Odbierz darmowy audyt
darmowa konsultacja

Umocnimy Twój biznes.

Wypełnij formularz by skontaktować się z nami, a umówimy się z Tobą na krótką rozmowę, po której wykonamy audyt Twoich reklam. Całkowicie za darmo. 

Long tail i zalety pozycjonowania na tzw. długi ogon

Jakich fraz kluczowych użyć w procesie pozycjonowania strony internetowej, by osiągnąć jak najlepsze efekty? To jedno z podstawowych pytań, jakie pojawiają się podczas tworzenia strategii SEO. Bo keywords są różne i dzielimy je na kilka rodzajów. Frazy typu long tail są jednym z nich. I nie może ich zabraknąć w dobrze zaplanowanej kampanii pozycjonowania, zwłaszcza dla e-commerce. Dlaczego? Odpowiedź znajdziesz w tym artykule.

Frazy kluczowe long tail – co to takiego?

Long tail (ang. długi ogon) to frazy kluczowe odzwierciedlające precyzyjne zapytania użytkowników, ściśle odpowiadające ich intencjom. Składają się z większej liczby wyrazów niż pozostałe keywordy (najczęściej minimum 3-4). Ich charakter zrozumiesz najlepiej na przykładzie. 

Załóżmy, że prowadzisz sklep internetowy z odzieżą outdoorową. Sprzedajesz m.in. buty górskie i prowadzisz bloga, na którym dzielisz się wiedzą cenną z puntu widzenia outdoorowców. Frazy kluczowe typu long tail, które mogłyby Cię zainteresować to np. „jakie buty górskie zimą”, „buty górskie damskie zimowe” lub „buty górskie salewa crow gtx”. Pierwsza fraza sprawdzi się świetnie jako temat blogowego artykułu, druga jako nazwa podkategorii w Twoim sklepie, a trzecia – jako nazwa konkretnego produktu. 

Dla porównania – frazą ogólną w tym przypadku mogłyby być „buty górskie”. Widzisz różnicę? Jeśli nie, zaraz wyraźnie ją zauważysz.

Rodzaje fraz kluczowych

Słowa kluczowe wpisywane do wyszukiwarki Google – pod względem ich długości i precyzyjności w przekazaniu potrzeby użytkownika – można podzielić na trzy główne rodzaje.

  • Frazy kluczowe fat head – są krótkie, bo składają się z 1-2 wyrazów i przez to ogólne. Należą do grona najczęściej wyszukiwanych fraz, dlatego w ich obrębie trafisz także na największą konkurencję, w tym gigantów poszczególnych branż. Pozycjonowanie stron z użyciem takich fraz jest więc najtrudniejsze – pochłania najwięcej czasu i pieniędzy. Przykłady: buty, buty górskie.
  • Frazy kluczowe medium tail (chunky middle) – są nieco bardziej precyzyjne niż te, opisane przed chwilą, bo składają się najczęściej z 3 wyrazów, ale nadal pozostają w tyle za long tail. Przykład: buty górskie damskie.
  • Frazy kluczowe long tail – przyjmuje się, że zawierają 3-4 słowa lub więcej i choć są najrzadziej wyszukiwane, to mają moc dostarczania wysokich wyników konwersji przy niewielu, nawet pojedynczych, wyświetleniach. Nazwa „długi ogon” wynika właśnie z tego, że frazy te znajdują się na końcu „ogona” wyszukiwań. Przykłady: jakie buty górskie zimą, samsung galaxy A52s 5g czarny, farba do podłogi drewnianej w sprayu.

Na czym polega pozycjonowanie long tail?

Pozycjonowanie long tail, nazywane też pozycjonowaniem szerokim, to proces poprawy widoczności strony internetowej w Google, w trakcie którego wykorzystuje się frazy kluczowe z tzw. długiego ogona. W takich działaniach bardzo ważne jest, by za wyborem i dopasowaniem fraz kluczowych long tail szła optymalizacja strony internetowej – jej architektury oraz treści. 

