Automatyczne stosowanie rekomendacji Google Ads. Wróg czy najlepszy przyjaciel marketera?

Google Ads jest jednym z najpopularniejszych narzędzi reklamowych w Internecie. Pozwala na wyświetlanie reklam na stronach internetowych, w wynikach wyszukiwania Google w formie tekstowej lub Google Shopping, oraz na platformie YouTube. Reklamy w Google Ads mogą być skierowane do konkretnych grup docelowych, a także dostosowywane pod kątem wielu innych czynników, takich jak lokalizacja, urządzenie czy czas. Jednym z przydatnych narzędzi oferowanych przez Google Ads jest Automatyczne Stosowanie Rekomendacji znane także jako AAR.
Nie czekaj na sukces – działaj!
Skontaktuj się z nami już dziś, aby dowiedzieć się, jak nasze rozwiązania mogą pomóc Twojemu biznesowi osiągnąć nowe wyżyny. Nasz zespół ekspertów jest gotowy, aby wspierać Cię na każdym kroku – od strategii po realizację. Z nami Twój biznes nie zna granic. Zacznij swoją podróż do sukcesu teraz!
Spis treści

Rekomendacje Google Ads 

Rekomendacje w panelu Google Ads z założenia mają wspomagać marketera i proponować mu rozwiązania, które powinny usprawnić działanie kampanii. Nie pojawiają się one od razu po utworzeniu pierwszych kampanii, a dopiero po pewnym okresie działania reklam. Strona rekomendacji analizuje skuteczność konta, trendy w Google oraz ustawienia działających kampanii. Zmiany, które są zaproponowane w tej zakładce dotyczą m.in.: słów kluczowych, budżetów kampanii, skuteczności reklam i strategii ustalania stawek. Mogą one przynieść korzyści w postaci zwiększenia liczby kliknięć, obniżenia kosztów czy poprawy wskaźników jakości.

Rekomendacje istotnie wpływają na wynik optymalizacji zarówno reklam, jak i konta. Zastosowanie ich lub odrzucenie podnosi procentowy wynik optymalizacji. W przypadku odrzucenia rekomendacji warto podać powód decyzji – poskutkuje to bardziej dopasowanymi propozycjami w przyszłości.

Automatyczne stosowanie rekomendacji

Automatyczne stosowanie rekomendacji (AAR) to narzędzie, które pozwala na automatyczne stosowanie wybranych przez marketera rekomendacji Google Ads. Wskazanie, które rekomendacje mogą być w ten sposób stosowane, może usprawnić pracę nad kampaniami, ponieważ dzięki temu zmiany wprowadzają się automatycznie bez konieczności akceptacji każdej z nich przez użytkownika. 

Istnieją cztery typy rekomendacji, które mogą być stosowane automatycznie:

  • Reklamy i komponenty: mają na celu pomóc w tworzeniu i doskonaleniu reklam oraz łączeniu ich w bardziej efektywne grupy, co prowadzi do częstszego wyświetlania najlepszych reklam. Szczególnie przydatne są rekomendacje związane z komponentami, które umożliwiają zwiększenie skuteczności reklam i poprawienie wskaźników ich klikalności.
  • Słowa kluczowe i kierowanie reklam: mogą pomóc w dotarciu do szerszego grona odbiorców zainteresowanych Twoją ofertą poprzez dodanie nowych słów kluczowych lub eliminację problematycznych wykluczających słów kluczowych
  • Pomiar skuteczności: pomagają ulepszać śledzenie konwersji, dzięki czemu algorytmy Google Ads mają więcej danych i jeszcze skuteczniej realizują wyznaczone cele.
  • Określanie stawek: dzięki nim możliwe jest znalezienie odpowiedniej strategii ustalania stawek, która umożliwi osiągnięcie celów biznesowych, a także dopilnowanie, żeby kampanie nie były ograniczane przez budżet.

Zalety Automatycznego stosowania rekomendacji

Jedną z głównych zalet tej funkcji jest oszczędność czasu. Dzięki automatycznemu stosowaniu rekomendacji specjalista nie musi poświęcać czasu na ręczne analizowanie kampanii reklamowych i wybieranie najlepszych zmian, ponieważ Google Ads robi to za niego. Pozwala to na skupienie się na pozostałych aspektach optymalizacji kampanii reklamowych.

Kolejną zaletą jest poprawa efektywności kampanii reklamowych. Rekomendacje Google Ads są oparte na analizie dużej ilości danych i mogą przynieść korzyści w postaci zwiększenia liczby kliknięć, obniżenia kosztów czy poprawy wskaźników jakości. Automatyczne stosowanie rekomendacji pozwala na szybkie wdrożenie tych zmian i poprawę efektywności kampanii.

