Odbierz darmowy audyt
darmowa konsultacja

Umocnimy Twój biznes.

Wypełnij formularz by skontaktować się z nami, a umówimy się z Tobą na krótką rozmowę, po której wykonamy audyt Twoich reklam. Całkowicie za darmo. 

Jak zostać specjalistą SEO? Ścieżka kariery, umiejętności, zarobki jako SEOwiec

Według raportu Senuto z 2021 roku 80% pracowników z branży SEO deklaruje zadowolenie ze swojej pracy, w tym także zarobków. Planujesz przebranżowienie lub dopiero wchodzisz na rynek i zastanawiasz się, czy warto i jak zostać specjalistą SEO? W tym artykule znajdziesz wszystkie informacje niezbędne do podjęcia decyzji. Dowiesz się, kim jest specjalista SEO, jakie umiejętności powinieneś posiadać (i jak możesz zdobyć te, których jeszcze nie masz), jakie narzędzia musisz znać, jak wygląda ścieżka rozwoju i na jakie zarobki możesz liczyć w tym zawodzie.

Branża szeroko rozumianego marketingu internetowego stale się rozwija. Nie zatrzymała jej nawet pandemia COVID-19. Ba! Mimo początkowej niepewności, wielu klientów – chcąc rozwijać swoje biznesy i dostosowywać je do wymogów współczesnego klienta – przeniosło swoje sklepy i usługi do Internetu. A to z kolei zwiększyło ogólne inwestycje przeznaczone na marketing w wyszukiwarce i pozycjonowanie stron internetowych. Pracy dla specjalistów SEO jest więc dużo.

Ponadto zawód ten wpisuje się w tzw. zawody przyszłości, co czyni go dość bezpiecznym i rozsądnym wyborem na swoją ścieżkę zawodową. Warto jednak pamiętać, że to właśnie specjaliści, a nie osoby dorywczo zajmujące się SEO będą najbardziej pożądanymi pracownikami w wielu firmach. Bo to oni potrafią dostarczyć wyniki, na jakich zależy klientom, a swoją pracę opierają na sprawdzonych metodach i świadomym działaniu – nie szczęściu.

Kim jest specjalista SEO?

Specjalista SEO to osoba zajmująca się pozycjonowaniem stron internetowych. Przynajmniej w tej najprostszej definicji.

Musisz bowiem wiedzieć, że branża marketingu i SEO jest bardzo rozbudowana. Z tego powodu często stosuje się skrótowe pojęcia, a wiele odmiennych od siebie zawodów podsumowuje krótką, ogólną nazwą. To dla Ciebie, czyli osoby dopiero wchodzącej w ten świat może okazać się nie lada pułapką. Dlaczego o tym wspominamy? Bo „specjalista SEO” jest ogólną nazwą zawodu, który mieści w sobie kilka różnych specjalizacji. 

Owszem, zdarzają się specjaliści SEO, zwłaszcza w małych i średnich firmach, którzy zajmują się wszystkim: optymalizacją techniczną stron, przygotowywaniem audytów SEO, analityką, link buildingiem, tworzeniem tzw. zapleczy, a nawet copywritingiem SEO czy komunikacją z klientami. Ale wiesz, w branży marketingowej jest takie powiedzenie – jak ktoś jest od wszystkiego, to jest od niczego. Chodzi o to, że nie sposób wykonać każde z wymienionych zadań na sto procent przy 8-godzinnym dniu pracy, zwłaszcza jeśli trzeba obsłużyć wielu klientów. Dodaj do tego jeszcze fakt, że branża marketingu stale rośnie, obejmując kolejne, do niedawna jeszcze nieistniejące obszary, jak np. UX.

