UX a UI — czym się różnią?

Ostatnio, coraz częściej słyszymy o UX (User Experience). Wiele firm poszukuje specjalistów na stanowiska UX/UI Designer. Co to właściwie znaczy? Czy są to dwie odrębne dziedziny? Tego dowiesz się z tego artykułu — zaczynamy!

User Experience, a User Interface — w służbie użytkownikom

Tłumacząc z angielskiego: UX, to po prostu dziedzina zajmująca się doświadczeniami użytkownika. UX designer, to osoba, która doskonale rozumie ludzkie zachowania i przyzwyczajenia, i bierze je pod uwagę, przygotowując sposób działania strony. Ponadto musi rozumieć biznes i jego założenia. Witryna internetowa powinna spełniać określone cele biznesowe, i to właśnie specjalista UX powinien wziąć je pod uwagę, projektując ścieżki, jakimi użytkownik będzie się poruszał po stronie.

Z kolei UI to projektowanie warstwy wizualnej i przeniesienie założeń UX designera w obraz przyjazny dla użytkownika. UI designer skupia się przede wszystkim na estetycznym aspekcie wykonania strony, projektuje wizualną warstwę layoutu. Jest to bardzo mocno powiązane z grafiką i  specjalista w tej dziedzinie musi posiadać umiejętności w tym zakresie. Przyjmuje się, że UX to szerszy zbiór zagadnień, wewnątrz którego znalazło się miejsce dla UI. Bez dobrego projektowania doświadczeń, projekt będzie tylko ładnym interfejsem. Z kolei, bez warstwy wizualnej, witryna czy aplikacja nie będą atrakcyjne dla użytkownika.

Cechy dobrego UX designera

UX designer to osoba, która lubi ludzi i jest empatyczna. Bez poznania potrzeb użytkownika, ciężko będzie dostarczyć pozytywne odczucia i doświadczenia, a to jest podstawą pracy tego specjalisty. Osoba na tym stanowisku musi być także kreatywna. Oczywiście nie należy zapominać o analitycznym myśleniu. W procesie projektowania zmian na istniejącej stronie należy wziąć pod uwagę dane z narzędzi analitycznych, choćby takich jak Google Analytics. Nieocenione w pracy UX-owca są z pewnością umiejętności słuchania i współpracy, a także umiejętność dawania feedbacku. Dobrze, by taki specjalista był także uzbrojony w zmysł estetyczny.

Czym się cechuje UI designer?

Z kolei UI designer musi się odznaczać nienagannym poczuciem estetyki i umiejętnościami graficznymi. Bez tego nie będzie w stanie zaprojektować atrakcyjnego layoutu. Konieczna w pracy UI designera jest obsługa specjalistycznego oprogramowania, takiego jak Figma, Sketch, Adobe Illustrator. Z pewnością specjalista w tej dziedzinie powinien się cechować odpornością na krytykę oraz umiejętnością argumentacji, po to, by przed nieprzekonanymi obronić swój projekt. Nie można zapominać także o (najlepiej nieskończonych) pokładach cierpliwości.

Czy UI może istnieć bez UX?

Może, ale po co? Jeśli zależy Ci na stronie, która będzie nie tylko ładnie wyglądać, ale będzie intuicyjna w obsłudze i przełoży się to na konwersję, to koniecznie zadbaj o UX. Estetyczny layout to nie wszystko. Każdy z elementów na stronie powinien być tam „po coś” i spełniać określoną rolę.

Z kim współpracują UX i UI designerzy?

Praca projektowa, to kooperacja wielu działów. W zależności od sposobu działania, organizacji, w której powstaje projekt, lista osób zaangażowanych może być dłuższa lub krótsza. Oczywistym jest kontakt z osobami odpowiedzialnymi za biznesowe aspekty przedsięwzięcia. Niejednokrotnie jest to ścisła współpraca z Product Ownerem, jeśli mówimy o zespole scrumowym. Specjaliści UX/UI muszą bardzo blisko współpracować z zespołem programistów i grafików. Przepływ informacji i wzajemne zrozumienie jest bardzo ważne, by projekt został sfinalizowany zgodnie z planem i z założeniami. Nieoceniona może się okazać także kooperacja z działem marketingu, który doskonale zna grupę odbiorców projektu.

UX/UI – czy jest w tym miejsce dla SEO?

Specjaliści w dziedzinach UX/UI powinni także współpracować z osobami odpowiedzialnymi za pozycjonowanie stron. Praktycy SEO może niekoniecznie muszą cechować się dużym zmysłem estetycznym i umiejętnościami projektowania interfejsu, ale ich działania przekładają się na doświadczenie użytkowników. Niektóre z elementów mających znaczenie dla robotów Google są tak samo istotne dla odwiedzających stronę. Choćby mowa o zaplanowaniu nawigacji strony.  Dobrze, więc gdy UX designer ma wiedzę o pozycjonowaniu, oraz gdy SEOwiec potrafi trafnie zaprojektować doświadczenia użytkownika. Z tego też powodu coraz częstszym obszarem specjalizacji  pozycjonerów jest UX design.

0 0 głosy
Ocena
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze

newsletter

Zapisz się do newslettera!

Nowości, porady, informacje o usługach zwiększających rentowność, darmowe materiały edukacyjne i dużo więcej. Wybierz jaka treść Cię interesuje i ciesz się swoją dawką wiedzy!

Wiedza to potęga, przeczytaj również:

Zmiany w przepisach prawa dotyczące e-commerce. O co chodzi i jak sobie z nimi poradzić?

Czas czytania 9 min Branża e-commerce jest jedną z tych, które nierzadko muszą zmagać się z kolejnymi zmianami w przepisach prawa. Jest to spowodowane przede wszystkim niedostosowaniem systemu prawnego do specyfiki działalności prowadzonej w Internecie. Nie dziwi więc, że podejmowane są kolejne kroki, które mają na celu uregulowaniu obszarów wciąż dość obcych prawodawstwu. W ostatnim czasie zdecydowanie najgłośniej słychać było o dyrektywie unijnej Omnibus, dlatego w niniejszym artykule przyjrzymy się zmianom prawnym, które będą szczególnie istotne dla sklepów internetowych w roku 2023.

Czytaj więcej >

ABCD YouTube – schemat tworzenia skutecznej kreacji wideo

Czas czytania 4 min Wytyczne ABCD to globalne, poparte danymi i badaniami wskazówki, które pomagają tworzyć skuteczne reklamy wideo dostosowane do celów marketingowych. Wskazówki zostały przygotowane na podstawie danych z analizy korelacji, nie gwarantują stuprocentowej skuteczności, ale przybliżają do osiągnięcia sukcesu. W poniższym artykule dowiesz się więcej o schemacie ABCD i przekonasz się, dlaczego warto z niego korzystać przy kolejnym tworzeniu scenariusza do kampanii wideo.

Czytaj więcej >
0
Podziel się swoimi przemyśleniami, zostaw komentarz!x

Zapisz się do newslettera.

Poznawaj nowości w marketingu internetowym i porady dotyczące rozwoju biznesu!