Konkretniej? Jeśli planujesz wykorzystać potencjał frazy „buty górskie damskie zimowe”, musisz przewidzieć w strukturze swojego sklepu miejsce na taką podkategorię produktów, a jej opis nasycić wybraną frazą i innymi, które odzwierciedlają tę samą intencję użytkownika, ale charakteryzują się po prostu innym układem wyrazów, jak w „buty górskie zimowe damskie” czy jeszcze mocniejszym doprecyzowaniem, ale nie zmieniającym nadrzędnej intencji, jak w „buty trekkingowe górskie damskie”.

7 zalet pozycjonowania na tzw. długi ogon

Poświęcamy osobny artykuł tematowi pozycjonowania na tzw. długi ogon, bo z doświadczenia wiemy, że ma ono wiele zalet, które pomagają w rozwijaniu biznesów. To przede wszystkim:

Odzwierciedlenie realnych potrzeb użytkowników

Kiedy Twój potencjalny klient wpisuje w Google „buty górskie zimowe damskie”, wiesz dokładnie, jaką grupą produktów jest zainteresowany. Jeśli w wynikach wyszukiwania otrzyma link do podstrony w Twoim sklepie, którą dobrze zoptymalizowałeś i w której rzeczywiście znajdują się różnorodne buty zimowe dla pań idealne na górską wędrówkę, istnieje duża szansa, że klient zdecyduje się na zakup. Bo pokazał Ci swój problem (potrzebę zakupu konkretnego rodzaju butów), a Ty dajesz mu rozwiązanie tego problemu (dostęp do butów, których szuka). 

Oczywiście to, czy ostatecznie zdecyduje się na zakupy, zależy od wielu innych elementów, w tym np. ceny i wszystkiego, co mieści się pod ogólnym stwierdzeniem „doświadczenie użytkownika” (user experience, w skrócie UX), ale optymalizacja na tzw. długi ogon to zdecydowanie dobry krok!

Niska konkurencyjność

Frazy long tail mają niewiele wyszukiwań (kilkadziesiąt lub kilkaset w skali miesiąca). To bardzo mało w porównaniu do ogólnych fraz wpisywanych do Google dziesiątki i setki tysięcy razy. Czy to źle? Niekoniecznie! Mała popularność frazy może oznaczać niższą konkurencyjność — zdecydowanie mniej stron walczy o zajęcie TOP-owych pozycji w tym obszarze. A to tworzy dla Ciebie szansę na łatwe wypozycjonowanie strony lub sklepu na te właśnie frazy. Na pewno o wiele łatwiejsze niż gdybyś próbował zdobyć podium w wynikach wyszukiwania związanych z frazami fat head lub chunky middle.

Niski koszt pozyskania ruchu z wyszukiwarki

Skoro frazy z tzw. długiego ogona są mało popularne, a pozycjonowanie strony w oparciu o nie łatwiejsze, to znaczy, że na ten obszar kampanii SEO będziesz potrzebował mniejszego budżetu niż gdybyś walczył o TOP-owe pozycje z gigantami na frazy fat head.

Stosunkowo szybkie efekty pozycjonowania

Mówi się, że pozycjonowanie stron do zadanie dla cierpliwych. Jest w tym dużo prawdy, bo w większości przypadków trzeba poczekać minimum 4-6, a nawet 6-12 miesięcy na pierwsze efekty podjętych działań. Pozycjonowanie szerokie trochę się jednak temu powiedzeniu wymyka, bo stosunkowo niewielka popularność fraz long tail sprawia, że efekty mogą pojawić się znacznie szybciej niż przy pozycjonowaniu na ogólne, oblegane frazy – już po 3-5 miesiącach. Wszystko zależy oczywiście od trudności wybranych fraz, bowiem fraza frazie nierówna.

Wysoki współczynnik konwersji

Mało popularne i tanie frazy long tail mają bardzo ważną zaletę – odpowiadając na konkretne zapytania użytkowników, dają bardzo dużą szansę na konwersję (czyli wykonanie przez użytkownika akcji, na której Ci zależy, np. kupno produktu, zapisanie się do newslettera itd.). Im dłuższa i bardziej konkretna jest dana fraza i im przyjaźniejsza jest Twoja strona internetowa, tym większa szansa na sukces.