To dodaje kolejne obowiązki specjaliście SEO. Nic dziwnego, że agencje mają mniejsze lub większe zespoły SEO, a w nich specjalistów wyspecjalizowanych w różnych obszarach i obejmujących różne, choć na pierwszy rzut oka podobne stanowiska. Prawdą jest bowiem, że choć dobry specjalista SEO musi mieć wiedzę i umiejętności z każdego wymienionego obszaru działań, to w swojej codziennej pracy nie musi być odpowiedzialny za nie wszystkie. Dlatego zawód specjalisty SEO mieści w sobie kilka stanowisk:

  • Manager SEO/Head of SEO – to kierownik działu SEO. Jego obowiązkiem jest koordynować pracę całego zespołu SEO-wców. Przydziela on zadania poszczególnym pracownikom, kontroluje terminy ich realizacji i weryfikuje efekty działań. Odpowiada także za wyznaczanie celów swoim współpracownikom i pomoc w ich realizacji. Zazwyczaj ściśle współpracuje z działem obsługi klienta i handlowym, przygotowuje oferty dla największych klientów i opracowuje usługi.
  • Techniczny specjalista SEO – to pozycjoner, który ma wiele wspólnego z programistą. Zna HTML, CSS, PHP, a nawet JavaScript czy Python przynajmniej na średniozaawansowanym poziomie i potrafi tworzyć oraz modyfikować kod strony internetowej (podczas gdy nietechniczny SEO-wiec będzie poruszał się głównie w wygodnym i przejrzystym panelu CMS). Do jego zadań należy wprowadzanie zmian w celu optymalizacji witryny pod kątem wyszukiwarki.
  • SEO Web Developer – to specjalista w tworzeniu i aktualizowaniu całych stron internetowych, dla którego świat SEO nie ma tajemnic i który przygotowuje witryny właśnie na potrzeby pozycjonowania. Programuje w stopniu zaawansowanym.
  • Specjalista ds. link buildingu – pozyskiwanie wartościowych linków z różnych źródeł to jeden z filarów dobrego pozycjonowania stron WWW. I specjalista ds. link buildingu zajmuje się właśnie tym – dostarczaniem soczystych linków z wysokojakościowych stron.
  • Specjalista SXO – to osoba, która doskonale zna zarówno SEO, jak i UX (User Experience). Z jednej strony odpowiada za pozycjonowanie strony internetowej, a z drugiej – za jej wizualne dostosowanie do potrzeb i oczekiwań odbiorców tak, by zbudować pozytywne doświadczenia z potencjalnym klientem.

* Obok tego jest jeszcze specjalista ds. contentu SEO, który co prawda nie jest pozycjonerem, ale wspiera codzienną pracę SEO-wców, dostarczając im wysokiej jakości treści niezbędne do pozycjonowania stron. Nie oznacza to jednak, iż ów specjalista od treści ma mniej wspólnego z SEO — wprost przeciwnie. Osoba taka musi znać wszelkie zagadnienia techniczne, wiedzieć, w jaki sposób przygotowywać takie treści, co powinny zawierać, z czego powinny się składać.

Dlaczego tak obszernie opisaliśmy różne stanowiska w obrębie SEO? Bo chcemy, żebyś zobaczył, jak różnorodny potrafi to być zawód w zależności od miejsca pracy i żebyś już teraz mógł wstępnie określić, który obszar najbardziej Cię interesuje lub na którym stanowisku będziesz mógł wykorzystać już posiadane umiejętności i wrodzone predyspozycje.

A skoro o predyspozycjach i umiejętnościach mowa…

Cechy charakteru przydatne specjaliście SEO

Chcesz zostać specjalistą SEO? Na pewno będzie Ci łatwiej, jeśli z natury jesteś osobą cierpliwą, wytrwałą i zorganizowaną, a stawianie pytań i znajdywanie odpowiedzi sprawia Ci satysfakcję

Praca SEO specjalisty w głównej mierze polega bowiem na diagnozowaniu problemów i szukaniu rozwiązań, nierzadko w dociekliwy i pogłębiony sposób. Nie bez powodu mówi się, że pozycjonowanie to zadanie dla cierpliwych. Jest to bowiem długi i złożony proces, którego pierwsze zadowalające efekty pojawiają się dopiero po kilku miesiącach. Musisz być na to przygotowany, a czasami umieć wytłumaczyć to także klientowi – dlatego zdolności komunikacyjne też są mile widziane. Oczywiście często specjalista ma kontakt z klientem poprzez dział Customer Success, jednak im również musisz umieć wytłumaczyć dany problem (by przekazali go klientowi).

W typowym dniu pracy specjalisty SEO mieści się analityka ruchu pozyskanego z wyszukiwarki i operowanie wieloma keywordami. Powinieneś więc przynajmniej lubić pracę z danymi i arkuszem kalkulacyjnym.

