Analiza rynków zagranicznych przed ekspansją – od czego zacząć?

To pytanie krąży w blogowych i konferencyjnych kuluarach od dawna i nie ma w tym nic dziwnego. Specjaliści i agencje, mimo że mają jeden cel – zbudować jak najlepszą ścieżkę procesu ekspansji – to jednak podchodzą do jego realizacji na różne sposoby. Będąc w gronie 10 agencji w Polsce, należących do programu International Growth, obraliśmy metodologię, która sprawdza się w rozwoju wielu prowadzonych przez nas marek na rynkach zagranicznych. Poniższy artykuł prezentuje proces, w jakim przeprowadzamy analizę przed podjęciem działań na określonym rynku oraz czynniki decydujące o rozwoju działań na danym rynku.

Kiedy zdecydować się na ekspansję zagraniczną?

Jeśli działania Twojego e-commerce dobrze prosperują na rynku polskim to ogólny znak, że wizerunek Twojej marki został dobrze odebrany, produkty spełniają oczekiwania, mają konkurencyjną cenę względem podobnego asortymentu konkurencji, a Twój sklep cieszy się dobrą opinią. Finalnie można założyć, że marka spełniła kryteria zapewniające sukces. Naturalnym krokiem rozwojowym jest wejście na rynek zagraniczny. Czy analogiczne działania pozwolą zapewnić podobny sukces na innym rynku? Niekoniecznie. Konieczne jest przeprowadzenie szeregu analiz, które odpowiedzą na pytanie: Na jakim rynku moje produkty odniosą podobny sukces?

Źródła danych

Pozyskiwanie informacji o rynku najlepszym pod kątem ekspansji, to z początku żmudny proces – dlatego systematycznie agregujemy dane i tworzymy własną bazę danych, która jest aktualizowana na bieżąco. Dzięki niej na podstawie jednej tabeli jesteśmy w stanie oszacować potencjał danego rynku, który w kolejnych krokach weryfikujemy.

Analiza rynków zagranicznych przed ekspansją - od czego zacząć?

źródło: materiały wewnętrzne

Izba Gospodarki Elektronicznej

Każdorazowe badanie rynku warto rozpocząć od lokalnych raportów udostępnianych przez Polską Izbę Gospodarki Elektronicznej oraz lokalnych izb E-commerce. Każdy rynek posiada odpowiednik e-izby, która udostępnia aktualne dane dotyczące rynku e-commerce kraju. Udostępnione raporty pomogą Ci w zrozumieniu zachowań zakupowych Twojego potencjalnego konsumenta. To dobry punkt startowy do analizowania kondycji działań e-commerce w ogólnym ujęciu i wybrania rynku, którego liczba użytkowników korzystających z zakupów online rośnie.

Google Market Finder

Narzędzie udostępnione przez Google, dzięki któremu na podstawie witryny można ocenić potencjalne rynki do rozwoju. Narzędzie działa dosyć ogólnikowo, dlatego nie zalecamy opierać decyzji wyłącznie o tę analizę.

Już na wstępnym etapie doboru rynku należy zadać sobie pytanie: czy jestem w stanie dostosować się do podstawowych kryteriów, jakie należy spełniać, chcąc zapewnić sobie poprawne wejście na dany rynek. Są to m.in:

  • dostosowanie strony do odpowiedniej wersji językowej rynku oraz zapewnienie współpracy na etapie tworzenia komunikatów reklamowych z native speakerem,
  • dostosowanie waluty,
  • dostosowanie logistyki dostaw i zwrotów oraz/ i magazynowanie,
  • dostosowanie sposobów płatności popularnych na danym rynku.

