Hurtownie danych (DWH) pomagają wykorzystać te narzędzia analityczne poprzez przechowywanie i zarządzanie dużymi ilościami danych, w tym danych historycznych z różnych źródeł. Są one sprawnie przechowywane, a setki użytkowników mogą bez problemu uzyskać do nich dostęp i analizować duże zbiory informacji jednocześnie.
W tym artykule rozwinę temat konieczności posiadania hurtowni danych dla e-commerce. Dowiesz się także o tym:
- Czym jest hurtownia danych.
- Jak działają hurtownie danych.
- Jakie są najlepsze narzędzia do hurtowni danych dla handlu detalicznego.
- Wpływ używania hurtowni danych na Twoją firmę.
Spis treści
ToggleCzym jest hurtownia danych?
Hurtownia danych to centralny system służący do efektywnego przechowywania i zarządzania dużymi zbiorami informacji biznesowych – kombinacją danych bieżących i historycznych – z wielu źródeł, aby pomóc firmom w gromadzeniu spostrzeżeń i podejmowaniu decyzji biznesowych opartych na danych.
W porównaniu z każdą inną bazą, która umożliwia przechowywanie i wyszukiwanie danych, hurtownia danych jest szczególnym rodzajem kompleksowego repozytorium cyfrowego, które łączy dane z poszczególnych źródeł, tworząc kompletny przegląd i reorganizując informacje w spójny format w celu łatwego wydobycia i analizy.
Jak działają hurtownie danych?
Gdy dane trafiają do hurtowni danych, są oceniane na podstawie ich struktury, przetwarzane, organizowane i przekształcane w celu analizy. Następnie są udostępniane do użytku w ramach hurtowni danych.
Architektura hurtowni danych składa się z trzech warstw:
- Dolna warstwa serwera bazy danych, w której dane są przechowywane i ładowane.
- Warstwa środkowa (middle tier) służąca dostępowi do danych i ich analizie.
- Górna warstwa z narzędziami do raportowania i eksploracji danych w celu prezentacji wyników.
Typowa hurtownia danych zawiera następujące kluczowe komponenty:
- Centralna baza danych – standardowa relacyjna baza danych do przechowywania i zarządzania danymi, która służy jako podstawa hurtowni danych.
- Narzędzia ETL – ETL to skrót od słów extraction, loading i transformation. Dane są pobierane z centralnej bazy danych, przekształcane w celu dostosowania do innych informacji i przygotowywane do efektywnej analizy.
- Narzędzia dostępu – narzędzia do interakcji z danymi. Są to narzędzia służące do: analizy, składania zapytań, raportowania, eksploracji informacji, jak również do wizualizacji i prezentacji danych innym użytkownikom. Możliwe jest również zintegrowanie bardziej zaawansowanych narzędzi analitycznych oraz aplikacji działających z wykorzystaniem algorytmów AI.
- Metadane – innymi słowy, to informacje o Twoich danych w hurtowni, aby dodać kontekst o źródle, lokalizacji, wartościach i innych atrybutach.
Wszystkie te elementy są częścią jednego systemu zaprojektowanego z myślą o szybkim dostępie do wszelkich wyników zapytań i sprawnej, pogłębionej analizie danych.
Hurtownia danych może zawierać wiele baz danych. W każdej z nich dane są zorganizowane w tabele, wiersze i kolumny, zoptymalizowane dla zapytań analitycznych w całej hurtowni danych.
Hurtownia danych a jezioro danych
Zarówno jeziora danych (data lake), jak i hurtownie danych są powszechnie używane do przechowywania ogromnych danych, jednak terminy te nie są zamienne i istnieją wyraźne różnice pomiędzy hurtownią danych, a jeziorem danych. Jezioro danych to duża pula nieustrukturyzowanych danych bez wyraźnego celu. Hurtownia danych to repozytorium wstępnie przetworzonych, ustrukturyzowanych, przefiltrowanych danych.
Jakie dane trafiają do hurtowni danych?
W hurtowni danych można przechowywać różne rodzaje danych pochodzących z wielu źródeł, a hurtownie danych z łatwością radzą sobie z zarządzaniem dużymi ilościami różnych danych. Aby jednak uniknąć wysokich kosztów, sugerujemy zaplanowanie, jakiego rodzaju dane chcemy przechowywać i jak długo, a nie podejście typu „im więcej, tym lepiej”.