Przyda się z pewnością podzielność uwagi i umiejętność ustalania priorytetów, bo docelowo na pewno będziesz zajmował się przynajmniej kilkoma serwisami i na każdy z nich będziesz musiał poświęcić odpowiednio dużo czasu, w takiej kolejności, jaką narzucają deadline’y. Lubisz mieć porządek na pulpicie i w zakładkach przeglądarki? Teraz to może być Twoją mocną stroną, bo jako SEO specjalista będziesz musiał korzystać z wielu narzędzi, operować wieloma plikami i dobrze, gdybyś miał to uporządkowane.

Oczywiście mile widziana jest też kreatywność, bo choć strategie SEO składają się z podobnych segmentów, to każdy klient jest inny i wymaga indywidualnego podejścia do pozycjonowania. Odporność na stres – to też się przyda.

Umiejętności SEO specjalisty

Specjalista SEO z prawdziwego zdarzania posiada umiejętności z różnych dziedzin. Wymagana jest przynajmniej podstawowa wiedza oraz doświadczenie w zakresie analityki, marketingu, technicznej opieki nad stronami internetowymi, a także komunikacji, zbierania informacji i copywritingu.

Oto lista umiejętności, które naszym zdaniem charakteryzują dobrego specjalistę SEO:

  • znajomość HTML i CSS, a także webowych języków programowania, jak PHP i JavaScript;
  • rozumienie zagadnień związanych z bazami danych i serwerami,
  • rozumienie, jak działa wyszukiwarka Google,
  • znajomość czynników rankingowych w wyszukiwarce i najważniejszych aktualizacji algorytmów Google,
  • znajomość różnych rodzajów słów kluczowych i rozumienie intencji, jakie kryją się za zapytaniami wpisywanymi przez użytkowników do Google,
  • umiejętność zbierania i analizowania danych: ruchu na stronie, linków przychodzących, wydajności strony w wynikach wyszukiwania,
  • umiejętność napisania poprawnego tekstu zoptymalizowanego pod SEO*,
  • wiedzę z zakresu UX i UI*,
  • drobne umiejętności, jak zmniejszanie wagi zdjęć i znajomość zaawansowanych operatorów wyszukiwania,
  • bardzo dobra znajomość arkuszy kalkulacyjnych, dokumentów Google, a także narzędzi niezbędnych w pracy SEO-wca, jak: Ahrefs, Screaming Frog, Semstorm, Senuto, Google Analytics i Planer słów kluczowych.

To ważne! Umiejętności „z gwiazdką” są mile widziane, ale nie niezbędne. Wiele procesów można bowiem delegować, np. copywriterom lub designerom.

Chcę zostać specjalistą SEO. Od czego mam zacząć?

Podjąłeś decyzję, że SEO to coś dla Ciebie i chcesz stać się specjalistą w tej branży. Co teraz? Przed Tobą na pewno sporo nauki. Tę polecamy pobierać z kursów i szkoleń, zwłaszcza prowadzonych przez praktyków. Czerp ją również z książek i e-booków oraz webinarów dotyczących optymalizacji i pozycjonowania, a także regularnie odwiedzaj eksperckie blogi (jak np. nasz 😉) i branżowe fora internetowe. Nie bój się korzystać także z zagranicznych źródeł wiedzy. 

To jest jednak wyłącznie wiedza teoretyczna. Kiedy już ją zdobędziesz, przejdź jak najszybciej do praktyki. Wiedzę, którą będziesz w ten sposób przyswajać, warto od razu weryfikować — testować, sprawdzać. Założenie prostego bloga na WordPressie i optymalizowanie go pod kątem SEO może w dużym stopniu pomóc Ci praktykować pozycjonowanie na ”żywym organizmie”, co przełoży się na późniejsze umiejętności i doświadczenie.

Znajdź staż w agencji SEO lub agencji marketingowej z wydzielonym działem SEO. Tam nauczysz się obsługi najważniejszych narzędzi, będziesz mógł dokładnie przyjrzeć się audytom SEO przygotowywanym przez firmę (to prawdziwa skarbnica wiedzy!) i poznasz schemat typowego dnia pracy SEO-wca oraz listę jego obowiązków. Super, jeśli stworzysz własną stronę internetową i „po godzinach” będziesz starał się ją wypozycjonować.