Raporty rynkowe

Raporty pochodzące z różnych krajów odnoszą się często do danych dot. innych rynków (nie tylko rodzimych). Różnica w danych polega głównie na powoływaniu się na różne źródła, ogólna tendencja jest jednak zachowana. Korzystając z raportów udostępnianych m.in przez Postnord, Ecommerce-Europe, The Paypers, Paypal, Data Reportal dowiesz się więcej o:

  • preferowanych formach dostawy,
  • najlepszych marketplace’ach,
  • najczęściej wybieranych kategoriach produktów,
  • udziale użytkowników, którzy dokonują zakupów z zagranicznych sklepów,
  • udziale użytkowników, którzy kupują online,
  • wartości GPD,
  • udziale użytkowników w poszczególnych kanałach Social Media,
  • sposobach i bramkach płatności.

Analiza rynków zagranicznych przed ekspansją - od czego zacząć?

źródło: Postnord

Analiza rynków zagranicznych przed ekspansją - od czego zacząć?

źródło: Ecommerce-Europe

Pogrubione raporty powinny być szczególnie ważne na etapie wyboru rynku, na którym chcemy rozwinąć działania.

Portale statystyczne

Statista to portal agregujący największy zasób danych w ramach różnych raportów dla wszystkich rynków. Dla portalu Statista nie ma raportu niemożliwego – portal zrzesza ogólne dane jak i dane specyficzne dla poszczególnych usług jak np. szczegółowe raporty dot. dostaw żywności zamówionej online. W większości raporty dostępne na stronie są możliwe do pobrania po dokonaniu płatności lub korzystania z konta płatnego portalu.

Analiza rynków zagranicznych przed ekspansją - od czego zacząć?

Kierunek wybrany, co dalej?

Powyższa analiza danych i informacji wskazuje pierwszy trop pod kątem doboru rynku oraz poznania jego specyfikacji. Kolejnym krokiem jest sprawdzenie, czy rynek odpowiada asortymentowi sklepu oraz czy dana kategoria wykazuje wystarczający potencjał. W tym celu korzystamy z pozostałych narzędzi udostępnionych przez Google. Planer słów kluczowych oraz Google Trends pomagają w poznaniu potencjału interesujących nas zapytań, stawek CPC oraz wykazaniu sezonowości. Na tej podstawie jesteśmy w stanie estymować budżet potrzebny do wejścia na dany rynek.

Program International Growth

Jako Agencja należąca do programu International Growth dodatkowo mamy możliwość korzystania z dedykowanych raportów przygotowanych przez zespół Google. Wertykały, bo tak nazywane są przedstawiane dane, informują o potencjale zapytań danego rynku/ rynków oraz nasyceniu rynku. Dzięki temu możemy wykluczyć rynki, na których występuje wiele konkurentów w danym segmencie i które ciężej będzie zdominować, będąc nowym brandem. Raport przedstawia również porównanie kategorii na różnych rynkach z uwzględnieniem występującej sezonowości.

Konkurencja

Kolejnym, istotnym czynnikiem w doborze rynku jest weryfikacja występującej na nim konkurencji. Warto zwrócić uwagę nie tylko na występowanie danego brandu, ale również analizować jego poczynania – weryfikować materiały reklamowe, występowanie opinii konsumenckich, komunikowane USP czy koszty dostawy widoczne w reklamach PLA. Zestawiając to z ofertą własnego sklepu widzimy, w którym momencie styku z reklamą konsument może zrezygnować z zakupu. Analizę konkurencji na etapie marketingowym (zasobów reklamowych i komunikacji) można przeprowadzić ręcznie poprzez interakcję ze stroną, wywołanie reklam w sieci wyszukiwania. 

Ważną analizą jest również zweryfikowanie w jakich momentach, na etapie zakupu w sklepie, może zrezygnować potencjalny klient. W tym celu należy porównać sposoby dostawy, koszt dostawy z uwzględnieniem kwoty darmowej dostawy, różnorodność i dostępność asortymentu oraz jego cenę. 