Dane te mogą być ustrukturyzowane, półstrukturalne lub nieustrukturyzowane i pochodzić z takich źródeł jak aplikacje wewnętrzne lub skierowane do klienta systemy zewnętrzne i inne. Oto kilka przykładów tego, co trafia do hurtowni danych:
- Google Analytics (dane surowe i niepróbkowane).
- Platformy reklamowe (skuteczność kampanii, koszty).
- Dane marketingowe (statystyki z Mailchimp, Hubspot i innych platform).
- Dane backendowe (np. dane o zamówieniach i klientach).
- Dane magazynowe sklepu (stan magazynowy, informacje o wysyłce).
Narzędzia do hurtowni danych
Wcześniej firmy musiały budować skomplikowaną infrastrukturę, aby stworzyć hurtownię danych. Dzięki postępowi w technologii chmury i zautomatyzowanych narzędzi wysiłek i koszty włożone w detaliczną hurtownię danych są znacznie zminimalizowane.
Platformy hurtowni danych w chmurze są elastyczne, szybkie, opłacalne, jeśli są używane w sposób przemyślany, i wysoce skalowalne. Oto niektóre z najbardziej znanych platform hurtowni danych, które firmy wybierają do przechowywania i analizowania swoich danych:
- Google BigQuery
- Snowflake
- Amazon Redshift
- Microsoft Azure Synapse
- Teradata
- Amazon DynamoDB
Zwróć uwagę, że dla firm już przyzwyczajonych do innych produktów Google, takich jak Google Analytics, Google Ads, Google Looker Studio, korzystanie z Google BigQuery zapewni bezproblemową integrację i znajomy interfejs, ale wszystkie powyższe to ogólnie przyzwoity wybór.
Jak wykorzystać hurtownię danych w swojej firmie?
Firmy, które wykorzystują hurtownie danych, mają przewagę w uzyskiwaniu właściwych informacji dla wszystkich krytycznych decyzji i dokonywaniu dokładniejszych prognoz dotyczących rozwoju produktu, marketingu, strategii cenowych, czasu produkcji, analizy historycznej, prognozowania i zadowolenia klientów, aby napędzać ciągły wzrost firmy.
Uwagi dotyczące hurtowni danych
Częstotliwość pobierania danych
W zależności od pożądanej świeżości danych należy wyróżnić dwa różne podejścia do ich pobierania:
Batch – dane są wgrywane do hurtowni partiami po z góry określonym czasie, np. co godzinę lub codziennie.
Streaming – następuje ciągły przepływ danych, umożliwiający natychmiastowy dostęp do informacji w czasie rzeczywistym.
Rurociąg danych (Data pipeline)
W zależności od tego ile zasobów możesz przeznaczyć na rozwój źródła, możesz go skonfigurować tak, aby dane trafiały do hurtowni bezpośrednio lub za pośrednictwem zewnętrznych dostawców.
W pierwszym przypadku może to być zarówno ręczne wgrywanie danych, jak i zadania cron, które zgodnie z harmonogramem wpychałyby dane do wybranego miejsca w magazynie. Należy pamiętać, że to ostatnie wymaga wkładu dewelopera, który zautomatyzowałby proces.
Jeśli chodzi o drugą opcję, ten sam proces można zautomatyzować za pomocą narzędzi dostępnych na rynku – zaprojektowanymi specjalnie do tworzenia tego rodzaju połączeń między aplikacjami i usługami bez konieczności polegania na deweloperach – takich jak Zapier i Hevo. Niewątpliwie dodaje to kolejny element do twojego źródła danych, ale może stać się całkiem przydatny, gdy eliminuje ciężar odpowiedzialności za wszystkie skonfigurowane źródła.
Cennik
W oparciu o wybraną opcję magazynowania podział kosztów na poszczególne aspekty może się różnić, ale kluczowe aspekty są podobne w każdej platformie:
- Strumieniowe przesyłanie danych – w przeciwieństwie do wsadowego przesyłania danych, rozwiązanie strumieniowe jest traktowane jako oddzielna usługa, która wymaga dodatkowych inwestycji pieniężnych.
- Przechowywanie danych – im więcej przechowywanych danych, tym wyższe poniesione koszty. Może to również obejmować różnicę między aktywnym i długoterminowym przechowywaniem.
- Zapytania – obliczane na podstawie ilości danych przetwarzanych w wyniku zapytania (polecenia SQL).
