google, ale nie do końca wiesz co, się właściwie za tym kryje? Czytaj dalej, a dowiesz się wszystkiego, co najważniejsze – czym jest ta tajemnicza optymalizacja i dlaczego warto ją przeprowadzić, jakie są jej elementy składowe, z czym nie powinno się mylić optymalizacji strony oraz jak wyglądała optymalizacja kiedyś, a jak wygląda dziś.

Optymalizacja strony pod wymagania wyszukiwarki Google – co to takiego?

Optymalizacja strony pod wymagania Google to jeden z kluczowych etapów całego rozbudowanego procesu budowania ruchu z wyników organicznych wyszukiwarki (czyli SEO, z ang. Search Engine Optimization). Są to wszystkie działania, które można podjąć bezpośrednio na stronie WWW, by przygotować ją do odbioru przez wyszukiwarkę i zwiększyć szansę na zajęcie przez stronę wysokiej pozycji w Google. Czasami optymalizacja określana jest jako on-site SEO. Tutaj fraza „on-site” odnosi się właśnie do działań w obrębie strony, a „SEO” wskazuje na duży udział optymalizacji w całym procesie budowania wartościowego ruchu z wyszukiwarki.

„SEO”, „optymalizacja” i „pozycjonowanie” – tych wyrazów często używa się zamiennie. Zapewne się z tym spotkałeś. Musimy jednak od razu zaznaczyć – SEO to tylko w pewnej części optymalizacja, bo poza nią w grę wchodzi również budowanie autorytetu optymalizowanej strony WWW, czyli np. zdobywanie wartościowych linków do niej prowadzących. 

SEO to pewien całokształt, a optymalizacja to jedna z jego części. Innymi słowy, SEO jest jak tort, a optymalizacja jak jego pokaźny kawałek. Czasami możesz usłyszeć sformułowanie „optymalizacja strony pod SEO”. I ono już zdecydowanie lepiej oddaje jej istotę bo jasno wskazuje na relację SEO -> optymalizacja, nie SEO = optymalizacja.

Przy czym warto mieć świadomość, że bez optymalizacji nie ma mowy o dobrze poprowadzonym i skutecznym pozycjonowaniu strony. Udoskonalenie witryny pod kątem technicznym jest niezbędne, by podjęte w następnej kolejności działania off-site przyniosły oczekiwane rezultaty.

Jakie konkretnie wymagania stawia Google przed stronami WWW?

Próbując zdefiniować optymalizację stron WWW, często mówimy o wymaganiach Google, jakie musi spełniać Twoja strona internetowa, ale czym one właściwie są? Konkrety znajdziesz na oficjalnej stronie Google ze wskazówkami dla webmasterów: https://developers.google.com/search/docs/advanced/guidelines/webmaster-guidelines?hl=pl. To m.in. podpowiedzi jak ułatwić robotowi znalezienie strony, zrozumienie jej zawartości, jak wesprzeć użytkowników w korzystaniu z witryny oraz lista zakazanych technik optymalizacji i pozycjonowania. Każdy specjalista SEO powinien być zaznajomiony z tymi zasadami, co znacząco ułatwia analizowanie strony czy wykonanie audytu SEO.

Na czym polega optymalizowanie strony pod Google?

Optymalizacja strony WWW składa się z trzech głównych filarów:

  • optymalizacji kodu (poprawa zarówno kodu HTML odpowiedzialnego za strukturę strony, jak i kodu CSS odpowiadającego za jej wygląd);
  • optymalizacji architektury (m.in. poprawa menu nawigacyjnego, struktury adresów URL, struktury linkowania wewnętrznego i stopki);
  • optymalizacji treści (m.in. nasycenie treści wybranymi słowami kluczowymi lub stworzenie nowych tekstów w ramach copywritingu SEO, wyeliminowanie problemu kanibalizacji i duplikacji, poprawa obrazów i grafik, optymalizacja nagłówków różnego stopnia).

Strona internetowa, na której zadbano o wszystkie te aspekty, jest – przynajmniej w teorii – w pełni dostosowana do wymagań wyszukiwarki, a dzięki temu rośnie szansa, że zostanie szybko i prawidłowo zindeksowana przez roboty Google.

Ale co znaczy „zindeksowana”? Otóż indeksacja to etap, w którym robot już trafił na Twoją stronę i zaczyna ją poznawać. Analizuje obecne na niej treści, kataloguje umieszczone tam obrazy, poznaje architekturę witryny. Ogólnie, próbuje zrozumieć o czym „opowiada” Twoja strona (tutaj duży udział mają wybrane słowa kluczowe), a następnie ją indeksuje, czyli umieszcza w olbrzymiej bazie danych, by później, o ile Twoja strona jest dobrze zoptymalizowana i pozycjonowana, wyświetlić ją w formie wyników wyszukiwania na frazy związane z Twoją działalnością i wpisywane przez użytkownika.