Podsumowanie

Ten artykuł powinien uświadomić Ci, jak wiele danych o rynku możemy gromadzić, aby przygotować się do udanej ekspansji. To, jaki obraz rynku budujemy przed rozpoczęciem działań i jak przygotujemy się na wymagania, jakie stawia przed nami rynek, zależy od doświadczenia oraz czasu poświęconego na analizę rynku lub (w przypadku Get Noticed) zgromadzonych i aktualizowanych zasobów.

Przeprowadzenie powyższej analizy daje nam informacje, które można zestawić w następujących punktach i ocenić, w jakim stopniu jesteśmy w stanie sprostać wyzwaniom na danym rynku;

  • Kierunek ekspansji i nasycenie rynku, które determinują potrzebne nakłady finansowe na reklamę;
  • Wyzwania na etapie tworzenia strony (język strony, copy reklam, domena);
  • Wyzwania logistyczne (dostawa, zwroty, magazynowanie);
  • Wyzwania rozliczeniowe (płatność, podatek);
  • Wyzwania konkurencyjne (USP, mnogość asortymentu, opinie o sklepie i produktach).

Ważne, aby już na etapie analizy rynku działać zadaniowo wg. przyjętego schematu i określać kroki milowe na poszczególnych etapach tak, aby na bieżąco reagować na pojawiające się potencjalne trudności. Dzięki dostępnym narzędziom (np. Asana) jesteśmy w stanie przeprowadzać przygotowanie do ekspansji w klarowny i czytelny sposób tak, aby klient miał wgląd w każdy z etapów i mógł weryfikować uzyskane dane oraz dodawać swoje uwagi. Tak przeprowadzona analiza już przed startem stawia przed nami możliwości, ryzyko oraz potencjał związany z danym rynkiem, dzięki czemu możemy przewidzieć wiele ewentualności oraz zaplanować odpowiednie działania. 

Spodobał Ci się artykuł? Oceń go:
[Wszystkie: 0 Średnia: 0]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

newsletter

Zapisz się do newslettera!

Nowości, porady, informacje o usługach zwiększających rentowność, darmowe materiały edukacyjne i dużo więcej. Wybierz jaka treść Cię interesuje i ciesz się swoją dawką wiedzy!

Wiedza to potęga, przeczytaj również:

wplyw na pozycjonowanie

Co ma wpływ na pozycjonowanie – czynniki rankingowe Google i algorytmy

Od czego zależy pozycja zajmowana przez stronę internetową w wynikach wyszukiwania Google? To odwieczne pytanie, które zadają sobie zarówno osoby zajmujące się SEO, jak i właściciele witryn. Sprawa owiana jest tajemnicą, bo poza garścią oficjalnych wytycznych Google nie ujawnia, które czynniki mają wpływ na obecność strony w TOP10.
O tym, co działa dowiadujemy się głównie dzięki doświadczeniu – próbowaniu różnych strategii i sprawdzaniu, co daje oczekiwane efekty, a co nie. I w tym artykule wskazujemy zarówno czynniki rankingowe podawane przez Google, jak i elementy, od których naszym zdaniem zależy sukces SEO. Czytaj dalej!

Czytaj więcej >
wskazniki e-commerce

Najważniejsze wskaźniki e-commerce

W ostatnim czasie powstaje coraz więcej sklepów internetowych. Dostępne badania rynkowe zgodnie wskazują na coraz większe zainteresowanie Polaków zakupami online. Rynek e-commerce rośnie w bardzo szybkim tempie, oferując szereg udogodnień, których na próżno szukać w tradycyjnych działaniach offline. Jedną z najważniejszych zalet jest dostęp do istotnych danych, które są kluczowe dla e-commerce. Dzięki nim możemy zarówno rozwijać sklep (zwiększać przychody), ale również monitorować tworzące się zagrożenia oraz zapobiec im jak najwcześniej.

Czytaj więcej >

Zapisz się do newslettera.

Poznawaj nowości w marketingu internetowym i porady dotyczące rozwoju biznesu!