Większa stabilność zdobytych pozycji

Kiedy już zdobędziesz TOP-owe pozycje na frazy kluczowe typu long tail, łatwiej będzie Ci je utrzymać – z mniejszą ilością pracy i pieniędzy. Ciąg przyczynowy jest znów ten sam: frazy z tzw. długiego ogona to frazy z niewielką liczbą wyszukiwań -> mniej stron internetowych walczy o wybicie się w tych frazach.

Wsparcie content marketingu

Wróćmy jeszcze na chwilę do frazy „jakie buty górskie zimą”. Widzisz, że to wręcz gotowa propozycja tematu artykułu na firmowego bloga? I tak jest z wieloma frazami z tzw. długiego ogona. Narzędzia do pozyskiwania keywordów typu long tail stają się więc naturalnie narzędziami przydatnymi w planowaniu contentu i opracowywaniu propozycji na artykuły blogowe i nie tylko.

Skąd pozyskać frazy long tail? 3 sprawdzone – i łatwo dostępne – narzędzia

Skoro była mowa o pozyskaniu fraz long tail, pójdźmy o krok dalej. Przedstawimy Ci teraz trzy najpopularniejsze i darmowe narzędzia, z których możesz skorzystać, by znaleźć interesujące Cię frazy z tzw. długiego ogona, i tym samym gotowe pomysły na nazwanie kategorii, podkategorii i produktów w swoim sklepie oraz na tytuły blogowych tekstów. Gotowy?

1. Planer słów kluczowych

Jest to właściwie jedna z funkcji narzędzia, jakim jest Google Ads. Chętnie korzystają z niej specjaliści ds. SEO i nie tylko. Planer słów kluczowych wyświetla przede wszystkim frazy kluczowe wstępnie dopasowane do charakteru Twojej działalności, a także m.in. częstotliwość ich wyszukiwania oraz wstępną ocenę konkurencji (niska, średnia, wysoka). 

W doborze fraz wykorzystaj wiedzę, którą już zdobyłeś, czytając poprzednie akapity. Jeśli interesuje Cię pozycjonowanie na tzw. długi ogon, z propozycji „wyrzuconych” przez planer wybierz te, które zawierają 3 wyrazy lub więcej, które wyszukiwane są kilkadziesiąt lub kilkaset razy w ciągu miesiąca i których konkurencyjność oznaczona jest jako „niska”. 

To ważne! Aby uzyskać dostęp do Google Ads i tym samym planera słów kluczowych, koniecznie jest założenie konta Google i powiązanie go z Twoją stroną internetową lub sklepem internetowym.

2. Keywordtool.io

Narzędzie to występuje zarówno w darmowej, jak i płatnej wersji. W bezpłatnej otrzymujesz wyłącznie wykaz fraz kluczowych long tail związanych z frazą, którą wpisałeś, a w płatnej – dodatkowo liczbę wyszukiwań, trend frazy (czy jej popularność rośnie, czy maleje), ocenę konkurencji i stawkę, jaką musisz zapłacić, jeśli chcesz rozpocząć płatną kampanię reklamową na daną frazę. 

Darmowa opcja wystarcza, jeśli chcesz się tylko zainspirować i wstępnie poznać frazy z tzw. długiego ogona związane z Twoją branżą. Płatna przyda się, jeśli na tym narzędziu planujesz oprzeć konkretne działania związane z pozycjonowaniem swojej strony internetowej.

3. AnswerThePublic

Kolejne narzędzie dostępne zarówno w darmowej, jak i płatnej wersji. Tutaj ograniczeniem jest liczba wyszukiwań – bezpłatna opcja umożliwia wykonanie 3 analiz dziennie, a płatna oferuje nielimitowany dostęp do narzędzia. 