Jeśli przeznaczysz na naukę i rozwój odpowiednio dużo uwagi, po 1-2 latach możesz zostać specjalistą SEO.

Czy żeby zostać specjalistą SEO, potrzebne jest konkretne wykształcenie?

W ofertach polskich uczelni na próżno szukać kierunków związanych z pozycjonowaniem stron internetowych, czy nawet marketingiem internetowym. Oczywiście istnieją kierunki powiązane z marketingiem, jednak SEO stanowi tam bardzo mały odsetek. Wyjątkiem są specjalności na kierunku ekonomia związane z e-commerce, jak np. na Uniwersytecie Gdańskim albo studia podyplomowe z obszaru marketingu, ale to oczywiście nie jest stricte SEO. 

W teorii specjalistą SEO może zostać każdy – niezależnie od tego, jakie studia ukończył i czy w ogóle je ukończył. Liczy się bowiem wiedza (stale aktualizowana!) i umiejętności, które zdobyć można na dedykowanych szkoleniach i kursach (zwłaszcza prowadzonych przez praktyków) oraz w praktyce – ta w przypadku SEO jest niezwykle ważna.

Jak wygląda ścieżka kariery specjalisty SEO? 4 etapy

A skoro o praktyce mowa… Kiedy już zdobędziesz podstawową wiedzę z zakresu SEO i dziedzin pokrewnych, pora przejść do działania. 

  1. Ścieżka kariery zawodowej specjalisty SEO najczęściej zaczyna się od stażu w agencji SEO lub dziale agencji marketingowej skupionym na pozycjonowaniu. Znajdź agencję, która obsługuje wielu różnych klientów i w której będziesz mógł uczyć się pod okiem doświadczonego SEO-wca. Te bardzo intensywne miesiące będą Twoją okazją do zmierzenia się z pierwszymi zadaniami, takimi jak dobór słów kluczowych, przygotowanie pojedynczych segmentów do audytów SEO czy wprowadzanie drobnych zmian w stronach w celu ich optymalizacji. To także świetny czas na nawiązanie pierwszych branżowych znajomości. Wykorzystaj ten czas mądrze!
  2. Drugi etap – młodszy specjalista SEO (z ang. junior SEO specialist). To osoba, która ma już przynajmniej kilkumiesięczne doświadczenie w świecie SEO i choć wciąż pracuje pod okiem specjalisty, to zakres jej prac jest większy niż stażysty. Jako junior nie tylko zbierasz, ale też analizujesz słowa kluczowe oraz treści opublikowane na stronie klienta, wdrażasz linkowanie wewnętrzne, a nawet wykonujesz pełny audyt dla mniej skomplikowanych witryn.
  3. Kolejny stopień na drabinie zawodowej – specjalista SEO. To już stanowisko w pełni samodzielne. Obejmuje wszystkie działania, o których wspomnieliśmy, a które tworzą przeciętny dzień pracy SEO-wca: opracowywanie indywidualnych strategii SEO, wdrażanie ich, monitorowanie i optymalizowanie, aktywne pozyskiwanie linków i reagowanie na niepokojące spadki w wynikach. Kolejnym krokiem tej ścieżki jest specjalista SEO w konkretnej specjalizacji (np. linkbuilding, UX, webdesign) oraz starszy specjalista SEO (z ang. senior SEO specialist).
  4. Szczytem zawodowej kariery jest stanowisko SEO eksperta, czyli osoby, która nie tylko opanowała do perfekcji wszystkie wymienione umiejętności, ale także może pochwalić się bogatym doświadczeniem i sukcesami na polu pozycjonowania, w tym konkretnymi przykładami skutecznie zoptymalizowanych stron WWW. Ekspert SEO często jest liderem całego zespołu i poza realizacją kampanii pozycjonowania zajmuje się również nauczaniem – zarówno wewnątrz firmy, jak i w ramach szkoleń oraz webinarów organizowanych przez agencję.

O pieniądzach mowa, czyli ile zarabia specjalista SEO?

