API konwersji na Facebooku. Miej kontrolę nad danymi!

Dane dyktują warunki dla działań reklamowych performance. To dzięki nim algorytmy paneli reklamowych social mediów wiedzą, jak osiągnąć upragnioną przez nas konwersję, czyli działanie ostateczne. Czy dane można zbierać w różny sposób? Na Facebooku jak najbardziej, dlatego musimy mieć świadomość, co będzie dla naszego celu najlepsze i spowoduje realizację pożądanych zdarzeń na naszej witrynie.

Czym jest API konwersji

API konwersji umożliwia aplikacjom śledzenie konwersji internetowych, zdarzeń po konwersji i wizyt na stronie, a także danych potrzebnych do kierowania reklam, czy ich raportowania, wglądu w odbiorców i reklam dynamicznych. Informacje te mogą pomóc w poprawieniu wyników i pomiarów kampanii reklamowych na Facebooku.

Piksel Facebooka jest bardzo cennym narzędziem do śledzenia danych o użytkownikach i tego, jakich działań dokonują na naszej stronie. Niestety aktualizacja iOS 14 spowodowała znaczny spadek raportowanych danych (ale o tym, skąd to wynika trochę później). W odpowiedzi na to Facebook przedstawił konwersje API, które dzięki pobieraniu danych od strony serwera, inaczej niż dotychczas piksel, przeciwdziałają tym ograniczeniom.

API konwersji idealnie współpracuje z samym pikselem. Zbierane dane w ten sposób są bardzo obszerne i dokładne, ponieważ pobieranie ich zachodzi z dwóch stron: serwerów Facebooka oraz bezpośrednio z naszego. Takie połączenie minimalizuje ryzyko „zagubienia” zdarzenia, którego dokona odbiorca treści. W efekcie tego marketerzy mogą sobie pozwolić na dużo dokładniejsze działania reklamowe w Internecie. 

Dlaczego sam piksel nie wystarczy i o co chodzi z tym iOS 14? Blokery reklam, plików cookie oraz inne narzędzia maskujące zaczęły ograniczać ilość danych w modelu pozyskiwania danych, jakie ma piksel. Sama aktualizacja systemu iOS 14 natomiast znacznie utrudnia wykorzystanie plików cookie do śledzenia na urządzeniach mobilnych Apple, ponieważ użytkownik sam decyduje, czy chce być śledzony przy otwarciu danej aplikacji. To powoduje, że systemy reklamowe nie posiadają informacji o dokonywanych konwersjach przez tych użytkowników. Co za tym idzie? Gorzej reagujący algorytm reklamowy Facebooka i Instagrama.

Aktualnie nie trzeba jeszcze ustawiać konwersji przez udostępnianie danych z serwera kluczem API, ale jest to jedyna możliwość, aby odczytać konwersje pochodzące z urządzeń z systemem IOS. 

API konwersji na Facebooku. Miej kontrolę nad danymi!

Dlaczego tak się dzieje? 

Po wdrożeniu zasad EU Privacy Policy model zbierania danych z poziomu wyszukiwarki użytkownika stał się nieefektywny (przynajmniej na urządzeniach iOS 14+). W tym momencie, aby pozyskać te dane, musimy stworzyć połączenie z naszym serwerem, które pozwoli na wysyłanie z niego danych do Facebooka o tym, co użytkownik robi na naszej stronie.

Co zyskujemy dzięki wdrożeniu tego rozwiązania?

Konwersja API pozwala na pełny wgląd w lejek drogi klienta. W idealnym świecie najlepsze będzie połączenie API konwersji z pikselem, aby odczytywać najwięcej danych i mieć ich faktyczny, pełny pogląd. 

Na co pozwala nam API konwersji Facebooka?

API konwersji Facebooka umożliwia śledzenie trzech rodzajów danych:

  • konwersji internetowych (np. sprzedaż lub zapisy),
  • zdarzeń po konwersji (np. zapis do newslettera),
  • odwiedzin strony.

Jak działa pobieranie danych przez Facebooka?

Konwersja API pozwala na kontrolę nad tym, jakie dane udostępniamy. Tzn. żaden więcej bajt danych nie zostanie wysłany bez naszej wiedzy i intencji w tym zakresie. Czyli implementacja API pozwoli nam na uzyskanie kontroli nad tym, co zostanie wysłane oraz kiedy, natomiast Piksel wysyła te dane na żywo.

API konwersji na Facebooku. Miej kontrolę nad danymi!

Zalety i wady API konwersji

API konwersji na Facebooku. Miej kontrolę nad danymi!