AnswerThePublic jest wyjątkowy z tego powodu, że wręcz zasypuje Cię przykładami fraz long tail, które nawet dzieli na zapytania pod względem najważniejszych fraz-pytajników, jak np. „gdzie”, „które”, „w jaki sposób”. To prawdziwa studnia pomysłów!

To ważne! Pamiętaj, by w Keywordtool.io oraz AnswerThePublic określić kraj i język, które Cię interesują.

Pozycjonowanie na tzw. długi ogon to tylko jedna z możliwości

Miej świadomość tego, że pozycjonowanie stron internetowych to złożony proces, który różni się w zależności od charakteru danej strony i działalności, która się z nią wiąże. Pozycjonowanie long tail może być jedną z części tego procesu, obok pozycjonowania na ogólne frazy czy pozycjonowania lokalnego. Nie stanowi ono osobnej usługi, a jest jednym z działań, jakie możesz podjąć – Ty lub agencja, której zlecisz SEO. 

Co do jednego nie mamy wątpliwości – pozycjonowanie na tzw. długi ogon przy niewielkim nakładzie sił i pieniędzy może przynieść naprawdę zadowalające efekty, i dlatego zasługuje na Twoją uwagę. Kluczowe jest jednak to, by za działaniami SEO szła optymalizacja strony internetowej i dopasowanie jej do tychże działań.

W naszej agencji każdego dnia pomagamy firmom z branży e-commerce w zdobywaniu TOP-owych pozycji na frazy long tail. Chętnie pomożemy również Tobie! Zainteresowany? Skontaktuj się z nami poprzez formularz umieszczony poniżej.

Spodobał Ci się artykuł? Oceń go:
[Wszystkie: 7 Średnia: 5]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

newsletter

Zapisz się do newslettera!

Nowości, porady, informacje o usługach zwiększających rentowność, darmowe materiały edukacyjne i dużo więcej. Wybierz jaka treść Cię interesuje i ciesz się swoją dawką wiedzy!

Wiedza to potęga, przeczytaj również:

Systemy CMS - twardy orzech do zgryzienia

Najpopularniejsze CMS dla sklepów internetowych – który wybrać?

Jeśli planujesz otworzenie własnego sklepu internetowego, prędzej czy później będziesz musiał podjąć decyzję, na który CMS (System Zarządzania Treścią) postawić. To bardzo ważny wybór i warto się do niego dobrze przygotować, poznając specyfikę oraz wady i zalety najpopularniejszych CMS-ów. Dlaczego? Bo platforma dopasowana do Twojego biznesu pozwoli Ci na osiąganie zamierzonych celów, podczas gdy system wybrany pochopnie utrudni Ci zarówno zarządzanie sprzedażą, jak i pozycjonowanie sklepu internetowego.

Czytaj więcej >
Płyń z prądem - podążaj za zmianami!

Odmienne… nowe podejście do analityki.

Coraz częściej otrzymujemy od naszych klientów zapytania o podejmowane przez specjalistów Get Noticed działania związane z wprowadzanymi zmianami w prawie oraz w narzędziach. Dlatego przybliżamy wszystkie tematy, które będą podejmowane przez nas wewnątrz agencji, a także na kontach naszych klientów. Najważniejsze zmiany dotyczyć będą poprawnego przesyłania informacji o zgodach marketingowych oraz ulepszeniach podstawowego śledzenia zdarzeń dla Facebook Ads oraz Google Ads,

Czytaj więcej >
#seommerce
Zapisz się na bezpłatny Webinar SEO dla e-commerce!
Sukces zawarty w tekstach,
22 czerwca 2022, 12:00
czyli co musisz wiedzieć
o tworzeniu treści pod SEO
Zewsząd słyszysz, że „content is king” i tworzenie treści jest niezwykle istotne pod kątem pozycjonowania. Na tym webinarze uzyskasz odpowiedź, dlaczego tak jest, jakie treści tworzyć oraz skąd brać pomysły na prowadzenie bloga.

Zapisz się do newslettera.

Poznawaj nowości w marketingu internetowym i porady dotyczące rozwoju biznesu!