Warto pamiętać, że zoptymalizowana strona staje się bardziej przyjazna nie tylko dla robota indeksującego, ale też odbiorcy – czytelnika lub potencjalnego klienta. Jest bowiem lepiej uporządkowana, a często także szybciej się ładuje.

Optymalizacja strony kiedyś a dziś

Kiedyś optymalizacja strony pod Google polegała przede wszystkim na umieszczeniu słów kluczowych w strategicznych miejscach i w jak największej liczbie, ale takiej, by nie doprowadzić do SEO spamu, a także pozyskaniu wielu linków prowadzących do strony, niekoniecznie z wartościowych źródeł. 

Dziś, po 5-10 latach, optymalizacja (ale i całe pozycjonowanie stron internetowych) wygląda inaczej. Słowa kluczowe nadal są ważne, ale na znaczeniu zyskała ogólna semantyka treści – to czy rzeczywiście jest ona przydatna dla użytkownika i czy rozwiązuje jego realny problem. Stąd coraz większą wagę przykład się do tworzenia content planów i tekstów wyczerpujących dane zagadnienie. Istotna stała się optymalizacja kodu strony, a sama witryna musi wyglądać dobrze nie tylko dla robota Google, ale też użytkownika – i to korzystającego zarówno z komputera, jak i urządzeń mobilnych. Link building? Tu także idzie się głównie w jakość, dopiero później w ilość. Wraz z rosnącą liczbą użytkowników Internetu i podmiotów decydujących się na SEO skończył się dostęp do darmowych źródeł linkowania. Specjaliści ds. SEO w imieniu swoich klientów muszą więc decydować się głównie na artykuły sponsorowane i ramię w ramię z działem content marketingu tworzyć wartościowe treści, które swoją wysoką jakością zachęcą użytkowników do dzielenia się linkami.

Optymalizacja w szerszym rozumieniu oznacza organizowanie procesów w taki sposób, by uzyskać maksimum efektów przy możliwie jak najmniejszym nakładzie – zarówno czasu, energii, jak i pieniędzy. W kontekście SEO optymalizacja to udoskonalanie i tworzenie ze strony internetowej solidnego gruntu pod przyszłe działania z zakresu pozycjonowania.

Spodobał Ci się artykuł? Oceń go:
[Wszystkie: 4 Średnia: 5]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

newsletter

Zapisz się do newslettera!

Nowości, porady, informacje o usługach zwiększających rentowność, darmowe materiały edukacyjne i dużo więcej. Wybierz jaka treść Cię interesuje i ciesz się swoją dawką wiedzy!

Wiedza to potęga, przeczytaj również:

Systemy CMS - twardy orzech do zgryzienia

Najpopularniejsze CMS dla sklepów internetowych – który wybrać?

Jeśli planujesz otworzenie własnego sklepu internetowego, prędzej czy później będziesz musiał podjąć decyzję, na który CMS (System Zarządzania Treścią) postawić. To bardzo ważny wybór i warto się do niego dobrze przygotować, poznając specyfikę oraz wady i zalety najpopularniejszych CMS-ów. Dlaczego? Bo platforma dopasowana do Twojego biznesu pozwoli Ci na osiąganie zamierzonych celów, podczas gdy system wybrany pochopnie utrudni Ci zarówno zarządzanie sprzedażą, jak i pozycjonowanie sklepu internetowego.

Czytaj więcej >
Płyń z prądem - podążaj za zmianami!

Odmienne… nowe podejście do analityki.

Coraz częściej otrzymujemy od naszych klientów zapytania o podejmowane przez specjalistów Get Noticed działania związane z wprowadzanymi zmianami w prawie oraz w narzędziach. Dlatego przybliżamy wszystkie tematy, które będą podejmowane przez nas wewnątrz agencji, a także na kontach naszych klientów. Najważniejsze zmiany dotyczyć będą poprawnego przesyłania informacji o zgodach marketingowych oraz ulepszeniach podstawowego śledzenia zdarzeń dla Facebook Ads oraz Google Ads,

Czytaj więcej >
#seommerce
Zapisz się na bezpłatny Webinar SEO dla e-commerce!
Sukces zawarty w tekstach,
22 czerwca 2022, 12:00
czyli co musisz wiedzieć
o tworzeniu treści pod SEO
Zewsząd słyszysz, że „content is king” i tworzenie treści jest niezwykle istotne pod kątem pozycjonowania. Na tym webinarze uzyskasz odpowiedź, dlaczego tak jest, jakie treści tworzyć oraz skąd brać pomysły na prowadzenie bloga.

Zapisz się do newslettera.

Poznawaj nowości w marketingu internetowym i porady dotyczące rozwoju biznesu!