Wady Automatycznego stosowania rekomendacji

Jedną z głównych wad Automatycznego stosowania rekomendacji jest brak pełnej kontroli nad kampanią reklamową. Zautomatyzowanie tego procesu oznacza, że użytkownik częściowo traci kontrolę nad tym, kiedy i jakie zmiany są wprowadzane w kampanii reklamowej. Mogą to być zmiany, które nie pasują do strategii reklamowej użytkownika lub mogą prowadzić do niepożądanych wyników. 

Kolejną wadą jest brak możliwości dostosowania rekomendacji do specyficznych potrzeb kampanii reklamowej. Rekomendacje Google Ads są oparte na analizie dużej ilości danych i mogą nie uwzględniać specyficznych potrzeb i wymagań danej kampanii reklamowej. Automatyczne stosowanie rekomendacji może więc prowadzić do niepożądanych wyników i zmniejszenia efektywności kampanii.

Inną wadą jest ryzyko utraty kontroli nad ilością oraz kosztem pozyskiwanych konwersji. Automatyczne stosowanie rekomendacji może prowadzić do zmniejszenia liczby konwersji, zwrotu z inwestycji lub zwiększenia kosztu konwersji. 

Jakie są najlepsze praktyki w stosowaniu AAR?

Aby w pełni móc korzystać z usprawnień, które daje nam automatyczne stosowanie rekomendacji warto przestrzegać kilku poniższych zasad:

  • nie używaj automatycznego stosowania rekomendacji bez ich wcześniejszej analizy,
  • zrozum, które zmiany może wdrożyć każdy typ rekomendacji (obecnie mamy ich 24 i są podzielone na 4 kategorie),
  • zastanów się nad obecną strategią konta i tym, w którym kierunku ona zmierza
  • wypisz, które rekomendacje dotychczas były przydatne w rozwoju kampanii, a które wręcz przeciwnie,
  • wdróż automatyczne stosowanie w typach rekomendacji, które w przeszłości okazały się pomocne,
  • systematycznie analizuj wprowadzone automatycznie zmiany i to,  jaki mają wpływ na wyniki kampanii korzystając z historii wprowadzanych zmian,
  • testuj automatyczne stosowanie kolejnych typów rekomendacji, z których wcześniej nie korzystałeś (pamiętając, aby były dopasowane do strategii konta/kampanii),
  • regularnie monitoruj kampanie reklamowe i ich wyniki, aby mieć pewność, że stosowane zmiany przynoszą pożądane efekty. 

Poniżej znajdziesz typy rekomendacji, które w mojej ocenie usprawniają pracę i są stosunkowo bezpieczne, aby były automatycznie stosowane:

Reklamy i komponenty:

  • Użyj zoptymalizowanej rotacji reklam.
  • Ulepsz elastyczne reklamy w wyszukiwarce

Słowa kluczowe i kierowanie reklam:

  • Docieraj do nowych odbiorców dzięki partnerom w sieci wyszukiwania Google
  • Usuń nieaktywne słowa kluczowe
  • Usuń zbędne słowa kluczowe
  • Usuń problematyczne wykluczające słowa kluczowe
  • Korzystaj ze zoptymalizowanego kierowania (może sprawdzić się dobrze w kierowaniu na nowych odbiorców, ale nie sprawdzi się przy remarketingu)
  • Dodaj segmenty odbiorców do raportów

Pomiar skuteczności

  • Ulepsz śledzenie konwersji

W przypadku AAR dotyczących określania stawek zalecam szczególną ostrożność w ich stosowaniu, ponieważ niewłaściwie dobrane typy rekomendacji mogą znacząco pogorszyć wyniki kampanii. Nieuważne stosowanie może skutkować niepożądaną zmianą strategii, włączeniem docelowego CPA lub ROAS, a także niekontrolowanym dostosowaniem ustalonego wcześniej docelowego CPA lub ROASu.

Podsumowanie

Automatyczne stosowanie rekomendacji (AAR) w Google Ads jest narzędziem, które może być zarówno wrogiem, jak i najlepszym przyjacielem marketera. Z jednej strony, automatyczne stosowanie rekomendacji pozwala na zaoszczędzenie czasu i poprawę efektywności kampanii reklamowych. Z drugiej strony, nieumiejętnie lub pochopne wdrażanie stosowania automatycznych rekomendacji może prowadzić do utraty kontroli nad kampanią reklamową i niepożądanych zmian.

Aby wykorzystać automatyczne stosowanie rekomendacji w sposób efektywny, należy przestrzegać najlepszych praktyk i regularnie monitorować kampanię reklamową. W ten sposób specjalista może uniknąć niepożądanych zmian i zwiększyć efektywność kampanii reklamowej, przez co AAR  staną się jego najlepszym przyjacielem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *