Tradycyjny remarketing ma wielką moc. Generuje dużą ilość odsłon Twojej witryny, zwiększa skuteczność kampanii marketingowej, pozwalając na odzyskanie straconych bądź dotarcie do dawnych klientów. Dzięki temu Twoja firma zwiększa przychody, wskaźniki ROAS szybują w górę, zatrudniasz kolejne tysiąc osób, popijasz szampana, delektując się pasmem wciąż eskalujących sukcesów i wypatrujesz sowy, która niesie w dzióbku list z nominacją do XVI edycji Superbrands Polska.
Tradycyjne działania marketingowe pozwalają również na zwiększenie ilości wejść i przejść na stronę, wejść do strony oraz… ilości odsłon Twojej witryny. Na początku cieszysz się, spoglądając na pierwsze tysiąc wyświetleń i oczami wyobraźni widzisz scenariusz z poprzedniego akapitu. Wydajesz budżet, ale pojawia się zimny dreszcz i zapala czerwona lampka, gdy telefon milczy, zamówienia nie spływają, a porzucone koszyki coraz gęściej zarastają pajęczyną.
Nie zamykaj tego artykułu i nie biegnij wstrzymywać tradycyjnej kampanii remarketingowej. Jeżeli już ją wstrzymałeś, to włącz ją z powrotem. Zatrudnij ponownie marketingowca, którego zwolniłeś minutę temu, a następnie przeczytaj ten artykuł do końca.
To dosyć skrajne obrazki, które pewnie nie mają zbyt wiele wspólnego z rzeczywistością. Nie chodziło o ośmieszenie tradycyjnego remarketingu. Takie rozwiązanie może przynieść naprawdę świetne rezultaty, umożliwia ”przypomnienie się” użytkownikom, którzy byli już na Twojej stronie i jeżeli kampania jest ustawiona w przemyślany sposób, a na listy odbiorców remarketingu trafiają wartościowi użytkownicy — finalnie osiągniemy sukces.
Istnieje jednak jeszcze skuteczniejsze rozwiązanie, które weszło jakiś czas temu na marketingowy rynek i zrobiło wiele zamieszania — mowa o remarketingu dynamicznym.
Zatem, czym jest remarketing dynamiczny i dlaczego warto go stosować?
Ideą remarketingu jest wyświetlanie reklam użytkownikom, którzy wcześniej pojawili się na Twojej stronie. Remarketing dynamiczny jest w pewien sposób rozwinięciem tej koncepcji. Idzie kilka kroków dalej — dociera do potencjalnych klientów z przekazem skoncentrowanym na produktach lub treściach, którymi byli zainteresowani, gdy odwiedzili Twoją stronę. To zasadnicza różnica między remarketingiem tradycyjnym a dynamicznym. Korzystając z tradycyjnych rozwiązań, nie mamy możliwości zaprezentowania tego konkretnego produktu, który wpadł w oko potencjalnemu klientowi. Stosując komunikat szyty na miarę wśród klientów zaznajomionych już z naszą ofertą, możemy potencjalnie zwiększyć sprzedaż, zmieść pajęczynę z porzuconych koszyków i tym samym zachęcić klientów do sfinalizowania rozpoczętej transakcji.
Poza oczywistą korzyścią, jaką jest wzrost sprzedaży, utrwalamy w umyśle klienta wizerunek naszej marki, czyli skutecznie budujemy jej świadomość.
Dlatego, chcąc ponownie sprowadzić potencjalnego użytkownika na stronę, rozbudować świadomość marki, rozszerzyć zasięg działań reklamowych, zwiększyć współczynnik konwersji, nie podnosząc przy tym znacznie budżetów reklamowych Google Ads — powinieneś rozważyć wprowadzenie remarketingu dynamicznego.
Jak działa remarketing dynamiczny?
Załóżmy, że prowadzisz internetowy sklep z obuwiem sportowym. Potencjalny klient wchodzi na witrynę Twojego sklepu i ogląda konkretny model butów. Możliwe, że oferta przypada mu do gustu, doda produkt do koszyka, ale w ostatnim momencie zdecyduje się na porzucenie transakcji i porównanie asortymentu u konkurencji. W tym czasie dostanie maila i przypomni sobie o wstawionej wodzie na herbatę. Możesz pomyśleć, że klient przepadł, jednak system zebrał dane o wyświetlanych produktach. W tradycyjnym remarketingu to my tworzymy reklamy graficzne, w remarketingu dynamicznym reklamy są tworzone przez roboty Google automatycznie — użytkownik zobaczy przeglądany wcześniej produkt podczas aktywności na innych stronach i tym samym zwiększymy szansę na powrót klienta do naszego sklepu.
Wiemy już, jakie są zalety stosowania remarketingu dynamicznego i możliwe drogi dotarcia do potencjalnych klientów. Jednak jak go skonfigurować? Możliwe, że pojawiło Ci się w tym momencie pytanie — w jaki sposób system zbiera te dane i jak są tworzone reklamy?
System działa w inteligentny i automatyczny sposób, jednak potrzebuje naszego wkładu w to dzieło. Przede wszystkim musimy skonfigurować listy odbiorców oraz dostarczyć dane o produktach lub usługach z Twojego sklepu. Przejdźmy wspólnie przez najważniejsze etapy konfiguracji.
Konfiguracja remarketingu dynamicznego w siedmiu krokach
1. Włącz funkcję remarketingu dynamicznego na swoim koncie Google Analytics
2. Połącz swoje konta:
- Połącz konto Merchant Center z Google Ads — zaloguj się na konto Merchant Center, wybierz ikonę z trzema kropkami, a następnie kliknij łączenie kont i Google Ads. W kolejnym kroku zaakceptuj prośbę o połączenie kont z poziomu konta Google Ads. Dzięki temu informacje o Twoich produktach będą automatycznie przesyłane do Google Ads.
- Połącz konto Google Ads z Google Analytics — zaloguj się na swoje konto Google Analytics i przejdź do Administracji, w kolumnie usługa kliknij Google Ads – łączenie.
3. Konfiguracja tagu remarketingowego
To jeden z najbardziej kluczowych etapów całego procesu. Prawidłowe skonfigurowanie tagu przesądzi o skuteczności kampanii remarketingu dynamicznego.
Na początku zacznijmy od skonfigurowania tagu Google Ads. Wejdź na konto Google Ads, wybierz narzędzia -> zarządzanie odbiorcami -> Twoje źródła danych -> kliknij trzy kropki znajdujące się obok “Tag Google Ads” -> wybierz „edytuj źródło” i zaznacz „Zbieraj dane o konkretnych działaniach wykonywanych przez użytkowników w Twojej witrynie, by wyświetlać im spersonalizowane reklamy”