Wdrożenie API konwersji. Z czym to się je?

Są 3 metody wdrożenia takiego połączenia:

  • przez usługi partnera (Zapier, WordPress i inne),
  • ręcznie poprzez wpisanie kodu w naszej stronie,
  • za pomocą bramy API. 

Druga z opcji jest trudniejsza, ponieważ musimy posiadać kompetencje z zakresu web developmentu i wiedzieć, jak ułożyć kod ze zdarzeniem. Jednak taka opcja pozwoli na trwałość rozwiązania – zmiana serwera nie spowoduje ponownej pracy nad połączeniami.
W celu wdrożenia tego rozwiązania zalecamy skorzystanie z instrukcji opisanej przez Facebooka.

Tutaj bardzo ważna uwaga – w przypadku zbierania danych za pomocą zarówno piksela, jak i klucza API, niezbędna będzie deduplikacja zdarzeń!

Dla przykładu: Wysyłanie takich samych zdarzeń dodania do koszyka z przeglądarki, jak i z serwera, co spowoduje raportowanie podwójnie tej samej konwersji, choć w rzeczywistości zaszła tylko 1. Dlatego, aby zdarzenia mogły być deduplikowane, użytkownik lub inna osoba dokonująca zmian powinna dodać dwa parametry zdarzenia. To pozwoli Facebookowi na determinację, które z nich się powielają. Jak to się dzieje? Kiedy w ciągu 48 godzin dotrą zdarzenia o takiej samej nazwie i ID, to Facebook przyjmie tylko jedno z nich do raportu. Dlatego konieczne jest dodanie tych parametrów.  

Podsumowanie

Możliwości, jakie zyskujemy dzięki wdrożeniu API konwersji, są zdecydowanie przekraczające trud wdrożenia tego rozwiązania, ponieważ zyskujemy dodatkowe opcje, jak na przykład optymalizacja reklamy pod działania, które mają miejsce na późniejszym etapie podróży klienta. Przykładami takich zdarzeń są aktywności podjęte po dokonaniu zakupu (np. subskrypcje) czy oceny klientów. Dzięki tym informacjom Facebook może wyświetlać reklamy użytkownikom, którzy z większym prawdopodobieństwem będą przynosić zyski i generować wartość dla Twojej firmy. Pamiętajmy, że widok pełnego lejka daje nam nad nim kontrolę, dlatego nie bądźmy leniwi! W końcu nasze zyski i cele biznesowe są ważne prawda? Więc dlaczego by ich nie poprawić?

5 1 głos
Ocena
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze

newsletter

Zapisz się do newslettera!

Nowości, porady, informacje o usługach zwiększających rentowność, darmowe materiały edukacyjne i dużo więcej. Wybierz jaka treść Cię interesuje i ciesz się swoją dawką wiedzy!

Wiedza to potęga, przeczytaj również:

Zmiany w przepisach prawa dotyczące e-commerce. O co chodzi i jak sobie z nimi poradzić?

Czas czytania 9 min Branża e-commerce jest jedną z tych, które nierzadko muszą zmagać się z kolejnymi zmianami w przepisach prawa. Jest to spowodowane przede wszystkim niedostosowaniem systemu prawnego do specyfiki działalności prowadzonej w Internecie. Nie dziwi więc, że podejmowane są kolejne kroki, które mają na celu uregulowaniu obszarów wciąż dość obcych prawodawstwu. W ostatnim czasie zdecydowanie najgłośniej słychać było o dyrektywie unijnej Omnibus, dlatego w niniejszym artykule przyjrzymy się zmianom prawnym, które będą szczególnie istotne dla sklepów internetowych w roku 2023.

Czytaj więcej >

ABCD YouTube – schemat tworzenia skutecznej kreacji wideo

Czas czytania 4 min Wytyczne ABCD to globalne, poparte danymi i badaniami wskazówki, które pomagają tworzyć skuteczne reklamy wideo dostosowane do celów marketingowych. Wskazówki zostały przygotowane na podstawie danych z analizy korelacji, nie gwarantują stuprocentowej skuteczności, ale przybliżają do osiągnięcia sukcesu. W poniższym artykule dowiesz się więcej o schemacie ABCD i przekonasz się, dlaczego warto z niego korzystać przy kolejnym tworzeniu scenariusza do kampanii wideo.

Czytaj więcej >
0
Podziel się swoimi przemyśleniami, zostaw komentarz!x

Zapisz się do newslettera.

Poznawaj nowości w marketingu internetowym i porady dotyczące rozwoju biznesu!