Według raportu pracuj.pl specjalista SEO w Polsce zarabia średnio 6700 zł brutto (czyli około 4800 zł netto). Z kolei junior SEO specialist może liczyć na wynagrodzenie w okolicach 3000 zł netto. Na wartość pensji wpływa wiele rzeczy: staż, liczba i złożoność obowiązków, a także forma zatrudnienia i warunki w konkretnej firmie. Zupełnie inne zarobki osiągają pozycjonerzy-freelancerzy. U nich najczęściej są one albo bardzo wysokie, albo bardzo niskie i zależą od czasu oraz wysiłku, jaki osoba samozatrudniona decyduje się zainwestować w pracę. Oczywiście na różnych portalach z ogłoszeniami o pracę możemy znaleźć rozstrzał od 2500 do 30000 zł — jednak, pozostając w nomenklaturze SEO – ”to zależy” od wielu czynników, predyspozycji, doświadczenia czy nawet miejscowości.

Jesteś zainteresowany rozpoczęciem kariery w SEO i czujesz, że to coś dla Ciebie? To może być naprawdę dobra decyzja. W końcu 80% pracowników w tej branży deklaruje zadowolenie – zarówno z wykonywanych obowiązków, jak i zarobków. To wręcz raj w porównaniu do obrazka ze słynnego raportu przygotowanego przez Instytut Gallupa, według którego zaledwie 17% (!) pełnoetatowych pracowników w Polsce jest zmotywowanych do wykonania swojej pracy i zaangażowanych w nią. 

Teraz już wiesz, jak się przygotować do rozpoczęcia SEO-kariery. A jeśli zechcesz pogłębiać swoją wiedzę, zapraszamy na naszego bloga – na nim regularnie tłumaczymy podstawowe zagadnienia związane z pozycjonowaniem. Te na pewno Ci się przydadzą, bo od czegoś trzeba zacząć, prawda?

Spodobał Ci się artykuł? Oceń go:
[Wszystkie: 10 Średnia: 5]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

newsletter

Zapisz się do newslettera!

Nowości, porady, informacje o usługach zwiększających rentowność, darmowe materiały edukacyjne i dużo więcej. Wybierz jaka treść Cię interesuje i ciesz się swoją dawką wiedzy!

Wiedza to potęga, przeczytaj również:

Systemy CMS - twardy orzech do zgryzienia

Najpopularniejsze CMS dla sklepów internetowych – który wybrać?

Jeśli planujesz otworzenie własnego sklepu internetowego, prędzej czy później będziesz musiał podjąć decyzję, na który CMS (System Zarządzania Treścią) postawić. To bardzo ważny wybór i warto się do niego dobrze przygotować, poznając specyfikę oraz wady i zalety najpopularniejszych CMS-ów. Dlaczego? Bo platforma dopasowana do Twojego biznesu pozwoli Ci na osiąganie zamierzonych celów, podczas gdy system wybrany pochopnie utrudni Ci zarówno zarządzanie sprzedażą, jak i pozycjonowanie sklepu internetowego.

Czytaj więcej >
Płyń z prądem - podążaj za zmianami!

Odmienne… nowe podejście do analityki.

Coraz częściej otrzymujemy od naszych klientów zapytania o podejmowane przez specjalistów Get Noticed działania związane z wprowadzanymi zmianami w prawie oraz w narzędziach. Dlatego przybliżamy wszystkie tematy, które będą podejmowane przez nas wewnątrz agencji, a także na kontach naszych klientów. Najważniejsze zmiany dotyczyć będą poprawnego przesyłania informacji o zgodach marketingowych oraz ulepszeniach podstawowego śledzenia zdarzeń dla Facebook Ads oraz Google Ads,

Czytaj więcej >
#seommerce
Zapisz się na bezpłatny Webinar SEO dla e-commerce!
Sukces zawarty w tekstach,
22 czerwca 2022, 12:00
czyli co musisz wiedzieć
o tworzeniu treści pod SEO
Zewsząd słyszysz, że „content is king” i tworzenie treści jest niezwykle istotne pod kątem pozycjonowania. Na tym webinarze uzyskasz odpowiedź, dlaczego tak jest, jakie treści tworzyć oraz skąd brać pomysły na prowadzenie bloga.

Zapisz się do newslettera.

Poznawaj nowości w marketingu internetowym i porady dotyczące rozwoju biznesu!