Chociaż ceny na żądanie (pay-as-you-go) są najczęściej spotykanym i promowanym modelem cenowym, niektóre magazyny oferują ceny ryczałtowe na wypadek, gdybyśmy chcieli rozliczać się z przewidywalnym kosztem miesięcznym w ramach określonego budżetu. Ponadto warto sprawdzić, jakie darmowe tiery oferują platformy na rynku, aby oszacować, ile pieniędzy zostanie wyłączonych z miesięcznych/rocznych rachunków.
Hurtownia danych dla e-commerce: praktyczny przykład
Kiedy strumień danych zostanie pomyślnie skonfigurowany, nadszedł czas, aby wykorzystać swoje dane.
Pomimo posiadania dodatkowych kosztów, przy mądrym i odpowiednim wykorzystaniu, rozwiązania strumieniowe mogą okazać się naprawdę wartościowe dla Twojego biznesu, zwłaszcza gdy są używane w połączeniu z narzędziem BIgQuery. Na przykład możesz za darmo połączyć swoje dane z Google Analytics z hurtownią BigQuery, ponieważ jest ona dostępna dla każdego użytkownika Google Analytics 4. Następnie możesz przystąpić do pracy z innym darmowym narzędziem ze stosu Google – Google Looker Studio.
Odpowiednio formułując zapytanie, możesz w ciągu kilku sekund wydobyć kluczowe metryki biznesowe z odpowiedniej tabeli Intraday i nie martwić się o trwałość danych. Te KPI, mogą reprezentować zarówno pomiary związane z ruchem, jak i e-handlem, takie jak sesje, transakcje, przychody, poszczególne zakupy produktów. Niektóre niestandardowe zdarzenia mogą być również skonfigurowane w celu przechwytywania wszystkich interakcji użytkowników, które są ważne dla Twojej firmy.
W przypadku sklepów e-commerce taką metryką może być sprawdzanie dostępności produktów w sklepie. Te insighty pozwalają na natychmiastowe działanie na podstawie informacji, które widzisz w dashboardach, umożliwiając sprawdzenie, jak popularne są poszczególne produkty. Nabiera to kluczowego znaczenia podczas specjalnych okazji, takich jak Boże Narodzenie czy Czarny Piątek.
Możesz nawet pójść o krok dalej i skonfigurować niestandardowe alerty dla spadków wydajności i anomalii danych, aby uzyskać powiadomienie o niektórych podejrzanie niskich wartościach współczynnika konwersji natychmiast. Czasami takie przypadki mogą wskazywać na problemy techniczne, które nie mogą być odroczone i powinny być naprawione tak szybko, jak to możliwe, aby zapobiec stratom pieniężnym. Po raz kolejny nie ma potrzeby korzystania z kosztownych narzędzi, aby wykonać to zadanie – Google Sheets i Apps Script w połączeniu z mocą BigQuery poradzą sobie z tym zadaniem.
Zalety hurtowni danych
Według Billa Inmona, twórcy technologii hurtowni danych, te są najlepiej scharakteryzowane jako zorientowane na przedmiot, nieulotne, zmienne w czasie i zdolne do integracji różnych typów danych z różnych źródeł.
Główną korzyścią jest przechowywanie, analizowanie i wydobywanie wartości z dużych ilości danych przy jednoczesnym zachowaniu dostępu do danych historycznych w celu zachowania trendów i decyzji z przeszłości. Oto lista innych korzyści wynikających z posiadania hurtowni danych:
- Kompletna informacja – dzięki hurtowni danych decydenci mają dostęp do danych z różnych źródeł w jednym miejscu, z szerokim zestawem funkcji do wykonywania analiz na tych danych
- Szybkość zapytań – hurtownie danych zapewniają szybkie wyszukiwanie danych i analizę dużych ilości skonsolidowanych danych bez udziału programisty
- Jakość danych – systemy hurtowni danych przekształcają wszystkie dane w spójny format, dostarczając zawsze wysokiej jakości, dokładne dane
- Elastyczność skalowania – dzięki hurtowniom danych w chmurze możliwe jest zakupienie niemal nieograniczonej pamięci masowej, dynamiczne skalowanie jej w górę lub w dół i korzystanie z niej z dowolnego miejsca
- Nowe technologie – hurtownie danych w chmurze pozwalają na łatwą integrację nowych technologii, takich jak uczenie maszynowe i AI
Czy rozważałeś przechowywanie i analizowanie danych za pomocą hurtowni danych? Pozwól nam pomóc Ci w konfiguracji! Skontaktuj się z nami, pozostawiając dane w formularzu kontaktowym, a nasz zespół Analytics skontaktuje się z Tobą i przedstawi najlepsze rozwiązania dla Twojego biznesu!