Rozwój YouTube w pandemii nabrał bardzo dynamicznego tempa. To druga najczęściej używana platforma społecznościowa i odwiedzana witryna na świecie tuż po… Google. Użytkownicy oglądają codziennie MILIARD godzin. 90% użytkowników tej platformy deklaruje, że pomaga im ona odkrywać nowe produkty i marki, 50% użytkowników uważa, że pomaga im podjąć decyzję, którą markę lub produkt kupić, a aż 40% wszystkich użytkowników YouTube ogląda wideo produktowe, zanim podejmie decyzję o zakupie.
Wzrost liczby użytkowników, wideo oraz kanałów sprawił, że platforma zaczęła rozwijać się w obszarze reklam. YouTube wprowadził wiele formatów reklamowych, takich jak Bumper Ads, niepomijalne reklamy In-Stream (do 20 sekund), reklamy pomijalne In-Stream, Video Action Camapign i cały czas wprowadza nowe możliwości promocji. Oglądając docelowy film na YouTube, możemy również zauważyć coraz więcej tzw. bloków reklamowych. YouTube stał się platformą, która może pomóc Twojej marce budować jej świadomość, zwiększać jej zasięg, lojalizować klientów oraz… sprzedawać. Do realizacji tych celów konieczna jest skuteczna kreacja wideo, jednak aby ją stworzyć, należy pamiętać o kilku istotnych zasadach.
1. Stosuj wąskie kadrowanie
Stosuj wąskie kadrowanie w celu lepszego skupienia uwagi użytkownika na produkcie lub na bohaterze reklamy. Wyraźne przedstawienie osoby lub produktu zwiększa zapamiętywalność i zaangażowanie widza.
2. Wprowadzaj dynamiczne tempo
Zawrzyj przynajmniej 2 różne kadry w pierwszych kilku sekundach reklamy. Proste wideo z nieskomplikowaną komunikacją powinny charakteryzować się większym dynamizmem niż te z bardziej skomplikowaną i rozbudowaną narracją. Świetnym przykładem jest kampania marki AZZARO – The Most Wanted, gdzie w pierwszych 5 sekundach jest aż 8 różnych ujęć, co nadaje niesamowitej dynamiki oraz sprawia, że jest ona ekscytująca i trzyma w napięciu. Kampanie największych marek na świecie stosują ten sam schemat, ponieważ świetnie sprawdza się on w tym kanale komunikacji.
3. Wykorzystuj potencjał ludzi w reklamie
Jeżeli w reklamie pojawiają się ludzie, powinni znaleźć się na jej początku (zaraz po brandingu). Dobrą praktyką jest mówienie wprost do kamery i widza. Ludzkie twarze natychmiast przykuwają uwagę i wywołują emocjonalne zaangażowanie odbiorcy. Zwracanie się wprost do niego wpływa na wzrost jej zapamiętywalności i efektywności przekazywanej komunikacji. Celebryci oraz influencerzy w reklamie zwiększają zaufanie do marki oraz produktu. Ostatnia kampania Be Your Own BOSS marki BOSS idealnie wykorzystuje potencjał popularnych osób w wideo. Obsada kampanii jest pełna światowych gwiazd, m.in. Kendall Jenner, Hailey Bieber i Joan Smalls, tiktoker Khaby Lame, raper Future, wokalista k-pop Lee Min-ho, bokser Anthony Joshua, tenisista Matteo Berrettin i biegaczka Alice Schmidt.
4. Używaj elementów zaskoczenia
Zastosowanie w ciągu pierwszych 5 sekund trwania wideo rozwiązań wizualnych, które skłaniają do myślenia lub odczuwania, przekładają się na dłuższy czas oglądania reklamy przez użytkownika. Wpływa to pozytywnie na współczynnik obejrzeń reklamy, zaangażowanie widza oraz jej zapamiętywalność.
5. Wykorzystuj dźwięk i lektora
Lektor w reklamie to konieczność, a wypowiadanie nazwy marki lub produktu przez osoby na ekranie przynosi lepsze rezultaty. Prezentacja w warstwie wizualnej i audio skutecznie buduje efekt synergii. Sama rola muzyki w reklamie często jest kluczowa. Audio marketing to budowanie wizerunku marki i oddziaływanie na klienta poprzez dźwięk. Muzyka należy do narzędzi perswazji i za jej pomocą wprowadzamy odbiorcę w nastrój, który chcemy u niego wywołać, a następnie pozostawiamy mu niewiele czasu na racjonalną analizę odbieranych przez niego danych. Niektóre reklamy stają się popularne dzięki użyciu w nich znanych i lubianych utworów muzycznych, a czasem odwrotnie — to muzyka staje się popularna dzięki reklamie. Warstwa audio reklam na YouTube stanowi olbrzymi potencjał do budowania świadomości marki. Efekty dźwiękowe powinny być dostosowane do każdego elementu wizualnego w wideo.
6. Stosuj plansze i napisy
Przedstaw ofertę i wezwanie do działania w formie tekstu lub prostej animacji oraz wzmocnij ją dzięki lektorowi czytającemu tekst widoczny na ekranie. Pojawienie się logo w pierwszych 5 sekundach trwania wideo wspomaga budowanie świadomości i zapamiętywalności marki. Poniżej znajduje się kilka przykładów marek, które w pierwszej sekundzie stosują to skuteczne rozwiązanie.
7. Zachęć do działania! Jak to robić dobrze?
Użyj konkretnego wezwania do działania (,,odwiedź stronę’’, ,,zapisz się’’, ,,kup’’) lub dodaj pasek wyszukiwania. Zachęcenie do sprecyzowanej interakcji (,,zapisz się’’) przynosi lepsze rezultaty niż ogólne sformułowania. Stwórz jasny i prosty komunikat, a dla wzmocnienia przekazu użyj głosu lektora lub niech bohater wypowie magiczne sformułowanie, które zachęci użytkownika do interakcji ze stroną docelową. Pamiętaj również o planszy z tekstem oraz logo.
Podsumowanie
Powyższe wskazówki powinny być wystarczające, aby wyprodukować atrakcyjne wideo, które umożliwi skuteczną realizację postawionych celów: budowania świadomości marki, zwiększania jej zasięgu, lojalizowania klientów i zwiększania sprzedaży. Zastosowanie przedstawionych zasad przyczyni się nie tylko do stworzenia reklamy wideo dostosowanej do użytkowników platformy YouTube używających aplikacji na smartfonach oraz urządzeniach stacjonarnych, ale również sprawi, że Twoja marka lub Twój produkt zostaną zauważone. Oczywiście punktem wyjścia zawsze powinna być tzw. BIG IDEA, która będzie początkiem do skorzystania z powyższych wskazówek.