Spis treści
ToggleOptymalizacja strony pod wymagania wyszukiwarki Google – co to takiego?
Optymalizacja strony pod wymagania Google to jeden z kluczowych etapów całego rozbudowanego procesu budowania ruchu z wyników organicznych wyszukiwarki (czyli SEO, z ang. Search Engine Optimization). Są to wszystkie działania, które można podjąć bezpośrednio na stronie WWW, by przygotować ją do odbioru przez wyszukiwarkę i zwiększyć szansę na zajęcie przez stronę wysokiej pozycji w Google. Czasami optymalizacja określana jest jako on-site SEO. Tutaj fraza „on-site” odnosi się właśnie do działań w obrębie strony, a „SEO” wskazuje na duży udział optymalizacji w całym procesie budowania wartościowego ruchu z wyszukiwarki.
„SEO”, „optymalizacja” i „pozycjonowanie” – tych wyrazów często używa się zamiennie. Zapewne się z tym spotkałeś. Musimy jednak od razu zaznaczyć – SEO to tylko w pewnej części optymalizacja, bo poza nią w grę wchodzi również budowanie autorytetu optymalizowanej strony WWW, czyli np. zdobywanie wartościowych linków do niej prowadzących.
SEO to pewien całokształt, a optymalizacja to jedna z jego części. Innymi słowy, SEO jest jak tort, a optymalizacja jak jego pokaźny kawałek. Czasami możesz usłyszeć sformułowanie „optymalizacja strony pod SEO”. I ono już zdecydowanie lepiej oddaje jej istotę bo jasno wskazuje na relację SEO -> optymalizacja, nie SEO = optymalizacja.
Przy czym warto mieć świadomość, że bez optymalizacji nie ma mowy o dobrze poprowadzonym i skutecznym pozycjonowaniu strony. Udoskonalenie witryny pod kątem technicznym jest niezbędne, by podjęte w następnej kolejności działania off-site przyniosły oczekiwane rezultaty.
Jakie konkretnie wymagania stawia Google przed stronami WWW?
Próbując zdefiniować optymalizację stron WWW, często mówimy o wymaganiach Google, jakie musi spełniać Twoja strona internetowa, ale czym one właściwie są? Konkrety znajdziesz na oficjalnej stronie Google ze wskazówkami dla webmasterów: https://developers.google.com/search/docs/advanced/guidelines/webmaster-guidelines?hl=pl. To m.in. podpowiedzi jak ułatwić robotowi znalezienie strony, zrozumienie jej zawartości, jak wesprzeć użytkowników w korzystaniu z witryny oraz lista zakazanych technik optymalizacji i pozycjonowania. Każdy specjalista SEO powinien być zaznajomiony z tymi zasadami, co znacząco ułatwia analizowanie strony czy wykonanie audytu SEO.
Na czym polega optymalizowanie strony pod Google?
Optymalizacja strony WWW składa się z trzech głównych filarów:
- optymalizacji kodu (poprawa zarówno kodu HTML odpowiedzialnego za strukturę strony, jak i kodu CSS odpowiadającego za jej wygląd);
- optymalizacji architektury (m.in. poprawa menu nawigacyjnego, struktury adresów URL, struktury linkowania wewnętrznego i stopki);
- optymalizacji treści (m.in. nasycenie treści wybranymi słowami kluczowymi lub stworzenie nowych tekstów w ramach copywritingu SEO, wyeliminowanie problemu kanibalizacji i duplikacji, poprawa obrazów i grafik, optymalizacja nagłówków różnego stopnia).
Strona internetowa, na której zadbano o wszystkie te aspekty, jest – przynajmniej w teorii – w pełni dostosowana do wymagań wyszukiwarki, a dzięki temu rośnie szansa, że zostanie szybko i prawidłowo zindeksowana przez roboty Google.
Ale co znaczy „zindeksowana”? Otóż indeksacja to etap, w którym robot już trafił na Twoją stronę i zaczyna ją poznawać. Analizuje obecne na niej treści, kataloguje umieszczone tam obrazy, poznaje architekturę witryny. Ogólnie, próbuje zrozumieć o czym „opowiada” Twoja strona (tutaj duży udział mają wybrane słowa kluczowe), a następnie ją indeksuje, czyli umieszcza w olbrzymiej bazie danych, by później, o ile Twoja strona jest dobrze zoptymalizowana i pozycjonowana, wyświetlić ją w formie wyników wyszukiwania na frazy związane z Twoją działalnością i wpisywane przez użytkownika.
Warto pamiętać, że zoptymalizowana strona staje się bardziej przyjazna nie tylko dla robota indeksującego, ale też odbiorcy – czytelnika lub potencjalnego klienta. Jest bowiem lepiej uporządkowana, a często także szybciej się ładuje.
Optymalizacja strony kiedyś a dziś
Kiedyś optymalizacja strony pod Google polegała przede wszystkim na umieszczeniu słów kluczowych w strategicznych miejscach i w jak największej liczbie, ale takiej, by nie doprowadzić do SEO spamu, a także pozyskaniu wielu linków prowadzących do strony, niekoniecznie z wartościowych źródeł.
Dziś, po 5-10 latach, optymalizacja (ale i całe pozycjonowanie stron internetowych) wygląda inaczej. Słowa kluczowe nadal są ważne, ale na znaczeniu zyskała ogólna semantyka treści – to czy rzeczywiście jest ona przydatna dla użytkownika i czy rozwiązuje jego realny problem. Stąd coraz większą wagę przykład się do tworzenia content planów i tekstów wyczerpujących dane zagadnienie. Istotna stała się optymalizacja kodu strony, a sama witryna musi wyglądać dobrze nie tylko dla robota Google, ale też użytkownika – i to korzystającego zarówno z komputera, jak i urządzeń mobilnych. Link building? Tu także idzie się głównie w jakość, dopiero później w ilość. Wraz z rosnącą liczbą użytkowników Internetu i podmiotów decydujących się na SEO skończył się dostęp do darmowych źródeł linkowania. Specjaliści ds. SEO w imieniu swoich klientów muszą więc decydować się głównie na artykuły sponsorowane i ramię w ramię z działem content marketingu tworzyć wartościowe treści, które swoją wysoką jakością zachęcą użytkowników do dzielenia się linkami.
Optymalizacja w szerszym rozumieniu oznacza organizowanie procesów w taki sposób, by uzyskać maksimum efektów przy możliwie jak najmniejszym nakładzie – zarówno czasu, energii, jak i pieniędzy. W kontekście SEO optymalizacja to udoskonalanie i tworzenie ze strony internetowej solidnego gruntu pod przyszłe działania z zakresu pozycjonowania.