W kolejnym kroku wybierz rodzaj swojej działalności i parametry przesyłane do Google Ads. Jeżeli prowadzisz działalność e-commerce, powinno to wyglądać w następujący sposób:

Po zapisaniu zmian wróć do widoku „Twoje źródła danych” -> wybierz ”szczegóły” przy Tagu Google Ads i rozwiń „konfigurację tagu” i wybierz jedną z trzech opcji wdrożenia tagu na stronę.

Jedną z wygodniejszych opcji jest skorzystanie z Menedżera Tagów — to rozwiązanie pozwala na aktualizowanie i dodawanie tagów bez edytowania kodu. Decydując się na nie, postępuj zgodnie z dokładną instrukcją opisaną w Google Ads.
4. Stwórz listy odbiorców
Istnieje wiele możliwości dotarcia do konkretnych grup odbiorców, którzy byli zainteresowani ofertą, ale z jakiegoś powodu nie dokonali zakupu. Nasze reklamy możemy skierować do wszystkich osób przeglądających nasze produkty, albo zastosować bardziej precyzyjny podział. Użytkownikom, którzy dodali już produkty do koszyka, wystarczy przypomnieć, aby dokończyli transakcję. Jeżeli chodzi o użytkowników, którzy tylko przeglądali Twoje produkty, należy w przekazie zaprezentować konkretne zalety oferty.
Stwórz nową listę odbiorców w Google Ads, wybierając „narzędzia i ustawienia” -> „zarządzanie odbiorcami” -> niebieski plus „utwórz listę remarketingową” -> użytkownicy witryny
Możesz stworzyć np. listę osób, które nie dokonały zakupu i pozostają na liście odbiorców przez trzy dni:

5. Utwórz nową kampanię
Wejdź na konto Google Ads, następnie wybierz niebieski plus i dodaj nową kampanię. Utwórz kampanię bez korzystania z podpowiedzi dotyczącej celu. W typie kampanii wybierz sieć reklamową:

Wypełnij wszystkie dostępne pola z nazwą kampanii, lokalizacją, językiem i rozwiń „więcej ustawień”

Następnie wybierz opcję „reklamy dynamiczne”, zaznacz „wykorzystaj plik danych reklam dynamicznych, by tworzyć reklamy spersonalizowane” i wybierz odpowiedni plik danych Google Merchant Center, połączony z Twoim kontem.

Zapisz i przejdź do ustawień budżetowych.
Kolejnym istotnym krokiem jest wybór opcji kierowania naszych reklam do konkretnych odbiorców. Rozwiń „Segmenty odbiorców” i dodaj stworzone wcześniej listy.

6. Stwórz elastyczne reklamy displayowe
W kolejnym etapie dodaj reklamy do swojej kampanii. Najlepiej jeżeli dodasz elastyczne reklamy displayowe, ponieważ potrafią dopasowywać się do każdej możliwej przestrzeni reklamowej.
Dodaj:
- nagłówki max 5;
- długi nagłówek x1;
- teksty reklamowe max 5;
- grafiki;
- logo.
7. Sprawdzenie poprawności zbierania danych i optymalizacja
Poprawnie zbierane dane przekładają się na skutecznie działającą kampanię. Przy pomocy Google Tag Assistant i Google Tag Manager w trybie debugowania, koniecznie sprawdź, czy wszystkie sygnały są prawidłowo zbierane. Następnie obserwuj, analizuj i optymalizuj.
Twoja kampania jest gotowa!
Podsumowanie
Dopasowanie i personalizacja, duży zasięg, budowanie świadomości marki – to podstawowe wyróżniki remarketingu dynamicznego.
Dzięki zastosowaniu remarketingu dynamicznego możesz docierać do potencjalnych klientów z przekazem skoncentrowanym na produktach lub treściach, którymi byli zainteresowani, gdy odwiedzili Twoją stronę. Dlatego właśnie należy do jednych z najlepszych narzędzi, pozwalających na odzyskanie potencjalnych klientów. Szczególnie w biznesie e-commerce to obowiązkowe działanie, mogące przełożyć się na sukces Twojej firmy. Przetestuj to rozwiązanie i obserwuj znaczny wzrost wydajności swojej sprzedaży. Po prostu daj się zauważyć i nie pozwól o sobie zapomnieć!